Monterade fast transpondern i motorrummet på min 2001a igår men när jag skulle ansluta matningskabeln (12V) tog det stopp. På min förra bil (tidig NA) var det enkelt då det fanns en kontakt på vänster sida i motorrummet.
Någon som vet var man enkelt kan koppla in sig så att man får tillgång till 12V när tändningen är på och 0V när tändningen är av?
/Andreas E
Enkel tillgång till 12V i motorrummet på en 01a?
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2635
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Enkel tillgång till 12V i motorrummet på en 01a?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Enkel tillgång till 12V i motorrummet på en 01a?
Kolla i sockeln för relät till ACfläkten. Det ska sitta på en vinkelplast i närheten av insugssnorkeln. Det ska vara två socklar, en till kylarfläkten och en till ACfläkten.
Jag har för mig att det är switchad ström till styrningen av reläet (ECUn styr jordsidan) och det räcker gott till transponderns behov. Jag vill minnas att spänningen till fläkten var direktström, men en multimeter är mycket bättre att ge svar än mitt luddiga minne.
Jag har för mig att det är switchad ström till styrningen av reläet (ECUn styr jordsidan) och det räcker gott till transponderns behov. Jag vill minnas att spänningen till fläkten var direktström, men en multimeter är mycket bättre att ge svar än mitt luddiga minne.
Re: Enkel tillgång till 12V i motorrummet på en 01a?
Niklas har rätt, jag kollade på elschemat för -99 men jag har för mig att det är samma på -01 och där är den svart/vita kabeln i reläsockeln för AC-fläkten ansluten till "engine fuse 15A" som är "hot in run or start", alltså har du "tändningsström" att hämta där. Övriga kablar i samma sockel har färgerna ljusgrön/svart, blå/vit, och blå/gul så att du vet att du är på rätt ställe.
Det finns ett alternativ till och det är den rosa kabeln i den andra sockeln som sitter bredvid (den sockeln är till AC-reläet), den får ström enbart i "run", d.v.s. inte när startmotorn går och matas via "A/C fuse 10A". Den är nog bättre om man vill skydda transpondern från spänningsfallet när startmotorn går. Övriga kabelfärger i denna sockel är blå/svart, svart/röd och blå/gul.
Ett ytterligare tips är att samma rosa kabel finns tillgänlig i ett kontaktstycke under instrumentbrädan till höger om mittkonsolen om man behöver tändningsström i kupén.
Socklarna sitter på plastbiten som styr luft till insugssnorkeln.
Det finns ett alternativ till och det är den rosa kabeln i den andra sockeln som sitter bredvid (den sockeln är till AC-reläet), den får ström enbart i "run", d.v.s. inte när startmotorn går och matas via "A/C fuse 10A". Den är nog bättre om man vill skydda transpondern från spänningsfallet när startmotorn går. Övriga kabelfärger i denna sockel är blå/svart, svart/röd och blå/gul.
Ett ytterligare tips är att samma rosa kabel finns tillgänlig i ett kontaktstycke under instrumentbrädan till höger om mittkonsolen om man behöver tändningsström i kupén.
Socklarna sitter på plastbiten som styr luft till insugssnorkeln.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Andreas E
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 2635
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
- Location: Västerås/Centrum
Re: Enkel tillgång till 12V i motorrummet på en 01a?
Tack för de snabba svaren
Har nu mätt med multimetern och hittat 12V då tändningen är på i en av de två kontakterna så nu är det inget som hindrar mig från transpondern att fungera.
/Andreas E
Har nu mätt med multimetern och hittat 12V då tändningen är på i en av de två kontakterna så nu är det inget som hindrar mig från transpondern att fungera.
/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Re: Enkel tillgång till 12V i motorrummet på en 01a?
Hej
Bra tips, räddade kvällen för mig
Miata NB 1999
Bra tips, räddade kvällen för mig
Miata NB 1999
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
Ulf Wärnberg
Re: Enkel tillgång till 12V i motorrummet på en 01a?
Viktor
noterade att du har ett bra kopplingscheam till NB -99
går det att hämta hem på nätet
jag har enbart tillgång till de schema som finn I Hynes Repair Manual och de är ofullständiga
noterade att du har ett bra kopplingscheam till NB -99
går det att hämta hem på nätet
jag har enbart tillgång till de schema som finn I Hynes Repair Manual och de är ofullständiga
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
Ulf Wärnberg
Re: Enkel tillgång till 12V i motorrummet på en 01a?
Detta har jag, har stämt för mig hittills även om det är för USA-versionen: http://www.madracki.com/miata/images/wiring/99sys.pdfulf w wrote:Viktor
noterade att du har ett bra kopplingscheam till NB -99
går det att hämta hem på nätet
jag har enbart tillgång till de schema som finn I Hynes Repair Manual och de är ofullständiga
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Re: Enkel tillgång till 12V i motorrummet på en 01a?
Tack, det var en bra länk, har sparat elscheman
mycket mer detaljerat än i Haynes Repair Manual
hittade svar på fler el-funderingar jag haft
mycket mer detaljerat än i Haynes Repair Manual
hittade svar på fler el-funderingar jag haft
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
Ulf Wärnberg