Singeltorkare

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Singeltorkare

Post by Lejban »

Tjena, jag har som flera andra plockat bort ena torkaren. funderar på hur den "vet" att stanna i sitt pausläge, och om man skulle kunna flytta detta pausläge till att vara helt rakt upp?

Så här ser det ut nu:

Image

Det borde vara nån sensor i mekaniken, och denna kanske går att flytta? Har inte gett mig på att skruva isär vingrutertorkarmotorn än, nån kanske har pillat här innan mig?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Singeltorkare

Post by Jimmy »

en fundering skulle ju kunna vara att flytta staget som går till torkararmen lite så du får en annan utväxling på torkarbladet, sen justera så du får torkaren att ligga rakt i färdriktningen längs med rutan, hehe fast då får du å andra sidan ett mindre synfält i regn sen :D :bang2:
torkare mx5.jpg
torkare mx5.jpg (38.71 KiB) Viewed 455 times
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Singeltorkare

Post by Niklas Falk »

Det är väl bara att flytta armen på motorn, det är ju där som nolläget sitter (jag antar helt fräckt att den armen sitter på en splinsad axel och kan flyttas fritt).
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Singeltorkare

Post by Lejban »

Niklas Falk wrote:Det är väl bara att flytta armen på motorn, det är ju där som nolläget sitter (jag antar helt fräckt att den armen sitter på en splinsad axel och kan flyttas fritt).
Om jag flyttar nollläget så hamnar vändläget nedanför rutan, detta som jimmy föreslog man kan lösa med utväxlingen. Med då torkas bara halva rutan.

Men att ändra utväxling kan vara en bra ide ändå, så den går hela vägen ner på "andra sidan"
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Singeltorkare

Post by Niklas Falk »

Sist jag pillade med torkare (inte Miatan, det finns massor med annan aero att jobba med än singeltorkere med sämre sikt i vätan) så var både motoraxel och torkare splinsade så det gick att kombinera fritt. Då går det att få vändpunkten vartsomhelst och ända få torkarna att svepa rutan, motorhuven eller vilken del av dem du vill.
Har Mazda förbättrat det genom att göra D-axlar eller annan nyckelfasning (så torkare/axel bara passar på ett sätt), så går ju det att modifiera (böj axeln, kapa och svetsa om...).
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Singeltorkare

Post by chriss »

Nu har jag inte tittat alls hur det fungerar i Miatan men när jag höll på med min super7 va detta intressant.

http://biltema.se/sv/Bat/12-V/Vindrutet ... or-258910/
Extra stark torkarmotor för marint bruk. DC-12 V 1,0/1,5 A. Självparkerande, ställbar i höger eller vänster läge. Ställbar svepvinkel för maximal sikt: 83/100/110/120°. Två hastigheter: låg 35 svep/minut; hög 55 svep/minut. Axellängd: 2", med möjlighet för parallellarmsmontage. Axeldiameter: Ø 16 mm. Inbyggnadsdjup: 51 mm.
Chriss Rice
Göteborg
Post Reply