Megasquirt

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Megasquirt

Post by Fredrik Henriksson »

Byggde ett ms-sprut, med tillagd kod för tändning, för något år sedan då jag planerade att bygga turbosystem till min gatmiata. Men jag har efterhand blivit mer intresserad av banracing än snabb gatbil och är nu i ett läge då jag funderar på att sälja gatbilen. Jag funderar dock på hur jag skall göra med min MS. Får jag använda den till min räcer? Reglemetet ger ju tillägg för programerbar ecu vad jag fattat för, men det får vi ju ändå, så det borde väl vara ok?

/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Jag har inte pratat tillräckligt med resten av förarna och Brolund än för att proba möjligheterna för fri dator till original sensorer. Om vi bedömmer det som rimligt (dvs lika omprogrameringsbart för alla, inte mer eller mindre beroende på vilken box som var monterad från början) så skulle jag inte vara sen att börja pula med det själv.
Men du kan ju alltid montera MS+WB som logger (dvs fullt inkopplad men orginaldatorn styr fortfarande tändning och spridare) så länge.

Detta med original sensorer kan man också diskutera om man vill dra det längre men då börjar vi närma oss det läge när det är rimligare att mäta drivhjulseffekt istället (dvs fritt trimma/strypa/lätta till vald klassgräns, samma för alla).
Men då skulle man locka få nya miatister eftersom de skulle anse sig ligga för långt efter på pappret utan en massa trimmande. Men idag tävlar folk med 200kg övervikt utan större problem.
Det är lättare att acceptera övervikt man inte kan göra mycket åt än effektbrist som det finns dyr bot för.

Det brukar ju vara clubracing att premiera smarta kluriga lösningar framför saker man kan köpa rakt-över-disk. Just motoreffekt är ju en sak som är väldigt enkel att handla om man har tillräckligt tjock plånbok.
MegaSquirt och noggrant tunande tycker jag faller inom ramen av smarta lösningar för att få ut det sista med original fysiska begränsningar. MS är ju i princip vad som behövs för att vi ska få ut de 5% som vi belastas med pga datorsprut (speciellt om man inte börjar med alla pållar hemma).
Last edited by Niklas Falk on Sat 17 May 2008, 10:48, edited 1 time in total.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Ok, då blir d till att ligga lågt med detta ett tag mao...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply