Huvudströmbrytare

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Huvudströmbrytare

Post by Victor »

Nej, B+ är omdragen så den är på samma sida av brytaren som batteriet. Resten av elsystemet kommer bli separerat från generatorn och batteriet.

Dock kommer man fortfarande ha batterispänning i motorrummet på generatorn (men det uppfyller reglerna).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Huvudströmbrytare

Post by Josen »

Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Huvudströmbrytare

Post by chriss »

Tackar.
Nu blir det rätt. Tanke verksamheten är inte alltid på topp :think2: och rätt vill man få det första gången med så mycket kräm som batteriet kan leverera :up:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Huvudströmbrytare

Post by Conny Lundell »

Jag gjorde det lätt för mig eftersom jag hade tänkt behålla befintlig matning.
Gjorde som så att jag bara kopplade bort batteri + kabeln och drog den in i bilen och skarvade ihop den med en 16 kvadrats kabel. Skarven hamnade strax bakom mittkonsollen framför tanken. Kopplar den nya matningen till brytaren och en annan ny 16 kvadrats kabel längd tillbaka till batteriet.
Den sexpoliga FIA brytaren kopplas enligt beskrivningen och bryter även tändströmmen och eventuell generator ström dräneras ut i ett 11watts motsånd.
Hur lätt som helst att återställa bilen om man vill det. All original batteri kabel är kvar i bilen.
Det blir ju några extra meter kabel men det borde väl inte bli några problem? :think2:

Conny
Attachments
IMG_0678 (800x598).jpg
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Huvudströmbrytare

Post by chriss »

chriss wrote:Om jag tittar på denna känns det bara som att man kopplar bort batteriet och inte generatorn?
Image

Nu är det dags att bli klar med brytaren :wink: Dave wheelers kill switch fungerar inte på min Miata.

Så nu har jag brutit plus från batteriet och skall bryta B på generatorn. Vilken är B på generatorn? För den har två kablar.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Huvudströmbrytare

Post by Carl.Josefsson »

lyfter tråden

Hr precis skaffat mig en fia-godkänd brytare att sätta in i min NB :)

Planen är att försöka få in den på mittkonsolen under stereon, ser att många har satt dom där men då plockat bort stereo osv.... tror att det kommer gå om jag bara kan fila till lite på sina ställen.....

Men nu till mina funderingar: hur mycket kabel av olika dimensioner kommer att krävas och finns det risk att stereon ballar ur med så mkt "kräm" direkt under sig samt hur svår är det att lösa all koppling mm. av tråden här att bedöma så kräver det lite kunskap och tålamod

cheers!
/C
Post Reply