Huvudströmbrytare

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Huvudströmbrytare

Post by Andreas E »

Nu har jag fått till en lösning jag är nöjd med för den stor huvudströmbrytaren på mittkonsolen.
Då kommer nästa mekaniska problem:
Hur får man till en bra lösning med vajerhandtaget mellan vindrutan och motorhuven. Jag har en OMP-vajer med ett rör på ca 10 cm som ska få plats där någonstans.
Vajerhandtag.JPG
Vajerhandtag.JPG (51.1 KiB) Viewed 4986 times
Tänkte jag skulle ut till garaget imorgon förmiddag och klura på hur jag ska fått till monteringen. Någon med en NA som har hittat någon bra lösning så jag slipper uppfinna hjulet igen?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Huvudströmbrytare

Post by Josen »

Andreas K wrote: Tänkte jag skulle ut till garaget imorgon förmiddag och klura på hur jag ska fått till monteringen. Någon med en NA som har hittat någon bra lösning så jag slipper uppfinna hjulet igen?
/Andreas K
Det finns en skruv under rut-ramen vänster fram, köp en klämma och fäst den där. Tar en bild sen och lägger upp här
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Huvudströmbrytare

Post by Andreas E »

Nu är den mekaniska delen av huvdströmbrytaren löst för min del (hoppas att vagnsboksbesiktaren tycker det är OK att vajerhandtaget sitter en bit in från hörnet på förarsidan). Började titta på el-lösningen och undrar hur ni andra löst det på en tidig NA (91a). Jag har identifierat vilken kabel jag ska ansluta till mellan tändlåset och tändspolen (den blå kablen enligt min Haynes manual) men har inte en bra lösning på vart jag ska koppla in mig på batteri-plus. Följde kablen från batteriet och den försvinner ner i ett hål på passagerarsidan i höjd med bensintanken. Sedan hittar jag kabeln först när den kommer in i motorrummet (ligger i en slang på höger sida av växellådan) på väg till 80A huvudssäkringen. Känns spontant som enklare att ansluta till kabeln bakom passagerarplatsen även om det blir lite längre kabel än lösning inne i motorrummet. Är tacksam för alla svar ni har på följande 2 frågor:
- Hur han ni andra gjort på en NA för att bryta batteri-plus (i motorrummet, bakom passagerstolen eller på något annat listigt ställe)?
- Vad som man ha för dimension på kabel när man ger sig på batteri-plus (det var ordentligt tjock kabel såg jag när jag var i garaget)?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Huvudströmbrytare

Post by Niklas Falk »

Har du fundert nåt på att byta placerng av batteriet till passagerarens forutrymme (lämpligt fastsatt i lämplig låda då förståss).
Om du i samband med flyttningen går ner i batterivikt så vinner du inte bara batterivikt utan även kabelvikt (kortare kablar som vara klenare, eller behöver inte vara grövre).
Det är ju mellan batteri till startmotor du behöver kabel och till passagerarfötterna är det ganska kort. Jorden ansluts lämpligtvis till både chassi och motor/växellåda (direkt från batteriet precis som original fast det då sker i bagage+PPF) och det är ju rätt nära det också.

Men Att gå ner till 12-20Ah batteri gör ju att stereo och extraljus får undvikas. Annars borde det gå att få till så bruxandet inte omöjliggörs (Smalt batteri sittande snyggt på transtunneln, dvs golvet fritt).

Har inte Biltema nåt smalt som lämpar sig (LiFePO på 1,5kg kostar ju en slant)?
12V 18Ah 175x87x155mm 6,10kg ArtNr80-826 699,00kr
User avatar
Magnus Claesson
Posts: 224
Joined: Sat 12 Jul 2008, 22:44
Location: Bollebygd
Contact:

Re: Huvudströmbrytare

Post by Magnus Claesson »

Lägger upp en bild på hur en FIA-brytare skall vara kopplad som kanske klargör vissa frågetecken!
Image
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Re: Huvudströmbrytare

Post by Eric »

Kan man koppla så här om man har en 2 polsbrytare? Jag har inte riktigt greppat bilden på dave kill switch..
Någon som vet om färgerna stämmer? Tror förresten att det ska vara black/red på den som går från Tändning till Startmotor enligt kopplingschemat.
Attachments
Huvudbrytare
Huvudbrytare
Huvudbrytare.JPG (18.91 KiB) Viewed 4767 times
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Huvudströmbrytare

Post by Josen »

Ja det går utmärkt

Har gjort det på två bilar, använder biltemas brytare för 30 kr

1.8 -96 OBD II (min bil)
Använde orginal + fram till brytaren ( dvs som på bilden Black = bilens + fram till brytare med liten skarv)

1.6 -93 (Henriks bil )
Fick vi dra en ny + p.g.a. något var sidokopplat på vägen fram så brytningen funkade inte till 100 % ( tänding bröts inte )

Lossad någon kabel på generatorn ( kommer inte ihåg vilken men framgår av Daves schema )

Denna lösningen tycker jag är den bästa - inget kladd med att riva/skarva i OEM mattan ( är att be om bekymmer )
Bilens el väl skyddad genom att generatorn bara har kontakt med Bat + i alla lägen vid brytning och som bonus slipper man dyra FIA brytare :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Re: Huvudströmbrytare

Post by Eric »

Tack för snabbt svar Josen! Då testar jag den billiga lösningen :D
Josen wrote:Ja det går utmärkt

Har gjort det på två bilar, använder biltemas brytare för 30 kr

1.8 -96 OBD II (min bil)
Använde orginal + fram till brytaren ( dvs som på bilden Black = bilens + fram till brytare med liten skarv)

1.6 -93 (Henriks bil )
Fick vi dra en ny + p.g.a. något var sidokopplat på vägen fram så brytningen funkade inte till 100 % ( tänding bröts inte )

Lossad någon kabel på generatorn ( kommer inte ihåg vilken men framgår av Daves schema )

Denna lösningen tycker jag är den bästa - inget kladd med att riva/skarva i OEM mattan ( är att be om bekymmer )
Bilens el väl skyddad genom att generatorn bara har kontakt med Bat + i alla lägen vid brytning och som bonus slipper man dyra FIA brytare :)
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Huvudströmbrytare

Post by mickeh »

Jag måste också få tummen ur och göra klart detta...

Eric: Bilden du visar av Daves kill switch är klockren. Är det nåt mer än batterikabeln som måste läggas om? Eller räcker det?


Flyttade inre brytaren till mittkonsolen för att lättare nå den:
Image
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Re: Huvudströmbrytare

Post by Eric »

Lägger upp en bild på hur det ser ut original så ser du skillnaden och den med brytare:
Attachments
Huvudbrytare.JPG
Huvudbrytare.JPG (18.91 KiB) Viewed 4634 times
Standard miata.JPG
Standard miata.JPG (17.52 KiB) Viewed 4635 times
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Huvudströmbrytare

Post by mickeh »

Kanon! Nu ser jag ljuset i tunneln :banana:
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Huvudströmbrytare

Post by Lejban »

Magnus Claesson wrote:Lägger upp en bild på hur en FIA-brytare skall vara kopplad som kanske klargör vissa frågetecken!
Denna ser bra ut att utgå ifrån, men förstår inte två saker.

1. Vad gör motståndet?
2. Vad betyder "Main electrical feed circuit"? Är det bara att klippa plus och förlänga till brytaren?

Sen undrar jag om jag får dra kablar genom kupén hur jag vill?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Huvudströmbrytare

Post by Lejban »

Lejban wrote:
Magnus Claesson wrote:Lägger upp en bild på hur en FIA-brytare skall vara kopplad som kanske klargör vissa frågetecken!
Denna ser bra ut att utgå ifrån, men förstår inte två saker.

1. Vad gör motståndet?
2. Vad betyder "Main electrical feed circuit"? Är det bara att klippa plus och förlänga till brytaren?

Sen undrar jag om jag får dra kablar genom kupén hur jag vill?
Hejhopp! Någon som kan svara på överstående, eller peka mig nånstans där jag kan läsa in mig?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Huvudströmbrytare

Post by Cyberoid »

Lejban wrote:
Lejban wrote:
Magnus Claesson wrote:Lägger upp en bild på hur en FIA-brytare skall vara kopplad som kanske klargör vissa frågetecken!
Denna ser bra ut att utgå ifrån, men förstår inte två saker.

1. Vad gör motståndet?
2. Vad betyder "Main electrical feed circuit"? Är det bara att klippa plus och förlänga till brytaren?

Sen undrar jag om jag får dra kablar genom kupén hur jag vill?
Hejhopp! Någon som kan svara på överstående, eller peka mig nånstans där jag kan läsa in mig?
1. Motståndet ser till att strömmen från generatorn leds bort på ett kontrollerat sätt.
2. Main Electric Feed är bilens batteri + pol.

Finns inga restriktioner på hur du får dra kablaget men se till att det inte ligger i kläm eller skav någonstans.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Huvudströmbrytare

Post by glitch »

Lyfter en gammal tråd lite. Ska ge mig på att montera brytare i bilen. Har en 6-polig FIA-brytare och en NB 1.8 1998.
Placering mm. har jag lite olika funderingar på men det är egentligen inget bekymmer. Däremot känner jag mig lite osäker på elen :D

Pers lösning verkar ju lagom lätt, om jag förstår det hela rätt, knippsa kabeln till tändingen, skarva på en bit som går till brytaren (spelar det någon roll om jag väljer krets 1 eller 2 av de som är med spadar?) och sen skarva en bit som går tillbaka till den andra delen av tändningskabeln.

Men skriver vissa att de bryter pluspolen och andra jorden? Per skrev att han drog batteriets (-) kabel till brytaren och sen jordar i passagerarstolen? Fattar inte riktigt? Den kabeln som går från batteriet i skuffen var slutar den idag? Ska jag dra den till brytaren och sen på andra skruven på brytaren montera en kabel som jag sen fäster i passagerarstolen?? Det blir väl lite konstigt :think2: jag menar (-) kabeln måste ju idag fästa i nåt?

Så här tolkar jag (se bilaga) Pers förklaring men det kan ju inte stämma så nån får gärna försöka förklara för en okunnig :)
Tusen tack :)
brytare.jpg
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Huvudströmbrytare

Post by TPR »

Rekommenderar att följa Ulfs beskrivning här:
viewtopic.php?f=5&t=2185&start=25
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Huvudströmbrytare

Post by glitch »

Hej,

Ulfs beskrivning är ju bra men jag undrar fortfarande varför både Pers och Niklas verkar bryta på (-) kabeln istället?
I Daves Kill Switch tråden finns också följande kommentarer:
A couple thoughts:

-If you make/break a hot wire with your kill switch, whereever that hot wire is routed is a chance for a short to ground (chafing from vibration, or pinched in an accident). POOF!

-If you make/break a ground wire with your kill switch, if it gets pinched it will only be shorting to itself, thus effectively bypassing the kill switch.

I really don't imagine my kill switch ever saving my life, but I'd be ticked if it fried my harness, DNF'd me, or blew boiling sulfuric acid all over my trunk.

Icon 1 posted 06-09-2007 09:42 AM Profile for Jason Holland Author's Homepage Edit/Delete Post Report this post to a Moderator
Werd. I break the negative side with mine.
Är båda tillåtet?
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Huvudströmbrytare

Post by Lejban »

Tekniska Regler (TR) - SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET Sidan 34 av 42 TR Tekniska Regler - Utgåva: 2013 wrote:TR 5.13 Huvudströmbrytare
Huvudströmbrytaren ska inkopplas så att den bryter batteri, stänger av motorn samt bryter B+
kretsen till generatorn. Det är tillåtet att fortfarande ha motorelektroniken inkopplad för att försörja
eventuella minnesfunktioner. Huvudströmbrytaren ska vara av en gnistfri modell och vara lätt
åtkomlig såväl inne i som från utsidan. På utsidan av en täckt bil ska strömbrytaren obligatoriskt
vara placerad på den undre delen av vindruteramen på förarsidan. Platsen för strömbrytaren ska
vara utmärkt av en röd blixt på blå botten inom en vit triangel med en bas av minst 12 cm.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Huvudströmbrytare

Post by Niklas Falk »

Lägg sen till detta
TR 5.3.3 Automatisk bränsleavstängning wrote:Obligatoriskt för alla bilar:
Bilens samtliga bränslepumpar får endast arbeta när motorn är igång utom i själva
startögonblicket. Avluftningsslang från tank skall vara försedd med en roll-over ventil för att
förhindra bränsleläckage.
Rekommendation för alla bilklasser:
Bilens samtliga bränsleledningar till och från motorn ska vara försedda med en automatisk
avstängningsventil placerad i anslutning till bränsletanken. Dessa ventiler ska automatiskt stänga
av bränslet när helst bränsletryck eller en bränsleledning fallerar.
Detta gör att man får tänka lite på hur man kopplar så inte bensinpumpen pumpar på när huvudbrytaren dragits.

Det är tillåtet att ha hela bilen strömförande (kalla det motorelektronik om du vill) bara motorn stannar (att bryta batteri och dränera B+ är bara övertydligt eftersom det är sätt att garantera det), men det är lite dumt att inte samtidigt minska risken för gnistbildning om bilen ändrar form vid en krasch (och nån av polerna (batteri, startmotor, generator, huvudsäkring, huvudbrytare, ...) kommer i kontakt med karosseri).
Har karossen ändrat form så detta sker så kan det lika gärna finnas en skvätt bensin på fel ställe också (och allt är ju redan varmt).
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Huvudströmbrytare

Post by glitch »

Hej, alltså bilel är inte min starka sida så ni får mer än gärna vara övertydliga:)


Är kontentan ja du kan göra som du funderat med ny batteri minuskabel till brytaren sen jorda andra sidan samt bryta tändningen vid tändninglåset (o alla pumpar o mojänger som ska stanna stannar då)

Eller är kontentan nej bilen brinner upp då vid en krock, (varför har vissa gjort så då och fått igenom det?) bryt pluskabeln från batteriet direkt + tändningen sen är allt enligt konstens alla regler?

Det är mycket för en stackars kontorsslav att ta in:)
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Huvudströmbrytare

Post by Niklas Falk »

glitch wrote:Det är mycket för en stackars kontorsslav att ta in :)
Det finns fler än ett sätt att möta minimikraven, men sen kan man tänka vidare om man har lust.

Bryter du batteriet nära batteriet (på plus eller minussidan) så är det färre punkter som kan ge gnistbildning OM det skulle skita sig ordentligt.
Detta är anledningen att jag inte tycker om enpolslösningen att separera batteri+startmotor+generator från resten.
User avatar
Emberglow66
Posts: 208
Joined: Mon 03 Sep 2012, 21:23
Location: Täby

Re: Huvudströmbrytare

Post by Emberglow66 »

glitch wrote:Hej, alltså bilel är inte min starka sida så ni får mer än gärna vara övertydliga:)
Inte min heller, men det är ju perfekt att du fixar detta nu, jag bjuder på en bira eller 2 när du gör samma sak på min bil i vår :lol:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Huvudströmbrytare

Post by Josen »

Niklas
Du separerar generator+batteri från bilen (startmotorn skall hållas borta)
Visst det finns en +kabel in bilen men långsökt att denna skulle ge gnistor
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Huvudströmbrytare

Post by chriss »

Håller på instalera brytare i bilen och tänkte dubbel kolla lite med er och bilderna kanske hjälper någon annan.

Jag vill kunna återställa bilen till original skick så jag vill inte klippa kablar.

Det jag tänkt är + från batteriet och B till generatorn i motorrummet kopplar jag till sida 1 i brytaren (övre bild).
Sedan från sida 2 på brytaren kopplar jag till startmotorn och generatorn.

Hoppas det är rätt så här långt.

Vad stoppar mig att koppla från sida 2 på brytaren till startmotorn och sedan dra en kabel från startmotorn till generatorn? (Hoppas på lite mindre kablage i motorutrymmet.
Brytaren kommer sitta ovanför högra stötdämpartorn, dvs så kort förlängning som möjligt.

Image
Image
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Huvudströmbrytare

Post by chriss »

Om jag tittar på denna känns det bara som att man kopplar bort batteriet och inte generatorn?
Image
Chriss Rice
Göteborg
Post Reply