Huvudströmbrytare

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Huvudströmbrytare

Post by Cyberoid »

Hur har ni kopplat era huvudströmbrytare? Vart har ni satt den och hur är den kopplad? Bryter det all ström i bilen eller har ni kvar ström till instrumenten?

SBF:

Huvudströmbrytaren ska inkopplas så att den bryter batteri, stänger av motorn samt bryter B+ kretsen till generatorn. Det är tillåtet att fortfarande ha motorelektroniken inkopplad för att försörja eventuella minnesfunktioner. Den ska vara av en gnistfri modell och vara lätt åtkomlig såväl inne i som från utsidan. På utsidan av en täckt bil ska strömbrytaren obligatoriskt vara placerad på den undre delen av vindruteramen på förarsidan. Platsen för strömbrytaren ska vara utmärkt av en röd blixt på blå botten inom en vit triangel med en bas av minst 12 cm.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Bryter jord och ström till tändingslås i mitt fall. NB's generator tvärslutar ge ström när den inte får signaler från datorn.
Brytaren mitt i panelen och wire med hölje upp till A-stolpens utsida.

Vilka instrument vill du ska ha ström och riskerar du inte i så fall att mata nåt bakvägen?
Våra ECUer mår nästan bra av lite strömlöst ibland (min parkeras alltid med brytaren dragen) :).
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Huvudströmbrytare

Post by Dennis Kullman »

Cyberoid wrote:Hur har ni kopplat era huvudströmbrytare? Vart har ni satt den och hur är den kopplad? Bryter det all ström i bilen eller har ni kvar ström till instrumenten?
Min bryter rubbet. Brytaren sitter vid huvudsäkringarna under huven.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:Bryter jord och ström till tändingslås i mitt fall. NB's generator tvärslutar ge ström när den inte får signaler från datorn.
Brytaren mitt i panelen och wire med hölje upp till A-stolpens utsida.

Vilka instrument vill du ska ha ström och riskerar du inte i så fall att mata nåt bakvägen?
Våra ECUer mår nästan bra av lite strömlöst ibland (min parkeras alltid med brytaren dragen) :).
Har äntligen fått ordning på brytaren efter en kvälls felsökande av elektroingenjör Osbeck. Min brytare kommer också att bryta allt när jag bara fått tummen ur och dragit alla kablarna på ett snyggt sätt. Men man skulle ju kunna vilja ha kvar ström till laptimern om den saknar internbatteri tex?

Jag var mest lite förvånad över att det inte redan fanns en tråd om brytaren då vi alla måste ha en. Det är ju inte helt självklart hur den ska kopplas.

Kullman, du har väl kopplat 6-poligt med motstånd m.m. tror jag?

Hur har ni andra gjort?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Cyberoid wrote:Kullman, du har väl kopplat 6-poligt med motstånd m.m. tror jag?
Japp, det har jag. I min vanliga viktbesparingsanda har jag satt brytaren så att "tunga" :roll: kablar blir så korta som möjligt, men nackdelen är att jag inte kan återställa brytaren inifrån kupén...
Jag kan ta lite bilder vid tillfälle, men det finns risk att jag bygger om med brytaren inne i bilen istället.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Men man skulle ju kunna vilja ha kvar ström till laptimern om den saknar internbatteri tex
Och det löser du nu super-enkelt eftersom du har brytaren ( 12 v ) just vi instrument panelen. En lite röd sladd till din laptimer från ena sidan av brytare som ligger mot bat + :)
Allt är ju samlat på ett ställe nu

Att ha brytare i motorummet tycker jag inte är bra eftersom går inte att återställa och att brytarna tenderar att bli risiga med tiden.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Men man skulle ju kunna vilja ha kvar ström till laptimern om den saknar internbatteri tex
Och det löser du nu super-enkelt eftersom du har brytaren ( 12 v ) just vi instrument panelen. En lite röd sladd till din laptimer från ena sidan av brytare som ligger mot bat + :)
Allt är ju samlat på ett ställe nu

Att ha brytare i motorummet tycker jag inte är bra eftersom går inte att återställa och att brytarna tenderar att bli risiga med tiden.
Det låter ju faktiskt som en plan. Synd att det är så förb***** trångt där bakom bara. Men det blir korta och lätta sladdar i alla fall!

Kanske skulle ta en kväll med kopplingschemat och en avbitartång och se hur mycket man kan göra sig av med? :P :D

Kör alla ni andra också med 6-pols brytare?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Cyberoid wrote:
Josen wrote:
Men man skulle ju kunna vilja ha kvar ström till laptimern om den saknar internbatteri tex
Och det löser du nu super-enkelt eftersom du har brytaren ( 12 v ) just vi instrument panelen. En lite röd sladd till din laptimer från ena sidan av brytare som ligger mot bat + :)
Allt är ju samlat på ett ställe nu

Att ha brytare i motorummet tycker jag inte är bra eftersom går inte att återställa och att brytarna tenderar att bli risiga med tiden.
Det låter ju faktiskt som en plan. Synd att det är så förb***** trångt där bakom bara. Men det blir korta och lätta sladdar i alla fall!

Kanske skulle ta en kväll med kopplingschemat och en avbitartång och se hur mycket man kan göra sig av med? :P :D

Kör alla ni andra också med 6-pols brytare?
Du kör ju inte med 6-pol nu ;) Utan två :D

Om du nu vill lätta seriöst på kabel kan du ju nu ta bort hela + kabel härvan som går under bilen (är nog tyngsta kabel i bilen). Den har ju ingen verkan längre.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Cyberoid wrote:
Josen wrote:
Men man skulle ju kunna vilja ha kvar ström till laptimern om den saknar internbatteri tex
Och det löser du nu super-enkelt eftersom du har brytaren ( 12 v ) just vi instrument panelen. En lite röd sladd till din laptimer från ena sidan av brytare som ligger mot bat + :)
Allt är ju samlat på ett ställe nu

Att ha brytare i motorummet tycker jag inte är bra eftersom går inte att återställa och att brytarna tenderar att bli risiga med tiden.
Det låter ju faktiskt som en plan. Synd att det är så förb***** trångt där bakom bara. Men det blir korta och lätta sladdar i alla fall!

Kanske skulle ta en kväll med kopplingschemat och en avbitartång och se hur mycket man kan göra sig av med? :P :D

Kör alla ni andra också med 6-pols brytare?
Du kör ju inte med 6-pol nu ;) Utan två :D

Om du nu vill lätta seriöst på kabel kan du ju nu ta bort hela + kabel härvan som går under bilen (är nog tyngsta kabel i bilen). Den har ju ingen verkan längre.
Nädå, brytaren har ju 6 poler den är bara lite snålt kopplad! :D ! ;-) (Jag syftade dock på Dennis. :wink:)

Av någon anledning så känns det inte 100% att koppla enligt Daves Kill Switch installation. Trots att det onekligen verkar fungera. Men jag har ju alla komponenterna om jag nu får för mig att dra om installationen vid senare tillfälle. 8) :D
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Post by Eric »

Har äntligen fått ordning på brytaren efter en kvälls felsökande av elektroingenjör Osbeck.
Hur löste det sig? Finns det en skiss eller nån teori som ni kan dela med er av?

MVH Eric
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Eric wrote:
Har äntligen fått ordning på brytaren efter en kvälls felsökande av elektroingenjör Osbeck.
Hur löste det sig? Finns det en skiss eller nån teori som ni kan dela med er av?

MVH Eric
Tja, vi bytte ut kortslutningen mot en korrekt koppling och kopplade efter "Dave Kill Switch" varianten som finns att hitta på spec miata m.m. Ligger även i min tråd på rejsa tror jag?

Det hela funkade först då vi drog en ny kabel från batteriet f.ö. Att ta strömmen från orginal + kabel funkade inte då det inte bröt all ström i bilen.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

När jag ändå är inne och pillar i sladdarna..

Så här har jag kopplat min brytare..

1. Knep av sladden vid ratten. Den går till tändlåset. Skickar den till huvudbrytaren och sedan tillbaka. Kommer inte ihåg vad den här sladden gör men jag tror det är den som snackar med datorn att nu kan motorn gå.. Vad fan heter det? Vi kan kalla den "checkkabel"

2. Kopplar den till den 6-poligabrytaren jag monterat i mittkonsolen (en aluplatta i mitt fall) Dit drar jag även jordkabeln från batteriet och därefter jordar jag i ett av orginalstolsfästena.
Checkkabeln ska givetvis gå tillbaka till den andra delen av sladden som knippsades vid tändlåset.


3. Vajer fram till motorhuven framför föraren.

Så. En system som bryter allt och det går att bryta innifrån och utifrån.

// Per
Attachments
Utvändig brytare med vajer till mittkonsol.
Utvändig brytare med vajer till mittkonsol.
utvbryt.jpg (43.09 KiB) Viewed 4683 times
Själva brytaren.. Här bryter jag jord och tändning. Dvs den röd/vit randiga kabeln.
Själva brytaren.. Här bryter jag jord och tändning. Dvs den röd/vit randiga kabeln.
huvudstrbryt.jpg (28.3 KiB) Viewed 4684 times
Härva...
Härva...
huvudström2.jpg (20.2 KiB) Viewed 4683 times
Klipp klipp...
Klipp klipp...
huvudström1.jpg (27.87 KiB) Viewed 4683 times
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det är ingen liten "checkkabel", det är stömmen till allt tändningsstyrt eftersom det är matningen till tändningslåset.
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Jag är ju inne på Josens förslag och har skaffat en biltema-brytare (2-pol) och då finns det inte läge att bryta både tändning och jord som Hammarsjö beskriver. Dock lät det lite enklare...

För när jag kikade på trådar om Daves kill switch (moddad av Josen) så blir jag förvirrad...
Skulle tacksamt ta emot en detaljerad beskrivning på den. Vill ju gärna inte göra fel...
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Bumpar upp denna...
Jag skulle gärna vilja ha lite assistans med det elektriska. Det mekaniska är klart. 2-polig brytare invändigt och T-handtag utvändigt. (Tror dock jag satte vredet invändigt lite för långt bort... Får kanske ändra?)

Jag skulle gärna vilja se lite bilder på hur ni kopplat, alternativt en bättre förklaring av Daves kill switch.

Får ingen ordning på hur jag ska göra...
Attachments
Snart röd...
Snart röd...
IMG_1294sm.jpg (130.81 KiB) Viewed 4615 times
Kanske för långt bort?
Kanske för långt bort?
IMG_1303sm.jpg (133.92 KiB) Viewed 4614 times
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Vart kan man köpa brytare, vajer och utvändigt handtag? Finns det färdiga kit att köpa eller plockar man ihop det man behöver? Tips på vart man vänder sig välkomnas.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Jag har handlat på Trendab i Nykvarn, inte så långt från dig. De har det mesta du behöver på hyllan. Mycket serviceinriktade och vet hur det ska sättas ihop.

På väg till Kinnekulle i somras handlade jag ett racingbälte till Per H på Trendab eftersom jag passerade där på nervägen. Kom precis vid lunchtid och mötte personalen som var på väg att äta. Då backar de tillbaka och expedierar mig innan det blir lunch. Sånt gillar jag.
M.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Mats Lundin wrote:Jag har handlat på Trendab i Nykvarn, inte så långt från dig. De har det mesta du behöver på hyllan. Mycket serviceinriktade och vet hur det ska sättas ihop.

På väg till Kinnekulle i somras handlade jag ett racingbälte till Per H på Trendab eftersom jag passerade där på nervägen. Kom precis vid lunchtid och mötte personalen som var på väg att äta. Då backar de tillbaka och expedierar mig innan det blir lunch. Sånt gillar jag.
M.
Tack för snabbt svar. Kollade på Trendab och rallyimport och såg att de hade liknande grejer. Då jag har en beställning på personlig säkerhetsutrustning liggande hos rallyimport.se (hjälmen har inte dykt upp ännu) valde jag att beställa även huvudströmbrytare mm från dem.

Finns det något krav att man ska kunna nå huvudströmbrytaren inne i bilen när man sitter fast med 6-punktsbältet eller räcker det att man når den från förarstolen genom att sträcka sig utan att vara bältad?

Återkommer garanterat med fler frågor längre fram i höst när den ska på plats om hur man monterar in den elektriskt och mekaniskt.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Andreas K wrote:Finns det något krav att man ska kunna nå huvudströmbrytaren inne i bilen när man sitter fast med 6-punktsbältet eller räcker det att man når den från förarstolen genom att sträcka sig utan att vara bältad?
Tänk lite på situationen när du behöver den så tror jag svaret är ganska självklart. :)







När jag sitter omtöcknad i däcksbarriären och det luktar konstigt skulle inte jag vilja behöva lossa bältet för att komma åt brytaren, skallen är ändå oklar så varför behöva göra saker i viss ordning.
Dessutom kan man säkert komma på tillfällen där det kan vara läge att bryta brytaren fast man skall vara bältad (skenade motor tex).
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:
Andreas K wrote:Finns det något krav att man ska kunna nå huvudströmbrytaren inne i bilen när man sitter fast med 6-punktsbältet eller räcker det att man når den från förarstolen genom att sträcka sig utan att vara bältad?
Tänk lite på situationen när du behöver den så tror jag svaret är ganska självklart. :)
Japp, nu när du fick mig att tänka håller jag med att svaret på min fråga är uppenbar. Tack

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Nu när jag fått hem huvudströmbrytare (satan vad stor den FAI-godkänd brytaren är) och wire har detta blivit aktuellt igen. Var har ni som kör i roadsport monterat den invändiga huvudbrytaren? Har alla montera en plåt med brytaren på mittkonsolen eller finns det några andra varianter?
Skulle helst vilka placerade den på en mer diskret plats som ändå är lättåtkomlig från förarplats (och sedan vill jag ha kakan och äta den...).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Andreas K wrote:Nu när jag fått hem huvudströmbrytare (satan vad stor den FAI-godkänd brytaren är) och wire har detta blivit aktuellt igen. Var har ni som kör i roadsport monterat den invändiga huvudbrytaren? Har alla montera en plåt med brytaren på mittkonsolen eller finns det några andra varianter?
Skulle helst vilka placerade den på en mer diskret plats som ändå är lättåtkomlig från förarplats (och sedan vill jag ha kakan och äta den...).

/Andreas K
Cigg-tändarhålet! :) Jag når att dra ut handtaget när jag sitter bältad och det kan inte se mer "orginal" ut... 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Fredrik Henriksson wrote: ...
Cigg-tändarhålet! :) Jag når att dra ut handtaget när jag sitter bältad och det kan inte se mer "orginal" ut... 8)
Har du en 6-polig FIA-godkänd brytare? När jag måttar hemma i lägenheten tycker jag att det behöver vara ett saftigt stort utrymme för att få plats med brytaren.
Dessutom funkar inte att använda cigg-tändarhålet på min bil efter som jag behöver använda det framöver. Så det blir till att sätta den någon annanstans.
Något mer tips på smart placering?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Andreas K wrote:
Något mer tips på smart placering?
/Andreas K
Satte min till höger i mittkonsolen, borrade ett lite hål och fick ut den diskret.
Som på bilden Kanske för långt bort? fast högre upp och längre fram så man når den. Man fäster bryrtaren i konsolstaget som finns bakom där ( borra ett litet hål i den )
Satte den där för att vara ur vägen och det blir lätt att dra in vajern genom AC genomföringen.
Nu har jag en biltema brytare för 30:- :shock: som är lite mindre än era fräcka FIA brytare så kanske inte går ?
Post Reply