Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Andreas E »

Börjar titta på vad som jag behöver göra för att få vagnboken klar för att få köra Roadsport C med nya bilen och stött på en liten sak: På en faceliftad NB finns det inte ingen naturlig plats på instrumentpanelen för en huvudströmbrytare om man som jag tänkte vara "o-rejsig" och behålla stereo osv. Eftersom de FIA-godkända huvudströmbrytarna jag hittat är ordentligt klumpiga undrar jag om brytaren måste vara FIA-godkänd. Kollade på SBF-reglemente och där står det inget om FIA:

TR 5.13 Huvudströmbrytare
Huvudströmbrytaren ska inkopplas så att den bryter batteri, stänger av motorn samt bryter B+
kretsen till generatorn. Det är tillåtet att fortfarande ha motorelektroniken inkopplad för att försörja
eventuella minnesfunktioner. Den ska vara av en gnistfri modell och vara lätt åtkomlig såväl inne i
som från utsidan.


Inser att man slipper frågetecken om huvudströmbrytare man har är gnistfri om den är FIA-godkänd, men kan man slippa det skulle det underlätta installationen i min bil. Hur har ni andra som kör i cupet det, kör ni alla med FIA-godkända huvudbrytare?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by hclund »

Jag gör det och det var mycke lättare än jag trodde att koppla in den! Kolla min biltråd. Ska ja va ärlig så fattade jag inte hur man skulle koppla med en enkelbrytare o köpte en FIA för den fattade jag hur den skulle kopplas in, tack vare snälla människor här på forumet. Men JÄVEL va dyr den va!
Christian Lund
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Lejban »

195:- inte så dyrt?

http://rallyshop.se/produkt/Huvudstrombrytare-FIA

Och här hur den kopplas, funkat bra för mig!

viewtopic.php?p=8054#p8054
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by hclund »

Lejban wrote:195:- inte så dyrt?

http://rallyshop.se/produkt/Huvudstrombrytare-FIA

Och här hur den kopplas, funkat bra för mig!

viewtopic.php?p=8054#p8054
:bang2: Halva priset mot den ja köpte...
Christian Lund
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by TPR »

Bara en liten heads-up efter att ha läst tråden med tips på montering:
Lösningen med 2-polig brytare är egentligen inte tillåten då den inte bryter strömmen till B+.
Motorn kan i vissa fall få ström genom generatorn och vägra stanna, har hänt i en av mina tidigare bilar.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Bara en liten heads-up efter att ha läst tråden med tips på montering:
Lösningen med 2-polig brytare är egentligen inte tillåten då den inte bryter strömmen till B+.
Motorn kan i vissa fall få ström genom generatorn och vägra stanna, har hänt i en av mina tidigare bilar.
Lösningen på det är att ha en generator utan intern regulator, som på NB. Den tvärdör när ECUn saknar ström.
Men det skadar inte att bryta lite dubbelt, det är ju inte bara motorn/bensinpump som ska dö i bästa fall, det det är bra om det blir strömlöst annars också (tex mellan startmotorn och den knöliga karossen som ligger emot efter megasmällen).
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by TPR »

Gäller detta även NA?
Men i vilket fall är det tveksamt om en 2-polig brytare uppfyller reglementet. :think2:

Glömde kanske nämna att min bil hade förgasare mm... :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Gäller detta även NA?
NA har generator med intern regulator (som vilken B18 som helst), fungerar fint utan dator.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Josen »

Två-polig är godkänt om den gör jobbet att bryta all el som kan mata bilen vilket Dave-lösningen gör :up:
Allt är brutet och generatorn B sida ligger bara mot bat + dvs alles gut, själv har jag en 30 kr brytare från biltema som fixar biffen både i miata och Lotusen :)
Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by TPR »

Josen wrote:Allt är brutet och generatorn B sida ligger bara mot bat + dvs alles gut
TR 5.13 Huvudströmbrytare
Huvudströmbrytaren ska inkopplas så att den bryter batteri, stänger av motorn samt bryter B+
kretsen till generatorn.
Det är tillåtet att fortfarande ha motorelektroniken inkopplad för att försörja
eventuella minnesfunktioner. Den ska vara av en gnistfri modell och vara lätt åtkomlig såväl inne i
som från utsidan.


Finn ett fel... :roll:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Andreas E »

Eftersom jag inte vill förstöra något på instrumentpanelen lutar det åt att montera huvudströmbrytaren i motorrummet och sätta dit två utlösningsvajrar, en yttre till rutramen och en inre till förarplatsen. Inte den snyggaste lösning (måste öpnna motorhuven för att återställa om man bryter spänningen) men det gör iallafall att instrumentpanelen förblir original.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Lejban »

TPR wrote:
Josen wrote:Allt är brutet och generatorn B sida ligger bara mot bat + dvs alles gut
TR 5.13 Huvudströmbrytare
Huvudströmbrytaren ska inkopplas så att den bryter batteri, stänger av motorn samt bryter B+
kretsen till generatorn.
Det är tillåtet att fortfarande ha motorelektroniken inkopplad för att försörja
eventuella minnesfunktioner. Den ska vara av en gnistfri modell och vara lätt åtkomlig såväl inne i
som från utsidan.


Finn ett fel... :roll:
Jag har inte kopplat min brytare till generatorn, bara bryter tändningen och batteriet... måste jag göra om nu?

Image
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Josen »

Tomas: Om du läser koppling schema så ser du två pol bryter B generator och bat + på ena sidan av polen och på andra sidan går + till bilen (start motorn/säkringslådan) dvs när brytare är öppen uppfyller detta FIA regler du hänvisar till - frågor på det ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Andreas E »

Lejban wrote: ...Jag har inte kopplat min brytare till generatorn, bara bryter tändningen och batteriet... måste jag göra om nu?
..
Du har kopplat det rätt och behöver inte ändra något. Huvudbrytaren bryter bort spänningen från pluspolen på batteriet från resten av elsystemet och jordar dessutom resten av elsystemet genom 3 ohms resistorn. Det innebär att det inte finns någon B+ som kan mata generatorn.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Lejban »

Andreas E wrote:
Lejban wrote: ...Jag har inte kopplat min brytare till generatorn, bara bryter tändningen och batteriet... måste jag göra om nu?
..
Du har kopplat det rätt och behöver inte ändra något. Huvudbrytaren bryter bort spänningen från pluspolen på batteriet från resten av elsystemet och jordar dessutom resten av elsystemet genom 3 ohms resistorn. Det innebär att det inte finns någon B+ som kan mata generatorn.

/Andreas E
Bra, Btw: när jag har hållt på med El har det bara funnits plus och minus :P B+ låter som en blodgrupp hehe
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by TPR »

Josen wrote:Tomas: Om du läser koppling schema så ser du två pol bryter B generator och bat + på ena sidan av polen och på andra sidan går + till bilen (start motorn/säkringslådan) dvs när brytare är öppen uppfyller detta FIA regler du hänvisar till - frågor på det ?
Förstår inte riktigt vad du skriver men om du har kopplat enligt kopplingschema nedan (som du postade i tråden om inkoppling) så tolkar jag det som att batteriets pluspol och B+ på generatorn aldrig bryts?
Huvudbrytare.JPG
Andreas: Jag tror inte du behöver komma åt huvudströmbrytaren inifrån bilen om du har startnyckeln kvar, vilket nog de flesta Roadsportbilar har.
Vrida nyckeln har samma effekt som att vrida strömbrytaren.
Dvs det bör räcka med kabel vid vindrutan, men kolla gärna med en SBF besiktningsman.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Josen »

Ja det stämmer, och alltså så är B+ och bat+ på samma sida av brytaren och när det bryts är inte B+ i kontakt med bilens el och kan alltså inte mata bilen med kräm. Fina med koppling är att generatorn kan "skjuta" mot bat+ och ingen risk finns att skada bilens elektronik finns :) + att man inte behöver kladda med bilens kablage eller lita på att drain-motstånd mot jord fungerar

Original skiss i min rejsa-bygg tråd på rejsa för f.d pärlan
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... c&start=21


Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by TPR »

TPR wrote:Huvudströmbrytaren ska inkopplas så att den bryter batteri, stänger av motorn samt bryter B+
kretsen till generatorn.
Alltså ej tillåtet enligt reglementet.
Vet inte hur jag ska kunna säga det tydligare?
Vad tror du B+ står för?
Batteri pluspol, vilket enligt reglementet ska brytas.
Du läser reglementet som djävulen läser bibeln... :roll:

Och jag vet att bilen troligen stannar när du drar i vajern.
Men det kan finnas fall då den inte gör det, finns nog en anledning till att reglementet är skrivet som det är.
Jag har som sagt själv råkat ut för det trots att vi testat flertal gånger tidigare utan problem.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Victor »

TPR wrote:
TPR wrote:Huvudströmbrytaren ska inkopplas så att den bryter batteri, stänger av motorn samt bryter B+
kretsen till generatorn.
Alltså ej tillåtet enligt reglementet.
Vet inte hur jag ska kunna säga det tydligare?
Vad tror du B+ står för?
Batteri pluspol, vilket enligt reglementet ska brytas.
Du läser reglementet som djävulen läser bibeln... :roll:

Och jag vet att bilen troligen stannar när du drar i vajern.
Men det kan finnas fall då den inte gör det, finns nog en anledning till att reglementet är skrivet som det är.
Jag har som sagt själv råkat ut för det trots att vi testat flertal gånger tidigare utan problem.
Men B+ är ju bruten från bilens övriga elsystem :!:
Dock hänger B+ ihop med batteriets pluspol men det står det ju inget om att den inte får göra det.

Med det resonemanget så är FIA-brytaren enligt schemat här i tråden inte OK enligt reglementet eftersom den inte "bryter B+", det enda man gör förutom att bryta batteriet är att man bryter tändning separat för att försäkra sig om att motorn stannar och sedan lägger man till en belastning i form av ett motstånd till övriga strömkretsar för att ladda ur kvarvarande magnetisering i generatorn för att försäkra sig från överspänningar.

Ge gärna ett exempel på när motorn skulle kunna fortsätta gå med tvåpolslösningen.
Den enda nackdelen jag kan se är att man har batterispänning framme vid anslutningplinten på generatorn vilket kan kortslutas mot plåt vid en kollision som Niklas skriver längre upp i tråden. Men det gäller ju även en bil med batteriet i motorrummet, pluspolen kan komma i kontakt med t.ex. innerskärmen. Eller om man har placerat FIA-brytaren vid säkringsboxen i motorrummet så har man ju fortfarande batterispänning på startmotorns anslutningsplint.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by TPR »

OK, då förstår jag lite bättre hur Josen menar, betyder att jag kan ha fel. :think2:
Jag har tolkat samt fått förklarat för mig att B+ ska brytas från batteriet, men det kan vara så att denna koppling är OK ändå, får nog fråga en besiktningsman för att vara säker.
Jag är absolut ingen expert på el, inte ens i närheten... :D
Sorry för min envishet, Josen. :oops:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Lejban »

Victor wrote:Men det gäller ju även en bil med batteriet i motorrummet, pluspolen kan komma i kontakt med t.ex. innerskärmen.
Därför man inte får ha ett batteri som inte är övertäckt antar jag? Det fick jag bakläxa på iaf vid besiktning...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Andreas E »

TPR wrote:...
Andreas: Jag tror inte du behöver komma åt huvudströmbrytaren inifrån bilen om du har startnyckeln kvar, vilket nog de flesta Roadsportbilar har.
Vrida nyckeln har samma effekt som att vrida strömbrytaren.
Dvs det bör räcka med kabel vid vindrutan, men kolla gärna med en SBF besiktningsman.
Låter klart intressant (dock låter det "för enkelt"). Ska kolla upp med besiktningsmannen och har man tur slipper jag fixa så huvudströmbrytaren nås från förarstolen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Andreas E »

Andreas E wrote:
TPR wrote:...
Andreas: Jag tror inte du behöver komma åt huvudströmbrytaren inifrån bilen om du har startnyckeln kvar, vilket nog de flesta Roadsportbilar har.
Vrida nyckeln har samma effekt som att vrida strömbrytaren.
Dvs det bör räcka med kabel vid vindrutan, men kolla gärna med en SBF besiktningsman.
Låter klart intressant (dock låter det "för enkelt"). Ska kolla upp med besiktningsmannen och har man tur slipper jag fixa så huvudströmbrytaren nås från förarstolen.

/Andreas E
Har nu fått svar från "min" besiktningsman i Sala och det är inte OK att använda startnyckeln utan det krävs en riktigt huvudströmbrytare som det går att komma åt både utifrån och inifrån bilen.
För att minimera påverkan på inredningen får det för min del bli att sätta huvudbrytaren i motorummet och sedan dra 2 vajrar, en till rutramen och en in i kupen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by TPR »

OK, då är det nog bäst att följa hans åsikt.
Men som sagt, vi hade så första året vi körde S40:n utan problem.
Även intressant att S40 Challengebilarna inte hade någon huvudströmbrytare alls... :think2:

Jag pratade faktiskt med en engelsk besiktningsman angående detta när jag var där förra veckan och han skulle ha accepterat det men krävde naturligtvis möjlighet att bryta strömmen utifrån.

Hur som helst, bäst att lyssna på din besiktningsman! :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Huvudströmbrytare - måste den vara FIA-godkänd?

Post by Andreas E »

TPR wrote:OK, då är det nog bäst att följa hans åsikt.
Men som sagt, vi hade så första året vi körde S40:n utan problem.
Även intressant att S40 Challengebilarna inte hade någon huvudströmbrytare alls... :think2:

Jag pratade faktiskt med en engelsk besiktningsman angående detta när jag var där förra veckan och han skulle ha accepterat det men krävde naturligtvis möjlighet att bryta strömmen utifrån.

Hur som helst, bäst att lyssna på din besiktningsman! :up:
Får känslan av att det är lite personberoende om det skulle vara OK eller inte och då är en lösning med en huvudströmbrytare för både inne och ute som säkraste vägen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply