Page 1 of 1

Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Mon 17 Oct 2011, 09:04
by Andreas E
Är van vid min NA där oljetrycksmätaren ändrade sig beroende på belastningen på motorn (vid pådrag ökade trycket och vid tomgång sjönk det, dessutom var det högre när motorn var kall än när den nått arbetstemp).
På nya bilen (2001) går oljetryck mätaren direkt efter start upp till ungefär mittläge och sedan ligger den där oberoende av belastning/varvtal på motorn. är det något knas med oljetrycksmätaren på bilen eller är det bara en annan lösning av mätning av oljetryck på NB jämfört med NA?

/Andreas E (fd Andreas K)

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Mon 17 Oct 2011, 09:27
by Torkel k
Mazda gjorde tyvärr om den fullt fungerande oljetrycksmätaren -94 (tror jag). De kanske fick lite för många samtal från kunder som analyserat sin oljetrycksmätares beteende lite för noga och krävde service under garantitiden i onödan. Hur som helst så har de "nyare" oljetrycksmätarena bara 2 positioner: Noll, dvs avstäng motor eller lågt tryck (under riktvärde), eller OK, dvs tryck över godkänt-gränsen (över riktvärde). Det är mao samma som en oljelampa, men gjort med en mätare istället.

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Mon 17 Oct 2011, 09:47
by TPR
Jag ska installera en varningslampa istället så man ser om oljetrycket försvinner.
Nålen är inte lätt att hålla koll på... :bang2:
Borde inte vara några problem att använda standard givare men man får "switcha" signalen med ett relä så den ger signal när trycket är lågt istället för tvärt om.

Vet dock inte vid vilket tryck givaren ger signal, vill gärna att det är minst 1 bar. Någon som vet?
Alternativet blir att montera ny givare med utgång för både mätare och lampa, har en VDO-givare som eventuellt fungerar (satt i långloppsbilen när fronten blev något kortare...). Den är 1.2 bar iaf.

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Mon 17 Oct 2011, 10:19
by Niklas Falk
Pluppa fram instrumentklustret och hitta tåten för oljetrycket (med lite schemaletande kan jag nog tom komma upp med färgen). Koppla på en tåt som går till en motståndsbegränsad fet lysdiod (som är kopplad till switchad 12V i andra änden) som du sen riktar rätt i nyllet (reflektion genom vindrutan fungerar riktigt bra).

Gissningsvis klarar oljetryckskontakten att jorda några ampere så det finns nog möjlighet att göra detsamma emd en 21W bromslampa från en släpvagn också.

Det är inte direkt ytmonterade kretsar vi pratar om :D

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Mon 17 Oct 2011, 11:09
by Torkel k
Själv har jag 2 mätare: oljetryck och oljetemp monterade i A-stolen. Det ger många extra ricer-poäng, om inte annat. :D Men är faktiskt klart praktiskt att snegla dit lite snabbt på rakstäckorna. De sensorerna sitter på en extra adapter innanför mitt oljefilter.

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Mon 17 Oct 2011, 11:14
by TPR
Niklas Falk wrote:Pluppa fram instrumentklustret och hitta tåten för oljetrycket (med lite schemaletande kan jag nog tom komma upp med färgen). Koppla på en tåt som går till en motståndsbegränsad fet lysdiod (som är kopplad till switchad 12V i andra änden) som du sen riktar rätt i nyllet (reflektion genom vindrutan fungerar riktigt bra).

Gissningsvis klarar oljetryckskontakten att jorda några ampere så det finns nog möjlighet att göra detsamma emd en 21W bromslampa från en släpvagn också.

Det är inte direkt ytmonterade kretsar vi pratar om :D
Så kan man ju göra, men det är inte rätt... :wink:
Jag tänkte nog koppla in mig på givaren istället och dra egna sladdar till lampan.

Mätare på A-stolpen kan man ju inte ha om man har lite självrespekt. :roll:
Det funkar säkert skitbra men man har ju en image att tänka på... :D

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Mon 17 Oct 2011, 11:23
by Niklas Falk
TPR wrote:Så kan man ju göra, men det är inte rätt... :wink:
Jag tänkte nog koppla in mig på givaren istället och dra egna sladdar till lampan.
Dra då en egen sladd från givaren, istället för att ta den som Mazda dragit åt dig (den är YEL/RED hela vägen från givare till instrument) ;)
Den sitter i den 10-poliga kontakten på instrmentklustret.

Men jag har inte orkat göra det själv, men shiftlight, det har jag fixat... :roll:

Jag har sensor till kylvattentryck (absolut första möjliga varning på kylvattenläckage) också, som inte är inkopplad till lampa...

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Mon 17 Oct 2011, 11:33
by TPR
Då har du ju lite att göra i vinter Niklas. :D

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Sun 30 Oct 2011, 12:31
by Niklas Falk
Hittade ett bra exempel på utseende för en oljetryckslampa.
http://www.miataturbo.net/showpost.php? ... stcount=38
Trevligt startnummer i hörnet...

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Tue 10 Mar 2015, 20:48
by Lill_John
Gammal tråd men hitta nästan det jag letade efter när jag sökte. :P

Har en NBFL -04 och oljetrycksnålen är samma på dom, on eller off. Är det oljetrycksgivaren som ger en annorlunda signal vid ett visst värde eller sitter det i instrumentklustret? För i sånna fall skulle man kunna byta givare med en som sitter i NA och få mer levande visare? :D

mvh

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Tue 10 Mar 2015, 21:08
by Niklas Falk
Lill_John wrote:Gammal tråd men hitta nästan det jag letade efter när jag sökte. :P

Har en NBFL -04 och oljetrycksnålen är samma på dom, on eller off. Är det oljetrycksgivaren som ger en annorlunda signal vid ett visst värde eller sitter det i instrumentklustret? För i sånna fall skulle man kunna byta givare med en som sitter i NA och få mer levande visare? :D
Samma oljetryckskontakt 95-05 och därmed samma av/på beteende på mätaren. samma trix/kalibrering mm bör fungera oavsett årsmodell.

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Wed 11 Mar 2015, 12:03
by TPR
Då funkar alltså metoden att koppla in lampa på givaren dåligt...
Vilket jag hade planerat att göra i vinter. :bang2:
Får köpa ny givare isf, VDO har sådana som ger signal både till mätare och lampa, man kan välja olika varningstryck.

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Wed 11 Mar 2015, 13:20
by Niklas Falk
TPR wrote:Då funkar alltså metoden att koppla in lampa på givaren dåligt..
Lampa istället för mätaren borde fungera perfekt.
Bara lite kabelpill på baksidan instrumentklustret och en shiftligt som lyser rött i plytet när det inte finns tryck.
Mätaren behövs ju inte.

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Wed 11 Mar 2015, 20:34
by TPR
Niklas Falk wrote:
TPR wrote:Då funkar alltså metoden att koppla in lampa på givaren dåligt..
Lampa istället för mätaren borde fungera perfekt.
Bara lite kabelpill på baksidan instrumentklustret och en shiftligt som lyser rött i plytet när det inte finns tryck.
Mätaren behövs ju inte.
Visst, om du krånglar till det och tar strömmen från baksidan av klustret så få du ju en on/off signal ( som måste inverteras), men min tanke var att dra nya sladdar från givaren och det funkar ju inte med original givare om jag har förstått det hela rätt.

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Wed 11 Mar 2015, 20:46
by Niklas Falk
TPR wrote:Visst, om du krånglar till det och tar strömmen från baksidan av klustret så få du ju en on/off signal ( som måste inverteras), men min tanke var att dra nya sladdar från givaren och det funkar ju inte med original givare om jag har förstått det hela rätt.
Men jordar inte kontakten vid lågt tryck?
Om det är omvänt så får du väl i värsta fall ta ett växlande relä så kan du ta en 50W lampa. :D

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Fri 13 Mar 2015, 10:19
by Lill_John
Jag kanske missuppfattar eller något men vad menas med samma trix/kalibrering för alla årsmodeller?
Jag ska även förtydliga att jag vill att min nål i NB ska bete sig dom tidiga NA. Så man kan få bli nervös när motorn är varm på tomgång :D

mvh

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Sat 14 Mar 2015, 15:43
by TPR
Niklas Falk wrote:
TPR wrote:Visst, om du krånglar till det och tar strömmen från baksidan av klustret så få du ju en on/off signal ( som måste inverteras), men min tanke var att dra nya sladdar från givaren och det funkar ju inte med original givare om jag har förstått det hela rätt.
Men jordar inte kontakten vid lågt tryck?
Om det är omvänt så får du väl i värsta fall ta ett växlande relä så kan du ta en 50W lampa. :D
Det kanske den gör?
Får kolla hur den funkar när jag kan starta motorn igen.

Re: Oljetrycksmätare på NB (01a) - hur ska den bete sig?

Posted: Sat 14 Mar 2015, 16:47
by Niklas Falk
TPR wrote:Får kolla hur den funkar när jag kan starta motorn igen.
Du kan ju börja att mäta vad den gör vid nolltryck (sluten eller öppen), förmodligen är de det omvända vid tryck :P