NB och skalstolar, hur besiktigar ni era bilar?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

NB och skalstolar, hur besiktigar ni era bilar?

Post by xtimmyx »

Det börjar snart dra ihop sig för besiktning för min bil och jag tvivlar på att de kommer godkänna mina bälten.

Detta eftersom jag har Sprint-stolarna monterade på originalskenorna och har kapat bort bältesfästet från dem och skruvat i det i kardantunneln istället (med egenborrat hål).

Så nu funderar jag lite på hur ni andra med NB:s och skalstolar gjort när ni besiktigat? Den bästa lösningen jag kan komma på är att låna 2 stolar av någon och skruva i tillfälligt. :think2:

Så om någon har ett par i STHLMs-området att låna ut skulle jag bli mycket tacksam! :bow:
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: NB och skalstolar, hur besiktigar ni era bilar?

Post by Niklas Falk »

xtimmyx wrote:Så nu funderar jag lite på hur ni andra med NB:s och skalstolar gjort när ni besiktigat? Den bästa lösningen jag kan komma på är att låna 2 stolar av någon och skruva i tillfälligt. :think2:
Det gäller att alltid äga mer än en så man kan pussla ihop en besiktningsbar bil (och sen pussla ihop de andra allteftersom de ska besiktas). :)

Att låna stol för en dag kan väl inte vara så svårt?
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: NB och skalstolar, hur besiktigar ni era bilar?

Post by Bernie »

Du skall naturligtvis för din egen och passagerares säkerhet tänka till ordentligt och göra bältesinfästningarna enligt konstens alla regler, vilket du säkert redan gjort.

Den bästa lösningen jag ser är att besikta i nuvarande utförande. Förutsatt att placeringen av hålet är vettigt, du dimensionerat logiskt och bältet som helhet fungerar ungefär som innan (med upprullning osv). NA har väl nära nog identisk kardantunnel och bältesinfästningen där original... Om plåten kring infästningen sviktar när du rycker i bältet, föreslår jag däremot att du återvänder till ritbordet.

Du skulle enligt reglerna kunna få nedslag om din bil faller under helfordonsgodkännandet, men den oron skall nog inte överdrivas. Ojojoj, vad många bilar som hade underkänts om det tillämpats fullt ut. :shock:
Jonas Bernhardt
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: NB och skalstolar, hur besiktigar ni era bilar?

Post by xtimmyx »

Jag har borrat ett hål ungefär där det sitter på NA:n och fäst med FIA-godkänd platta på undersidan.
Vad som däremot är lite tveksamt är att jag gjort en "förlängning" i plattjärn med två hål i för att flytta upp den 6-7cm.

Originalbältet rullar och passar fint och så men jag använder det aldrig utan kör med 6-punktsbältena även till vardags.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: NB och skalstolar, hur besiktigar ni era bilar?

Post by Lejban »

Bernie wrote:Du skall naturligtvis för din egen och passagerares säkerhet tänka till ordentligt och göra bältesinfästningarna enligt konstens alla regler, vilket du säkert redan gjort.
Man kan väl säga att man sitter extra säkert i just Timmy's bil:

http://www.rejsa.com/im/_2011/20449_201 ... cn2024.jpg

Tyvärr så underkänns extra säkra bilar, lagen säger att du får bara ha måttligt med säkerhet på gatan :P
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: NB och skalstolar, hur besiktigar ni era bilar?

Post by Bernie »

Bilfabrikanterna och transportstyrelsen har nog en förkärlek till trepunkt för att det (för gemene man) är så lätt och smidigt att använda, att det faktiskt används. Att det sedan sitter lagom hårt och tightar sig själv vid krock är också smidigt. Sen hur bra det funkar med en stol med höga "sidolämmar" kan såklart diskuteras.

Det är väl två säkerhetsfilosofier som möts i en bil. Original som bygger på att man sitter lite halvlöst och fångas upp av en mjuk och go kudde, och det eftermonterade där man vill sitta så fast man kan. Sexpunkts bör väl egentligen kompletteras med HANS-system för att minska påfrestningen på de övre nackkotorna. Det har jag inte sett någon åka med till vardags med än... Men den dagen kommer säkert. :lol:

Vad som är säkrast varierar säkert mellan olika situationer. Vid rullning; bättre med sexpunkt. Köra in i nåt som inte flyttar på sig; bättre med trepunkt, tänker jag. Jag gillar att sitta fast, men kan tänka mig att det också finns fördelar för exempelvis inre organ med att saktas ner under den något längre sträcka som det blir med trepunkt och airbag.

Ser fint och städat ut på bilden, din beskrivning låter väldigt vettig. Min tro är att din lösning skulle accepteras utan problem, plattjärnet kanske tom passera utan kommentarer. Nu är jag ännu mer övertygad om att du kan besikta så som du brukar åka.

Vid min senaste besiktning hade jag endast förarstolen (skalstol) i bilen, men givetvis två kompletta trepunktare. Möttes inte av några bekymmer. Tror jag enligt reglerna inte ens behövde förarstolen, men det var goare att åka dryga milen till besiktningen i stol än på golvet. :wink:
Jonas Bernhardt
Post Reply