Tips på vart man köper personlig säkerhetsutrustning önskas

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Tips på vart man köper personlig säkerhetsutrustning önskas

Post by Andreas E »

Efter att ha fått bilen säkrare (CC-båge, racestol och 6-punktsbälte) har jag börjat snegla vad som krävs i form av personlig utrustning för att träna/tävla. Eftersom det börjar bli ansträngt pengamässigt önskar jag tips på vart man får tag i overall, skor, handskar osv som är FIA-godkända (så billigt som möjligt).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tips på vart man köper personlig säkerhetsutrustning öns

Post by Fredrik Henriksson »

Andreas K wrote:Efter att ha fått bilen säkrare (CC-båge, racestol och 6-punktsbälte) har jag börjat snegla vad som krävs i form av personlig utrustning för att träna/tävla. Eftersom det börjar bli ansträngt pengamässigt önskar jag tips på vart man får tag i overall, skor, handskar osv som är FIA-godkända (så billigt som möjligt).

/Andreas K
Köpte allt utom hjälmen via Rallynutz efter tips från N Falk. Kanonbra priser, men ett tips, kolla så de har raceoverallen du vill ha i lager (om du nu beställer en sådan). Jag har fått vänta i månader på min race suit då den inte fanns i lager(sega tillverkare i Italien) annars hade jag fått prylarna på några veckor...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Mitt tips är att kontakta min samarbetspartner inom området; Jan & Lisa Motorsport (Tel 040-44 04 37). De har stort kunnande inom säkerhet då de sålt säkerhetsutrustning sedan mitten på 80-talet. Vi har tagit fram ett startpaket till i år kallat "MX-5 Cup" bestående av:
Overall, Sabelt Creation i röd, blå eller svart
Balaklava, Sabelt
Undertröja, Sabelt
Långkalsong, Sabelt
Strumpor, Sabelt
Hela paket är givetvis FIA godkänt.
Pris: 4 995:- (Obs uppge MX-5 Cup vid beställning till detta pris)
En stor fördel är att de har mycket på lager så chansen är stor att de kan leverera omgående. Till skillnad från många lågprisbutiker på nätet som aldrig har något på lager. Då kan väntetiden ofta bli lång.

Mer information finns på min hemsida:
http://hem.passagen.se/mx5racing
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Post by Mats Lundin »

Kolla oxå in Trendab, som ligger i Taxinge. CG har pratat med dom på bilsportmässan i höstas för eventuell rabatt. Vet inte exakt vad han fick fram.

M.

http://www.trendab.se/
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Stort utbud och oftast bäst pris hittar du på www.rallyimport.se

Mycket trevliga och hjälpsamma att ha med att göra med också.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Rallynuts och Rallyimport är ganska lika i priser och levaranstider, det som tar längst tid styr (precis som vid gruppköp). Jag har använt bägge och aldrig när jag haft bråttom (spar ett par hundringar och vänta i 3-12 veckor i olyckliga fall).

Trendab har massor hemma, en lite merkostnad är lätt att ta om man kan prova och slipper köpa fel (och ofta kan ta med sig pryttlarna hem direkt).

Vi pratade med Tredab under mässan och det finns ju inga rabatter man kan få i en branch utan marginaler. Vi köper ju gärna från Californien om vi kan spara en femma...
Det vi kom överens om var att hjälpa till att plocka fram rätt fungerande saker. Stolrackarna är ju alltid det svåraste och Trendab kan erbjuda provsittning av rätt många.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Vad behöver man lägga på rallynuts priser? Är det leverans + svensk moms / engelsk VAT eller?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Andreas K wrote:Vad behöver man lägga på rallynuts priser? Är det leverans + svensk moms / engelsk VAT eller?

/Andreas K
Rallynuts var en luring då dom flesta sajter har priset inkl moms...

Frakt + Engelsk moms tillkommer (17.5%)!.. (Gjorde ett provköp på en koppling för att visa ett exempel...)


Sub Total 368.33 ex VAT (priset som stod på sidan)

Postage & Packing 48.50 ex VAT

VAT Registered? Click here!. VAT @ 17.5% 72.95

GRAND TOTAL (£) 489.78 GBP
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Post by CG Leijonhufvud »

Trendab har även Per haft kontakt med, de borde vara "medgörliga" Vi har dem upplaggda på hemsidan som bekant.
CG Leijonhufvud
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Peter Sandström wrote:
Andreas K wrote:Vad behöver man lägga på rallynuts priser? Är det leverans + svensk moms / engelsk VAT eller?

/Andreas K
Rallynuts var en luring då dom flesta sajter har priset inkl moms...

Frakt + Engelsk moms tillkommer (17.5%)!.. (Gjorde ett provköp på en koppling för att visa ett exempel...)


Sub Total 368.33 ex VAT (priset som stod på sidan)

Postage & Packing 48.50 ex VAT

VAT Registered? Click here!. VAT @ 17.5% 72.95

GRAND TOTAL (£) 489.78 GBP
Det var ju smart att göra ett provköp (borde jag klurat ut). Har räknat lite på det och om jag hittar pengar i någon gömma hemma (inte troligt med tanke på 10000 mil service på bilen nästa vecka) kommer jag köpa av rallyimport.se eller Trendab.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Var till rallyimport i Eskilstuna idag och provade ut overall, skor, handskar osv. De var snälla och la undan åt mig medan jag velar lite. Dock hade de bara öppna Peltor hjälpar att prova. Behöver därför snabbt tips vart inom rimligt avstånd från Västerås det finns ställen med vettigt utbud av hjälmar i lägre prisområdet man kan prova ut (Arai, OMP, Sparco eller liknande). Vill helst inte lägga över 5 kSEK utan att ha prova ordentligt.
Finns det butiker som har mer än någon enstaka hjälm hemma?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply