Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by norlin »

Hej.
Tänkte få lite hjälp av forumet i mina funderingar, jag vill på sikt skaffa mig en cupbil som går att "glassa" i.
Snabbaste och enklaste sättet är som alltid att köpa en färdig bil och lägga tiden på att lära sig köra och ställa in bilen. Jag har sett bilar från 55kkr som verkar vara bra, 1.8 motor banchassie, uppdaterade bromsar och vagnbok. Och redan raceplatinerade.
Men jag har en lite byggdjävul :twisted: i mig som drar mig till att köpa en sliten 90hk NA för 25kkr och lägga 30kkr på chassie, bromsar, motorbyte och en vagnbok.

Surfat runt lite på Miata delar och det verkar som att ett chassi går på ca 11kkr (D2/XYZ), bromsar 13kkr (D2/XYZ) fram. Vad en motor med byte går på har jag ingen exakt koll på men en hel bil (323) med 1.8 hittar man för 3-4kkr.
Och ja nu har man brutit 30kkr vallen så det är billigare att köpa färdigt, man kan kanske hitta begagnade bitar och satsa på bromsar från en senare Miata? Vilka bromsat tillåts i klass 2?
Sedan tillkommer bälte, stol och båge 10kkr? och en massa småkrafs som säkert blir en 5kkr.
Fälgar och däck är inte billigt, som tur är ligger det 4st toyo r-däck 205/50 15 på Fälgar 15x7,5 ET26 100x4 i garaget som jag fått för mig går att använda till en NA/NB.
Budget 70kkr för ett bygge. (Vad har jag glöm?)

Vitsen med att bygga själv skulle kunna vara att man sprider ut kostnaderna och tillfredsställa byggdjävulen och planerings galningen i mig som gillar att leta delar och fundera. (som nu :think2: )

Så dags att förtydliga min frågeställning;
Finns det några fördelar att köpa billigt och bygga själv jämfört med att köpa färdigt (om nu en sånhär bil kan bli färdig) Tid, Pengar och resultat är bra enheter att mäta i.
Och har jag totalt missat vad jag behöver och vad det kostar att bygga?

Med hopp om en glass i år, banträffar nästa och sedan cupen.

/Martin
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by Torkel k »

Klart det finns fördelar med att bygga en tävlingsbil själv, men ekonomi är inte på listan. Att veta hur allt är gjort och vad skicket på alla delar i bilen är är såklart bra. Man skaffar sig också en del kunskap och känsla för bilen om man bygger själv, vilket kan vara bra att ha om något börjar strula under säsongen. Sedan är det kul! Tycker i alla fall jag...

Om jag stod utan bil idag och inget passande fanns till salu hade jag börjat med att segla över havet till GB och hämtat hem en billig vänsterstyrd NB att bygga på.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by Lejban »

Bygga är roligast och dyrast. Jag har räknat i efterhand att det blev nästan dubbelt så dyrt som att köpa färdig bil. Och då är min egna bil inte ens lika snabb som dom bilar jag kunde köpt färdiga.

Du nämner bromsar för 11k, jag klarar mig bra på orginalbromsar för 0kr ;)

Jag började med en högerstyrd bil i helt orginal ifrån england i vintras. 35tkr svensk och klar. Hade ändå passerat 100k innan jag kör en meter... det som ingen berättade för mig innan jag började var vad verktyg kostar. Gå till biltema.se o klicka på allt du tror behöva för att bygga en räcerbil, inte billigt. Sedan kostar garagehyra och sen ska bilen matas med diverse oljor hela jävla tiden ;)

Billig racing finns inte. Säg till om du vill se min budget, jag har dokumenterat alla kostnader.

PS: Om du vill vinna så kostar det nog betydligt mer ;)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by TPR »

Jag har lagt ca 40-45 000 kr i ombyggnadskostnad och då är bilen inte särskilt modifierad och jag har fått bra pris på det mesta. Nya stötdämpare och främre krängare, nya fälgar (däck hade jag redan), stol, bälte, ratt, båge, bromsslangar, hard top.
Inga bussningar eller avgassystem ännu.

En hel del slitagedelar är förstås bytta: kamrem, övriga remmar, tändstift, olja, filter, bromsskivor, belägg och renovering av bromsar.

Så det är absolut billigare att köpa färdigt, fördelarna är de som Torkel nämner samt att du får bilen som du vill ha den. Köper man "färdigt" får man nog ha med en summa för de ändringar man vill göra.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Så det är absolut billigare att köpa färdigt, fördelarna är de som Torkel nämner samt att du får bilen som du vill ha den. Köper man "färdigt" får man nog ha med en summa för de ändringar man vill göra.
Men om man köper färdigt så är justeirngskostnaden för att komma ut ganska rimlig. Att det sen inte är perfekt från början kan man hantera lite olika (beroende på ambitionsnivå och hur stor del av "felet" som beror på bilen :)).

Men man lär sig mycket av byggande också, och det går faktiskt att köra på saker som inte är perfekta (10 år på original gummibussningar och original krängare). Det kanske inte går så fort som det skulle kunna, men är man lat så får man lida :D

Sen har jag svårt att skriva ned personlig säkerhetsutrustning som kostnad på bilen, det kommer ur samma plånbok, men känns ändå som annat än stötdämpare etc.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by norlin »

Tackar för alla tankar, som bekräftar mina misstankar att det är billigare att köpa färdigt, roligare att bygga kanske nyttigare då man lär sig.
Torkel k wrote:… Om jag stod utan bil idag och inget passande fanns till salu hade jag börjat med att segla över havet till GB och hämtat hem en billig vänsterstyrd NB att bygga på.
Vänsterstyrda i England? får kolla e-bay har aldrig tänkt på det.

Lejban wrote:…Du nämner bromsar för 11k, jag klarar mig bra på orginalbromsar för 0kr ;)

... det som ingen berättade för mig innan jag började var vad verktyg kostar. Gå till biltema.se o klicka på allt du tror behöva för att bygga en räcerbil, inte billigt. Sedan kostar garagehyra och sen ska bilen matas med diverse oljor hela jävla tiden ;)
Bromsarna var mest tänkt om man utgick från en 90hk som jag fått för mig har mindre bromsar, kanske inte fallet.
Största Miata bromsarna har jag försått räcker att börja med om man har vettiga belägg och kylning.

Jag har fuskat med MC racing tidigare så verktyg finns, även om det saknas en del bilspecifika verktyg. Garaget ståt 4m från huset, ingen parkeringsplats utan hobbyutrymme.
TPR wrote: ... Så det är absolut billigare att köpa färdigt, fördelarna är de som Torkel nämner samt att du får bilen som du vill ha den. Köper man "färdigt" får man nog ha med en summa för de ändringar man vill göra.
Bra sammanfattning. :up:

Niklas Falk wrote:… Sen har jag svårt att skriva ned personlig säkerhetsutrustning som kostnad på bilen, det kommer ur samma plånbok, men känns ändå som annat än stötdämpare etc.
Sant att det kommer ur samma plånbok. Fick för mig att prova långlopp för något år sedan så det är fixat, utom hur är det med hjälm och öppen bil? OK med intgralhjälm?
När kommer HANS kravet? det blir en utgift.

Blir att invänta att färdig bil dyker upp samtidigt som husets renoveringskonto är stabilt, för att spara tid och pengar. När nu detta kan inträffa.

Tack för att ni delar era tankar och erfarenhet :bow:

/Martin
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by Fredrik Henriksson »

Bra tråd! :up: Skriver min syn också...

Känn noga efter vad det gäller din långsiktiga ambitionsnivå innan du tar ditt beslut så du inte gör som jag. Jag betalade för en färdig tävlingsbil och byggde om allt vilket gjorde att jag betalat för två tävlingsbilar men fått en.

* Vill du bara vara med och inte har några ambitioner på resultat, dvs tävla mot sig själv är hela grejen det spelar ingen som helst roll vart du hamnar i resultatlistan:Köp den billigaste miatan du kan hitta som inte är ett ras. Köp så mkt beganat du kan vad det gäller båge, dämpare, bromsar etc och kör i Standardklassen (klass.2). Det uppdateras ordentligt i en aktiv klass som denna så bara genom att ringa runt till olika förare kan man skrapa ihop en vettig bil med second hand prylar (själv har jag en hel vind med miataprylar).

* Vill du känna att du har "häng" och i takt med att du lär känna bilen kanske kan nosa på pallplatserna:Här blir det billigast att köpa färdigt. Känner du att du vill pilla och utveckla köper du en klar klass.1 bil och utvecklar den med tiden. Känner du att du bara vill köra så köper du en klar klass.2 bil. Standardklassen är bäst för plånboken men inte för den som hela tiden tittar på "nästa grej".

* Har du den långsiktiga ambitionen att vinna? Det räcker inte med all förarbegåvning i världen. Idag är bilarna i toppen så pass snabba att du måste ha ett vettigt material även om du kan ratta. Fyra element är (kommer bli) avgörande för en toppmiata. 1.Chassi 2.Låg vikt 3.Effekt 4.Förmåga att ratta.
Chassi är bur, krängare, stötdämpare, glasfiberkaross (för låg tyngdpunkt) samt bussningar. Om du köper "färdigt" så skulle jag leta efter en bil där fokuset legat på hög kvalité på punkt nummer.1.
Punkt nr 2 och 3, d.v.s. låg vikt och effekt, är enkelt och "billigt" att skaffa/fixa. Plocka bort ABS:en (om finns) så du slipper 50kg straffvikt och gå sedan loss med kaptrissor och verktyg en helg så att bilen hamnar på viktgränsen. Effekt ordnas genom ett Megasquirt Plug & Play för drygt 500 dollar(+35% för frakt,tull och moms) och några hyrtimmar på rullande landsväg. Man kan blueprinta för mer effekt men det kostar skjortan inom reglementesramarna ger det mkt lite på en orginal miatamotor (har pratat med kunnigt folk som tittat på det och motorn har i princip inga "flaskhalsar").

När det gäller min bil (som nu är såld) så satsade jag nästan enbart på punkt nummer 1. Andra har tagit sig långt på att istället optimera punkt 2 och 3 Det finns idag ingen Miata som är riktigt optimerad på alla punkter. Att ha lite av varje punkt eller mkt av några punkter tar dig långt och har hittills räckt för att vinna tävlingar. Jag är dock övertygad om att framtidens toppbilar i klass.1 kommer vara optimerade på alla punkter.

Ska du bygga själv och har höga ambitioner ska du inte snåla på punkt.1 då det kommer innebära framtida uppgraderingskostnader (rätt från början blir billigast, ta hellre bit för bit om plånboken är tunn). Ska du leta "utgångsobjekt" (för det blir det med höga ambitioner) så köp hellre en bil med pengar redan nerplöjt i punkt 1 än bil med vettiga varvtider pga punkt 2, 3 och 4.


Skriver bara vad jag själv skulle velat att någon talat om för mig när jag började med Miataracing. Ingen avsikt att irritera eller trampa på någons tår om någon nu tolkar in det i texten...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by norlin »

Fredrik Henriksson wrote:... en himla massa bra saker...
:bow: Den texten lär jag återkomma till flera gånger.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by Torkel k »

norlin wrote:Vänsterstyrda i England? får kolla e-bay har aldrig tänkt på det.
Eller så kan du läsa lite mer på detta forumet: viewtopic.php?f=9&t=1754

Det kan vara en bra ide att besöka oss i depån under en av våra tävlingar och kolla vad vi gjort med våra bilar, så får du en bättre bild av vad som behöver göras och köpas.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote: 1.Chassi 2.Låg vikt 3.Effekt 4.Förmåga att ratta.
Får jag citera lite selektivt så är den prioordningen ganska skev... :D
Utan träning och träning så kvittar det vad du har för effekt (vi pratar ju här om max 10-15% optimering över halvfriskt objekt).
Ratta först, sen chassi (under förutsättning att du har nåt från början som iaf låter däcken jobba halvvettigt), vikt och sist effekt.
Skilj lite på att kasta ur de första 20 kilona och att byta alla skruvar till hålborrad titan. Samma sak med chassi, att få vettiga fjäderkonstanter att fungera är en nivå, att få allt att lira "perfekt" en annan.

Men vill du ha chans att vara först så får det inte vara så mycket fel på nåt, definitivt inte körförmågan.

Chassit förresten, det är viktigare att det är avstämt och balanserat efter körstil än att det är rätt märke (det är lätt att bli bländad av eloxerad aluminium, oavsett färg).

Man kan väl säga att det är vettigare att börja fokuseringen på den första 80%en av kapaciteten än de sista 10%. Detta oavsett vilken parameter det är, men utan förare så går bilen inte så fort alls.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote: 1.Chassi 2.Låg vikt 3.Effekt 4.Förmåga att ratta.
Får jag citera lite selektivt så är den prioordningen ganska skev... :D
Utan träning och träning så kvittar det vad du har för effekt (vi pratar ju här om max 10-15% optimering över halvfriskt objekt).
Ratta först, sen chassi (under förutsättning att du har nåt från början som iaf låter däcken jobba halvvettigt), vikt och sist effekt.
Skilj lite på att kasta ur de första 20 kilona och att byta alla skruvar till hålborrad titan. Samma sak med chassi, att få vettiga fjäderkonstanter att fungera är en nivå, att få allt att lira "perfekt" en annan.

Men vill du ha chans att vara först så får det inte vara så mycket fel på nåt, definitivt inte körförmågan.

Chassit förresten, det är viktigare att det är avstämt och balanserat efter körstil än att det är rätt märke (det är lätt att bli bländad av eloxerad aluminium, oavsett färg).

Man kan väl säga att det är vettigare att börja fokuseringen på den första 80%en av kapaciteten än de sista 10%. Detta oavsett vilken parameter det är, men utan förare så går bilen inte så fort alls.
Dumt av mig att nummersätta. Jag hade noll avsikt att rangordna. Frågan rörde nivå av bilbyggande och kostnader. I min första formulering hade jag inte med punkten förartalang/träning alls men lade till det då jag misstänkte att det skulle påpekas. Inställningar av chassit tog jag inte heller med då det inget kostar mer än debitering på tid och intressekontot.

Om vi pratar bilbyggande nu så är vikt, effekt och chassi tre punkter man lägger pengar på. Jag ville skriva en text som är relevant för vår miataracing när det gäller kostnader och prioritering för de som är nya.
Visst kan man lägga miljoner kronor på titan för att spara vikt men det är inte relevant för vår miataracing. Det går ju nästan få ner en 1.6:a till viktgränsen med plast och verktyg. Likväl kan man ösa pengar på trimning av motorer för att få effekt, men inte heller det är säskilt relevant för Mx-5cupbilar då vi kör med standardmotorer och blueprint på just dessa ger mkt lite. (Skrivet sakligt utan attityd)
Att vända på allt och granska kritiskt i sömmar kan vara bra, men det kan också leda fokus från ämne och the big picture... (skrivet med humor)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by Andreas E »

Om du är intresserad av färdig bil finns det för närvarande några alternativ.

Dels ett par riktigt vassa tävlingsbilar (inte så glassätarvänliga men bevisat ruskigt snabba):
viewtopic.php?f=9&t=1978
viewtopic.php?f=9&t=1849

Sedan är här en mer kompromissbetonad bil för både bana och gata (är lite part i målet då det är min bil :wink: ):
viewtopic.php?f=9&t=2035

En annan bil som kanske är till salu är Per Hammarsjös tävlingsbil (som enligt rykte ser ut som ett badkar nu för tiden :wink: ).

Hur du än gör hoppas vi få se dig i en miata på våra träffar framöver.
/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by norlin »

Andreas K wrote:... Hur du än gör hoppas vi få se dig i en miata på våra träffar framöver.
/Andreas K
Skall försöka komma och titt på bankallaset.

Tack för bil-tipsen.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by norlin »

Läsningen i senaste Automobil 7.12 om Miata projektbil och en bra sammanställning av kostnaderna för att ta billigaste Miatan på blocket till racerbanan, pekar obönhörligt mot köpa färdigt. Nästan skrämmande summering.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by norlin »

Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Bra eller dåligt sätt att börja bygga?

Post by glitch »

EDIT - Såg att tråden var gammal + att du hade köpt bil redan. :D

Nu har jag bara lusläst lite, men ingen verkar ha reagerat på att du skriver om 90hk motorn.

Tror bäst förutsättningar får du med en NB med stora motorn. Eller en NA med 130 hk motorn. 90 hk motorn känns ruskigt undermotoriserad och du har garanterat ingen chans med den mot de andra bilarna.
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
Post Reply