Tips/risker vid byte av expansionskärl

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Tips/risker vid byte av expansionskärl

Post by Cyberoid »

--- Utsplittade inlägg från Fredrik Henrikssons Biltråd ---
Fredrik Henriksson wrote:Fick bli en okonventionell lösning på kylarvätske behållaren, bara hoppas SBP och vagnsboksbesiktigaren tycker d e ok... :?
Orginal expansionstank har ju en pip som går ner i botten. Men systemet kan ju inte suga baklänges? Kylarlocket har en fjäderbelasted övertrycksventil som kan öppna och släppa vatten till expansionskärlet men hur fasen skulle det komma tillbaka?

Jag har funderat lite extra på detta då min bil gick lite varm i helgen och jag har nyligen gjort en liknande lösing som du pga att lamporna tar platsen för gamla behållaren. Dock utan möjlighet att suga tillbaka kylvätskan. Vill bara försäkra mig om att det är Mazda ingenjörerna som gjort tankevurpan och inte jag. :? :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Fick bli en okonventionell lösning på kylarvätske behållaren, bara hoppas SBP och vagnsboksbesiktigaren tycker d e ok... :?
Orginal expansionstank har ju en pip som går ner i botten. Men systemet kan ju inte suga baklänges? Kylarlocket har en fjäderbelasted övertrycksventil som kan öppna och släppa vatten till expansionskärlet men hur fasen skulle det komma tillbaka?

Jag har funderat lite extra på detta då min bil gick lite varm i helgen och jag har nyligen gjort en liknande lösing som du pga att lamporna tar platsen för gamla behållaren. Dock utan möjlighet att suga tillbaka kylvätskan. Vill bara försäkra mig om att det är Mazda ingenjörerna som gjort tankevurpan och inte jag. :? :wink:
*huvudkli* Jag har nog inte tänkt längre än att det borde funka som tidigare om jag trycker ner orginallock med pip ner i en flaska och ser till att vätskenivån är överpipen... :? Har du plockat bort orginallocket och bara kört ner en slang?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Det kan mycket väl ha orsakat din överhettning om kylsystemet fått in luft..

Radiator Cap

The OEM cap’s positive pressure valve should hold closed until at least 11 psi and not more than 15 psi pressure. The negative pressure valve should be easily opened with two fingers and should seal closed when released.

Coolant Reservoir

This tank connects to the radiator at the cap, just above the positive pressure valve. The tank is not under radiator pressure. It should be sufficiently full to allow coolant to be sucked back into the radiator as it cools off. If air is sucked in instead of coolant, it will expand in the cooling system as the engine warms up, and will result in air and coolant being expelled back into the reservoir if the pressure is over 15 psi.

The small tube from the reservoir input to the bottom of the tank sometimes gets clogged with rust or other deposits from the cooling system. It should be cleaned for good operation of the system.

The other tube from the reservoir is an overflow to vent excess air and coolant. If the hoses are removed from the reservoir cap, be sure to reassemble with the cap’s yellow tab pointing toward the rear of the engine; the long tube connects to the radiator hose.

Allt om Miatans kylning...

http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Jag har funderat lite extra på detta då min bil gick lite varm i helgen och jag har nyligen gjort en liknande lösing som du pga att lamporna tar platsen för gamla behållaren. Dock utan möjlighet att suga tillbaka kylvätskan. Vill bara försäkra mig om att det är Mazda ingenjörerna som gjort tankevurpan och inte jag. :? :wink:
Jag har för mig att jag nämnde att slangen skulle gå ner till bottnen av flaskan när jag skrev om Petflaskeriet (hoppas verkligen att jag inte är "skyldig").
Om det inte funnits nån möjlighet att expansionskärlet kan fylla systemet vid lågtryck så skulle det ju vara meningslöst att ha nivåmarkeringarna "low" och "hi" på det (dvs det är där man fyller på vid småförluster).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Peter Sandström wrote:
Allt om Miatans kylning...

http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html
Uj vilken överkurs d blev för mig... :lol: Om vi kör "Klartext, mekskola för nybörjare"... Tror ni min lösning funkar om jag bara har tillräckligt hög vätskenivå? Eller får jag luft i systemet problemen som Cyberoid?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Är väl också viktigt att "medelnivån" ligger i nivå med locket? Enklast är väl som Niklas säger i inlägget nedanför att jämför originalet...
Last edited by Peter Sandström on Fri 25 Apr 2008, 23:42, edited 1 time in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Uj vilken överkurs d blev för mig... :lol: Om vi kör "Klartext, mekskola för nybörjare"... Tror ni min lösning funkar om jag bara har tillräckligt hög vätskenivå? Eller får jag luft i systemet problemen som Cyberoid?
Flaskan lodrät och slangen ända i botten ska räcka.
På vilken nivå toppen ska vara vette katten, originalliknande är en lågrisklösning.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Uj vilken överkurs d blev för mig... :lol: Om vi kör "Klartext, mekskola för nybörjare"... Tror ni min lösning funkar om jag bara har tillräckligt hög vätskenivå? Eller får jag luft i systemet problemen som Cyberoid?
Flaskan lodrät och slangen ända i botten ska räcka.
På vilken nivå toppen ska vara vette katten, originalliknande är en lågrisklösning.
Aha! :) Good enough for me, bara d funkar. Testar detta imorgon... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Cyberoid wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Fick bli en okonventionell lösning på kylarvätske behållaren, bara hoppas SBP och vagnsboksbesiktigaren tycker d e ok... :?
Orginal expansionstank har ju en pip som går ner i botten. Men systemet kan ju inte suga baklänges? Kylarlocket har en fjäderbelasted övertrycksventil som kan öppna och släppa vatten till expansionskärlet men hur fasen skulle det komma tillbaka?

Jag har funderat lite extra på detta då min bil gick lite varm i helgen och jag har nyligen gjort en liknande lösing som du pga att lamporna tar platsen för gamla behållaren. Dock utan möjlighet att suga tillbaka kylvätskan. Vill bara försäkra mig om att det är Mazda ingenjörerna som gjort tankevurpan och inte jag. :? :wink:
Tack för inlägget :!: :!: :D Läste om ditt "motorhaveri". :( Om d nu var detta som orsakade din överhettning så hade jag kanske råkat ut för samma sak. :shock:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

*huvudkli* Blir inte klok på detta... :? Monterade idag en ny lösning för exp-kärl. Försökte hitta en flaska så att locket hamnar på ungefär samma nivåsom tidigare samt att röret hamnar i botten på flaskan. Det närmaste jag kom, se bild, var en lösning där locket hamnade nån cm över orginalhöjd och röret ca 2-3cm över botten. Åkte sedan ut och provkörde efter att ha fyllt flaskan till en nivå mellan de två strecken(undre streck = tejp)...
Attachments
exp kärl.JPG
exp kärl.JPG (62.28 KiB) Viewed 1576 times
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Pressade bilen ganska bra och temperaturmätaren höll sig i skinnet, men när jag öppnade motorhuven såg jag att hela flaskan var fylld. Jag öppnade locket och en del kylarvätska rann över. Jag lät bilen svalna med locket åtskruvat och nivån ända upp till locket. När bilen var kall noterade jag att flaskan fortfarande såg full ut men att den hade klämts ihop en del, när jag öppnade locket och släte in luft sjönk nivån tillbaka strax under strecket. Ska jag sänka nivån i flaskan till strax över första strecket och hoppas att utrymmet räcker för expansion? Det något ihopklämda läget borde ju gå tillbaka när bilen blir varm igen. :? Funkar detta, eller vad fasen ska man göra?
Attachments
exp kärl varm.JPG
exp kärl varm.JPG (94.29 KiB) Viewed 1574 times
Last edited by Fredrik Henriksson on Sat 26 Apr 2008, 19:16, edited 1 time in total.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Pressade bilen ganska bra och temperaturmätaren höll sig i skinnet, men när jag öppnade motorhuven såg jag att hela flaskan var fylld. Jag öppnade locket och en del kylarvätska rann över. Jag lät bilen svalna med locket åtskruvat och nivån ända upp till locket. När bilen var kall noterade jag att flaskan fortfarande såg full ut men att den hade klämts ihop en del, när jag öppnade locket och släte in luft sjönk nivån tillbaka strax under strecket. Ska jag sänka nivån i flaskan till strax över första strecket och hoppas att utrymmet räcker för expansion? Det något ihopklämda läget borde ju gå tillbaka när bilen blir varm igen. :? Funkar detta, eller vad fasen ska man göra?
Locket på flaskan ska inte vara lufttätt, det är det inte på original expansionskärl.
Beteendet du beskriver är ju precis som det ska fungera. Vätska som inte får plats i systemet när det blir varmt trycks över till expansionskärlet och när systemet kallnar sugs ungefär samma mängd vätska tillbaka igen.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Pressade bilen ganska bra och temperaturmätaren höll sig i skinnet, men när jag öppnade motorhuven såg jag att hela flaskan var fylld. Jag öppnade locket och en del kylarvätska rann över. Jag lät bilen svalna med locket åtskruvat och nivån ända upp till locket. När bilen var kall noterade jag att flaskan fortfarande såg full ut men att den hade klämts ihop en del, när jag öppnade locket och släte in luft sjönk nivån tillbaka strax under strecket. Ska jag sänka nivån i flaskan till strax över första strecket och hoppas att utrymmet räcker för expansion? Det något ihopklämda läget borde ju gå tillbaka när bilen blir varm igen. :? Funkar detta, eller vad fasen ska man göra?
Locket på flaskan ska inte vara lufttätt, det är det inte på original expansionskärl.
Beteendet du beskriver är ju precis som det ska fungera. Vätska som inte får plats i systemet när det blir varmt trycks över till expansionskärlet och när systemet kallnar sugs ungefär samma mängd vätska tillbaka igen.
Aha, bort med tätningen i locket mao... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Peter Sandström wrote:Det kan mycket väl ha orsakat din överhettning om kylsystemet fått in luft..

Radiator Cap

The OEM cap’s positive pressure valve should hold closed until at least 11 psi and not more than 15 psi pressure. The negative pressure valve should be easily opened with two fingers and should seal closed when released.

Coolant Reservoir

This tank connects to the radiator at the cap, just above the positive pressure valve. The tank is not under radiator pressure. It should be sufficiently full to allow coolant to be sucked back into the radiator as it cools off. If air is sucked in instead of coolant, it will expand in the cooling system as the engine warms up, and will result in air and coolant being expelled back into the reservoir if the pressure is over 15 psi.

The small tube from the reservoir input to the bottom of the tank sometimes gets clogged with rust or other deposits from the cooling system. It should be cleaned for good operation of the system.

The other tube from the reservoir is an overflow to vent excess air and coolant. If the hoses are removed from the reservoir cap, be sure to reassemble with the cap’s yellow tab pointing toward the rear of the engine; the long tube connects to the radiator hose.

Allt om Miatans kylning...

http://www.miata.net/garage/CoolingSystemProblems.html
Det där skulle man läst innan helgen. :? Jag trodde jag hade koll på kylsystemet. Vi var 3(!) personer som tittade på systemet och var någonlunda överrens om att det inte kunde suga baklänges. Det var nivåindikeringen jag syftade på när jag skrev "tankevurpa". Får ta en titt till på detta när jag kommer hem.

Som du kopplat systemet nu borde det funka. Nivån på behållaren borde väl spela mindre roll bara den har pipen under ytan och inte suger luft.

Det underliga är att tempen inte rörde sig på hela dagen av hård körning. Det var först under de sista ~5 varven som det måste börjat hända saker och då hade jag full koncentration på annat. Totalt körde jag 77 varv denna dagen. Så håll en extra koll på tempen nu när du ändrat på systemet.
Last edited by Cyberoid on Sun 27 Apr 2008, 10:48, edited 1 time in total.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Det underliga är att tempen inte rörde sig på hela dagen av hård körning. Det var först under de sista ~5 varven som det måste börjat hända saker och då hade jag full koncentration på annat. Totalt körde jag 77 varv denna dagen. Så håll en extra koll på tempen nu när du ändrat på systemet
Inte så konstigt - samma problem hade jag vår locost sjua. Jag löste det med att använda ett Volvo 140:e expansions-kärl som är bra för detta. Kommer jag använda när jag gör lamp-kittet.

Det som händer är att det puttar ut lite vatten vid varje expansion och det slutar att kyla vid ett tillräckligt låg nivå, luft pumpas runt i stället :(
Smygande fel m.a.o :(
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Var ute i garaget och tittade på alternativet att ta bort canistern för att få plats med orginal exp-kärl. Det finns en soppaslang på toppen och en i botten samt en slang till någon givare som i sin tur har elektriska kopplingar till annat på bilen.

Förmodar att man skall koppla samman toppslang med bottenslang om man vill ta bort grunkan? Men vad har elektroniken med det hela och göra? Trasslar man till något om man tar bort burken och kopplar ihop slangarna men låter resten vara?

Edit: Fick reda på att d var olagligt att plocka bort den så d alternativet hoppar jag...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Har inte haft några problem med mitt hemmabygda expansionskärl förrän igår. Då körde jag för första ggn med värmen på och när jag parkerade bilen rann det över en jäkla massa kylarvätska från expansionskärlet. :? :?: Den gick ju varm på Falkenberg efter en kvart, har jag luft i systemet på nåt sätt fast jag fyllt på vatten i kylet?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply