uppgradera bromsar

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
1275gt
Posts: 12
Joined: Thu 28 Feb 2008, 22:29
Location: göteborg

uppgradera bromsar

Post by 1275gt »

kör en miata 1,6 93a med turbo och original bromsar :( ingen bra kombination har jag kommit fram till.
frågan är vad ska man uppgradera till. räcker 1,8ans grejer. å isf vart får man tag på ok hållarna.

dom kända D2, tarox osv känns lite väl hårda mot plånboken.
finns det några andra alltenativ?
kanske någon som monterat några andra skivor å ok med distanser eller något sådant som funkat?
per nilsson.
mx5LE 93.
turbo
megasquirt
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Tror att det räcker med racing-belägg till att börja med. Ger rejält uppdaterad broms.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

IL har nya, men dom kostar en slant! Kan gå att hitta begagnade på www.fbt.se också!

fram!

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 5459ecbe0c

Bak!

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 5459ecbe0c
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

1,8ans skivor med racebelägg räcker långt för oss med original effekt. Som du far fram på Kullen så behövs det nog lite större saker för att hålla för längre pass. Wilwoodkiten verkar ju fungera för turbomiator på andra sidan pölen iaf.
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1087.html
Men med tanke på din tillverkningsförmåga och finish på grejerna är väl ett färdigt kit för enkelt? :)
1275gt
Posts: 12
Joined: Thu 28 Feb 2008, 22:29
Location: göteborg

Post by 1275gt »

Men med tanke på din tillverkningsförmåga och finish på grejerna är väl ett färdigt kit för enkelt?
haha jo det e ju alltid kul å bygga lite själv. önskar bara att man hadde tillgång till lite fräsar å svarvar å andra goa verktyg. fast då hadde man väl alldrig lämnat garaget :?

goodwin kittet ser ju gött ut. å billigt där. synd bara att de ska va så dyrt å få hit grejerna.

hittade också ok hållarna på il. men frågan är om 1,8l bromsarna räcker :?: blir ju som sagt en slant om man ska köpa alla 1,8 grejerna nya. tråkigt om man inte blir nöjd med dom sedan.
per nilsson.
mx5LE 93.
turbo
megasquirt
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

1275gt wrote:
hittade också ok hållarna på il. men frågan är om 1,8l bromsarna räcker :?: blir ju som sagt en slant om man ska köpa alla 1,8 grejerna nya. tråkigt om man inte blir nöjd med dom sedan.
Jag uppgraderade mina frambromsar till 94- men upplevde ingen egentlig skillnad mot original 90. Trodde det skulle märkas mer.
Tror byte av belägg ger mest och att skall man få skillnad skall det bättre grejor till. (Dyrt...)
Men dom lite större skivorna kanske kyls bättre när man pressar dom på bana??
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
1275gt
Posts: 12
Joined: Thu 28 Feb 2008, 22:29
Location: göteborg

Post by 1275gt »

vad händer igentligen om man går upp i storlek på skivor bara fram. alltså 1,8ans skivor fram å 1,6ans bak?
vilket belägg ska man välja av greenstuff eller redstuff?
per nilsson.
mx5LE 93.
turbo
megasquirt
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

1275gt wrote:vad händer igentligen om man går upp i storlek på skivor bara fram. alltså 1,8ans skivor fram å 1,6ans bak?
vilket belägg ska man välja av greenstuff eller redstuff?
Låt oss säga att du är intresserad av Carbotech istället, då är Emilio på 949racing.com rätt person att fråga.
Han har rätt mycket erfarenhet av bankörning med turboladdade Miator och säljer bra avvägda saker (dvs inte allt).
Du kan säkert även få råd om vilken bromsreduceringsventil som passar bra (den skiljer mellan 90-03 och 94-97 vill jag minnas).
Du kan ju säkert också få intryck om Wilwoodkitens förmåga och nytta.
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Post by mickeh »

Varning för smärre trådkapning... ;-)
Jag sitter också och funderar på att uppgradera eftersom de orginalare som sitter på min 1,8 (1994) är i dåligt skick.
Bör man byta ok eller klarar man sig med att renovera dem lite och byta belägg, vätska och ev skivor och slangar till stålomspunna?

Jag vill inte lägga för mycket på bromsar, det finns mycket annat att göra för att få min godkänd för bana :?

En liten fråga till: Nån som har nån bra guide på bromsoksrenovering?
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

mickeh wrote:Varning för smärre trådkapning... ;-)
Jag sitter också och funderar på att uppgradera eftersom de orginalare som sitter på min 1,8 (1994) är i dåligt skick.
Bör man byta ok eller klarar man sig med att renovera dem lite och byta belägg, vätska och ev skivor och slangar till stålomspunna?

Jag vill inte lägga för mycket på bromsar, det finns mycket annat att göra för att få min godkänd för bana :?

En liten fråga till: Nån som har nån bra guide på bromsoksrenovering?
Jag har svårt att tro att du behöver göra mer än att byta belägg och vätska, men om du behöver renovera oken så är det normalt (har inte rört miatans, men volvo...) bara en lätt putsning med smärgelduk och nya tätningar som behövs. Stålomspunna slangar har jag fortfarande inte ansett vara värt pengarna... möjligen om man måste byta och om de är billigare än vanliga...
ca6
Posts: 1
Joined: Sun 13 Jul 2008, 23:27

Post by ca6 »

mickeh wrote: En liten fråga till: Nån som har nån bra guide på bromsoksrenovering?
Jag har precis gjort det där på min 95:a.
Det som till att börja med var byte till Greenstuff runt om och nya skivor bak, blev till slut en renovering och målning av oken.

I mitt fall bytte jag alla (vad heter det på svenska?) slider pins, alla gummibälgar + packningar och bleck+fjädrar till beläggen.

Till min fasa upptäckte jag att den sladdriga bakvagnen inte (bara) berodde på att skivor och belägg var risiga bak, utan att kolven på högerbromsen kärvat fast totalt. Jag trodde jag var smart som renoverade vänstersidan först (så jag kunde kolla på högern hur allt satt) men nu så får jag beställa en ny kolv så bilen får stå still lite längre tid. = Se till att kolla alla kolvar runt om innan du beställer ;)

Borde nog bytt kolven vänster fram då den var lite sliten, men jag tror det funkar.

Om du inte gjort bromsarna förut, så beställ slider pins, fjäder+bleck paketen runt om, samt renoveringskitten, så vet du att du har fräscha grejjer...kolvarna är inte snordyra, så det kanske är vettigt att beställa sånna med en gång?


Jag följde Tanner's performance projects, tillsammans med Rod's och Hayne's do it up. Det tillägget jag har här är att Rod's beskrivning av dammbälgarna på kolvarna inte ska monteras som han skriver (just slide them in...GRR) utan att man ska trä på gummit på kolven först, sedan montera på oket och sen pressa ner kolven i oket :)

Mycket pill och jag har inte fått ut så jag kan provköra bilen än, men jag tror det var värt mödan :)
Post Reply