Dragöglor

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Dragöglor

Post by Eric »

Undrar om det är någon som har en smart lösning på dragöglor?

Läste i verkstadshandboken att originalfästena endast är för lastning. Även om man kan modifiera om originaldragöglorna till en vagnsbokbesiktning så vill man inte dra sönder nått om man hamnar i sandlådan :roll:

Kollade på långloppsvolvon på Sviesta när vi tog licens, han hade nån lösning med en lyftslinga som centrerades med kapellstroppar. Vart ska man fästa slingan? Funkar det blir d 60 spänn på Swedol..

Gärna om någon har en bra bild kanske..
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Hittade detta svaret på en liknande fråga på Rejsa...


"""""""""""""""""""
Cyberoid skrev:
Drar man i dessa kan man tydligen skada chassiet. Ska försöka hitta ett annat ställe att kroka i.
""""""""""""""""""

Nja, man ska inte tro alltför mycket på vad nojjiga amerikaner skriver.
De fall när det blivit snett har det oftast varit bärgningar där det är svårt att gissa om det är olyckan eller bärgningen som dragit det snett. En annan anledning till att inte bogsera i öglorna är att viren/snöret/trossen inte går fri från karossen så det kan bli lite kosmetiska skador.

Det finns inga bättre fästpunkter för räddningsöglor. Därmot så kan specialgjorda öglor vara rejält lättare och dessutom ha de erfodliga 60mm id (och plocka ut öglan utanför karossen).
Ett "bonntrick" är att fixa en bandsling och dra igen genom orginalöglan och därmet fixa en temporär ögla med mer än 60mm id.

Men jag ska inte säga för mycket, jag har inte hunnit fixa till detta heller på den blå, än.... (mycket som ska göras i April, kallgarage gör det inte roligare ).

Edit: Var inne på Jula i ett annat ärende och sprang på denna (50mm band med okänd brottstyrka):

Tanken är att ersätta hela järnklumpen fram med en klämbricka som får klämma över dubbelvikt band. Den snyggt sydda öglan blir det som sticker fram ur munnen. id verkar vara ganska exakt 120mm
Nackdelen är att detta inte styr dragkrafterna år nåt håll så plastfronten lär flyga all världens väg, om man inte monterar på bägge sidor iofs... hmm...

Nåja, nu ska jag inte söla ner din tråd med onödigheter, men ideér kan man väl inte få nog av (bara nån är vettig )?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Post by Eric »

Får hoppas att det funkar och att det endast är pga av kosmetiska problem som man inte kan bogsera.

Blir nog en bandslinga om inte fästerna tar flyget över till Norge för att svetsa i en större ring på originalfestet. Verkstadsgubbarna blir snart less på mig här på Alpharma men dom går alltid att muta, whiskey är billigt på taxfreen.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Hur har ni som rejsar löst det med bogseröglor? Bilder/beskrivning mottages tacksamt.

/Andreas K

PS. Lycka till med racet i helgen
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Andreas K wrote:Hur har ni som rejsar löst det med bogseröglor? Bilder/beskrivning mottages tacksamt.

/Andreas K

PS. Lycka till med racet i helgen
Efter diskussionen ovan med Niklas så byggde jag på de onmända banden från Jula och satte på orginalplats.

Jag har väl använt öglorna ett antal ggr *host host* ute på banorna och kan intyga att de fungerar. Ingenting är snett eller fått några skador på plasten.
Attachments
988-new_2006-03-08-bogserogla.jpg
988-new_2006-03-08-bogserogla.jpg (70.08 KiB) Viewed 1171 times
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Är det denna dragstropp från Jula du köpte:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=388652

(50 mm bred, 6 m lång och klara max 5000 kg)

Har inte undersökt hur originalöglorna sitter men det känns som jag, trots min tumplacering, ska kunna fixa ihop något med detta.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Andreas K wrote:Är det denna dragstropp från Jula du köpte:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=388652

(50 mm bred, 6 m lång och klara max 5000 kg)
Jupp, riktigt vackra sydda öglor.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Andreas K wrote: Har inte undersökt hur originalöglorna sitter men det känns som jag, trots min tumplacering, ska kunna fixa ihop något med detta.

/Andreas K
De sitter enligt bild med 2 skruv och 1 mutter. Fram är det nog bara 2 skruv t.o.m.
Norpar 2 bilder till från min byggtråd på rejsa. :wink:
Attachments
988-new_2006-03-08-efter.jpg
988-new_2006-03-08-efter.jpg (54.23 KiB) Viewed 1143 times
988-new_2006-03-08-fore.jpg
988-new_2006-03-08-fore.jpg (63.12 KiB) Viewed 1143 times
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Post Reply