Hittade detta svaret på en liknande fråga på Rejsa...
"""""""""""""""""""
Cyberoid skrev:
Drar man i dessa kan man tydligen skada chassiet. Ska försöka hitta ett annat ställe att kroka i.
""""""""""""""""""
Nja, man ska inte tro alltför mycket på vad nojjiga amerikaner skriver.
De fall när det blivit snett har det oftast varit bärgningar där det är svårt att gissa om det är olyckan eller bärgningen som dragit det snett. En annan anledning till att inte bogsera i öglorna är att viren/snöret/trossen inte går fri från karossen så det kan bli lite kosmetiska skador.
Det finns inga bättre fästpunkter för räddningsöglor. Därmot så kan specialgjorda öglor vara rejält lättare och dessutom ha de erfodliga 60mm id (och plocka ut öglan utanför karossen).
Ett "bonntrick" är att fixa en bandsling och dra igen genom orginalöglan och därmet fixa en temporär ögla med mer än 60mm id.
Men jag ska inte säga för mycket, jag har inte hunnit fixa till detta heller på den blå, än.... (mycket som ska göras i April, kallgarage gör det inte roligare ).
Edit: Var inne på Jula i ett annat ärende och sprang på denna (50mm band med okänd brottstyrka):
Tanken är att ersätta hela järnklumpen fram med en klämbricka som får klämma över dubbelvikt band. Den snyggt sydda öglan blir det som sticker fram ur munnen. id verkar vara ganska exakt 120mm
Nackdelen är att detta inte styr dragkrafterna år nåt håll så plastfronten lär flyga all världens väg, om man inte monterar på bägge sidor iofs... hmm...
Nåja, nu ska jag inte söla ner din tråd med onödigheter, men ideér kan man väl inte få nog av (bara nån är vettig )?