Hej då ABS?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Hej då ABS?

Post by gokarting.nu »

Har pratat med tekniska ansvariga hos Spvm, så jag vet vad reglementet säger.
Detta får jag inte.

Så redan här borde tankarna slutat :burnout:

Och som vi alla vet, så länge ingen säger något eller lägger protest så går ju allt igenom.
Att folks moral styr rätt bra hos oss, tvekar inte jag på.

Jag vill inte vara en sån som är hemlig med stuff, har funderat på att skippa min ABS.
(...mot Servanski funkar den ju inte...!)
Ingen ska behöva gå och snegla på Mattafaran och tänka...-hrmm, -är den ok den oglänsade bilen?

Ta bort ABSén helt, min bil går typ 5 mil per år på allmänväg.
Fram och tillbaka för hjulinställningar och verkstäder.
Så trafiksäkerhetsmässigt spelar det liten roll.

SBP är mitt problem, på tävlingarna blir mitt lättande andras "problem".

Blir av med ca 40 kg(om jag inte räknat fel...?)
Har pratat med flera i cupen om detta, bra om vi tar upp det här skulle jag tro.

Nu blir det inte av eftersom det inte är tillåtet enligt Spvm.
Fått förslag om att koppla ur o dyligt, men det är inte aktuellt.
All or nothing:)

Bomba på!
Vad tycker du, kan vi ha ett annat tänk i cupen?
Attachments
Lets.roll.2011.jpg
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hej då ABS?

Post by Torkel k »

Du har räknat fel. :nyah:

En bil med 140hk (dvs din NB) måste väga minst 980kg, enl 7kg/hk. Miatan får alltid + 5% för programmerbar ECU, vilket ger 980kr*1,05 = 1029kg. Om du dessutom har ABS måste bilen väga 980kg*1,1=1078kg. Du får alltså väga 49kg mindre utan ABS.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

Men nu har du väl inget behov av att rycka ABS:en? Du har ju en supernabb bil som redan är med i toppen, för det var ju inte vinna som var det viktiga? Det är ju så ensamt och tråkigt längst fram... :wink:

Nä, skämt åsido... Det måste vara att din bil är helbilsgodkänd och därmed inte kan anses rulla igenom SBP utan ABS som gör att du inte får ta bort ABS:en? Annars kan jag inte se något hinder, en NA rullar lätt igenom utan...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hej då ABS?

Post by Torkel k »

SBP i all ära, det är ju ganska mycket vi gör idag som egentligen inte är OK. En sådan enkel sak som att ändra utväxling på sin bil är ju inte lagligt, för att bara nämna något och det gör vi ju glatt utan att protestera mot varandra. Byta till andra Miata-delar tycker jag är OK. Debatterbart är väl snarare om det är OK att bygga om t ex chassidelar och hjulupphängningsdelar till andra geometrier, men det är ju lite sent med den debatten eftersom flera bilar redan ser ut så nu.

Men… att få ett Nej :nono: från SPVM och sedan komma överens inom klubben att vi ska köra på ändå och helt enkelt inte protestera mot varandra är nog inte det bästa sättet att bygga bra relationer och förutsättningar för MX5-cups framtid. Hellre då fortsätta diskutera öppet med SPVM.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Hej då ABS?

Post by gokarting.nu »

Helt rätt Torkel med att Spvm reglementet ska följas.

Anledningen att jag vill veta vad folk tycker, är för att så länge ingen protesterar så...kommer inget hända.
Det är inte så att Spvm Kjell jagar villebråd i depån direkt :D

I ditt exempel med utväxlingen som iof är svårt att se med blotta ögat.
Men tex andra bromsar är ju lätt att se och det är väll inte tillåtet(om jag nu inte missat allt ang SBP)
Likaså är det lätt att se när man varit på hjulupphängningen, lätt att se.
Och jag vet om en bil som har det, och även om man vet, så är det ju ingen som bryr sig som det verkar.


Ropade för att känna av åsikterna bara.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote: Anledningen att jag vill veta vad folk tycker, är för att så länge ingen protesterar så...kommer inget hända.
Det är inte så att Spvm Kjell jagar villebråd i depån direkt :D

I ditt exempel med utväxlingen som iof är svårt att se med blotta ögat.
Men tex andra bromsar är ju lätt att se och det är väll inte tillåtet(om jag nu inte missat allt ang SBP)
Likaså är det lätt att se när man varit på hjulupphängningen, lätt att se.
Och jag vet om en bil som har det, och även om man vet, så är det ju ingen som bryr sig som det verkar.
Roadsportreglementet är ett ganska fritt reglemente. SPVM bedömmer sannolikheten att bilen kan antas rulla smärtfritt igenom SBP (hur konstigt kriterie man nu kan än kan tycka att det är.)
En annan Miatalåda, en snyggt breddad länkärm eller större skivor är inget som kan anses "störa" vid en besiktning och är därmed tillåtet.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Hej då ABS?

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:Men nu har du väl inget behov av att rycka ABS:en? Du har ju en supernabb bil som redan är med i toppen, för det var ju inte vinna som var det viktiga? Det är ju så ensamt och tråkigt längst fram... :wink:

Nä, skämt åsido... Det måste vara att din bil är helbilsgodkänd och därmed inte kan anses rulla igenom SBP utan ABS som gör att du inte får ta bort ABS:en? Annars kan jag inte se något hinder, en NA rullar lätt igenom utan...


Roligare att köra helt enkelt.
Mattafaran har blivit "smidigare" för varje kilo den tappat.

Rätt uppfattat, uppskattar en god fight mer än medaljer och placeringar.


Får ni som inte har helbilsgodkända bilar ta bort ABSén?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote: Får ni som inte har helbilsgodkända bilar ta bort ABSén?
Äldre MX-5:or lär inte SBP veta om det ska sitta en ABS eller inte i bilen...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Hej då ABS?

Post by ephas »

"Får" är ju ett relativt begrepp likaså som "min bil har gått igenom SBP med detta".
Bara för att den gick igenom så måste den inte vara godkänd.

Personligen så hade jag bara tyckt det var skoj om du plockat bort ABSen och plockat bort 50kg :-)

Jag är väldigt övertygad om att du kan göra en "ABS demontering" på ett sätt som inte är "märkbart" för SBP. Jag tror inte att det står någonstans att din bil har ABS i några av bilens papper?! (jag kan ha helt fel också). Dessutom har jag aldrig varit med om att de testar om ABS fungerar eller ej på en bil, de gör ju bara vanliga bromsprovet och där finns inget ABS test.

Om du plockar alla kablar, styr, givare, pluggar igen givarhål, byter huvudbromscylinder etc så märker ingen det. Givetvis får du plocka ur lampan och säkringen till detta också. Jag är inte helt 100% hur hjullager resp drivaxlar ser ut på en NB men du bör även plocka bort kuggkransen som skickar vagnssignalerna till systemet. På NA sitter de främre på hjullagerna och de bakre på drivaxlarna.

Skillnaden på en NA som har resp inte har ABS är precis ovanstående. Spindlar etc är precis samma bara det att "givarhålen" är pluggade och man hade i teorin kunnat "öppna" dessa.
Om du hade gjort denna operation på en NA så berör inte helbilsgodkännandet dig, men du har fortfarande ett typgodkännande och det skulle innebära att du hade kunnat få igenom det, men som ett ombyggt fordon hos SFRO där de får göra nya bromstester, lite intyg etc.

Förresten, så vet jag att man med hjälp av SFRO även kan få igen mods på helbilsgodkända bilar, bara det att det är lite mer jobb att övertyga dem. Då hamnar det i dina papper att du kör utan ABS och då blir du helt laglig, även enligt SPVMs regler.

Vidare så har vi en tolkningsfråga också.
"Bilen skall när som helst under en tävling kunna genomgå en kontroll hos SBP bortsett från säkerhetsmässiga aspekter"

I min värld är det en säkerhet att INTE ha ABS. Hur många gånger har vi inte hört storys om folk som åkt av pga att ABS jobbat ojämnet höger/vänster? Anders Ohlsson kvaddade juh en bil på detta vis.
Om du dessutom är på väg av banan så kan du låsa hjulen när du känner att bilen är på väg i den riktning du vill, och bilen kommer då fortsätta i denna riktning. Med ABS kommer den ju byta vinkel etc, bara läskigt och okontrollerat.

Hade man kunnat hävda att man plockat bort ABSen av säkerhetsmässiga själ med ovanstående argument?
Den är ju till för att hjälpa till vid en undanmanöver på vanlig väg där det finns älgar och stolpar och visst gör den nytta där, men inte på en bana (javisst, kan man attackbromsa mer i både vått och torrt, men det är inte det jag syftar på)

Hoppas jag hjälpte till lite med tankeverksamheten.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

Pust, vad ni skriver långt :shock: Jag blir t.o.m. trött av att läsa nu när jag blivit gammal... :mrgreen:
Jag tycker det är knepigt att man inte får ta av ABS:en på en NB. Det enda jag kan komma på att det beror på är att den är helbilsgodkänd... :think2: Jag hörde med Niklas för något år sedan när jag grunnade på det (men valde att låta den sitta då jag tyckte jag hade bra konkurrenskraft ändå) och fick till svar att det är ok på min bil.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Hej då ABS?

Post by Bernie »

Min spontana åsikt är att man måste behålla originalutförandet. Jag lever inte helt som jag predikar, men jag tycker så ändå.

En stor del av grejen med Roadsport är, om jag förstått det rätt, att bilarna på banan faktiskt skall vara som bilarna ute i verkligheten. En del av tjusningen bör vara att välja sitt "vapen". NA, NB, NC, Boxster, Alfa, 944, MR2, årsmodell, utrustning osv utifrån det man tror passar racing. Så som det bultades ihop från början. Har man tagit fan i båten, får man ro honom i land. Eller kanske: Har man tagit ut alfan på bana, får man skruva som fan?

Jag tycker inte Roadsport skall vara en silhuettklass. Egentligen är väl KlassII-specen ungefär nivån där man borde nöjt sig med miatorna. Vill man modda mer, finns en klass som börjar på nåt med mod... Ju mer vi tänjer på gränserna, desto mer förstör vi för dem som roadsport egentligen är tänkt för. De som vill köra lite weekend racing med sin sommarbil. Vill man förbi det stadiet kanske det är läge att byta klass.

Att många av oss redan lurar SBP och därmed SPVM är inget bra argument till att legitimera mer fusk. Det känns som en slippy-slope-argumentation som om någon säsong kan leda till kompressor-matade Viper-10:or i varenda Roadsport C-miata. Bara det påstås ha rullat genom en besiktning och ingen lämnar in en protest.

Nu när jag tänker på det, det låter ju gôrskoj!!! MX-5 SRT10 Cup.
Jonas Bernhardt
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

Fasen jag har för mkt åsikter, svarar ju på allt... :think2: :roll:

Jonas. Man kan hårddra allt. Jag tycker det är rätt bra som det är idag. Cupen kan attrahera alla sorters psyken och målsättningar med sin bil när man träder in i racing. Klass.2 funkar bra om man inte vill modda och den som vill skruva/utveckla kan göra det i klass.1. :) När man sen vill ge sig på bilar som inte får/bör/kan rulla på allmän väg finns det andra klasser som du skriver.
Jag själv gillar att modda men steget att gå direkt till modsport hade varit ett för stort steg. Att gå via Roadsport några år har varit en jättebra introduktion för mig.
Jag tror inte vi förstör någonting. Roadsport C var i princip död för några år sedan, nu är C flagskeppet! :)
Att största målgruppen för SPVM Roadsport C är söndagsåkaren som vill lufta sin bil på bana är en lite sned bild av verkligheten. SPVM är "riktig racing" och en nationell tävling, de flesta som kör där vill tävla. Roadsport C i MSCC är klubbracing och där är det många som börjar sin banåkakarriär och går vidare men också väldigt många som bara vill "söndagsrejsa".
Går du tillbaka i SPVMs roadsport C historia så hittar du några riktigt håriga byggen. Så det är ingen nyhet att bilarna utvecklas i C (naturligt i alla klasser) men då som nu går förarna vidare till nya projekt när idéerna inte längre får plats i klassen... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Hej då ABS?

Post by Bernie »

Stora delar av det du skriver verkar gå i linje med vad jag tycker. Rätta mig om jag har fel, men även Cup-bilarna skall väl gå under Roadsport-reglementet? Jag sticker ut hakan och säger att många av våra bilar skulle få svårt att "när som helst under en tävling kunna genomgå en kontroll hos SBP". Med godkänt resultat, kanske bör tilläggas. Då är man en bit från grundtanken med roadsport, enligt mig.

Jag överdrev en del i mitt förra inlägg, just för att förstärka min poäng. Givetvis får olika ambitionsnivåer plats i samma klass, men det är viktigt att en instegsklass inte skenar iväg och upplevs ha en stor tröskel när man vill börja köra. Det är naturligt att man utvecklas som förare och att man samtidigt vill utveckla bilen. Det ihop med konkurrens mellan förare har gett det vi har idag. Jag tycker det känns viktigt att klassen inte tar ytterligare steg bort från instegs-tanken. Precis som du skriver är det en bra början på racingen och något att sedan leta sig vidare ifrån, om man känner att man vill. Jag vidhåller att om de flesta bilarna i ett startfält försvinner allt längre från originalutförandet, blir det svårare för debutanten att tänka: -"Här skulle jag kunna börja fightas och ha kul med min bil redan nästa vecka!(utan att först ha gjort en triljon kostsamma och tidsödande customiseringar som gör bilen fullkomligt obrukbar, värdelös för alla utom raceputtar och otillåten att framföra på det svenska vägnätet bara för att ha skuggan av en chans att hänga med ens på rakan)"

En variant kan vara att snegla på de striktare reglementen som det pratas om när det gäller Ma5da och SpecMiata. Men det medför ju isåfall också att Cupen blir åtskild från Roadsport C.

Flaggskepp. Nu tog du allt i från knäna! :up: Vi behöver nog jobba fram mer positiv uppmärksamhet innan vi slänger oss med såna termer... Men det skall bli kul att följa en eventuell miata-effekt uppåt inom SPVM. Gamla miata-rävar i varenda bil om några år!

-"Mr Henriksson, congrats to first F1 victory! But tell us: how did your racing-career begin?"
-"Well, I drove a black Miata for a couple of seasons. Then one thing led to another."
Jonas Bernhardt
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

Bernie wrote:Stora delar av det du skriver verkar gå i linje med vad jag tycker. Rätta mig om jag har fel, men även Cup-bilarna skall väl gå under Roadsport-reglementet? Jag sticker ut hakan och säger att många av våra bilar skulle få svårt att "när som helst under en tävling kunna genomgå en kontroll hos SBP". Med godkänt resultat, kanske bör tilläggas. Då är man en bit från grundtanken med roadsport, enligt mig.
Visst skall dom vara besiktningsbara. Jag kan bara tala för mig själv men när jag besiktigade senast så satte jag bara i passagerarstolen och åkte in. Jag har t.o.m registreringsbesiktigat bilen med bur och glasfiber så rätt vikt och rörramskonstruktion finns med i papperna. Men det är klart, en flygande besikting på Falkenberg hade nog gett nedslag på däckmönstret! :think2: :mrgreen:
Bernie wrote: Jag vidhåller att om de flesta bilarna i ett startfält försvinner allt längre från originalutförandet, blir det svårare för debutanten att tänka: -"Här skulle jag kunna börja fightas och ha kul med min bil redan nästa vecka!(utan att först ha gjort en triljon kostsamma och tidsödande customiseringar som gör bilen fullkomligt obrukbar, värdelös för alla utom raceputtar och otillåten att framföra på det svenska vägnätet bara för att ha skuggan av en chans att hänga med ens på rakan)"
Jag håller med, eller höll med får jag väl skriva. Jag satt på en Pizzeria i vintras och klurade på detta problemet och började då tåta ihop regler för klass.2 av just den anledningen. Jag tycker att klass.2 är en bra lösning på problemet. Här kan nybörjaren säga till sig själv (vilket jättemånga gjort som jag pratat med, tro mig): -"Här skulle jag kunna börja fightas och ha kul med min bil redan nästa vecka!
Bernie wrote: En variant kan vara att snegla på de striktare reglementen som det pratas om när det gäller Ma5da och SpecMiata. Men det medför ju isåfall också att Cupen blir åtskild från Roadsport C.
Alla reglementen utom Roadsport C kräver fullbur. Hur många glassätare vill lägga dom pengarna och/eller jobbet på sin Miata bara för att prova på? Att dra igång en ny enhetsklass tror jag blir tufft då det redan finns bra enhetsklasser i sverige. Och att få alla som kör idag att bygga bur och bygga om sin byggen har redan röstats om och det intresset var minst sagt svalt.
Bernie wrote: Flaggskepp. Nu tog du allt i från knäna! :up: Vi behöver nog jobba fram mer positiv uppmärksamhet innan vi slänger oss med såna termer... Men det skall bli kul att följa en eventuell miata-effekt uppåt inom SPVM. Gamla miata-rävar i varenda bil om några år!

-"Mr Henriksson, congrats to first F1 victory! But tell us: how did your racing-career begin?"
-"Well, I drove a black Miata for a couple of seasons. Then one thing led to another].")
Jag brukar ta i från knäna i det mesta... :mrgreen: :oops: :mrgreen:
Menade med flaggskepp att vi är största klassen, vilket vi är... :) :up:
F1? Vem tar i från knäna? :think2: :mrgreen: :mrgreen: Men tack för tilltro! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Hej då ABS?

Post by gokarting.nu »

ABSén känns som en stor grej att ta bort.
För stor.

Vad tycker ni om att ta bort bromsarna då?
Har märkt att ofta som f..n så bromsar jag.

-ja jag vet!!! helt crazy :rolleyes3: :rolleyes3: :rolleyes3: :rolleyes3: :rolleyes3:

Och bromsbelägg är ju astunga.

Så får det bli, bromsarna tar jag bort.
ABSén blir kvar.


Tack för input och goda råd!
Attachments
jag.är.fluffig.och.söt.iallafall....jpg
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Hej då ABS?

Post by Bernie »

Tack för input i funderandet, Fredrik! Ett litet tillägg också: Klass2 underlättar tyvärr ingenting för de som mot förmodan skulle vilja börja köra något annat än miata i Roadsport C. Men är fullkomligt lysande för Cupen, håller med till fullo. Roadsport D med ännu högre vikt/effekt anpassat till 2000-talets svaga och tunga sportbilar?


Om man nästa säsong ser en vajer liggande i slutet av en raka behöver man inte fundera länge...
Attachments
mattafaran_bromsar.jpg
mattafaran_bromsar.jpg (20.85 KiB) Viewed 1355 times
Jonas Bernhardt
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hej då ABS?

Post by Josen »

Håller med Jonas om att 'utveckligen' går för långt, o andra sidan är det bra start-fält så det är kluvet.

Tycker också att varje biltyp skall ha sina styrkor och svagheter, att plocka ihop en NA bil som smågodis med lätta 1.6:an drivaxlar diffar osv och sen sätta sprut osv tycker jag suddar ut Roadsport andan helt, det är modsport mini utan tvekan. Mycket vingar och splitterers späder på...
Att dp börja riva ut ABS osv ur en NB är också fel
Det borde vara att NB är snabbare på rakorna och kan bromsa senare ( ABS) och NA snabbare i och ur kruvorna.
Är en NA bil snabbre överallt - vart leder det till ?

En sak är klar det är kapitalet som talar och inte skills ;) Har men den ödmjukheten och insikten är det väl OK man är inte gud bara för att man har en miata som kostar > 200 k sek och sätter bra varvtider ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

Alla har olika ambitioner. Vissa gillar att utveckla både bil och förarförmåga vilket man kan göra i klass 1. Vill man mäta förarskills är nog klass.2 bättre då den mer kan jämföras med en enhetsklass.

För egen del kommer det bli mer vingar och splitters framöver! 8) :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Hej då ABS?

Post by gokarting.nu »

Josen wrote:Håller med Jonas om att 'utveckligen' går för långt, o andra sidan är det bra start-fält så det är kluvet.

En sak är klar det är kapitalet som talar och inte skills ;) Har men den ödmjukheten och insikten är det väl OK man är inte gud bara för att man har en miata som kostar > 200 k sek och sätter bra varvtider ;)

AAAAARGGGHHHH!!!!!

Jag som trodde jag kunde köra min -Nordea ägda Miata!!!!!!!
(...det kändes ju så bra i början :? ) )

Helt klart är att stålars spelar roll.
Med mina mått mätt har denna säsongen varit tung ekonomiskt.
Men så länge det är roligare än tungt så hänger iaf jag i.

Sent vaknar den enfaldige :sorry: :whip: :mrgreen:
Attachments
A.young.miataist.with.hope...jpg
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Hej då ABS?

Post by Per Hammarsjö »

Nu har jag inte läst igenom varje ord i inlägget men en eflektion.

Om inte jag minns fel sa Kjell under SSM OK till att plocka på bort ABS på min bil. Något kanske har ändrats här?
Det snackades om samma förutsättningar och nya bilar versus gamla. Dvs måste du i framtiden äga en bil som är från 80 talet för att kunna köra tävling och göra den snabb..

Min bil går ju inte igenom SBP utan att jag tar ur hela buren. Hur förhåller man sig i det läget kontra borttagna ABS? Same same. Dvs jag får inte köra med en säkrare bil?

/ Mr P
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hej då ABS?

Post by Josen »

Om inte jag minns fel sa Kjell under SSM OK till att plocka på bort ABS på min bil. Något kanske har ändrats här?
Det snackades om samma förutsättningar och nya bilar versus gamla. Dvs måste du i framtiden äga en bil som är från 80 talet för att kunna köra tävling och göra den snabb..
Tror Andreas kan ge mera input ang vad som är tillålet eller inte från SPVM.
Japp det är äldre miator +förgasarbilar från 60-talets + hemmabygge som är name -of-the game utan tvekan :)

Tror att nyare bil-typer måste släppas in i listan av vagnar som klassas som sportvagnar utan tvekan

http://www.spvm.se/phpBB3/viewtopic.php ... 1&start=30
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Japp det är äldre miator +förgasarbilar från 60-talets + hemmabygge som är name -of-the game utan tvekan :)
Förra året vann ju en bil från 2000-talet Roadsport C... :) Och vissa tyckte den var oslagbar... :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Hej då ABS?

Post by gokarting.nu »

Per Hammarsjö wrote:Nu har jag inte läst igenom varje ord i inlägget men en eflektion.

Om inte jag minns fel sa Kjell under SSM OK till att plocka på bort ABS på min bil. Något kanske har ändrats här?
Det snackades om samma förutsättningar och nya bilar versus gamla. Dvs måste du i framtiden äga en bil som är från 80 talet för att kunna köra tävling och göra den snabb..

Min bil går ju inte igenom SBP utan att jag tar ur hela buren. Hur förhåller man sig i det läget kontra borttagna ABS? Same same. Dvs jag får inte köra med en säkrare bil?

/ Mr P

Frågade Kjell om just detta, fick inte samma uppfattning som du Per.

Bilens ABS klump.. skulle vara kvar.
Bilen går inte igenom SBP utan ABS, om dom ser att den är borttagen. Vid en protest går den inte igen Spvm heller.

...får nog ringa chefen igen för att kolla.

Detta borde vara självklart, men tydligen inte.

Vad mycket lättare/billigare det vore om Roadsport C vore mer klass 2 inspirerat.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote:
Vad mycket lättare/billigare det vore om Roadsport C vore mer klass 2 inspirerat.
Om man tycker så är det ju bara välja klass 2. Klassen finns ju nu (iaf om man har miata)... :)

Köper inte den nya myten om de hemska miatamonstrena i toppen av klass 1 som förstör för den stackaren som åker klass2 inspirerad och vill konkurera i toppen av C. Om inte Miatorna tuffas till lite så är de chanslösa mot Eliser, Caterhams och Sevens i Roadsport C visar historiken.

Fattar inte att diskussionen fortfarande förs. Vi skaffade ju klass 2 för att dom som vill köra standardbetonat skall ha chans att vinna. Vill ni se andra bilar i toppen av C än miator och en miatacup längre ner i fältet med bara klass 2 betonade miator där de som gillar att skruva byter kör roadsport med andra märken?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hej då ABS?

Post by Josen »

Förra året vann ju en bil från 2000-talet Roadsport C... Och vissa tyckte den var oslagbar...
Japp och det skall vara en Lotus som bekräftar undantaget och gå utanför main-stream :bow: :D :up: :up:

Vilka andra bilar från 2000-talet kan göra det ?
Fattar inte att diskussionen fortfarande förs.
Vi är visserligen i MX5 forumet men roadsport C är liiiite mera än MX5:or ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Locked