Stol... igen

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
fischlein
Posts: 52
Joined: Thu 16 Jul 2009, 11:08
Location: Bunkeflostrand

Stol... igen

Post by fischlein »

Ännu en som drar upp stolinfästningsproblematiken... Har för mig att jag läst om någon som har detta här, men nu hittar jag inte tråden...
Någon som har en stol med sido infästning och som även är justerbar? Finns det alltså infästnigsplattor som passar i originalskenorna, eller det är special made? Stolen är en Sparco sprint...
Annars är ju alternativet alltid att montera stolen utan justeringsmöjligheten...
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Stol... igen

Post by Per Hammarsjö »

Jag har min stol fast monterad men jag vet flera som har stolen på originalskenorna och trots det kommer väldigt lågt i bilen. Hur det funkar vet jag inte. Men det kanske någon annan kan fylla på?

// Per
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Stol... igen

Post by gokarting.nu »

jag har en sparco Sprint stol på orginal skenorna.

Är 1.82 cm lång och det funkar med hjälm.
Några få cm till så går det inte lika bra...
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
fischlein
Posts: 52
Joined: Thu 16 Jul 2009, 11:08
Location: Bunkeflostrand

Re: Stol... igen

Post by fischlein »

gokarting.nu wrote:jag har en sparco Sprint stol på orginal skenorna.

Är 1.82 cm lång och det funkar med hjälm.
Några få cm till så går det inte lika bra...
Jag är ju 1,77 kort och det funkar med stolen bottenmonterad i originalskenorna. Jag får plats med hjälm och så men jag vill komma längre ner. Har du sidomonterat stolen eller bottenmontering?
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Stol... igen

Post by gokarting.nu »

Botten montage.

Stolen är monterad på orginalskenorna.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
fischlein
Posts: 52
Joined: Thu 16 Jul 2009, 11:08
Location: Bunkeflostrand

Re: Stol... igen

Post by fischlein »

gokarting.nu wrote:Botten montage.

Stolen är monterad på orginalskenorna.
Tönkte att du kanske löst infästning med någon fiffig plåt :idea: som sitter i skenan och går sedan ut i sidan och med sido infästning. Men sådan tur hade jag alltså inte :shock: . Jag får kluravidare på en fiffig lösning... :think2:
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
fischlein
Posts: 52
Joined: Thu 16 Jul 2009, 11:08
Location: Bunkeflostrand

Re: Stol... igen

Post by fischlein »

Har insett att jag ska montera stolen med fast montage. Då finns det ju färdiga skenor att köpa (typ Sparco alt. Reccaro) men de jag lånade hem verkar inte passa så bra. Skenorna går inte ner mellan de två tvärgående "balkarna/förstärkningarna". Har ni fått sådana skenor special gjorda/moddat eller vad? Inga skenor alls, bara stol ner i golv?
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Stol... igen

Post by Niklas Falk »

Jag har gjort ramper (i 3mm plåt) från främre stolsbalken och bakåt ner till golvet (och fimpat de bakre knölarna).
Men jag kör med ganska rejält bakåtiltad stol (stolen sitter i lägsta läget på sidoskenorna, botten har nån mm till golvet).
Eftersom tunneln ändå är masserad inåt några cm så skadar det inte att förstärka det med ny svets (punktskarven i golvet ser lite trött ut annars).

Sen går det att "tejpa" fast de bakre knölarna och montera original stol på dem för besiktningen :)
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Stol... igen

Post by hclund »

Jag gjorde som Niklas med järn i golvet men med egna fästen 4 st, det var ganska bökigt! Men jag var tvungen, stolen passade inte annars. Finns bilder i min bil tråd (fick massera med slägga på kardantunneln också). Kan man använda "köpe grejor" är nog det mycket enklare.
Christian Lund
User avatar
Jari Olavison
Posts: 137
Joined: Sun 02 Mar 2008, 22:12
Location: Skövde

Re: Stol... igen

Post by Jari Olavison »

2 plattjärn, försänk skruvarna till stolen, skär ut en bit för spärrmekanismen för org.skenan.

Org.stolen har hålbild 330 x 300 (B x L), Momo har hålbild 342 x 272 (B X L), tror Sparco och andra bottenmonterade har samma :wink:

Annars så bygger ju speedymiata sådana (viewtopic.php?t=1613 :wink:
Röd -93, öppet filter, luftintag, 4-2-1 Header, 2 1/4" Cat back, GAZ Pro, Hard dog Hard Core Ht, Mockaratt, OZ Super Tourismo 16 med Conti sport contact (Kosei Penta RT + Toyo 888 15")
Gelleråsen 2010: 1:23.85 Kinnekulle 2012: 1:06.38
User avatar
KlasGladh
Posts: 6
Joined: Tue 18 Dec 2012, 19:13
Location: Bunkeflostrand - Förort till Köpenhamn på svenska sidan

Re: Stol... igen

Post by KlasGladh »

en tråd från 2010 - det har säkert hänt en del...

Med mina 185 cm behöver jag komma ner så långt som möjligt i min NB - tänker mig fast monterad stol i ngn form av underede som också fixar att montera original bältesfästet - ngn som har köpt ngt bra färdigt?

Har sökt och bl.a. hittat http://www.plantedtechnology.com/products-images/mazda/

/Klas
Klas Hansson-Gladh
NB 2002 Sport inhandlad sent 2013. Under byggnation, med målet att ta mig ut på banorna 2015.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Stol... igen

Post by chriss »

http://www.sportseats4u.co.uk/gsm-mazda ... _3240.html
197 cm med en sparco sprint stol och med dessa och lite bakåtlut hamnar jag tillräckligt lågt :up:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Stol... igen

Post by Anders S »

chriss wrote:http://www.sportseats4u.co.uk/gsm-mazda ... _3240.html
197 cm med en sparco sprint stol och med dessa och lite bakåtlut hamnar jag tillräckligt lågt :up:
Jag köpte de här stolsfästena men efter lite strul och modifieringar så gav jag upp och gjorde egna fästen. Mitt problem var att det gick inte att montera stolen tillräckligt långt fram så att jag kunde trycka ner kopplingen obehindrat (det är ju en rätt hög kant fram på racestolar). Om man är lång (eller bara har långa ben) passar de däremot säkert bra.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
KlasGladh
Posts: 6
Joined: Tue 18 Dec 2012, 19:13
Location: Bunkeflostrand - Förort till Köpenhamn på svenska sidan

Re: Stol... igen

Post by KlasGladh »

Anders S wrote:
chriss wrote:http://www.sportseats4u.co.uk/gsm-mazda ... _3240.html
197 cm med en sparco sprint stol och med dessa och lite bakåtlut hamnar jag tillräckligt lågt :up:
Jag köpte de här stolsfästena men efter lite strul och modifieringar så gav jag upp och gjorde egna fästen. Mitt problem var att det gick inte att montera stolen tillräckligt långt fram så att jag kunde trycka ner kopplingen obehindrat (det är ju en rätt hög kant fram på racestolar). Om man är lång (eller bara har långa ben) passar de däremot säkert bra.
Vilken är din kroppslängd Anders? Har du färstena kvar?
/Klas
Klas Hansson-Gladh
NB 2002 Sport inhandlad sent 2013. Under byggnation, med målet att ta mig ut på banorna 2015.
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Stol... igen

Post by Anders S »

KlasGladh wrote:
Anders S wrote:
chriss wrote:http://www.sportseats4u.co.uk/gsm-mazda ... _3240.html
197 cm med en sparco sprint stol och med dessa och lite bakåtlut hamnar jag tillräckligt lågt :up:
Jag köpte de här stolsfästena men efter lite strul och modifieringar så gav jag upp och gjorde egna fästen. Mitt problem var att det gick inte att montera stolen tillräckligt långt fram så att jag kunde trycka ner kopplingen obehindrat (det är ju en rätt hög kant fram på racestolar). Om man är lång (eller bara har långa ben) passar de däremot säkert bra.
Vilken är din kroppslängd Anders? Har du färstena kvar?
/Klas
Ber om ursäkt för sent svar - såg inte detta förrän nu. Den ena fästet är OK, det andra har jag sågat isär (en del av en modifiering som inte gjordes klar). I princip skulle det kanske gå att svetsa ihop det men jag tror inte det är värt besväret. En annan orsak till modifieringen, utöver att få stolen längre fram, var att få in framkanten på stolen närmre kardantunneln. NB'n har ju en utbuktning av kardantunneln nära golvet in mot stolen, som ger lite extra problem med att montera stolar. Ett fäste av den här typen (L-format) är ju inte optimalt då om man vill få in stolen så nära kardantunneln som möjligt. Jag tror det här är ett mindre problem på en NA.

Jag är ca 179 cm lång, men med rätt korta ben i förhållande till överkroppen. Det är så med kroppshyddan, total längd säger inte allt om hur man passar i en bil - det beror också en del på hur centimetrarna är fördelade :) .
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
Harry
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 67
Joined: Mon 27 Oct 2014, 16:13
Location: Falun

Re: Stol... igen

Post by Harry »

Har ett par fästen som är felaktiga som du kan få mot fraktkostnad.
http://www.sportseats4u.co.uk/index.php ... uctId=3240

Det är fel/för liten vinkel på vä fäste i bakkant & för smala slitsar för skruv mot golv, måste filas/vidgas på nåt sätt, ca. 2mm :work:

Har fått ett par nya från GSM som verkar riktiga :oops:

hasse
070-324 09 68
hans.rytter@spray.se
Hans Rytter
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Stol... igen

Post by norlin »

Intresserad, om inte fischlein nappar
Harry wrote:Har ett par fästen som är felaktiga som du kan få mot fraktkostnad.
http://www.sportseats4u.co.uk/index.php ... uctId=3240

Det är fel/för liten vinkel på vä fäste i bakkant & för smala slitsar för skruv mot golv, måste filas/vidgas på nåt sätt, ca. 2mm :work:

Har fått ett par nya från GSM som verkar riktiga :oops:

hasse
070-324 09 68
hans.rytter@spray.se
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Harry
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 67
Joined: Mon 27 Oct 2014, 16:13
Location: Falun

Re: Stol... igen

Post by Harry »

Nu har jag två andra som är intr av dessa fästen, så budet går nu till han som var snabbast att höra av sig. Om han mot förmodan inte längre är intr går det vidare till nr 2. "Norlin"
Harry wrote:Har ett par fästen som är felaktiga som du kan få mot fraktkostnad.
http://www.sportseats4u.co.uk/index.php ... uctId=3240

Det är fel/för liten vinkel på vä fäste i bakkant & för smala slitsar för skruv mot golv, måste filas/vidgas på nåt sätt, ca. 2mm :work:

Har fått ett par nya från GSM som verkar riktiga :oops:

hasse
070-324 09 68
hans.rytter@spray.se
Hans Rytter
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Stol... igen

Post by norlin »

Harry wrote:Nu har jag två andra som är intr av dessa fästen, så budet går nu till han som var snabbast att höra av sig. Om han mot förmodan inte längre är intr går det vidare till nr 2. "Norlin"
Norlin hoppas & håller tummarna :racesmile:
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Stol... igen

Post by norlin »

norlin wrote:
Harry wrote:Nu har jag två andra som är intr av dessa fästen, så budet går nu till han som var snabbast att höra av sig. Om han mot förmodan inte längre är intr går det vidare till nr 2. "Norlin"
Norlin hoppas & håller tummarna :racesmile:
Tummarna krampar, hur blir det?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Harry
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 67
Joined: Mon 27 Oct 2014, 16:13
Location: Falun

Re: Stol... igen

Post by Harry »

norlin wrote:
norlin wrote:
Harry wrote:Nu har jag två andra som är intr av dessa fästen, så budet går nu till han som var snabbast att höra av sig. Om han mot förmodan inte längre är intr går det vidare till nr 2. "Norlin"
Norlin hoppas & håller tummarna :racesmile:
Tummarna krampar, hur blir det?

Släpp tummarna. :up:
Den första, snabbaste & lyckliga är................... T Finell :banana:
Hans Rytter
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Stol... igen

Post by norlin »

Tummarna släppta. ..
Dags för nya tag.
:burnout:
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Post Reply