Vagnboksbesiktning

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Vagnboksbesiktning

Post by Fredrik Henriksson »

Efter att ha skrivit flera mail till Rallynutz ringde jag idag och frågade vart tusan mina grejer är, det börjar ju dra ihop sig. :shock:
Jag fick då svaret att det är min raceoverallen som gör att det drar ut på tiden. Overallen kommer vara i Italien om ca 2-3 veckor sedan ska den till UK för att sändas vidare till mig. :(


Det är bara hoppas att grejerna är framme till första racet. :shock: Hur som, jag undrar vad som gäller vid vagnsbokbesiktningen, dom besiktigar väl inte den personliga utrustningen där också?(borde inte vara så) Det räcker väl med att grejerna kollas innan tävling? Många frågor men va tusan de mkt nytt. :?

/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Vagnboksbesiktingen är bara bilen och dess säkerhetsutrustning (brytare, bälte, stol, båge, bogseröglor) samt kat (som alltid är Mazda original eller SBF-kat (oavsett vad som sitter där), inget annat accepteras i vagnboken).
Tävlingsbesiktningen är både bilen och din personliga utrustning.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:Vagnboksbesiktingen är bara bilen och dess säkerhetsutrustning (brytare, bälte, stol, båge, bogseröglor) samt kat (som alltid är Mazda original eller SBF-kat (oavsett vad som sitter där), inget annat accepteras i vagnboken).
Tävlingsbesiktningen är både bilen och din personliga utrustning.
Finns det någon checklista för vagnsboksbesiktning?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Finns det någon checklista för vagnsboksbesiktning?
Det finns ju SBF's blankett som besiktarna använder (inget elektroniskt inmatande där inte):
Arbetsprotokoll RA/RC
Om du kan fylla i den efter bästa förmåga i förväg (iaf jaga reda på alla data) blir nog Besiktaren glad.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:Finns det någon checklista för vagnsboksbesiktning?
Det finns ju SBF's blankett som besiktarna använder (inget elektroniskt inmatande där inte):
Arbetsprotokoll RA/RC
Om du kan fylla i den efter bästa förmåga i förväg (iaf jaga reda på alla data) blir nog Besiktaren glad.
Tack, det var inte mycket. Bilspec, stol, bälte, tank, släckare, skyddsbåge samt kat. Är det allt som kollas? Jag hade iofs inte tänkt vagnsboksbesiktiga i år men det är alltid intressant att veta hur man ligger till.

(Ps. Du kan splitta tråden till en vagnsbokstråd om du vill kanske?)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Bogseröglorna samt uppmärkningen av öglor, yttre brytarhantag mm kollas också.
Samt infästningen av bältet, stolen etc etc. Hur noga och petigt (påpekan och du fixar själv eller efterkontroll) beror på besiktningamannen.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:Bogseröglorna samt uppmärkningen av öglor, yttre brytarhantag mm kollas också.
Samt infästningen av bältet, stolen etc etc. Hur noga och petigt (påpekan och du fixar själv eller efterkontroll) beror på besiktningamannen.
Varför ska det vara så dyrt då? :twisted: :)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Varför ska det vara så dyrt då? :twisted: :)
Jadu, SBF's avgifter göder kanslit är väl det bästa svaret.
Om Besiktarnas administration kunde elektrifieras hade det förenklat jobbet för dem iaf (Jag har för mig Bosse nämnde 2 timmar pappersjobb efter en kväll med fem besiktningar).

Elektroniska vagnböcker (chip i bilen) hade varit en bra lösning (men billigare blir det inte, alla besiktningsplatser skulle då behöva internetuppkoppling).
Det suraste är ju besiktningen för kontrollmärket (den varje år när du har bok). 650:- för ett litet klistermärke... Besiktningsmannens avgift tillkommer ju alltid.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:Varför ska det vara så dyrt då? :twisted: :)
Jadu, SBF's avgifter göder kanslit är väl det bästa svaret.
Om Besiktarnas administration kunde elektrifieras hade det förenklat jobbet för dem iaf (Jag har för mig Bosse nämnde 2 timmar pappersjobb efter en kväll med fem besiktningar).

Elektroniska vagnböcker (chip i bilen) hade varit en bra lösning (men billigare blir det inte, alla besiktningsplatser skulle då behöva internetuppkoppling).
Det suraste är ju besiktningen för kontrollmärket (den varje år när du har bok). 650:- för ett litet klistermärke... Besiktningsmannens avgift tillkommer ju alltid.
Ja, det går att mjölka ut hur mycket pengar som helst ur oss biltokar. Vi skulle ju aldrig få för oss att försöka hitta en ersättnings hobby. Vad skulle det vara? :D :wink:

Men ibland undrar man ju bara... :roll: Det låter inte direkt effektivt.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

SBF kunde ju kanske göra det lättare för folk att börja tävla. Visst är vagnbok bra men man borde kunna skilja på serier och serier.. Våra enkla bilar besiktigas ju vid varje tävling och så mycket grejor är det inte att kolla på..

Lite dumt i huvet är det ibland....
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Per Hammarsjö wrote:SBF kunde ju kanske göra det lättare för folk att börja tävla. Visst är vagnbok bra men man borde kunna skilja på serier och serier.. Våra enkla bilar besiktigas ju vid varje tävling och så mycket grejor är det inte att kolla på..

Lite dumt i huvet är det ibland....
Ja, det känns onekligen som om tröskeln in i den enklaste formen av racing är onödigt hög. När man summerat alla "måsten" så blir man ganska förvånad över hur mycket man kommit upp i. Men om man tar det "pö om pö" så svider det bara lite hela tiden. :wink: :D
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:
Per Hammarsjö wrote:SBF kunde ju kanske göra det lättare för folk att börja tävla. Visst är vagnbok bra men man borde kunna skilja på serier och serier.. Våra enkla bilar besiktigas ju vid varje tävling och så mycket grejor är det inte att kolla på..

Lite dumt i huvet är det ibland....
Ja, det känns onekligen som om tröskeln in i den enklaste formen av racing är onödigt hög. När man summerat alla "måsten" så blir man ganska förvånad över hur mycket man kommit upp i. Men om man tar det "pö om pö" så svider det bara lite hela tiden. :wink: :D
Det tar väl ungefär tre år att komma ut till startlinjen i princip (och då måste man vara kunskapssvamp och ganska målmedveten).
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Post by peter dahlqvist »

Hoppas att ni kan hjälpa mig med några saker nu när jag skall slutspurta klart bilen;

1. är vagnboksbesiktningen varje kalender år eller ett år mellan besiktningarna? Anledningen till frågan är om jag kan skaffa vagnbok i höst och gäller den då över nästa säsong eller måste man besiktiga närmare före varje säsong? Jag tänkte att det kan vara smidigare att ha det på hösten än på våren.

2. Krävs det att burens fästplattor är svetsade i chassit? Jag vet att det nämndes i Burtråden att vissa har gjort det och andra har gjort det till viss del.

3. Om jag har monterat en CC båge själv räknas den då som egentillverkad? Jag tänker på att jag i båda fallen måste få information från CC. Antingen om materialet eller ett intyg från dem att bågen är från dem. Jag har idag inga papper från dem eftersom vi gjorde ett gruppköp och det är väl Andreas som har kvittot. CC är väl certifierad av SBF...
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

peter dahlqvist wrote:1. är vagnboksbesiktningen varje kalender år eller ett år mellan besiktningarna? Anledningen till frågan är om jag kan skaffa vagnbok i höst och gäller den då över nästa säsong eller måste man besiktiga närmare före varje säsong? Jag tänkte att det kan vara smidigare att ha det på hösten än på våren.
Kalenderår, vänta med bes till januari (eller prata med besiktaren om det så kan du säker göra bes i höst och ta ut boken i januari).
Om du har bilen klar och vill testtävla så är MGCC KM under hösten bra tillfällen (Knutan 20/9 tex), där behövs inte vagnboken.
peter dahlqvist wrote:2. Krävs det att burens fästplattor är svetsade i chassit? Jag vet att det nämndes i Burtråden att vissa har gjort det och andra har gjort det till viss del.
Förstärkningsplattorna skall svetsas till chassit och burens fästplattor skall bultas till dem med 3xM8. Man får svetsa fästplattorna till förstärkningsplattorna om man vill men bultarna skall vara där iaf.
Det finns några ritningar där försärkningsplattorna är på baksidan av chassit (som då kläms mellan fästplatta och försärkningsplatta), i dessa fall har jag för mig att förstärkningsplattan inte behöver vara svetsad (iaf inte för bakåtsträvor, osäker på huvudbågen).
Vagnboksbesiktare är mycket bättre lämplade att svara på dessa frågor.
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

peter dahlqvist wrote: 3. Om jag har monterat en CC båge själv räknas den då som egentillverkad? Jag tänker på att jag i båda fallen måste få information från CC. Antingen om materialet eller ett intyg från dem att bågen är från dem. Jag har idag inga papper från dem eftersom vi gjorde ett gruppköp och det är väl Andreas som har kvittot. CC är väl certifierad av SBF...
När det gäller Roadsport så behöver du inget intyg, certifiering etc. Reglementet säger ju bara huvudbåge med 2 bakåtstöttor vilket CC bågen uppfyller. Roadsport går ju inte efter TR 5.8 fullt ut.

Sedan är det tydligen väldigt olika vad besiktningsmännen tittar på har jag förstått. Vid min vagnboksbesiktning kollades att förstärkningsplattorna var svetsade i karossen. Jag fick även borra upp hålet för koll av godstjocklek som anges enligt TR 5.8.3 (6 mm i diam. 5 cm upp från bågens nedre fäste.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Säker på det? Tror att man måste visa upp homologerade papper på bågen/buren om man köper av tillverkare..
Ex är den helbur från OMP jag tittar på.. Där informerade dom noga om detta. En kille hade köpt en helbur och monterat men "förlorat" alla papper. Han fick köpa en till bur eftersom tillverkaren inte skickade ut intygen separat..

Men jag vet samtidigt att dom inte är så noga utan kollar bara att det är gjort på rätt sätt. Dvs infästning, val av material, mått etc..
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

Som jag skrev tror jag det blir väldigt individuellt beroende på vem som besiktar. Vill man vara säker måste man nog kolla med den besikningsman man anlitar för att höra hans åsikt.

Hur gjorde du med din hemmabygda båge? Där har du väl inga cerifieringar t.ex.

Det är säkert skillnad om man kör en klass som kräver fullbur enligt TR 5.8. Då måste nog allt vara "by the book".
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Jag sa bara att den var amatörbyggd.: Trots att jag använde mig av en licenserad svetsare.
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Post by peter dahlqvist »

Tack för hjälpen!
jag gör som ni föreslår och säger att den är hemmabyggd men på samma sätt som andras bågar. Jag svetsade själv dit bältessträvan så det är ju inte så långt från sanningen.
Jag skall också försöka att få den godkänd utan att svetsa förstärkningsplattorna. Alla bultar är ju genomgående och med förstärkningsplattor på båda sidorna.
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Vad är det vanligaste man missar när det gäller vagnsboksbesiktning? Tittade på Arbetsprotokoll RA/RC som Niklas hänvisade till för att se vad de granskade. Men tyckte inte den var komplett - t.ex. saknades huvudbrytaren i protokollet.

Ni som har vagnsbok, vad upplever ni som det vanligast de slår ner på eller som man missar (måste t.ex. dekalerna vara på plats)?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Du behöver nog inte vara orolig.

Om vi säger så här: Är det någon här som blivit underkänd på vagnsboksbesiktning?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Är det någon här som blivit underkänd på vagnsboksbesiktning?
Påpekanden som man fixar på egen hand har förekommit (storlek på bogserögla tex). Nu var Bosse ändå förbi med boken och kommenterade storleken ("Nu tog du väl i lite"). :)
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Cyberoid wrote:Du behöver nog inte vara orolig.

Om vi säger så här: Är det någon här som blivit underkänd på vagnsboksbesiktning?
Vagnsboken är ett skämt - inget alls att vara orolig för det handlar i grunden om att mata SBF med stålar ;)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Vagnsboken är ett skämt - inget alls att vara orolig för det handlar i grunden om att mata SBF med stålar ;)
Vill man var snäll så kan man lyfta fram historiken mellan besiktningar av olika besiktare (tex saker man skall fixa till nästa tävling).
Men för det så hade den inte behövt vara så dyr. Varför skall ny bok vara 3ggr dyrare än den årliga bes+märke? Den är ju inte ens induviduellt tryckt (utan massframställd med löpnummer).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Vill man var snäll så kan man lyfta fram historiken mellan besiktningar av olika besiktare (tex saker man skall fixa till nästa tävling).
Jo visst men när inser SBF att det inte går att hålla på och blåsa folk med ett klipp-och-klista system med en ritbok som håller samma nivå som Björnboken för min sju-åriga son. Det dräller ju av enkla IT-system att använda ? En web-databas och lite enkla gränssnitt så kan alla räser bilar lätt administreras Hela STCC/JTCC har ju ingen vagnsbok - varför det ?
Post Reply