Vagnboksbesiktning

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Hela STCC/JTCC har ju ingen vagnsbok - varför det ?
Om de kör utan och med eget system så är det helt och hållet beroende på att de gör lite som de vill, eftersom alla svansar efter dem.

Men ett RFid i buren (elelr annan bra plats på bilen) och alla data på Bilsport online hade gjort det enklare för alla (besikningsmän, förare, überkontroll etc).
Men det jobbigaste är att det är en värdehandling som hanteras rent fysiskt. Tappa inte bort den, glöm den inte etc etc. Märk bilen och håll infon centralt, då slipper man glömma bort den. Men billigare blir det nog inte, kansliet skall betalas oavsett.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Ett skämt vill jag inte hålla med om att den är. Den fyller ett syfte så att bilarna håller säkerhetsnivån och historiken vid ev krascher följer med till nästa besiktning/race.

Sen kan man undra vad pengarna används till... SBF borde vara dom som coachar blivande racingstjärnor med pengar. Men ibland undrar man om pengarna bara går till fancy kavajer med ett fjantigt tygmärke på bröstet..

Nåja.. Man lär väl inte bli klokare när det gäller den biten.

Vad gäller att klara vagnboksbesiktning så är det bara att följa de "enkla" sakerna i reglementet. Jag har underkänts men det åtgärdar man oftast väldigt snabbt. I mitt fall hade jag inte hunnit få dit bogserögla och ett bälte var snurrat. Så länge man gör bur/båg på rätt sätt så ska man ha klantat till det rejält för att inte få godkänt på resterande.

// Per
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Ett skämt vill jag inte hålla med om att den är. Den fyller ett syfte så att bilarna håller säkerhetsnivån och historiken vid ev krascher följer med till nästa besiktning/race.
Problemet är ju att säkerhetsbesitningen inte håller någon egentlig nivå längre dvs det är inte seriöst längre ( när blev någon underkänd ?).

Det handlar om kulor till SBF bara. Backa 5 år och då fanns ingen vagnsbok och det var väl inte mindre säkrare då ? Då besiktigade speciella personer sportvagnar som kan dem dvs en bättre kvalitet än vad vi dag.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Problemet är ju att säkerhetsbesitningen inte håller någon egentlig nivå längre dvs det är inte seriöst längre ( när blev någon underkänd ?).
Jodå, jag har sett noteringar om lös stol som var tvunget att fixas innan start.
Men oftast är det bara petitesser som påpekas (som fransiga handskar etc), bilarna är ofta tiptop.
När Simons Ginetta kasade på buren på Kinnekulle förra året så skrevs det in, nästa tävling krävdes det intyg på att buren var fixad efter alla konstens regler innan besiktningen.
Så visst finns det tillfällen när vagnboken fyller sin funktion, men det hade kunnat skötas på ett annat sätt än för 40 år sen.
Josen wrote:Det handlar om kulor till SBF bara. Backa 5 år och då fanns ingen vagnsbok och det var väl inte mindre säkrare då ? Då besiktigade speciella personer sportvagnar som kan dem dvs en bättre kvalitet än vad vi dag.
I år har vi ju en dedikerad tekniker vilket är ett försök att få upp nivån på reglementesefterlevnaden.
När MGCC höll i sportvagnsmästerskapet (innan bildandet av SPVM) sköttes nog mycket annorlunda. Tyvärr har jag inte riktigt orkat gräva ner mig i varför det ena eller andra hände (det ändrar inte dagsläget så mycket).
Post Reply