Oljetryck

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Oljetryck

Post by Svederud »

Någon som vet hur mycket oljetryck man ska ha på en -91:a?

Jag har 4bar vid tomgång kall
och ca 1bar vid tomgång varm.

1bar låter lite i underkant,
kan det vara fel olja (vet inte vad verkstaden hällde i :oops: )
Eftersom oljetrycket hänger med varvtalet upp så verkar ju pumpen var ok.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Oljetryck

Post by Crazy Ivan »

Svederud wrote:Någon som vet hur mycket oljetryck man ska ha på en -91:a?

Jag har 4bar vid tomgång kall
och ca 1bar vid tomgång varm.

1bar låter lite i underkant,
kan det vara fel olja (vet inte vad verkstaden hällde i :oops: )
Eftersom oljetrycket hänger med varvtalet upp så verkar ju pumpen var ok.
Känns bekant.... :wink:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Fick också nåt konstigt fenomen vid mitt sista oljebyte. Hade tidigare Castrol Egde Sport 10w60 och slog i 0w40 istället. Har "normalt" tryck när motorn är kall, dvs nästan 4 bar på tomgång, och över 5 bar om man varvar till ngt! Upp till 70 grader beter den sej normalt i tryck men vid ca 75 grader så ser man att trycket faller med ca 0.2-0.5 bar mot tidigare. Har nu 1,9 bar vid 1000 rpm och 3.6bar vid 3000 rpm. Innan hade jag 2,1 resp 4,1 vid motsvarande varv/temp. Motorn vill gärna gå varmare med denna oljan....

Ska nog byta tillbaka till min vanliga olja....
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Tja, det är väl bara att byta olja och hoppas det blir bättre.
1 bar vid tomgång känns inte riktigt bra.
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Farligt att ge sig in i debatt om oljor ;) - men själv kör jag bara på mineral baserad racing olja. Sen jag bytte från syntet-baserad har jag något ventil-slammer som man ofta hör på miator som har gått hårt på bana med syntet olja.
Utan att vara någon expert så tror jag syntet oljor har för mycket tillsatser som gör dem sämre vs en bra mineral olja.
Nu tål nog en standard miata motor rätt mycket ändå så biltema oljor funkar säkert också ;)

/Joachim
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Jag börjar nog med en syntet-olja som inte blir lika tunn vid hög värme,
men jag ska ha mineraloljan i åtanke om det inte hjälper :wink:
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Josen wrote:Farligt att ge sig in i debatt om oljor ;) - men själv kör jag bara på mineral baserad racing olja. Sen jag bytte från syntet-baserad har jag något ventil-slammer som man ofta hör på miator som har gått hårt på bana med syntet olja.
Utan att vara någon expert så tror jag syntet oljor har för mycket tillsatser som gör dem sämre vs en bra mineral olja.
Nu tål nog en standard miata motor rätt mycket ändå så biltema oljor funkar säkert också ;)

/Joachim
Är det Quaker State du kör? Jag ska testa den i år också. Men hur menar du ovan? Har du, eller har du INTE ventilslammer? Har för mig att du predikade om tyst motor vid någon träff förra sommaren. :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Cyberoid wrote:
Josen wrote:Farligt att ge sig in i debatt om oljor ;) - men själv kör jag bara på mineral baserad racing olja. Sen jag bytte från syntet-baserad har jag något ventil-slammer som man ofta hör på miator som har gått hårt på bana med syntet olja.
Utan att vara någon expert så tror jag syntet oljor har för mycket tillsatser som gör dem sämre vs en bra mineral olja.
Nu tål nog en standard miata motor rätt mycket ändå så biltema oljor funkar säkert också ;)

/Joachim
Är det Quaker State du kör? Jag ska testa den i år också. Men hur menar du ovan? Har du, eller har du INTE ventilslammer? Har för mig att du predikade om tyst motor vid någon träff förra sommaren. :wink:
Quaker State racing oil 20/50 tror jag det är - kanon olja. Motorn tyst (lyftarna är tysta ), verkar hålla för värme/plåga byter jag till typ
Mobile 1 eller liknade så slammrar det på bra.

Så för min del blir det aldrig en syntet olja i racing, däremot är säkert syntet bättre för en gat-bil med mycket kallstarter. På mina bruks-bilar kör jag Biltema semi-syntet fungerar kanon där.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Quaker State racing oil 20/50 tror jag det är - kanon olja. Motorn tyst (lyftarna är tysta ), verkar hålla för värme/plåga byter jag till typ
Mobile 1 eller liknade så slammrar det på bra.

Så för min del blir det aldrig en syntet olja i racing, däremot är säkert syntet bättre för en gat-bil med mycket kallstarter. På mina bruks-bilar kör jag Biltema semi-syntet fungerar kanon där.
Som sagt: "Farligt att ge sig in i debatt om oljor..." :) Men det låter ju lovande.

Jag har inte haft några problem med tickande motor med SLX 0W-30 heller men vi får väl se om jag märker någon skillnad.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Quaker State racing oil 20/50 tror jag det är - kanon olja. Motorn tyst (lyftarna är tysta ), verkar hålla för värme/plåga byter jag till typ
Mobile 1 eller liknade så slammrar det på bra.

Så för min del blir det aldrig en syntet olja i racing, däremot är säkert syntet bättre för en gat-bil med mycket kallstarter. På mina bruks-bilar kör jag Biltema semi-syntet fungerar kanon där.
Nu är garaget tomt på QS Mineral Racing 20-50, jag får hämta en ny kartong (eller två) nästa gång jag passerar sponsorn så vi har en liten buffert.
Post Reply