Behövs expansionskärl?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Behövs expansionskärl?

Post by Cyberoid »

Behöver man ha kvar expansionskärlet eller funkar det utan? Alla bilar har väl inte expansionkärl? Eller kommer jag att få värmeproblem? Någon som testat/kör utan? Eller bara har lite egna tankar?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Jag har ingen aning om hur mycket expansionkärl systemet behöver men nog skulle det gå att testa med en tredjedels storlek.
Jag antar att du är ute efter att minska icke aktiva massor i systemen (expansionskärlets volym är ju mest barlast).

Att köra helöppet (och drälla ut överskottet på banan) gillas inte vare sig det är glykolvatten eller olja. Men vill du ha pyssel kan du ju köra med catchcan istället för slutet expansionskärl (led ner slangen från kylaren ned till botten av en 0.5L petflaska och gör ett inte alltför tajt hål i korken för slangen).

Men jag kör gärna med original, det är så skoj att se besiktarnas miner när allt ser så orört (otvättat tom) ut.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:Jag har ingen aning om hur mycket expansionkärl systemet behöver men nog skulle det gå att testa med en tredjedels storlek.
Jag antar att du är ute efter att minska icke aktiva massor i systemen (expansionskärlets volym är ju mest barlast).

Att köra helöppet (och drälla ut överskottet på banan) gillas inte vare sig det är glykolvatten eller olja. Men vill du ha pyssel kan du ju köra med catchcan istället för slutet expansionskärl (led ner slangen från kylaren ned till botten av en 0.5L petflaska och gör ett inte alltför tajt hål i korken för slangen).

Men jag kör gärna med original, det är så skoj att se besiktarnas miner när allt ser så orört (otvättat tom) ut.
Tanken var att få bort den helt då den sitter i vägen. Klippa och plugga slangen. Då systemet kommit upp i temp en gång "borde" det ju inte trycka ut mer genom slangen? Men jag håller med dig om att glykol och asfalt inte är en bra kombination.

PET-flaska känns lite sunkigt :wink: men kanske kan man bygga en behållare av biltemas spolarvätskebehållare eller liknande.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:PET-flaska känns lite sunkigt :wink:
Petflaskor är rejsigt, ungefär som övermålad silvertejp.
Man tager vad man haver, det är ju lätt och tillräckligt bra :D
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:PET-flaska känns lite sunkigt :wink:
Petflaskor är rejsigt, ungefär som övermålad silvertejp.
Man tager vad man haver, det är ju lätt och tillräckligt bra :D
Ja, jag får väl se vad jag kan hitta i garaget. Kanske kan det bli en silvertejpad PET flaska som sprejats svart för att få ett riktigt rejsigt stuk. 8) :D

:wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Testa att hälla kokande vatten på petflaskan först för att se om den håller formen.
Tydligen ska PET finnas i lite olika varianter (iaf värmebehandlad och inte)
Lite experiment: www.polymerambassadors.org/PETbottle.pdf
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:Testa att hälla kokande vatten på petflaskan först för att se om den håller formen.
Tydligen ska PET finnas i lite olika varianter (iaf värmebehandlad och inte)
Lite experiment: www.polymerambassadors.org/PETbottle.pdf
Jag hade just det problemet för några år sedan med en kokande BMW. Började med en 1.5 liters flaska som blev en 0.5 liters flaska efter ett par kokningar. Så om jag då tar en 0.5 liters från första början denna gången så borde den bli lagom stor.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Jag hade just det problemet för några år sedan med en kokande BMW. Började med en 1.5 liters flaska som blev en 0.5 liters flaska efter ett par kokningar. Så om jag då tar en 0.5 liters från första början denna gången så borde den bli lagom stor.
Vad gnäller du för då, du har ju redan testat lösningen :D
Det är väl mest om det går hål på flaskan som det kan bli problem. Men PET ska tydligen ha rätt hög glastemp så det är nog inget större problem.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:Vad gnäller du för då, du har ju redan testat lösningen :D
Det är väl mest om det går hål på flaskan som det kan bli problem. Men PET ska tydligen ha rätt hög glastemp så det är nog inget större problem.
Jo, fast det var ju en nödlösning av en ständigt kokande motor i det fallet. Om det funkar på en frisk motor vet jag inte? Kanske kan man bygga något bättre utav den gamla pipen och en liknande behållare.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Jo, fast det var ju en nödlösning av en ständigt kokande motor i det fallet. Om det funkar på en frisk motor vet jag inte? Kanske kan man bygga något bättre utav den gamla pipen och en liknande behållare.
Ett snyggt genomskinligt rör som monteras på kylaren kanske.
Lite tips:
http://www.pegasusautoracing.com/group. ... D=COOLTANK
Observera den sexiga plastflaskan :)
Post Reply