Köra utan luftfilter ?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Köra utan luftfilter ?

Post by Josen »

Tror ni det är farligt för ban-dedikerad bil ?
Skall ju rätt mycket till för att det skall komma in något större objekt.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Det finns gott om grus mm som virvlar runt (eller är ditt motorrum dammfritt). Du får ju extra slitage på ventiler och annat rörligt (en del hittar nog fram till lagren också).

Större pappfilter är ju grundtipset (traktor eller buss eller liknande storlek).

I en motor som rivs/byggs om var 10-15e gångtimme så kan man ju köra med öppna trattar (med galler för att förhindra småfåglar :)). Men en motor som man hoppas ska ha ungefär samma effekt ett par år till så är det enklare att köra med pappfilter.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

jag plockar bort det ibland, men bara för själva bankörningen...
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote:jag plockar bort det ibland, men bara för själva bankörningen...
Märks det någon skillnad? Det känns som om det kostar mer än det smakar faktiskt?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Själv skulle jag nog inte ens tänka tanken på att en köra bilen utan luftfilter. Det sliter som Niklas säger, på ventiler/säten, men även på kolvringar/cylinderlopp, och det vääääldigt fort...

En bekant köpte en relativt ny Alfa 156 som hade gått ett litet tag utan filter och den motorn saknade ett antal kilo i komp på samtliga cylindrar, så dom få hästar man ev vann i början förlorades ganska omgående, med råge! Likaså gick LMM sönder pga detta, tråden slogs sönder..

Stora pappersfilter används flitigt inom racingen just pga effektiv rening men har ändå bra flöde med tillräckligt stor area..

Läs nedan vad en av landets duktigaste motortrimmare inom rally/racing/formelbilar säger om filter! (och om att köra utan...)

http://www.stahlmotor.se/filter.htm
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Cyberoid wrote:
Dennis Kullman wrote:jag plockar bort det ibland, men bara för själva bankörningen...
Märks det någon skillnad? Det känns som om det kostar mer än det smakar faktiskt?
njae, har nog mest varit för att jag inte gjort rent filtret än...
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Post by Cyberoid »

Dennis Kullman wrote:
Cyberoid wrote:
Dennis Kullman wrote:jag plockar bort det ibland, men bara för själva bankörningen...
Märks det någon skillnad? Det känns som om det kostar mer än det smakar faktiskt?
njae, har nog mest varit för att jag inte gjort rent filtret än...
Hur ofta rengör ni era skumfilter? Årligen eller rent av efter varje deltävling?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Post by Dennis Kullman »

Cyberoid wrote:
Dennis Kullman wrote:
Cyberoid wrote:
Dennis Kullman wrote:jag plockar bort det ibland, men bara för själva bankörningen...
Märks det någon skillnad? Det känns som om det kostar mer än det smakar faktiskt?
njae, har nog mest varit för att jag inte gjort rent filtret än...
Hur ofta rengör ni era skumfilter? Årligen eller rent av efter varje deltävling?

öööh... aldrig :oops:
elle m a o innan säsongen 2008 :wink:
Post Reply