Högsta totalvikt för en Miata?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Högsta totalvikt för en Miata?

Post by Niklas Falk »

Jag håller på med en pappersövning för att se om en liten ombyggdnad är möjligt (på pappret, det finns inte ens ett garage att bygga i än).
För att kunna påvisa vad Miatans hjulupphängingar klarar av så skulle jag behöva få tag på ett miataregnummer med en registrerad totalvikt på 1360kg eller mer.
Min 03a har en totalvikt på 1320kg (1230 tjänstevikt och 90kg last), men det borde väl finnas nån fläskigare modell?
Vad har Nilles MSM för totalvikt tex (den har ju exakt samma hjulupphängningar och tom samma bromsar).
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Högsta totalvikt för en Miata?

Post by Nille »

Min MSM har tjänstevikt 1220kg ,maxlast 110kg Totalvikt 1330kg.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Högsta totalvikt för en Miata?

Post by Niklas Falk »

Nille wrote:Min MSM har tjänstevikt 1220kg ,maxlast 110kg Totalvikt 1330kg.
Attans 8) ,
Jag får ta och rota reda på min gamla lista med 1000+ miator och se om det inte finns nån med högre totalvikt.
Det spelar ju ingen roll om det är felinskrivet i bilregistret så länge man kan påvisa att en bil med exakt samma konstruktion har "av mazda" fått en högre totalvikt angiven.
Tack vare dig så blir det iaf 10Kg mindre att be på sina bara knän om :)

För att litegrand förklara vad det rör sig om (på pappret vill jag återigen säga, eller inte ens det förresten):
Vortec 4800, 190Kw :burnout:
Dvs 1267Kg tjänstevikt som ombyggd, kanske kan man deala ner maxlasten till 80Kg (eller 70 om man hävdar en tunn passagerare), men en Miata med 1360Kg som totalvikt hade varit himla trevligt.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Högsta totalvikt för en Miata?

Post by Niklas Falk »

Hehe,
SBS148, 1991, 100Kw, 1070Kg tjänstevikt, Lastvikt 460, Totalvikt 1560Kg :mrgreen:
PTM164, 1995, 97Kw, 1140Kg tjänstevikt, Lastvikt 240, Totalvikt 1380Kg :up:

Sen är alla jag hittat 1320 och lägre.

Den översta tar jag som felskriven men den andra tar jag gärna och lagrar undan som exempel :)
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Re: Högsta totalvikt för en Miata?

Post by Joakim Winkler »

Är inte Vortec-blocket i gjutjärn? Liknande LS fast i gjutjärn.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Högsta totalvikt för en Miata?

Post by Niklas Falk »

Joakim Winkler wrote:Är inte Vortec-blocket i gjutjärn? Liknande LS fast i gjutjärn.
Jo, Vortec 5000 L30 (170KW) är 1a generationens gjutjärnsspis (med gjutjärnstoppar).
Vortec 4800 LR4 är 3e generation med alu eller gjutjärnsblock (beroende på hur noga man läser informationkällorna :)), sitter med 190Kw spec i Silverado 1999 tex. Förmodligen Gjutjärn eftersom LM4 nämns som den enda Vortec med alublock och foder.

L30 är ju en nödlösning men den likar inte LS så mycket vid inpassning osv (påstår de som lagt fler tankar på det) så existerande kit (för de lata) inte fungerar rakt av. Med gjutjärnstoppar så får man hjälp med vikten iaf (blocket är inte mycket tyngre).
Men även om Vortec 4800 LR4 från en Silverado 1999 råkar ha gjutjärnsblock så väger det inte så mycket mer än alublocket på en LS1. Målar man det dessutom med alufärg så ser ganska få skillnaden.... 8)
dvs efter att man passerat den enda besiktningen där de kollar motornummer.
Post Reply