Hej då ABS?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hej då ABS?

Post by Cyberoid »

bemeco wrote:Hai Henrik

Jo bla följande: att Miataekipage inte kunde lätta sig ner till klassgränsen, därför blev det ändringar i reglemente och tolkningar
(motorbyte utan omreggning av bil)

För egen del var det förra reglementet i stort OK (pre 2009)

/ Bengt Metz
Och hur hänger det ihop med förslagen ovan där du föreslår:
* Mer vikttillägg för ABS
* Vikttillägg för högerstyrd bil
* Högre vikt/effektförhållande för Roadsport C
* Begränsat antal däckmärken och antal
* Helt nytt reglemente som inte bygger på SBP
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Hej då ABS?

Post by bemeco »

Hai Henrik

Mina förslag ligger för tydlighetens skull på SPVMs hemsida där de hör hemma men de flesta förare i SPVM verkar inte bry sig om dylika frågor men här på Miata forumet dök det genast upp synpunkter på mina förslag vilket ju är precis meningen med dessa kul kul

Nuvarnde förslag som jag hittils har kommit med har säkert varit uppe till diskussion tidigar men har inte resulterat i några ändringar i Roadsportreglementet, ÄNNU

/ Bengt Metz
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hej då ABS?

Post by Cyberoid »

bemeco wrote:Hai Henrik

Mina förslag ligger för tydlighetens skull på SPVMs hemsida där de hör hemma men de flesta förare i SPVM verkar inte bry sig om dylika frågor men här på Miata forumet dök det genast upp synpunkter på mina förslag vilket ju är precis meningen med dessa kul kul

Nuvarnde förslag som jag hittils har kommit med har säkert varit uppe till diskussion tidigar men har inte resulterat i några ändringar i Roadsportreglementet, ÄNNU

/ Bengt Metz
Att du vill förändra reglementet har jag förstått men inte varför. Vad är problemet som du försöker fixa med dina förslag? Intresset för Roadsport, och i synnerhet klass C, har ju aldrig varit större.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Hej då ABS?

Post by Victor »

8 kg/hk och 10% för ABS gör Miata NB omöjlig i Roadsport C. Ett räkneexempel:

Svensksålda 99:or har 1110 kg tjänstevikt i papperen. Min tyskimport har 1120 kg. En båge väger 15-20 kg, då hamnar vi på 1140 kg i bästa fall. Stolen är antagligen lättare än originalet men vi säger för enkelhets skull att de väger lika mycket inkl. bältena. Jag väger 80 kg raceklar så då lägger vi på 10 kg till eftersom tjänstevikten beräknas med 70 kg förare, summa 1150 kg, detta är alltså en helt olättad gatbil med varenda matta, panel reservhjul och domkraft kvar.

Motoreffekt 140 hk med 5% tillägg för datorsprut = 147 hk. Därefter +10% för ABS vilket ger 161,7 hk. 161,7*8=1293,60 kg. Totalvikten på bilen är 1270 kg :lol:

Då återstår att trimma rejält och ta steget direkt till Roadsport B. Hur rimmar det med att hålla kostnaderna på rimlig nivå? Om man istället hade utgått från en NB 1,6 (110 hk) som kan vara marginellt billigare i inköpspris så hamnar man istället på 1016,40 kg, d.v.s. nu måste man istället för att lasta vikter toklätta för att överhuvudtaget närma sig klassgränsen.

Med nuvarande 5% tillägg för ABS hamnar vi på 1234,80 kg vilket innebär uppviktning med minst 84,8 kg (tänk på att tjänstevikten inkluderar full tank, vikten ska klaras vid målgång). Känns inte heller rimligt, det hade varit svårt att ta sig för egen maskin till racen utan att överstiga totalvikten (kan lasta 35 kg). Har inte läst reglementet angående barlastning, det kanske inte ens är tillåtet med så mycket barlast?

Nu finns det ju andra bilar än Miata som skulle kunna passa i Roadsport C men med tanke på startfältet känns det ganska dumt att straffa ut ungefär hälften av bilarna.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hej då ABS?

Post by Cyberoid »

Victor wrote:8 kg/hk och 10% för ABS gör Miata NB omöjlig i Roadsport C. Ett räkneexempel:

Svensksålda 99:or har 1110 kg tjänstevikt i papperen. Min tyskimport har 1120 kg. En båge väger 15-20 kg, då hamnar vi på 1140 kg i bästa fall. Stolen är antagligen lättare än originalet men vi säger för enkelhets skull att de väger lika mycket inkl. bältena. Jag väger 80 kg raceklar så då lägger vi på 10 kg till eftersom tjänstevikten beräknas med 70 kg förare, summa 1150 kg, detta är alltså en helt olättad gatbil med varenda matta, panel reservhjul och domkraft kvar.

Motoreffekt 140 hk med 5% tillägg för datorsprut = 147 hk. Därefter +10% för ABS vilket ger 161,7 hk. 161,7*8=1293,60 kg. Totalvikten på bilen är 1270 kg :lol:

Då återstår att trimma rejält och ta steget direkt till Roadsport B. Hur rimmar det med att hålla kostnaderna på rimlig nivå? Om man istället hade utgått från en NB 1,6 (110 hk) som kan vara marginellt billigare i inköpspris så hamnar man istället på 1016,40 kg, d.v.s. nu måste man istället för att lasta vikter toklätta för att överhuvudtaget närma sig klassgränsen.

Med nuvarande 5% tillägg för ABS hamnar vi på 1234,80 kg vilket innebär uppviktning med minst 84,8 kg (tänk på att tjänstevikten inkluderar full tank, vikten ska klaras vid målgång). Känns inte heller rimligt, det hade varit svårt att ta sig för egen maskin till racen utan att överstiga totalvikten (kan lasta 35 kg). Har inte läst reglementet angående barlastning, det kanske inte ens är tillåtet med så mycket barlast?

Nu finns det ju andra bilar än Miata som skulle kunna passa i Roadsport C men med tanke på startfältet känns det ganska dumt att straffa ut ungefär hälften av bilarna.
Ett väldigt tydligt exempel på hur fel det kan bli.

Det ligger mycket tankar bakom dagens reglemente och ska man göra en förändring så bör man kanske beskriva 3 saker.

1. Vad är problemet som ska lösas.
2. Föreslagen förändring.
3. Visa hur det påverkar deltagarna och varför det blir bättre efter förändringen.

Bengt, du får gärna rada upp svaren på de tre frågorna för de olika förslagen som du postat då jag fortfarande inte riktigt förstår varför du vill ändra på reglerna.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

Bra synpunkter Viktor... :up:

Borde inte argumentera med dig Bengt då det blir rundgång men ibland måste jag.
När det gäller högerstyrningen är den största anledningen priset, vilket borde vara något som du gillar Bengt då du säger att du propagerar för icke kostnadsdrivande förslag. Att köpa en NA-NB 1.8 som inte är rejspreppad kostar idag från 50 000:- och uppåt på blocket (de flesta är dyrare). Jag köpte min i England för 900pund. Hemma och registrerad är det ca 15 000:-. Att täppa igen den möjligheten att rejsa billigt genom att straffa ut högerstyrt för att det skulle ge en fördel i vissa kurvor köper inte jag.
Och btw, så mkt trassel som jag har med att vänja mig vid högerstyrt så skulle jag säga att man borde få handikapp med högerstyrt! :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hej då ABS?

Post by Josen »

Har för mig att C gränsen var 7,5 kg/hk för några år sen - undrar vad det var som fick den att gå mot 7 kg istället ?

Tror Bengt försöker propagera för Roadsport bilar och mot papp-och plast-modsport bilarna som nu kör i C :D

Visst är det kul med alla miator i C och grymt lyft för Roadsport :up: MEN tyvärr så lyfter man blicken bortan de stora miata-tävlinganr så ser man ingen bra utveckling för övrig i Roadsport när det gäller deltagare - eller har jag fel ?

Nu diskuterar vi ju reglementet till 2012 och då måste det få lyftas på stenar utan att 'problem' skall lösas.

Problem ( om nu de skall kallas så) jag ser
- Ingen ny-rekrytering i annat än i C ( läs miata-bilar ) - mångfald är grejen
- Inga vanliga sport-bilar kommer in, folk fattar inte vad de skall göra
- Ingen verklig skillnad på modsport och Roadsport - godtycke gäller i stort, för fritt reglemente med dagen teknik
- För svårt och krångligt att börja rejsa - bara de invigda (bita) orkar dra det hela vägen fram
- Ständigt fördyrande, idellea krafter orkar inte i längden

Själv tycker jag högerstyrt är grymt :up: :up:
8 kg/hk och 10% för ABS gör Miata NB omöjlig i Roadsport C.
Men kanske 7,5 och bara 5% som idag ? :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Hej då ABS?

Post by bemeco »

Hai Henrik

Tar dina tre punkter

1. Vad är problemet som ska lösas.

Bilarna i Roadsport C går för fort i förhållande till ex B bilar

2. Föreslagen förändring.

Nertyngning dvs i miatornas fall mindre lättning

3. Visa hur det påverkar deltagarna och varför det blir bättre efter förändringen.

Billigare insteg bla med Miator kör en tidig 1600cc bil utan att toklätta

Man kan tänka sig lite mindre vikt än 8 kg/hästkraft, finns säkert i era kretsar någon som har räknat ut hur mycket långsammare varje kg gör en bil


/ Bengt Metz
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hej då ABS?

Post by Torkel k »

Till alla och ingen: Borde inte energin läggas på att diskutera (på SPVMs forum) hur man kan värva fler förare till de övriga klasserna istället?

Att ändra reglementet för den klass där överlägset flest tävlar tycker inte jag låter som rätt rikting. Om t ex ett problemet skulle vara att det finns för få tävlande i roadsport A och B så bör man väl rimligtvis försöka värva fler tävlande dit?

Jag förstår personligen inte varför denna diskussion fortgår. Vi har klass 2, INTE som ett initiativ från SPVM utan från handlingskraftiga medlemmar i MRC. Ändå klagas det på oss och på de medlemmar som faktiskt ansträngt sig och gjort något. Roadsport C har överlägset flest tävlande i Roadsport. Ändå klagas det och diskuteras förändringar på just Roadsport Cs reglemente. Jag ser faktiskt ingen logik alls i detta.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hej då ABS?

Post by Cyberoid »

bemeco wrote:Hai Henrik

Tar dina tre punkter

1. Vad är problemet som ska lösas.

Bilarna i Roadsport C går för fort i förhållande till ex B bilar

/ Bengt Metz
Tack Bengt, då är jag med. Hur du resonerar och varför du lägger energi på detta förstår jag inte. Du kör i A men vill hjälpa B genom att tynga ner C? Du vill ändra på reglementet specifikt i den klass som går bäst och som för tillfället är populärast?

Som Torkel skriver så finns det betydligt viktigare saker att fokusera på där man faktiskt kan hjälpa SPVM att få in fler förare istället för att skrämma bort de vi redan har.

Kolla på Kimmens arbete med Modsport och gör något liknande för Roadsport med fokus på A? Då får vi fulla startfält och separata tävlingar. Problem solved. :)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Hej då ABS?

Post by Per Hammarsjö »

Torkel k wrote:Till alla och ingen: Borde inte energin läggas på att diskutera (på SPVMs forum) hur man kan värva fler förare till de övriga klasserna istället?

Att ändra reglementet för den klass där överlägset flest tävlar tycker inte jag låter som rätt rikting. Om t ex ett problemet skulle vara att det finns för få tävlande i roadsport A och B så bör man väl rimligtvis försöka värva fler tävlande dit?

Jag förstår personligen inte varför denna diskussion fortgår. Vi har klass 2, INTE som ett initiativ från SPVM utan från handlingskraftiga medlemmar i MRC. Ändå klagas det på oss och på de medlemmar som faktiskt ansträngt sig och gjort något. Roadsport C har överlägset flest tävlande i Roadsport. Ändå klagas det och diskuteras förändringar på just Roadsport Cs reglemente. Jag ser faktiskt ingen logik alls i detta.
:up:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hej då ABS?

Post by Josen »

Som Torkel skriver så finns det betydligt viktigare saker att fokusera på där man faktiskt kan hjälpa SPVM att få in fler förare istället för att skrämma bort de vi redan har.
> Torkel man behöver inte läsa eller svara trådar om man inte vill...
> Fria forum = fritt snack gilla läget eller stäng forumen

Henrik
Kan du vara snäll och ge en exempel på någon som p.g.a forum diskusionner har slutat inte börja - och verkligt bevis/exempel tack ? Mycket rök utan eld...
Tror snarare det är tvärtom högt i tak och fria diskussioner ger mera än slutenhet - bara att se vilka trådar som är besökta
Kolla på Kimmens arbete med Modsport och gör något liknande för Roadsport med fokus på A? Då får vi fulla startfält och separata tävlingar. Problem solved. :)
Vänta nu - att Kimmen driver på via forum och gör reklam för modsport är grymt bra men något mera än så måste till för att A/B skall lyfta. Vadå "problem solved" ?
Kan du delge oss med några mera konkreta förslag är jag tacksam :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Hej då ABS?

Post by Per Hammarsjö »

Josen wrote: Vänta nu - att Kimmen driver på via forum och gör reklam för modsport är grymt bra men något mera än så måste till för att A/B skall lyfta. Vadå "problem solved" ?
Kan du delge oss med några mera konkreta förslag är jag tacksam :up:
Min åsikt är att det inte är någon som direkt säljer in A eller B. Vi, Miatagänget, har ju vår klubb och gemenskap att tacka för att det blivit en sådan succé. Det ska vi inte släppa.

Det måste börja jobbas mer aktivt för att få klasserna att växa till sig. Men rent konkret... Ja, var börjar man?

Tror inte att man får in fler förare i A och B för att man ändrar reglementet i C.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hej då ABS?

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Som Torkel skriver så finns det betydligt viktigare saker att fokusera på där man faktiskt kan hjälpa SPVM att få in fler förare istället för att skrämma bort de vi redan har.
Henrik
Kan du vara snäll och ge en exempel på någon som p.g.a forum diskusionner har slutat inte börja - och verkligt bevis/exempel tack ? Mycket rök utan eld...
Tror snarare det är tvärtom högt i tak och fria diskussioner ger mera än slutenhet - bara att se vilka trådar som är besökta
Vi behöver inte titta längre än till Fredrik. Han valde att byta klass för att slippa diskussionerna. Vi som kör har umgåtts en hel del under året i samband med tävlingarna och de här frågorna har naturligtvis varit uppe. Så jag vet att medlemmarna är ganska trötta på det. Som du märker så är det inte förarna som driver på dessa frågor utan utomstående.

Det gynnar ju ingen att föra in dessa begränsningar. Det öppnar inga nya dörrar s.a.s. Däremot så kan man tappa förare som inte tycker att det är intressant längre.

Vad jag försöker säga är att detta är väldigt kontraproduktivt. Lägg energi på något vettigt istället.
Josen wrote:
Kolla på Kimmens arbete med Modsport och gör något liknande för Roadsport med fokus på A? Då får vi fulla startfält och separata tävlingar. Problem solved. :)
Vänta nu - att Kimmen driver på via forum och gör reklam för modsport är grymt bra men något mera än så måste till för att A/B skall lyfta. Vadå "problem solved" ?
Kan du delge oss med några mera konkreta förslag är jag tacksam :up:
Problem = "Bilarna i Roadsport C går för fort i förhållande till ex B bilar"
Lösning = "Då får vi fulla startfält och separata tävlingar"

=> Problem solved. Det kan väl inte vara ett problem att C åker "för fort" när vi åker egna heat? :wink:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Hej då ABS?

Post by bemeco »

Hai Henrik

Jag skall göra vad jag kan för att locka gamla och nya förare till Roadsport A och B

Dock är nog den största orsaken till få ekipage av ekonomisk art, så det kanske blir så att man nöjer sig med MSCC klubbrace, instegskostnaden är lägre där

På tal om de,t så vore det inte fel att lobba för billigare Vagnböcker, jag åker personligen på 2500kr + årsavgiften 2011, för vad??

/ Bengt Metz
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Hej då ABS?

Post by Per Hammarsjö »

bemeco wrote:
På tal om de,t så vore det inte fel att lobba för billigare Vagnböcker, jag åker personligen på 2500kr + årsavgiften 2011, för vad??

/ Bengt Metz
Jag svarade faktiskt på SBF's enkät och tog just upp det med vagnboken. Tyckte jag fick till bra argument varför den är överflödig för gräsrotsracing. Iallafall kostnaderna och krånglet kring det. Vi har ju trots allt besiktning inför varje race och där kollar de i stort sett samma saker.

Vi har ju dessutom Kjell som håller koll på vagndeklarationerna och är vår domare.

/ Per
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hej då ABS?

Post by Josen »

Vi behöver inte titta längre än till Fredrik. Han valde att byta klass för att slippa diskussionerna. Vi som kör har umgåtts en hel del under året i samband med tävlingarna och de här frågorna har naturligtvis varit uppe. Så jag vet att medlemmarna är ganska trötta på det. Som du märker så är det inte förarna som driver på dessa frågor utan utomstående.
Äh vad är det för svammel - Fredrik åker ju och hämtar bilar som en iller i UK och verkar väl trivas ?
Bättre exempel får du nog presentera :?
Problem = "Bilarna i Roadsport C går för fort i förhållande till ex B bilar"
Lösning = "Då får vi fulla startfält och separata tävlingar"
=> Problem solved. Det kan väl inte vara ett problem att C åker "för fort" när vi åker egna heat? :wink:
Vadå vi pratade ju om A/B fältet ?

Problem är ju när inte A/B fältet är fyllda och SPVM inte fyller övriga led har i C-bilarna något att åka på heller - det gäller att se utanför sin egna bubbla ibland Henrik. Men RHK om jag fattar Andreas rätt är ju sugna på Miatorna så där finns ju öppning om SPVM dör ut mera ;)
Det måste börja jobbas mer aktivt för att få klasserna att växa till sig. Men rent konkret... Ja, var börjar man? Tror inte att man får in fler förare i A och B för att man ändrar reglementet i C.
Nej det är svårt - jag tror på att släppa in fler typer av bilar ( 2-dörrars sport-cupér ) men ändå hålla 'nere' C i frågan om effekt/vikt och framföra allt kost-driv Sen behövs eld-själ som kan marknadsföra och driva som vanligt.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Hej då ABS?

Post by Per Hammarsjö »

Josen wrote:
Det måste börja jobbas mer aktivt för att få klasserna att växa till sig. Men rent konkret... Ja, var börjar man? Tror inte att man får in fler förare i A och B för att man ändrar reglementet i C.
Nej det är svårt - jag tror på att släppa in fler typer av bilar ( 2-dörrars sport-cupér ) men ändå hålla 'nere' C i frågan om effekt/vikt och framföra allt kost-driv Sen behövs eld-själ som kan marknadsföra och driva som vanligt.
Agree. Tror att listan för "godkända" bilar uppdaterats nyligen. Men det finns ju många, många fler som skulle platsa.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hej då ABS?

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Problem = "Bilarna i Roadsport C går för fort i förhållande till ex B bilar"
Lösning = "Då får vi fulla startfält och separata tävlingar"
=> Problem solved. Det kan väl inte vara ett problem att C åker "för fort" när vi åker egna heat? :wink:
Vadå vi pratade ju om A/B fältet ?

Problem är ju när inte A/B fältet är fyllda och SPVM inte fyller övriga led har i C-bilarna något att åka på heller - det gäller att se utanför sin egna bubbla ibland Henrik. Men RHK om jag fattar Andreas rätt är ju sugna på Miatorna så där finns ju öppning om SPVM dör ut mera ;)
Jag syftade på Bengts problem med att Roadsport C var för snabba i förhållande till B. Trodde det var tydligt.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hej då ABS?

Post by Josen »

Vänta nu - att Kimmen driver på via forum och gör reklam för modsport är grymt bra men något mera än så måste till för att A/B skall lyfta. Vadå "problem solved" ?
Kan du delge oss med några mera konkreta förslag är jag tacksam :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hej då ABS?

Post by Cyberoid »

Josen wrote:Vänta nu - att Kimmen driver på via forum och gör reklam för modsport är grymt bra men något mera än så måste till för att A/B skall lyfta. Vadå "problem solved" ?
Kan du delge oss med några mera konkreta förslag är jag tacksam :up:
Nu tror jag snart du driver med mig? :mrgreen:
Enligt ovan.
Bengt wrote: 1. Vad är problemet som ska lösas.
Bilarna i Roadsport C går för fort i förhållande till ex B bilar
Cyberoid wrote: Kolla på Kimmens arbete med Modsport och gör något liknande för Roadsport med fokus på A? Då får vi fulla startfält och separata tävlingar. Problem solved.
Josen wrote: Vadå "problem solved" ?
Cyberoid wrote: Problem = "Bilarna i Roadsport C går för fort i förhållande till ex B bilar"
Lösning = "Då får vi fulla startfält och separata tävlingar"

=> Problem solved.
Hur A/B ska fylla sina startfält ska inte diskuteras här då det är fel forum.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: Äh vad är det för svammel - Fredrik åker ju och hämtar bilar som en iller i UK och verkar väl trivas ?
Jag kör Modsport nästa år med min svarta. I mina ögon är den snällare än många andra ekipage då den är tung pga ABS (1025kg) och med orginalstyrbox. Många har dock haft svårt att se förbi mitt karossmodererande då det blir väldigt påtagliga förändringar då yta syns (och i vissa fall sticker i ögonen, särskilt när det gått fort). Jag gillar vingar, splitters, breddare, gälar mm och har insett att bilar med det utseendet nog lever ett mindre kontroversiellt liv i Modsport, och när jag nu kommit över en trimmad motor för ändamålet blev valet enkelt... :)

Jag har skaffat en miata från UK. Tanken var att köpa något billigt skräp och slakta för att bygga röramsbil och sedan sälja delarna. Men bilen jag köpte till underpris visade sig vara alldeles för bra så jag kommer besiktiga den och behålla den som gatmiata. Det är inte omöjligt, snarare troligt, att jag kör något eller några cuprejs med den (beroende på hur mkt arrangörerna tar för att ta med en bil till, SSM förra året hade humana priser vilket det inte var på Falkenberg). Den bilen kommer dock inte ha plastpaneler, splitters, vingar, bur eller något annat som det går att störa sig på (Förutom att Bengt inte gillar att jag sitter på höger sida ;) ).
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Hej då ABS?

Post by TPR »

Josen wrote:
Som Torkel skriver så finns det betydligt viktigare saker att fokusera på där man faktiskt kan hjälpa SPVM att få in fler förare istället för att skrämma bort de vi redan har.

Kan du vara snäll och ge en exempel på någon som p.g.a forum diskusionner har slutat inte börja - och verkligt bevis/exempel tack ?
Om de som har optimerat efter dagens reglemente måste vikta upp bilen 130 kg så tror jag nog det kan orsaka en del bortfall...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Hej då ABS?

Post by bemeco »

Hej Viktor

Tar ditt exempel, du har nog inte räknat riktigt rätt
Victor skrev:
8 kg/hk och 10% för ABS gör Miata NB omöjlig i Roadsport C. Ett räkneexempel:

Svensksålda 99:or har 1110 kg tjänstevikt i papperen. Min tyskimport har 1120 kg. En båge väger 15-20 kg, då hamnar vi på 1140 kg i bästa fall. Stolen är antagligen lättare än originalet men vi säger för enkelhets skull att de väger lika mycket inkl. bältena. Jag väger 80 kg raceklar så då lägger vi på 10 kg till eftersom tjänstevikten beräknas med 70 kg förare, summa 1150 kg, detta är alltså en helt olättad gatbil med varenda matta, panel reservhjul och domkraft kvar.
Motoreffekt 140 hk med 5% tillägg för datorsprut = 147 hk. Därefter +10% för ABS vilket ger 161,7 hk. 161,7*8=1293,60 kg. Totalvikten på bilen är 1270 kg
Enligt min beräkning (eller rättare sagt ett korrekt ifyllt SPVM beräkningsark) ger följande

140hk + 5% = 147hk
+10% ABS
Ger en minimivikt i Roadsport C på 1132 kg med maxbredd 255mm däck med nuvarande vikt effektförhållande

Med tänkt 8kg/hk blir det
Din bil vägde 1120 + bur 20 + förare (verklig vikt inte 70kg) 80 och kanske 5kg bränsle kvar i tanken vid målgång
Summa 1225kg

Bilen skall väga 1176kg (vid 8kg/hk)

Du kan banta bilen 49 kilo vilket kanske går att göra utan kapskiva och en massa plastdetaljer

Då återstår att trimma rejält och ta steget direkt till Roadsport B. Hur rimmar det med att hålla kostnaderna på rimlig nivå? Om man istället hade utgått från en NB 1,6 (110 hk) som kan vara marginellt billigare i inköpspris så hamnar man istället på 1016,40 kg, d.v.s. nu måste man istället för att lasta vikter toklätta för att överhuvudtaget närma sig klassgränsen.
Vi gör samma beräkning för en NA 116hk

116hk + 5% = 121,8 hk
Ingen ABS
då skall den väga 975kg (vid 8kg/hk)

Låter väl rimligt eller??

Tjänstevikt används inte utan det är bilens verkliga vikt inkl förare då den passerar mållinjen
Med nuvarande 5% tillägg för ABS hamnar vi på 1234,80 kg vilket innebär uppviktning med minst 84,8 kg (tänk på att tjänstevikten inkluderar full tank, vikten ska klaras vid målgång). Känns inte heller rimligt, det hade varit svårt att ta sig för egen maskin till racen utan att överstiga totalvikten (kan lasta 35 kg). Har inte läst reglementet angående barlastning, det kanske inte ens är tillåtet med så mycket barlast?
Nu finns det ju andra bilar än Miata som skulle kunna passa i Roadsport C men med tanke på startfältet känns det ganska dumt att straffa ut ungefär hälften av bilarna.
Vi kan ju ta ett helt annat exempel, min Caterham (då jag åkte Roadsport C med den)

86hk + 5% = 90,3 hk
ger 722kg vid 8kg/hk vilket hade gjort att jag inte hade kunna åkt Roadsport C, min tävlingsvikt var 640kg och max 50kgs uppviktning är tillåten

/ Bengt Metz
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

Klassen är den mest populära Bengt...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Locked