Hej då ABS?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hej då ABS?

Post by Torkel k »

Att önska att det ”var som förr” eller önska att saker och ting utvecklats på ett annat sätt är ju inte helt ovanligt. Men som vanligt så går det inte att stoppa utvecklingen eller vrida tillbaka klockan. Miatorna i Roadsport C kommer realistiskt aldrig att blir mindre utvecklade eller långsammare än de är nu. Men vad vi måste se till är att inte ge SBF anledning att dra in de dispanser Roadsport C har, baserat på att de är ”inreggade gatbilar som aldrig har kontakt under racen” vi kör med :lol: . Visst är inte klass 2 samma sak som Roadsport C-2, men det är i alla fall en chans att få ett race i racet med andra som kör motsvarande bilar.

Rapportera av hur det går, Andreas! Tekniskt nyfiken: Hur tänkte du utföra amputationen så klumpen sitter kvar? Vet inte hur en ABS-klump funkar... :think2:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote: Vi är visserligen i MX5 forumet men roadsport C är liiiite mera än MX5:or ;)
Preciiiis det jag syftar på ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Hej då ABS?

Post by Bernie »

När all utveckling som reglementet tillåter är gjord, kommer naturligt utveckling av det reglementet inte tillåter. EXEMPELVIS MODIFIERING AV ABS. Om bilar är helfordonsgodkända eller originalutrustade med ABS skall bilen också vara utrustad med det. Annars följs inte de regler som är uppsatta för en kontrollbesiktning hos Bilprovningen. Att en modifiering inte upptäcks är inte likställt med ett godkännande. Ett muntligt löfte efter diskussion med besiktningschef på SPVM river tyvärr inte upp EU-direktiv (vilka sätter de parametrar Transportstyrelsen eller tidigare Vägverket måste följa), hur gärna man än vill.

Man kan regga om sin bil och få in ändringar i registreringsbeviset. Men återigen, min åsikt är att det är överkurs för en instegsklass.
Torkel k wrote:Att önska att det ”var som förr” eller önska att saker och ting utvecklats på ett annat sätt är ju inte helt ovanligt. Men som vanligt så går det inte att stoppa utvecklingen eller vrida tillbaka klockan.
Om man råkat modifiera sitt fordon utanför det reglementet tillåter måste man nog vara beredd på att "vrida tillbaka klockan".
Jonas Bernhardt
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hej då ABS?

Post by Torkel k »

Bernie wrote:Att en modifiering inte upptäcks är inte likställt med ett godkännande.
Helt rätt! Detta gäller för både SBP och SPVM och i detta fallet har SPVM sagt nej.
Bernie wrote:När all utveckling som reglementet tillåter är gjord, kommer naturligt utveckling av det reglementet inte tillåter.
Problemet är ju att om vi räknar lagen som SBP ska följa har vi redan kommit en bra bit förbi den punkten. Vi följer väl snarare den de facto-standard som i realiteten råder på kontrollstationerna och det är en väldigt inkonsekvent mätsticka. Bilar slinker igenom SBP med både det ena och det andra monterat. Medlemmar i Miataklubben kan ju t o m vittna om att komma igenom SBP med en kompressor monterad. Lagen godkänner egentligen inte coilovers som är inställbara i höjdled, race-cat eller de grenrör vi har på våra bilar, absolut inte ombyggda chassikomponenter med flyttade infästningspunkter, inte burarna i Pers eller Niklas bilar, inte de rattar utan airbags vi kör med osv osv. Ändå kör vi glatt med detta och våra bilar kommer igenom SBP.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Hej då ABS?

Post by Bernie »

Torkel da man, bujakascha! wrote:Problemet är ju att om vi räknar lagen som SBP ska följa har vi redan kommit en bra bit förbi den punkten.

Precis min poäng. Roadsport my ass.
Vi skall följa både det Bilprovningens och SPVM:s regler säger, alltså:
-är de flesta bilarna redan icke reglementsenliga i sitt nuvarande utförande
-har utvecklingen redan tagit rejäla kliv bort från Roadsports grundtanke
Jonas Bernhardt
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hej då ABS?

Post by Torkel k »

Bernie wrote:Precis min poäng. Roadsport my ass.
Det ligger såklart en hel del i det. Men det är ändå ganska orealistiskt att nu införa dessa regler a la bokstavstroende katolik i den hedniska grupp som kör Roadsport C idag. Inte en bil skulle ju bli kvar! Jo, kanske min, för den har inget helbilsgodkännande. Jag vinner cupen! Och då är vi tillbaka på "kan inte stoppa utvecklingen / vrida tillbaka klockan". Du får starta en egen klass, Jonas: Roadsport O, för "Ortodox". :wink:

Till ämnet: Var drar vi gränsen? Jag anser: ”Där SPVM säger stopp”. Tyvärr Andreas.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hej då ABS?

Post by Niklas Falk »

Bernie wrote:-har utvecklingen redan tagit rejäla kliv bort från Roadsports grundtanke
Som sagts förut, utvecklingen började inte 2007, det har alltid funnits håriga saker som flörtat mer med tävlingsoptimering än med originaloptimering för SBPs skull.
Alla regler tänjs ju till bristningsgränsen.
En nackdel/fördel är att SBP är så flexibla. Undrar hur det blir framöver med flera möjliga besiktningsfirmor, kan man beta av dem en och en till den slinker igenom (det går ju inte inom SBP numera, kommunikationen mellan firmorna kanske är sämre)?
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Hej då ABS?

Post by Bernie »

Haha! Då blir vi vinnare båda två! :lol: För jag lär ju bli ensam i min klass...

Genom min retorik hoppas jag på att få fler att tillbringa vinterhalvåret som jag själv: Lata sig, inte utveckla och optimera och hålla på.

Niklas, two wrongs don't make no right. Att rättfärdiga regeltänjningar á la bama med referens till att det hänt förut håller inte. Sorry, mate! :P
Jonas Bernhardt
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hej då ABS?

Post by Niklas Falk »

Bernie wrote:Niklas, two wrongs don't make no right. Att rättfärdiga regeltänjningar á la bama med referens till att det hänt förut håller inte. Sorry, mate! :P
Visserligen inte, men det är inget nytt och tävlingsorienterade människor försöker att komma före på alla vis som går/accepteras (med rimlig insats).

Lata sig, jag är ju tvungen att komma igenom SBP innan nyår... Det tar några försök :D
Sen kan man börja bygga tillbaka för 2011 :P
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Hej då ABS?

Post by Torkel k »

Jag ska lata mig snart... när bilen släpats iväg till farbror plåtslagaren. Tänk om jag var lika grym på att sätta ihop saker som jag är på att ta isär dem! :lol:
Min bil, som den står i garaget just nu...
Min bil, som den står i garaget just nu...
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Hej då ABS?

Post by gokarting.nu »

Jonas har helt rätt.
Att bilen går igenom SBP är inte lika med ok.

Som jag hade tänkt Torkel, bort med ABSén bara och kolla hur det går hos SBP.
Lampan släckt naturligtvis.
Ingen på SBP som ens tittat på mina andra grejer som jag gjort.
Om klumpen är där eller inte skulle dom inte lägga märke till, tror jag.
Besiktigat med bågen 2 ggr.
NB, helbilsgodkänd bil still -No snack.


Båda starterna på Falkenberg fick Mattafaran rejält med stryk, vikt?...men i slutet på rakorna så matar bilen på lite i jämförelse med medtävlarna.
Så är väll tanken med Roadsport om jag inte är helt fel ute.
Mer kilo=mer effekt.



Där borde det vara enough.... :roll:

Roadsport C plockar flera b-bilar nu.
Kan bero på dom, kan även bero på oss.
Utveckling är ju bra, men känns som att våra bilar är REJÄLT maxade.

Lika viktigt som det är att jag inte vill bli protesterad på, för att mina kollegor inte känner att allt går rätt till. Lika viktigt är det att bilarna i Roadsport C är ok med SBP OCH SEN Spvm.
Förutom säkerhetshöjande förbättringar.

Att ta bort ABS är inte en säkerhetshöjande förbättring, helbilsgodkänd eller inte.
Är bilen byggd med ABS, ska den besiktigas och rejsas med ABS.

Detta är min uppfattning so far i denna diskussion.

Så Mattafarans ABS stannar där den är.
=1080 kg. för bil -99.



Nu måste jag starta en annan tråd :burnout:

HAHAHAHAHAHAHAHA!
Attachments
MIATA.FORUM.BABY.HAHAHAHAHAHA..jpg
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Hej då ABS?

Post by bemeco »

Jag kan bara inte låta bli

En "buksvåger" i synpunkter ang MX5 cup och Roadsport i synnerhet

Skrivet av Bernie dvs Jonas
Min spontana åsikt är att man måste behålla originalutförandet. Jag lever inte helt som jag predikar, men jag tycker så ändå.

En stor del av grejen med Roadsport är, om jag förstått det rätt, att bilarna på banan faktiskt skall vara som bilarna ute i verkligheten. En del av tjusningen bör vara att välja sitt "vapen". NA, NB, NC, Boxster, Alfa, 944, MR2, årsmodell, utrustning osv utifrån det man tror passar racing. Så som det bultades ihop från början. Har man tagit fan i båten, får man ro honom i land. Eller kanske: Har man tagit ut alfan på bana, får man skruva som fan?

Jag tycker inte Roadsport skall vara en silhuettklass. Egentligen är väl KlassII-specen ungefär nivån där man borde nöjt sig med miatorna. Vill man modda mer, finns en klass som börjar på nåt med mod... Ju mer vi tänjer på gränserna, desto mer förstör vi för dem som roadsport egentligen är tänkt för. De som vill köra lite weekend racing med sin sommarbil. Vill man förbi det stadiet kanske det är läge att byta klass.

Att många av oss redan lurar SBP och därmed SPVM är inget bra argument till att legitimera mer fusk. Det känns som en slippy-slope-argumentation som om någon säsong kan leda till kompressor-matade Viper-10:or i varenda Roadsport C-miata. Bara det påstås ha rullat genom en besiktning och ingen lämnar in en protest.

Nu när jag tänker på det, det låter ju gôrskoj!!! MX-5 SRT10 Cup.
Håller helt med dig Jonas

Ändra vikt effekt förhållandet Roadsport C längre ifrån Roadsport B så stegen A-B-C blir samma (tidsmässigt på banorna) så slipper C ha avståndsproblem med B bilar

/ Bengt Metz fd Roadsport C Vinnare MSCC (MGCC) 2005

Tider på Knutstorp Höstrace Knutstorp 2005
1 93 Stefan Jönsson Caterham 7 1:10.802
2 91 Stefan Winquist Mazda MX-5 1:12.799
3 43 Bengt Metz Caterham 7 1:13.249
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

Har du tråkigt i vintermörkret Bengt? ;)

Postar vad jag skrev tidigare...
Fredrik Henriksson wrote:Jag tror inte vi förstör någonting. Roadsport C var i princip död för några år sedan, nu är C flagskeppet! :)
Att största målgruppen för SPVM Roadsport C är söndagsåkaren som vill lufta sin bil på bana är en lite sned bild av verkligheten. SPVM är "riktig racing" och en nationell tävling, de flesta som kör där vill tävla. Roadsport C i MSCC är klubbracing och där är det många som börjar sin banåkakarriär och går vidare men också väldigt många som bara vill "söndagsrejsa".
Går du tillbaka i SPVMs roadsport C historia så hittar du några riktigt håriga byggen. Så det är ingen nyhet att bilarna utvecklas i C (naturligt i alla klasser) men då som nu går förarna vidare till nya projekt när idéerna inte längre får plats i klassen... :)
Du kör inte MX-5Cupen och har ingen avsikt att göra det inom det närmaste så har du kritik mot hur Roadsport C hanteras så är det nog bättre du vänder dig till ansvariga i SPVM eller lobbar för dina åsikter på SPVMs forum. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Hej då ABS?

Post by bemeco »

Hai Fredrik

Nu var det ju Jonas inlägg som var aktuellt

Jag bara höll med honom, inlägget skulle kunna vara skrivet av mig men nu var det Jonas Bernhardt som skrev

Han är kanske inte representativ för MX5Cup men han är väl i alla fall deltagare i Cupen

Sen va det ju ett j...a tjat om att inte MSCC har Roadsportåkare på nationell nivå, MSCC har åkare på denna nivå

Jag skriver både här och på SPVMs sight

Jag har startat en tråd ang de ändringar i Roadsportreglementet som jag anser bör göras
Fyll gärna på

/ Bengt Metz
Last edited by bemeco on Sun 21 Nov 2010, 11:06, edited 1 time in total.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

bemeco wrote:
Nu var det ju Jonas inlägg som var aktuellt
...Och Jonas, som till skillnad mot dig kör med oss, fick också många svar som du kan se tidigare i denna tråd... :)
bemeco wrote: Sen va det ju ett j...a tjat om att inte MSCC har Roadsportåkare på nationell nivå, MSCC har åkare på denna nivå
???????????????? Har inte sagt ett ljud om att de som åker MSCC inte skulle ha erfarenhet av nationella tävlingar. Det blir lite knepigt att ha en dialog när du vrider och vänder och lägger ord i munnen på mig.

Allt jag säger är att ambition/nivån kan skilja något mellan klubbracing och nationell tävling varpå det är naturligt att reglementesgränserna prövas hårdare, särskilt i en klass där det är många bilar med knivskarp konkurens.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Hej då ABS?

Post by bemeco »

Förslag till ändringar i Roadsportreglemente

Länk

http://www.spvm.se/phpBB3/viewtopic.php ... 1733#p1733

/ Bengt Metz
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hej då ABS?

Post by Josen »

Att största målgruppen för SPVM Roadsport C är söndagsåkaren som vill lufta sin bil på bana är en lite sned bild av verkligheten. SPVM är "riktig racing" och en nationell tävling, de flesta som kör där vill tävla. Roadsport C i MSCC är klubbracing och där är det många som börjar sin banåkakarriär och går vidare men också väldigt många som bara vill "söndagsrejsa".
Fredrik tycker det är taskigt att nedvärdera MSCC KM race och den organisationen och klassa ner dem som söndag-åkare. Du är i min bild bara en tyckar som alla andra och vet egentligen inte mer eller mindre än oss andra :?

Själv har jag varit mycket tacksam för kunna rejsa med KM under åren och alltid varit lika imponerad av den ideella organisation som fixar tävlingar på denna nivån som dessa som passar oss med familjer och begränsade tider och resurser som en smäck. Roligaste kör-upplevelser och race har jag i alla fall haft via MSCC även om jag inte kört så mycket SPVM rejs som ni har

Som tyckare är min vy största skillnaden mellan SPVM och MSCC är det är mindre plåt-skador och ram-snea bilar från rejsen i MSCC :shock: även om jag har varit en syndare också utan tvekan :oops:
I alla fall har jag kunna åka sida vid sida över Micro kröntet i MSCC i fullt blås med flin på ansiktet utan kontakt det har aldrig hänt i SPVM :shock: i alla fall

Men visst är det högre bling-faktor på SPVM om man skall skryta för sin omgivning ;) sen är det ju upp till var och än vad som är viktigast... För mig är körningen och bilen det primära
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Hej då ABS?

Post by Per Hammarsjö »

Tycker tvärtom där. Tilläget för ABS borde slås ihop med antisladd etc för att få in nya bilar.
Alternativ att ta bort 5% för ABS. I torrt ger det bara fördelar för förare med mindre erfarenhet vilket bara är bra. Men visst, i vått så har det sina fördelar. Men man måste tänka längre fram än tiden innan 1990 talet.

Högerstyrning? Give me a break.

Visst kan man öka till 8kg. Men då försvinner 24 Miator ur C. ;)

Det är bättre att tajta till det genom att sätta A till 4 kg. Det är roligare.

// Per
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Hej då ABS?

Post by bemeco »

Hej

Högerstyrning är en fördel på alla banor där det köres högervarv, kan kollas med alla som KAN racing

Jag har ofta kört med / mot ABS försedda Miator så jag vet att det är stor fördel, vått som torrt (kanske mer för oerfarna förare som du skriver), OK för mig med 10%+ oavsett bara ABS eller hela kittet (antisladd mm)

Det finns ett ständigt gnäll (bland Topp Miataförarna) på att avståndet till B-bilarna är för litet dvs att B-bilarna är i vägen vid samåkning i Heaten

Om gränsen kg/hästkraft ökas till 8 kg så ökar avståndet till B-bilarna, kostar vad jag förstår ingenting, inga bilar lär försvinna ur klassen, tvärtom kanske, man slipper byta motorer på 1,6 Miatorna såga itu bilar, byta till plastdelar mm dvs kostnaderna minskar radikalt

C-bilarnas tider har på en 5 årsperiod minskat radikalt ex på Knutstorp med 2-3 sek / varv,

Roadsport C, SSM 2010 Kval 1.10.7 medan B-bilarna inte åker så mycket fortare under samma period,
SSM 2010 Kval 1.09.9, diff B-C ca 1 sek,

A-bilarna har ökat avståndet SSM 2010 Kval 1.06.4 till B-bilarna något men inte mycket, diff ca 3sek

/ Bengt Metz
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Att största målgruppen för SPVM Roadsport C är söndagsåkaren som vill lufta sin bil på bana är en lite sned bild av verkligheten. SPVM är "riktig racing" och en nationell tävling, de flesta som kör där vill tävla. Roadsport C i MSCC är klubbracing och där är det många som börjar sin banåkakarriär och går vidare men också väldigt många som bara vill "söndagsrejsa".
Fredrik tycker det är taskigt att nedvärdera MSCC KM race och den organisationen och klassa ner dem som söndag-åkare. Du är i min bild bara en tyckar som alla andra och vet egentligen inte mer eller mindre än oss andra :?
Det var inte min avsikt att klassa ner någon när jag skrev "söndagsrejsa". En del av dem som åker KM gör det för att lufta sina bilar på bana och fokuserar mindre på tävlingsmomentet, men jag skriver också att det är en jättebra inkörsport för dem som vill tävla (jag kör själv ett antal KM vart år). Sen går det inte att bortse från att det finns en skillnad i ambition när man jämför Sportvagnsmästerskapet och Klubmästerskapet och vad de olika tävlingarna vill vara. Men det ena behöver inte vara bättre än det andra då det är mer upp till vad som passar individuellt... :)

Du har helt rätt. Även om min erfarenhet skiljer mot andra (mer som mindre) så är jag en tyckare som alla. (Lite grejen med ett forum... :) )
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Hej då ABS?

Post by Bernie »

Fredrik Henriksson wrote:Fattar inte att diskussionen fortfarande förs. Vi skaffade ju klass 2 för att dom som vill köra standardbetonat skall ha chans att vinna.

Att diskussionen fortfarande förs kanske kan tyda på att endel anser att frågan ännu inte har fått någon lösning. Man kan troligtvis inte hitta en lösning som passar alla, men måste väl kunna diskutera och vädra olika åsikter?
Fredrik Henriksson wrote:...Och Jonas, som till skillnad mot dig kör med oss, fick också många svar som du kan se tidigare i denna tråd... :)
Att jag får svar på mina inlägg betyder inte alltid att jag får svar på mina frågor, eller köper det som skrivs rakt av för den delen. :P
Jonas Bernhardt
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hej då ABS?

Post by Fredrik Henriksson »

Bernie wrote:Man kan troligtvis inte hitta en lösning som passar alla, men måste väl kunna diskutera och vädra olika åsikter?


...Att jag får svar på mina inlägg betyder inte alltid att jag får svar på mina frågor, eller köper det som skrivs rakt av för den delen. :P
Diskutera är ju det vi gör (och än så länge på en saklig nivå oss "tyckare" emellan ;) ). Sen är jag av åsikten att vi nu har två klasser i den lägsta klassen och vi kan inte ha en klass för varje bil/ambition. Det kommer alltid hojtas om regeljusteringar av dom som inte hänger med, men mer ansträngning än vad styrgruppen gör just nu för att få till en jämn klass kan man nog inte begära. Mitt tips till dig Jonas är att plocka i orginallamporna, dörrarna och sen köra klass.2, där har du klassen du letar efter... :)

Man behöver inte köpa det som skrivs, fördelen med ett forum är ju att man kan ge sin syn på saken. :)
(Så länge man håller sig från personangrepp, dvs ur ett negativt perspektiv tala om hur andra är och belysa svagheter i dess personlighet inte i dess åsikter. Lite på gränsen när man börjar ge folk epitet som "tyckare" och kritisera någons kunskapsnivå... )
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hej då ABS?

Post by Josen »

När vi ändå tjafsar lite reglemente - kul med engagemang och starka viljor :up:

Tar Bengt punkter här och tycker till :)

Code: Select all

1. ABS bromsar +10% i stället för +5%, motivering klar fördel med ABS bromsar, både torr och våt körning
2. Högerstyrd bil +5%, fördel på alla banor utom Sturup Raceway (banor som går högervarv)
3. Ändra Vikt effektförhållandet i Roadsport C kanske till 8kg/hästkraft, billig (gratis) åtgärd för att öka avståndet mellan Roadsport B och C
4. Införa ett däcksreglemente dvs ange några däckstyper och antal / säsong
5. Skriva ett reglemente för roadsport som inte alls bygger på om en bil kan slinka igenom svensk bilprovning eller ej, dvs ett helt fristående reglemente typ Clubman

1 ABS + traction ger 5% ; släpper in nyare bilar enklare. När man blir varm i kläderna tror jag man klara sig lika bra utan ABS + traction men i regn ger det så mycket att tillägget 5% är rimligt

2. Svårt att har tillägg för - men visst känns högern bättre, men i vissa kurvor sämre ( ex kullens svåraste: kvarn , molin och TV gynnar vänster styrda )

3. Japp definitivt öppar för andra roliga bilar och äldre - C skall vara insteg och den billigare klassen att stanna eller växa vidare ifrån Gör istället B och A mera jämna skapar roligare klasser.
Sjuor med 200+ hk kommer annars alltid vara A-bilar lekstug som Corvetter el anda aldrig kan rå på
A 4 kg/hk B 5,2 kg/hk I dag kan miator lätt ta B-steget fullt ut med 200 hk motor

Vill man åka riktigt fort åker man modsport istället - skilj på roadsport/modsport mera

4. Japp men hur skall detta kontrolleras - däcksbredden mera styrd kanske ?

5. Japp men formatet och andan måste tänkas igenom - inte döda bygg-glädjen hos folk men ändå hålla mod och roadport skillda

Tack

Joachim
Last edited by Josen on Sun 21 Nov 2010, 19:58, edited 1 time in total.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hej då ABS?

Post by Cyberoid »

Vad är problemet med dagens reglemente? Dvs vad önskar ni för resultat av förändringarna som ni föreslår?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
bemeco
Posts: 90
Joined: Sat 29 Nov 2008, 14:08

Re: Hej då ABS?

Post by bemeco »

Hai Henrik

Vad var problemet med förra Roadsportreglementet??

Jo bla följande: att Miataekipage inte kunde lätta sig ner till klassgränsen, därför blev det ändringar i reglemente och tolkningar
(motorbyte utan omreggning av bil)

För egen del var det förra reglementet i stort OK (pre 2009)

Varför skapar ni inte ett eget Miatacup reglemente med 2-3 klasser så kanske ni kunde ha lite större frihet, utan att hänga på / belasta ett Roadsportreglemente

/ Bengt Metz
Locked