Max varvtal NB 140 hk

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??

Max varvtal NB 140 hk

Inläggav Torbjorn968 » tor 01 feb 2018, 21:14

Vad har ni satt era varvstopp till? Balanserad NB 140 hk motor. 949 racing ventilfjädrar för 7800 varv.

Torbjörn
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
 
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 21 jun 2012, 09:42
Ort: Solna

Re: Max varvtal NB 140 hk

Inläggav Carl.Josefsson » lör 03 feb 2018, 13:16

Torbjorn968 skrev:Vad har ni satt era varvstopp till? Balanserad NB 140 hk motor. 949 racing ventilfjädrar för 7800 varv.

Torbjörn


Av ren nyfikenhet, vad är varvstoppet satt till på en originalmotor??

/C
Användarvisningsbild
Carl.Josefsson
 
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 23 maj 2016, 12:44
Ort: Göteborg

Re: Max varvtal NB 140 hk

Inläggav Niklas Falk » sön 04 feb 2018, 00:43

Carl.Josefsson skrev:Av ren nyfikenhet, vad är varvstoppet satt till på en originalmotor??
6900 på 1,8 (men nålen visar ca 7200).
1,6 har jag för mig har 7200 på riktigt.
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 4000
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Max varvtal NB 140 hk

Inläggav TPR » sön 04 feb 2018, 12:10

Hej Torbjörn,

Nu kommer jag som den lilla polisen igen... :oops:
Det är inte tillåtet att byta ventilfjädrar, måste vara original, annars räknas motorn som trimmad.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Användarvisningsbild
TPR
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 14:57
Ort: Göteborg

Re: Max varvtal NB 140 hk

Inläggav TPR » sön 04 feb 2018, 13:28

Det är ju upp till varje förare att läsa och förstå reglerna i Roadsport:
http://www.sbf.se/globalassets/svenska- ... 6-2018.pdf

Och om man kör Standardklassen:
http://www.spvm.se/kontakt-4.html

Roadsportreglementets första stycke:
Modifieringar skall hållas inom det som uttryckligen tillåts i nedanstående reglemente. Det åligger föraren att tillhandahålla information och nödvändiga specifikationer, om sådana begärs.

6.20.1.2 Motor kategori 2:
En motor som mellan gasspjäll och avgaspackning helt överensstämmer med en fabriksstandard motor får ha följande tillåtna modifieringar mot ett tillägg på 5 % utan att motorn räknas som modifierad enligt alt. 6.20.2 nedan:
Avgassystem inklusive grenrör, omprogrammering/utbyte av motorstyrsystem eller ombestyckning av original förgasare, luftfilter, svänghjul, koppling samt insugningstrattar. För motorer med plenum får rördragning före gasspjäll modifieras.


Dvs det är enbart dessa ändringar som får avvika från original.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Användarvisningsbild
TPR
 
Inlägg: 1222
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 14:57
Ort: Göteborg

Re: Max varvtal NB 140 hk

Inläggav Niklas Falk » sön 04 feb 2018, 14:29

Hur omodifierad original definieras är inte så svårt att hitta
viewtopic.php?f=5&t=3923#p35429
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 4000
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Max varvtal NB 140 hk

Inläggav Haglund » mån 05 feb 2018, 15:46

Niklas Falk skrev:
Carl.Josefsson skrev:Av ren nyfikenhet, vad är varvstoppet satt till på en originalmotor??
6900 på 1,8 (men nålen visar ca 7200).
1,6 har jag för mig har 7200 på riktigt.


Så 1,8:an har varvstopp på 6900 original. Skulle det finnas någon anledning att varva mer med relativt standard motor, eller kvittar det?

Vad följer sedan i ordning av saker som går sönder mellan 6900 och säg 9000 oavsett behov av att varva eller inte?
- Ventilfjädrar?
- Stakar?
Claes Haglund
Haglund
 
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 30 mar 2015, 14:14
Ort: Brämhult

Re: Max varvtal NB 140 hk

Inläggav Niklas Falk » tis 06 feb 2018, 00:35

Fjädrarna går inte sönder men att låta ventilerna studsa i sätena är inte bra.
Stakarna är det som brukar beskrivas som svagheten om du besöker 7800 alltför ofta.

Vitsen att placera varvtal ett högre är att flytta upp den använda arean under momentkurvan.
Klarar man sen av att behålla momentet lite högre upp så blir det ju mer hästkrafter, men det är inte enkelt.
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 4000
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Max varvtal NB 140 hk

Inläggav Haglund » tis 06 feb 2018, 11:21

Niklas Falk skrev:Fjädrarna går inte sönder men att låta ventilerna studsa i sätena är inte bra.
Stakarna är det som brukar beskrivas som svagheten om du besöker 7800 alltför ofta.

Vitsen att placera varvtal ett högre är att flytta upp den använda arean under momentkurvan.
Klarar man sen av att behålla momentet lite högre upp så blir det ju mer hästkrafter, men det är inte enkelt.


Så är det ju naturligtvis. Men om man skulle byta kamaxlar till något som är optimerat för mer varv, har bra flöde både in och ut ur motorn (relativt fritt avgas och insug) och kanske även balanserat motorn, så är det med andra ord läge att byta stakar till något häftigare, ventilfjädrar (som väl kommer ganska naturligt med kamaxelbyte) och därmed kanske också ventiltätningar? Då borde man kunna överskrida 8000 ganska ordentligt och samtidigt ha nytta av det, gissar jag? Eller är det läge att börja bearbeta toppen med portningar och större ventiler innan dess? Och kolvarna, är det läge att byta ut dem innan dess också?
Claes Haglund
Haglund
 
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 30 mar 2015, 14:14
Ort: Brämhult

Re: Max varvtal NB 140 hk

Inläggav Niklas Falk » tis 06 feb 2018, 17:06

BP och dess kanaler (på BP4W och BP6D) funkar väl upp till 8500 ungefär, sen är det inte lönt.

Men det kostar på i slitage också, så att hålla sig under 8k känns tryggast, trots allt är gjort som det ska och ventilerna styrs som de ska även vid besök över 10k.

Men det är alltid lite pyssel att få till motorer som inte ska maxas vid höga varvtal. Avstämda längder får inte plats, kamaxlar måste göras efter eget huvud mm. BP har ju inte så stor sugmotortrimmningshistoria med "rallyfocus".
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 4000
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Max varvtal NB 140 hk

Inläggav Torbjorn968 » tis 06 feb 2018, 19:11

Copy på reglerna, man lär sig!

T
Torbjörn Linderson
Torbjorn968
 
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 21 jun 2012, 09:42
Ort: Solna

Re: Max varvtal NB 140 hk

Inläggav Haglund » ons 07 feb 2018, 11:15

Happ. Om man ska varva så får man pötta i en Hondamotor alltså. Tack! :)
Claes Haglund
Haglund
 
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 30 mar 2015, 14:14
Ort: Brämhult


Återgå till Reparera, bygga och modifiera miata

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron