Litet alternativ till lätt batteri, ultralätt tom

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??

Litet alternativ till lätt batteri, ultralätt tom

Inläggav Niklas Falk » tis 28 nov 2017, 21:33

Kan inte ta credit för detta själv, det måste ju till nån stolle som öppnar ögonen för en.

https://www.miataturbo.net/race-prep-75 ... ost1453433

Tanken är alltså att använda två 4200mAh LiFePo4 packs (avsedda till "modellbilar") parallellt.
https://hobbyking.com/en_us/zippy-fligh ... -pack.html
558g och €31.87 st
Bild

Hur han läser ut "252 continuous amps and 336 cranking" med de två i parallell har jag inte verifierat från hobbykings data, men det stämmer nog.
Aha Antalet "C" betyder antalet A per Ah kapacitet. Så 30C betyder 30*4.2=126A och 40C 40*4.2=168A.
HobbyKing skrev:Zippy Flightmax LiFePo4 flat Pack batteries deliver full capacity & discharge as well as being the best value batteries in the hobby market today!
Spec:
Capacity: 4200mAh
Voltage: 4S2P / 13.2v
Discharge: 30C Constant / 40C Burst
Max Charge Rate: 2C
Weight: 558g (including wire, plug & case)
Dimensions: 140mm x 45mm x 46mm
Balance Plug: JST-XH
Discharge Plug: 5.5mm Bullet-Connector


Med 1116g och den lilla dimensionen (som en 140mm lång 2"x4" tillsammans :)) så passar det nog bäst att placera i närheten av säkringslådan vid torpeden på passagerarsidan (för vänsterstyrda). Det ger kortast kabel till startmotorn så man kan fimpa kabeln bak (som iaf väger nåt halvkilo, tror jag).
Det kan nog behövas lite kreativitet med kontakter för att enkelt kunna plocka loss paketet och balanseringsladda. Tydligen laddar generatorn ok (de vill inte ha mer än 14.4V enligt Wikipedia), men batteriladdare för blyaccar påstås inte vara så bra (de krämar säkert på för mycket spänning).

Den som tävlat med radiostyrt kan säkert massor mer än mig, men det kanske går att balanseringsladda hela paketet på en gång med en laddare.

Men en varningens ord. Balansmässigt är höger bak det sämsta stället att plocka bort vikt på. Jag vet att min blev exakt 25% per hörn om jag la på 10kg i batterilådan (med full tank och 1110kg vikt), nån gång runt hedenhös :)
Men viktbesparingar är ju lite coolt ju, och om man skulle vilja ha ännu mer sprutt på startmotorn får man väl lägga på ett halvkilo batteri till parallellt.
Skoj när det kan gå att korsbefrukta hobbies lite. :up:
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3993
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Litet alternativ till lätt batteri, ultralätt tom

Inläggav norlin » ons 29 nov 2017, 12:57

Martin W. Norlin
Önos MkII
Man slutar inte leka när man blir gammal, man blir gammal när man slutar leka.
Användarvisningsbild
norlin
 
Inlägg: 242
Images: 0
Blev medlem: sön 27 feb 2011, 23:59
Ort: Frändefors

Re: Litet alternativ till lätt batteri, ultralätt tom

Inläggav Niklas Falk » ons 29 nov 2017, 19:47

Vet inte vad biltema menar med kapaciteten inom paranteserna. Det nämns inte i datablad. Så det största är tydligen 5Ah, ung som ett av de ovan ?? :think2:
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3993
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Litet alternativ till lätt batteri, ultralätt tom

Inläggav chriss » ons 29 nov 2017, 20:49

De brinner bra vet jag :D
Ni får koppla generatorn till laddaren och laddaren till batteriet :D
Chriss Rice
Göteborg
Användarvisningsbild
chriss
 
Inlägg: 663
Blev medlem: fre 15 jul 2011, 02:13

Re: Litet alternativ till lätt batteri, ultralätt tom

Inläggav Niklas Falk » ons 29 nov 2017, 22:38

chriss skrev:De brinner bra vet jag :D
Ni får koppla generatorn till laddaren och laddaren till batteriet :D
LiPo och LiFePo4 är lite olika.
LiPo ska ju laddas i brandhämmande påse...

Det finns ju de som kört med LiFePo4 i bilar i flera år utan problem. Så länge som generatorn inte får fel på regleringen och skickar över 15V så fungerar det nog utmärkt.
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3993
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Litet alternativ till lätt batteri, ultralätt tom

Inläggav norlin » lör 16 dec 2017, 19:30

Rörliga bilder på temat.
https://youtu.be/axxDbXAfeSg
Martin W. Norlin
Önos MkII
Man slutar inte leka när man blir gammal, man blir gammal när man slutar leka.
Användarvisningsbild
norlin
 
Inlägg: 242
Images: 0
Blev medlem: sön 27 feb 2011, 23:59
Ort: Frändefors

Re: Litet alternativ till lätt batteri, ultralätt tom

Inläggav Niklas Falk » ons 03 jan 2018, 12:12

De har sänkt priserna lite, men det blir ju inte gratis ändå (eftersom man behöver en balanserande laddare att använda ibland).
HobbyKing_LiFePo_battery_kit.png

8AWG är ca 8,3 mm2 vilket är lite klent, men med placering bredvid vindrutetorkarmotorn så bör det inte bli så stort spänningsfall (kan nog få till max 1,5m total kabellängd till startmotorn, med FIAbrytare och allt).
Men 16mm2 borde räcka oavsett, och sån kabel finns ju lite överallt. Tog med deras silikonkabel bara för sakens skull.

Det behövs ju inte dubbla batterier, så kanske kommer det ena att placeras i nån av de andra bilarna i depån (skoj om det räcker till att starta en Rover8a :D).
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3993
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Litet alternativ till lätt batteri, ultralätt tom

Inläggav Niklas Falk » ons 10 jan 2018, 21:19

Öhm, man kan ju läsa siffror om storlek och vikt, men när man får det i handen så blir det ju bara löjligt.
Zippy4200_not_that_large.png
Det är de små tändsticksaskarna...

Nu fattar jag balanserad laddning också, den laddar varje cell separat med max 1.0A.
Denna visade 13.0V som levererad och visar 13.4V efter en timme, blev fulladdat (14.4V) efter fem timmar.
Balanserad laddning ska bara behövas nån gång då och då, och denna laddare klarar bara 6 celler parallellt (så bara ett av dessa pack åt gången).

Hoppas kunna testa detta i nån bil nån gång, i vems får vi se :D
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3993
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult

Re: Litet alternativ till lätt batteri, ultralätt tom

Inläggav chriss » tor 11 jan 2018, 08:09

Ska bli spännande att följa :D
Här finns det fler som testar.
https://www.youtube.com/watch?v=axxDbXAfeSg
Chriss Rice
Göteborg
Användarvisningsbild
chriss
 
Inlägg: 663
Blev medlem: fre 15 jul 2011, 02:13

Re: Litet alternativ till lätt batteri, ultralätt tom

Inläggav Niklas Falk » tor 11 jan 2018, 11:26

chriss skrev:Här finns det fler som testar.
https://www.youtube.com/watch?v=axxDbXAfeSg
Sanmma film från Beavis några poster högre upp :P

Men lite äldre info om samma användning
https://www.miataturbo.net/race-prep-75 ... ost1219189
Användarvisningsbild
Niklas Falk
Medl. MX-5 Racing Club
 
Inlägg: 3993
Images: 200
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 00:44
Ort: Fixhult


Återgå till Reparera, bygga och modifiera miata

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst