Kammar

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Kammar

Post by Miatamannen »

Byta kammar på en NB 2004

Vilket utbud finns?
Vad kan det ge för effekt?
Behöver sprutet bytas också?
Kanske göra något mer med toppen, i så falla vad?
Något annat att tänka på? :think2:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kammar

Post by Niklas Falk »

Finns det nån insugskam i listorna hos de vanliga firmor öht?

Original ECU lär inte kunna dra nytta av det ökade flödet och kommer få spunk runt tomgång.
Det går att jobba lite bakom ventilerna, och köra större insugsventiler, och högre komp,...
wrider
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 99
Joined: Wed 15 Sep 2010, 19:38
Location: Julita

Re: Kammar

Post by wrider »

Tjena :wave:

Prova att ta kontakt med ENEM Sweden AB som tillverkar kammar.
Tel:08-715 04 00.
Dom har säkert svar på dina frågor......

MVH/Roffe :up:
Rolf Löbu
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Kammar

Post by Miatamannen »

wrider wrote:Tjena :wave:

Prova att ta kontakt med ENEM Sweden AB som tillverkar kammar.
Tel:08-715 04 00.
Dom har säkert svar på dina frågor......

MVH/Roffe :up:
Har mailat dom idag

Tack för tipset Roffe :banana:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Kammar

Post by Miatamannen »

Fick svar från Enem:

Hej, den som har P14 på bägge kammarna är den ”snällare” och de kan monteras utan att i princip göra något mer, även om ett annat grenrör, lite högre kompression ökar effekten lite.
Effektökning ca 12-15%, varvvilligare med längre register.

Effektuppgifterna är uppskattningar, kan variera beroende på övriga komponenter.



Vad säger den samlade expertisen?
Byta sprut i alla fall?
Satsa på enbart större spridare?
Stämmer detta så är det ett ganska billigt sätt att få ur 17-21 hk på en 146 maskin.
Attachments
Enem.JPG
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Kammar

Post by Victor »

Är det inte mekaniska lyftare även på VVT-motorn? Det står 1600 till vänster, passar dessa kammar verkligen?

Enbart större spridare blir inget bra, men ett piggybacksprut borde funka fint vid sugtrimning och då har man obd2 kvar, sedan är det en annan sak om man klarar avgasvärdena med tuffare kammar.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Kammar

Post by Miatamannen »

Victor wrote:Är det inte mekaniska lyftare även på VVT-motorn? Det står 1600 till vänster, passar dessa kammar verkligen?

Enbart större spridare blir inget bra, men ett piggybacksprut borde funka fint vid sugtrimning och då har man obd2 kvar, sedan är det en annan sak om man klarar avgasvärdena med tuffare kammar.
Fått svar nu och du har rätt Victor

Hej, nej de är inte för VVT (variabel kaminställning). Är till 1600 -MX5 motorn

:bang2:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kammar

Post by Niklas Falk »

Enda vägen med VVT är att slipa själv, och det finns inga gjuta ämnen till insugskammen.
Så billet eller omslipad original är valet.

AGAP slipade mina, det gäller att hinna nån med förmåga och skicklighet idag, inte ett firmanamn som gjorde bra saker för 25 år sen.
User avatar
Carl.Josefsson
Posts: 62
Joined: Mon 23 May 2016, 12:44
Location: Göteborg

Re: Kammar

Post by Carl.Josefsson »

Niklas Falk wrote:Enda vägen med VVT är att slipa själv, och det finns inga gjuta ämnen till insugskammen.
Så billet eller omslipad original är valet.

AGAP slipade mina, det gäller att hinna nån med förmåga och skicklighet idag, inte ett firmanamn som gjorde bra saker för 25 år sen.
och vad blev resultatet på ett ungefär?

/C
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Kammar

Post by Miatamannen »

Enem klarar av att slipa.
Var får man tag på begagnade kammar?
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kammar

Post by Niklas Falk »

Carl.Josefsson wrote:och vad blev resultatet på ett ungefär?
Ojämn tomgång och okända avgasvärden :P

Har inte koll på om jag kommit tillräckligt nära 200, det beror på så många parameter och det var längesen jag gjorde ordentlig mappning. Sen finns det massor av saker jag skulle vilja göra om.

Beggade kammar hittar du närmast i din egen motor :) , annars är det lättast att köpa hel topp på ebay.
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: Kammar

Post by SimonJ »

Lånar tråden lite. Finns det något som kan va skadligt för motorn om man kör vassare kammar m.m. utan att ändra ECU:n? Håller på att sätta ihop en sugtrimmad 1.8 som förmodligen kommer gå nån månad på original 1.6 ECU.

Förstår att jag går miste om en del effekt men bortsett från det borde väl inget ta skada?
Simon Jonson
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kammar

Post by Niklas Falk »

Med massflödesmätare så borde det inte bli alltför magert, men med 1,6ans AMF så behöver du feta på lite med fjädern.

Hursomhelst så är en lambdamätare ingen dålig investering.
Post Reply