Chassie förstärkningar, bolt on
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Chassie förstärkningar, bolt on
Är detta något bra att ha eller bortkastade pengar, alternativt något man kan göra själv.
Hittade här
Dessa har man sett användas
Frog Arms
Ultra Racing, har något liknande.
Eller en bättre fråga, vilka chassie förstärkningar är värda att göra/köpa till Önos?
Hittade här
Dessa har man sett användas
Frog Arms
Ultra Racing, har något liknande.
Eller en bättre fråga, vilka chassie förstärkningar är värda att göra/köpa till Önos?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Re: Chassie förstärkningar, bolt on
Eller en bättre fråga, vilka chassie förstärkningar är värda att göra/köpa till Önos?
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Chassie förstärkningar, bolt on
Tror du blir nöjd med froglegs.
På mattafaran funkade det bra iaf.
På mattafaran funkade det bra iaf.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Re: Chassie förstärkningar, bolt on
Tackar för inputen.
Frog arms och Frame Rails kanske kan vara en bra vinterövning.
Frog arms och Frame Rails kanske kan vara en bra vinterövning.
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Chassie förstärkningar, bolt on
Frame rails är även ett fint skydd OM man skulle råka köra över en curb som är för hög.
Så det blir du nog nöjd med
Så det blir du nog nöjd med
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Chassie förstärkningar, bolt on
Om man vill jobba med mer än plånboken och spärrskaftet så finns det inspiration
My frame rail solution - Miataturbo.net
My frame rail solution - Miataturbo.net
Re: Chassie förstärkningar, bolt on
Som sagt är frame rails trevliga även som "hasplåtar". Jag backade upp på en sandvall i Eksjö för ett par år sedan och även om underlaget var mjukt så blev det (små men ändå fullt synliga ) inbuktningar i rambalkarna. Plåten är väldigt tunn.
Att komplettera med de originalstag som finns på NB kan ju vara en idé (de kan saknas på tidiga NA). Tvärstag bakom främre subframe, tvärstag längst bak mellan bärarmsinfästningarna och ett längsgående vid diffen.
Att komplettera med de originalstag som finns på NB kan ju vara en idé (de kan saknas på tidiga NA). Tvärstag bakom främre subframe, tvärstag längst bak mellan bärarmsinfästningarna och ett längsgående vid diffen.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Conny Lundell
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 378
- Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
- Location: Falkenberg
Re: Chassie förstärkningar, bolt on
Så här gjorde jag förra vintern.
Bockade till framerails i 1,5 mm plåt och skruvade dit dessa ovanför dom gamla balkarna som var rätt så kantstötta pga förra ägaren gillade låg bil.
Karossen känns styvare. Gjorde hål i plåten för att det inte skulle samlas vatten där och få bort lite vikt.
Bockade till framerails i 1,5 mm plåt och skruvade dit dessa ovanför dom gamla balkarna som var rätt så kantstötta pga förra ägaren gillade låg bil.
Karossen känns styvare. Gjorde hål i plåten för att det inte skulle samlas vatten där och få bort lite vikt.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Eunos Roadster 1994
- norlin
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 264
- Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
- Location: Frändefors
- Contact:
Re: Chassie förstärkningar, bolt on
Tar upp en annan typ av förstärkning, inte bolt on, utan foam on
Fylla trösklarna med nåt.. får mig minnas Alfasud eller vilken bil det var med skum i trösklarna som rostade nått kopiöst.
Mer på Guide - How To Reinforce Your Chassis
Fylla trösklarna med nåt.. får mig minnas Alfasud eller vilken bil det var med skum i trösklarna som rostade nått kopiöst.
Mer på Guide - How To Reinforce Your Chassis
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Chassie förstärkningar, bolt on
Alfasud hade inte ett skum med täta celler, så det var som tvättsvamp med kondensvatten.
Re: Chassie förstärkningar, bolt on
Frågan är väl även hur mycket frame rails och annat påverkar jämfört med att bygga en komplett fullbur i stället för störtbågen som de flesta åker med, samt hur mycket en halvbur (som jag tänker mig är betydligt mer attraktiv för oss som använder bilen både på gata och bana) påverkar åt samma håll.
Finns det förresten, på det ämnet, någon fullbur som är delvis skruvbar, alltså möjlig att demontera övre sidosträvor och kanske även allt från instrumentpanel och upp?
Finns det förresten, på det ämnet, någon fullbur som är delvis skruvbar, alltså möjlig att demontera övre sidosträvor och kanske även allt från instrumentpanel och upp?
Claes Haglund