Godkänd barlast?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Godkänd barlast?

Post by seved »

Behöver vikta upp bilen lite och känner att det vore tråkigt med nedslag på tävlingsbesiktningen på Gelleråsen. Lite svårt att åtgärda på plats... Reglementet säger: Vikter får vara max 25 kg/enhet och ska vara väl fastsatt i
chassit med skruv eller svetsförband.
.

Jag har monterat skivstångsvikter på 4 mm alu-plåt (M24 gängstång som ska gå genom centrum saknas ännu):
IMG_7579.JPG
Någon som tävlingsbesiktat med barlast :?: :?: :?:
Lösning enligt bilden OK :?:
Vad är säkert och godkänt :think2:

Sen nämner reglementet också plomberingsmöjlighet utan att närmare beskriva hur den ska se ut...
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
MartinN
Posts: 52
Joined: Thu 03 Oct 2013, 19:45
Location: Limhamn, Malmö

Re: Godkänd barlast?

Post by MartinN »

Vilket "problem"... "Min bil är så snabb att jag måste slänga i vikter för att den inte skall lyfta på raksträckorna" :wink:
Själv är jag och Wendy satta på hårddiet till söndag.
Men jag är glad att du verkar ha fått ordning på allt annat!
Mvh Martin
Martin Nihlén
NA 1.6 -90
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Godkänd barlast?

Post by gokarting.nu »

Vilken Dröm!!!


Hahaha :D

Hade lätt monterat i passagerarstol, fett batteri bak, alla rails som går att köpa och gasdämparna till motorhuven vore det coolaste :banana:


Du kommer köra om oss allihop med din körteknik & denna kärran :up:


Sköj!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Godkänd barlast?

Post by seved »

Har svullat som 17 nu i påsk utan märkbart resultat och passagerarstolen väger för lite :bang2: På sikt tänker jag byta ut en del mot lite tyngre grejer. Saknar t.ex. öppningsbar huv. Någon som vill byta lättad huv mot vanlig huv :mrgreen:

Men, tills dess behöver jag ha rätt matchvikt.

Vad tror ni? Kan jag köra på Gelleråsen med skivstångsvikter som passagerare?
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Godkänd barlast?

Post by Alexander Mullaart »

Man kanske vill ha fler infästningspunkter på själva vikterna? Ska gängstången gå genom golvet?

En firma fixade vattenskurna vikter åt mig i fjol när jag slängde i 140hk motor. Väger typ 15kg st.

Inspiration:
Attachments
barlast.JPG
Alexander Mullaart
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Godkänd barlast?

Post by seved »

Alexander Söderholm wrote:Man kanske vill ha fler infästningspunkter på själva vikterna? Ska gängstången gå genom golvet?
Snygg lösning du gjort!

Stången ska inte genom golvet utan ska sitta med mutter + jättebricka under plåten.
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Godkänd barlast?

Post by Niklas Falk »

De regler som finns för fastsättning är FIA AppJ 253.16, dvs samma som för stolar.

Lite text från FIAs Endurace GT gällande barlast
Ballast
The weight of ballast and its fixations must not be greater than 50 kg. It must be secured in the cockpit in the front passenger's location and according to the specifications of the Article 253.16 (Appendix J) concerning dimensions and characteristics of the fixations.
The securing system must allow the fixing of seals by the scrutineers and must be designed such that tools are required for its removal.
Any movable ballast system when the car is in motion is forbidden.
Sen kan man titta på relaterade reglementen
TECHNICAL REGULATION - V-Line Org listar nåt som stämmer bättre med min minnesbild.
Dvs individuella plattor som dessutom har en skyddande låda runt sig med max 50kg totalt.
Men tänk på att dessa regler är fokuserade på barlastning av arrangören efter resultat etc, så det underlättar om alla har samma system. Men det är oavsett lösa vikter i ett tävlingsfordon, så det går att inspireras av bra idéer.
Post Reply