Bromsbelägg?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Bromsbelägg?

Post by JOnas »

Vad körs det på för Bromsbelägg till vardags och till fest(bana)?


Onödigt vetande: På min förra goa 1.6:a körde jag med Ferodo (minns inte modellen nu(DS2500), men nåt team körde dessa i långlopp på f.d. JTCC bil (S40) och det funkade riktigt bra, både för dom och mig. :P
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bromsbelägg?

Post by Niklas Falk »

Allt utom EBC är väl en sammanfattning :)
Carbotech är en skola
Hawk
Ferodo
PFC
...

En del äter lika mycket skiva som belägg (men skivorna kostar ju mindre än beläggen), andra knölar med inkörning (som slits bort vid kallkörning).

Men det är nog svårt med ett belägg som ska vara trevligt till jobbpendling (även i första korsningen med autopiloten påslagen) och även klara 10 varv på en bana. Men två olika ur samma skola att byta mellan kanske?
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Bromsbelägg?

Post by JOnas »

Jahaja... Blir nog Ferodo iom att jag haft ett bra förhållande med dom tidigare.

Tack tack Niklas! :up:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Bromsbelägg?

Post by TPR »

Jag kör på Hawk HT-10 och har använt bilen till en del pendling de senaste två sommrarna, inga problem alls förutom en del gnissel vid låga hastigheter.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Bromsbelägg?

Post by JOnas »

TPR wrote:Jag kör på Hawk HT-10 och har använt bilen till en del pendling de senaste två sommrarna, inga problem alls förutom en del gnissel vid låga hastigheter.
Halloj! Ja, lite gnissel hör väl ändå ingen över 35år, så det gör ju inget. :wink:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Bromsbelägg?

Post by chriss »

Är det någon som vill sammanställa lite priser/inköpställen?

EBC Yellow stuff ligger kring 600kr paret både fram och bak på mx5parts. Men dessa skall man tydligen inte ha ;)

Kör själv just nu på EBC Ultimax men de verka gå åt som smör när man kommer ut på bana :wink:
Chriss Rice
Göteborg
Sonett7
Posts: 46
Joined: Mon 01 Jul 2013, 22:00
Location: Landskrona

Re: Bromsbelägg?

Post by Sonett7 »

chriss wrote:Är det någon som vill sammanställa lite priser/inköpställen?

EBC Yellow stuff ligger kring 600kr paret både fram och bak på mx5parts. Men dessa skall man tydligen inte ha ;)

Kör själv just nu på EBC Ultimax men de verka gå åt som smör när man kommer ut på bana :wink:
Jag har kört med EBC Ultimax en dag på Anderstorp och en på Knutstorp och är faktiskt imponerad av hållbarheten. Det riktiga bettet finns självklart inte men de har fungerat över förväntan. Till denna säsongen skall jag prova en uppsättning begagnade Yellow Stuff.
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Bromsbelägg?

Post by Lejban »

Bra bromsar på bana tyckar jag är bland det roligaste med körningen. körde Hawk HT-10 på racebilen, har red stuff på driftbilen och på bruksmiatan har jag mintex racebelägg.

Red stuff är inte dunderbett i, hawk var roligast! kolla här när nosen dyker! Så jävla roligt ;) (guud vad jag längtar till säsongen börjar igen hehe) http://www.youtube.com/watch?v=GcRx-bsmIMo#t=33
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Bromsbelägg?

Post by chriss »

Kollade över mina bromsar inför säsongen och det va inte vackert. Det blir nytt.
Lutar åt EBC sportskivor, andra förslag?
Sett att de finns bluestuff som skall vara värre än yellow. Någon som testat?
Bra inköps ställen till Carbotech? XP10 fram och XP8 bak verkar vara ett koncept många kör på.

EBC är halva priset till tex Carbotech men misstänker att de kanske håller hälften så länge också :)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bromsbelägg?

Post by Niklas Falk »

chriss wrote:Kollade över mina bromsar inför säsongen och det va inte vackert. Det blir nytt.
Lutar åt EBC sportskivor, andra förslag?
Släta original
chriss wrote:Bra inköps ställen till Carbotech? XP10 fram och XP8 bak verkar vara ett koncept många kör på.
Per Stacke har det du behöver.
chriss wrote:EBC är halva priset till tex Carbotech men misstänker att de kanske håller hälften så länge också :)
Halva priset, mindre än halva livslängden och ger inte prestanda du önskar under sin livstid...
Hawk DTC-60 är ett bättre alternativ om du vill komma undan billigare.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Bromsbelägg?

Post by chriss »

Niklas Falk wrote:
chriss wrote:Kollade över mina bromsar inför säsongen och det va inte vackert. Det blir nytt.
Lutar åt EBC sportskivor, andra förslag?
Släta original
chriss wrote:Bra inköps ställen till Carbotech? XP10 fram och XP8 bak verkar vara ett koncept många kör på.
Per Stacke har det du behöver.
chriss wrote:EBC är halva priset till tex Carbotech men misstänker att de kanske håller hälften så länge också :)
Halva priset, mindre än halva livslängden och ger inte prestanda du önskar under sin livstid...
Hawk DTC-60 är ett bättre alternativ om du vill komma undan billigare.
Det får bli carbotech :up:
Läst att den största fördelen med slitsade är jämn bromsbelägg slitage. Mina såg ut såhär. Eller har jag något annat bekymmer? Oken sitter i gummi som ser ok ut men skulle nytt hjälpa? Eller att man ligger på den tyngre sidan 1000kg plus förare och passagerare :oops:
2014-02-12 16.54.06.jpg
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bromsbelägg?

Post by Niklas Falk »

chriss wrote:Läst att den största fördelen med slitsade är jämn bromsbelägg slitage. Mina såg ut såhär. Eller har jag något annat bekymmer? Oken sitter i gummi som ser ok ut men skulle nytt hjälpa? Eller att man ligger på den tyngre sidan 1000kg plus förare och passagerare :oops:
Det blir alltid så med enkolvs glidok. Mer extremt om glidpinnarna är dåliga eller om glidplåtarna inte används.

Halvlösningen är att vända på beläggen efter varje hård körning (det blir lite mysko känsla innan det slitit in sig igen), den perfekta lösningen är att köra med ok med kolvar på bägge sidorna.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Bromsbelägg?

Post by TPR »

Jag tänkte försöka hitta Hawk HT-10 någonstans (USA eller England gissningsvis), någon som kan tipsa om inköpsställe?
Kanske samköp till Göteborgsområdet?
Tror de blir betydligt billigare än Carbotech från PEAN, men jag kan ju ha fel förstås. :think2:

Har belägg så jag klarar mig en banträff iaf, men innan SSM lär jag behöva nya frambelägg.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Bromsbelägg?

Post by chriss »

Niklas Falk wrote:
chriss wrote:Läst att den största fördelen med slitsade är jämn bromsbelägg slitage. Mina såg ut såhär. Eller har jag något annat bekymmer? Oken sitter i gummi som ser ok ut men skulle nytt hjälpa? Eller att man ligger på den tyngre sidan 1000kg plus förare och passagerare :oops:
Det blir alltid så med enkolvs glidok. Mer extremt om glidpinnarna är dåliga eller om glidplåtarna inte används.

Halvlösningen är att vända på beläggen efter varje hård körning (det blir lite mysko känsla innan det slitit in sig igen), den perfekta lösningen är att köra med ok med kolvar på bägge sidorna.
Vart med om att belägget mot kolven slits lite snabbare men aldrig så snett på bägge. Få titta över glidpinnarna för glidplåtarna är på plats.

Får bli att vända på klossarna till att börja med.

TPR Vi kan skriva vad vi hittar i tråden och en sambeställning skulle fungera. Kan stämma av i tråden.
Du söker HT-10 men jag är mer sugen på DTC-60 , DTC-70. Känner att det är lika bra att slå på stort med en gång ;)

Image
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Bromsbelägg?

Post by TPR »

Kolla gärna upp de beläggen men jag tror inte de finns till Miatans små bromsar.
Jag har ju HT-10 på bilen idag och flera har använt dem i cupen då min bror sålde dessa.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Bromsbelägg?

Post by Lejban »

TPR wrote:Jag tänkte försöka hitta Hawk HT-10 någonstans (USA eller England gissningsvis), någon som kan tipsa om inköpsställe?
Jag har handlat flera gånger av http://www.cambridgemotorsport.com/ fast jag har mailat, fått bra support. Leveranser i tid osv.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Bromsbelägg?

Post by TPR »

Lejban wrote:Jag har handlat flera gånger av http://www.cambridgemotorsport.com/ fast jag har mailat, fått bra support. Leveranser i tid osv.
Tack för tipset.
Dock verkar de inte ha HT10 för 1.8 bromsarna, iaf inte enligt listan.
Håller på att kolla om brorsan/Orion Racing kan skaffa HT-10, verkar troligt.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Bromsbelägg?

Post by TPR »

Fick svar från Orion-Martin att han får in Hawk belägg i mars, vet dock inte priset än mest sist fick klubben specialpris.
Hörde förresten att DTC-60 ska finnas till Miatan.

Edit: Annons från Martin:
viewtopic.php?f=9&t=3072
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Bromsbelägg?

Post by chriss »

Det blir en beställning på carbotech och ebc skrivor.
- Ebc runt om blir 2100 + frakt. MX5parts (släta stoptech skivor kostar likadant från pean)
-Carbotech blir 3000 + frakt. PEAN Sweden AB
Jag valde ebs som är slitsade över solida i hopp att de slitsjämnare på kloss och skiva och därmed håller lite längre.
Om någon vill sambeställa i Göteborg så säg till snart då jag är sugen på beställa.
Last edited by chriss on Thu 20 Feb 2014, 15:00, edited 3 times in total.
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Bromsbelägg?

Post by TPR »

Varifrån ska du beställa så man kan kolla priserna?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Bromsbelägg?

Post by chriss »

Uppdaterade inlägget.
Chriss Rice
Göteborg
Post Reply