Mappning, vad ger det?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Mappning, vad ger det?

Post by Torbjorn968 »

Tittade närmare på Lejbans graf av effekten av mappning, mappningen verkar ha gett drygt 7 %. En del av detta torde vara allmän optimering av tändinställning och luft/bränslemängd som kan göras utan mappning. En gissning är att 5%, som är faktorn i roadsport är rimligt korrekt.
Attachments
Mappning.PNG
Mappning.PNG (81.88 KiB) Viewed 3149 times
Torbjörn Linderson
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Lejban »

Torbjorn968 wrote:Tittade närmare på Lejbans graf av effekten av mappning, mappningen verkar ha gett drygt 7 %. En del av detta torde vara allmän optimering av tändinställning och luft/bränslemängd som kan göras utan mappning. En gissning är att 5%, som är faktorn i roadsport är rimligt korrekt.
Att ställa tändning och luft/bränsle mängd är allt som görs vid en mappning. Jag hade 100,5hk på bakhjulen innan och 111hk efter. så ~10% är rätt siffra.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Alexander Mullaart »

ECUn på Miatorna (90-05) måste modifieras eller ersättas med ett eftermarknadssprut för att kunna mappas på riktigt. Har du en 1.6 kan du pilla lite på AFM för att få annan bränsleblandning. Sen finns väl olika piggyback-system, men dessa ger inte samma möjligheter som en moddad standard ECU eller eftermarknadssprut.
Alexander Mullaart
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Myran »

Alexander Söderholm wrote:ECUn på Miatorna (90-05) måste modifieras eller ersättas med ett eftermarknadssprut för att kunna mappas på riktigt. Har du en 1.6 kan du pilla lite på AFM för att få annan bränsleblandning. Sen finns väl olika piggyback-system, men dessa ger inte samma möjligheter som en moddad standard ECU eller eftermarknadssprut.
Original ECUn i miatan är mappad sjukt onödigt fett. Går snåla in hel del på bränslet utan problem och finns lite o hämta i tändningen. så att det finns effekt att tjäna är rätt solklart.

Sen kommer ju frågan vad som klassas som handelsbränsle nu för tiden. Om det är ok att köra t.ex E85 finns det nog en hel del o hämta i tändning om original spridare orkar med ökade mängden bränsle som går åt.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Alexander Mullaart »

Myran wrote:Original ECUn i miatan är mappad sjukt onödigt fett. Går snåla in hel del på bränslet utan problem och finns lite o hämta i tändningen. så att det finns effekt att tjäna är rätt solklart.

Sen kommer ju frågan vad som klassas som handelsbränsle nu för tiden. Om det är ok att köra t.ex E85 finns det nog en hel del o hämta i tändning om original spridare orkar med ökade mängden bränsle som går åt.
Helt rätt :up:.

Denna tråden är rätt intressant vad gäller E85: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=516323. Verkar som att original spridare orkar ge tillräckligt med bränsle till en i övrigt standard motor.
Alexander Mullaart
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Torbjorn968 »

Förklaring: För mig är ordet mappning synonymt med att skriva till ECUn.

Vad jag syftar på när jag säger att det går att hämta en del av vinsten med mappning genom att ställa bränsleblandning och tändning är att en del av detta - vad jag förstår - går att göra utan att skriva till ECUn. Själva vinsten med "mappnings delen av mappningen" :roll: blir då mindre än siffrorna ovan.

//TL
Torbjörn Linderson
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Alexander Mullaart »

Det är helt klart möjligt. I Spec Miata optimerar man bränsleblandning med tex annan bränsletrycksregulator. Vet inte riktigt hur man kan optimera tändningstabeller, förutom att snurra på CAS dvs? Men problemet i Roadsport blir väl då att få motorn godkänd som ej-modifierad.

Niklas eller någon annan kunnig kanske kan upplysa oss :D?
Alexander Mullaart
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Niklas Falk »

NB är det inga problem att mappa via diagnosuttaget, det är bara det att mjukvara och teknikerna inte blivit generellt kända/spridda.
Det blev ett herrans liv inom Spec Miata när Jim Drago la upp en annons med pris för ommappnoingar (som han själv hade pysslat med på sitt teams bilar i ett par år).

Problemet med enstaka ommappning är att det inte blir så fältmässigt som en system du mappar om själv med bredbandslambda och Laptop/självmappning. En generell mapp kan aldrig ligga så nära gränsen som den du justerar själv.
lampler
Posts: 71
Joined: Wed 12 Dec 2012, 14:09
Location: Hovås

Re: Mappning, vad ger det?

Post by lampler »

Hej racers,
Jag har trott att det inte gick att komma in i MX5s ECU för att optimera tändläge , bränsle och varvtalsstopp etc men det verkar som det går bra när man läser inläggen. Lejbans ca +10 % är mkt bra för en sugmotor. Krävs det något specialprogram för att tala med ECU:n via OBD uttaget?
Ger Civinco, MegaSquirt etc mer effekt och moment?
Vem gör en bra mappning i Gbg området, det bör väl vara på en" rullande lvg" antar jag.
Leif Ampler
NB -00
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Torbjorn968 »

Tittar man på Lejbans graf så är det mer 7,3% (se först i tråden) vilket stämmer med den enda mappning jag har data på.

TS motorsport är inte jättelångt för dig och använder en Unichip piggyback. Om detta är bra eller dåligt tvistas det om. TurboCenter i Stockholm tycker att det är att fuska på ett sätt som inte är bra av skäl som jag inte förstår. TS pratar ju givetvis för varan och det verkar ju funka förutom att jag själv har haft ett haveri av en Unichip box.

Sen kan du titta på Trollspeed, rekommenderat av Mike Billet/Racing Green som är en bra kontakt om du behöver hjälp med motorn. Arbetar dagtid på Volvo numera (har tidigare arbetat för bl a Stig Blomkvist).

Mappning ger mer ju mer du har gjort med bilen . Jag har data från 2 mappningar hos TS. Den första med en 968 med portad topp och vassare kammar/större spridare (original avgas). Effekten gick från 246 hk till 265,7 hk = 8%. Skall rota rätt på sifforna för 944an också.
Torbjörn Linderson
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Lejban »

Torbjorn968 wrote:Tittar man på Lejbans graf så är det mer 7,3% (se först i tråden) vilket stämmer med den enda mappning jag har data på.
Jag som har rådata ifrån mappningen vet nog bättre än du, som bara tittat på en bild. Så sluta larva dig nu.

Jag hade 100,5hk på bakhjulen innan och 111hk efter. Så 10,44% är rätt siffra.

Image
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Mappning, vad ger det?

Post by chriss »

Lejban wrote:
Torbjorn968 wrote:Tittar man på Lejbans graf så är det mer 7,3% (se först i tråden) vilket stämmer med den enda mappning jag har data på.
Jag som har rådata ifrån mappningen vet nog bättre än du, som bara tittat på en bild. Så sluta larva dig nu.

Jag hade 100,5hk på bakhjulen innan och 111hk efter. Så 10,44% är rätt siffra.

Image
Skall montera mitt megasquirt på original bilen nu, få jag 10% blir jag :banana:

Fick höra från Marcus Fabricius när han provkörde min bil på Gotland att min bil inte har mer än 115 hästar som jag också misstänkt för den drar nästan jämt med min brors 1,6. Så kan ha få 20% över det jag har nu eller 10% över orignal effekten kommer det att märkas :D

På tal om mappning finns det en kille i Göteborg för en ca 500ing i timmen ger en bra gatmapp men ska man ha ut 100% är det bänk som gäller. Han mappade min trimmade NB motor och det fungerade riktigt bra när jag väl hittade hålet i grenröret som f*ckade upp mina lambda värden.

För de som är nyfikna kan det ser ut så här i en standalone sprut där man har tabeler (mapp) för tändning, bränsle och AFR (Air/Fuel ratio)
Image
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Niklas Falk »

Man kan väl säga att den tändningstabellen var en riktigt fegistabell... (om det inte är överladdat, vilket det inte är).

Det är tändningen som är nyckeln, och det är därför som det behövs ett besök på rullar.

8-10 grader över det du har i den tabellen är inte sällsynt i startfältet, men ta reda på vad din motor gillar i bänk, det kan bli lite dyrt annars.
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Conny Lundell »

Hej!

Jag är väl ingen expert i ämnet men har jobbat en del med megasquirt på min förra MX-5.a med turbo, har även hjälpt Dennis k med hans mappning av MsPnP.
Hade jag mappat om min Eunos så hade jag helt klart valt Lejbans väg. Verkar vara bästa valet för pengarna.
Ska du köpa stand alone ECU och lämna för mappning så blir det bra mycket dyrare har jag en känsla av.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Mappning, vad ger det?

Post by chriss »

Niklas Falk wrote:Man kan väl säga att den tändningstabellen var en riktigt fegistabell... (om det inte är överladdat, vilket det inte är).

Det är tändningen som är nyckeln, och det är därför som det behövs ett besök på rullar.

8-10 grader över det du har i den tabellen är inte sällsynt i startfältet, men ta reda på vad din motor gillar i bänk, det kan bli lite dyrt annars.
Den är feg, det va den jag höll på mappa själv innan jag fick hjälp. Men det va den enda bilden jag kom åt som exempel.
Hitta en lite mer aktuell.
spark
spark

Conny. Om man ska inte byta motor, montera Turbo m.m så är Lejbans oslagbar. Håller med :up:
Men for oss klåfingriga som byter motorer, montera turbos är det fint med standalone. Launch control, flat shift och alla andra roliga finesser man kan hitta :D Nu finns det auto inställning av cold start och "auto mappning av bränsle" som ska givitvis användas med lite förnuft. Bara det att man kan komponera hur varvstoppet ska låta är värt :twisted:

Jag kan ha dubbla tabeller. Är riktigt sugen på E85 både ur effekt och om det skulle bli en billigare mil kostnad?
Chriss Rice
Göteborg
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Lejban »

chriss wrote:Conny. Om man ska inte byta motor, montera Turbo m.m så är Lejbans oslagbar. Håller med :up:
"Mappa once - Drive forever" kan vi kalla det :banana:


Har samma aproach på min nya bil, som ni ser är minst tre gånger roligare, varvar bra med! ;)

Image
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Mappning, vad ger det?

Post by chriss »

Lejban wrote:
chriss wrote:Conny. Om man ska inte byta motor, montera Turbo m.m så är Lejbans oslagbar. Håller med :up:
"Mappa once - Drive forever" kan vi kalla det :banana:


Har samma aproach på min nya bil, som ni ser är minst tre gånger roligare, varvar bra med! ;)

Image
Du får lägga med både innan och efter.
Imponerande vrid!
Chriss Rice
Göteborg
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Lejban »

chriss wrote:Du får lägga med både innan och efter.
Innan gick den inte ens rent, så det finns ingen sådan bänkning...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Torbjorn968
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 223
Joined: Thu 21 Jun 2012, 09:42
Location: Solna

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Torbjorn968 »

Lejban wrote:
Torbjorn968 wrote:Tittar man på Lejbans graf så är det mer 7,3% (se först i tråden) vilket stämmer med den enda mappning jag har data på.
Jag som har rådata ifrån mappningen vet nog bättre än du, som bara tittat på en bild. Så sluta larva dig nu.

Jag hade 100,5hk på bakhjulen innan och 111hk efter. Så 10,44% är rätt siffra.

Image
Det är ju kanon! Jag har gärna +10 % :D ! Jag har ju inte rådata eller de siffror som du ger ovan så för att tyda din graf klistrade jag in den i Excel och skalade den tills skalstrecken stämde med Excel cellerna för 70, 80, 90 hk osv (dvs jag skapade en skala) och så läste jag av bäst jag kunde. Tittar man i grafen är det ju rätt tydligt att ursprungseffekten är högre än 100 hk (över mittpunkten mellan 90 och 110) men siffror är siffor!

Ha det gott!

Torbjörn
Torbjörn Linderson
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Mappning, vad ger det?

Post by chriss »

Är det någon som sitter på en tändningsmapp till en NA 1,8 tar jag gärna del av den :)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Conny Lundell »

chriss wrote:Är det någon som sitter på en tändningsmapp till en NA 1,8 tar jag gärna del av den :)
Hej Chriss!

Har du tittat på denna? http://www.megasquirtpnp.com/gen1/mspnp_downloads.htm
Den mappen som heter extended basemap är skalad för sugmotor och gjord till en banpreppad bil, i och för sig till en 1,6 men tändtabellen kan du ju kopiera.

Conny
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Myran »

Har en plug n play megasquirt (diypnp)box liggandes till nb 140hk motorn om någon är sugen ;)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Mappning, vad ger det?

Post by chriss »

Conny Lundell wrote:
chriss wrote:Är det någon som sitter på en tändningsmapp till en NA 1,8 tar jag gärna del av den :)
Hej Chriss!

Har du tittat på denna? http://www.megasquirtpnp.com/gen1/mspnp_downloads.htm
Den mappen som heter extended basemap är skalad för sugmotor och gjord till en banpreppad bil, i och för sig till en 1,6 men tändtabellen kan du ju kopiera.

Conny
Tack, jag har den till 1,8an men misstänker att den är feg ;)
Chriss Rice
Göteborg
Sonett7
Posts: 46
Joined: Mon 01 Jul 2013, 22:00
Location: Landskrona

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Sonett7 »

chriss wrote:
Conny Lundell wrote:
chriss wrote:Är det någon som sitter på en tändningsmapp till en NA 1,8 tar jag gärna del av den :)
Hej Chriss!

Har du tittat på denna? http://www.megasquirtpnp.com/gen1/mspnp_downloads.htm
Den mappen som heter extended basemap är skalad för sugmotor och gjord till en banpreppad bil, i och för sig till en 1,6 men tändtabellen kan du ju kopiera.

Conny
Tack, jag har den till 1,8an men misstänker att den är feg ;)
Varför? Vilken av motorerna är mest långslagig? Har för mig att när jag lekte med mappning på Saabmotorer så hade 2,3 försiktigare tändning än 2,0 pga att den hade längre slag.

Du kan ju i vilket fall som helst inte se det mer än som en utgångspunkt att mappa vidare från om de inte lagt mappen väldigt försiktigt.
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Mappning, vad ger det?

Post by Myran »

Sonett7 wrote:
chriss wrote:
Conny Lundell wrote:
chriss wrote:Är det någon som sitter på en tändningsmapp till en NA 1,8 tar jag gärna del av den :)
Hej Chriss!

Har du tittat på denna? http://www.megasquirtpnp.com/gen1/mspnp_downloads.htm
Den mappen som heter extended basemap är skalad för sugmotor och gjord till en banpreppad bil, i och för sig till en 1,6 men tändtabellen kan du ju kopiera.

Conny
Tack, jag har den till 1,8an men misstänker att den är feg ;)
Varför? Vilken av motorerna är mest långslagig? Har för mig att när jag lekte med mappning på Saabmotorer så hade 2,3 försiktigare tändning än 2,0 pga att den hade längre slag.

Du kan ju i vilket fall som helst inte se det mer än som en utgångspunkt att mappa vidare från om de inte lagt mappen väldigt försiktigt.
Hur mycket tändning det går köra beror ju på flera saker. som du säger påverkar slaget en hel del då det även påverkar förbränningshastigheten.

Min erfarenhet är att 30 grader+ efter vridmax är inget problem på 1.8or.

Att tänka på kan vara att högre komp är känsligare för högre tändning och det varierar mellan generationerna.

Om jag inte mins helt galet är det följande:
1.8 NA 130-133hk 9,0:1
1.8 NB 140hk 9,5:1
1.8 NB 146 10,0:1 (NB-Facelift med variabel kamaxel.)
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
Post Reply