Värme endast vid vänstersväng

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Värme endast vid vänstersväng

Post by JOnas »

Hej hej!

På min NA var tempmätaren knas och ingen värme i kupén. Byte av termostat och tempmätaren går nu raskt upp och lägger sig stabilt på normal nivå, men värmen uteblir fortfarande.

Vid buskörning (hittepåtajtsprint, typ) så kom det lite värme dock.

Noterade en dag att det vid vänstersvängar kommer värme från ventilationsutblåsen, men det blir kallt när man återgår till "raktframläge" och även så vid högersväng. Hur tokigt är inte detta?? :bang2:

Är det någon som varit med om liknande eller tror sig veta varför det är så här månntro?

Tacksam för alla svar eller idéer!

/JOnas
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Sonett7
Posts: 46
Joined: Mon 01 Jul 2013, 22:00
Location: Landskrona

Re: Värme endast vid vänstersväng

Post by Sonett7 »

Med risk för att verka dum - luft i systemet?
M a t s K l i n g l ö f
f.d. Mazda MX-5 1.6 1991, nu MGB GT Mk1 1967
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Värme endast vid vänstersväng

Post by JOnas »

Om nån ska va dum så e de jag... :think2:
Ja, jo.. Jag har fått tips på att spola igenom systemet, men bara inte hunnit med att göra det ännu.
Efter jul tänker jag dock titta närmare på detta, + byta cab.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Värme endast vid vänstersväng

Post by Lejban »

Hej,

jag gissar följande!

Så du har en fläkt som blåser luft uteifrån in i kupen, beroende på om du har värme på eller inte så får du kall eller varm luft i kupén.
Denna funktion styrs att ett reglage på mittkonsollen.

Detta reglage drar i en vajer som i sin tur ändrar luftfödet med en plastflärp som förflyttas i andra änden av vajern. Om vajen har lossnat eller gått av borde flärpen kunna röra sig fritt, och kanske påverkas av g-krafter.

http://www.miata.net/garage/heater_cable.html

Hoppas det hjälpte!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply