Långlopp med Miata MX-5

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
JohnC
Posts: 4
Joined: Wed 23 Oct 2013, 15:08
Location: Huskvarna

Långlopp med Miata MX-5

Post by JohnC »

Hej,


Ny på forumet och planerar att antingen köpa färdig bil eller bygga bil för att köra långlopp 8h.

Lite frågor:

1. Håller Miata för långloppsracing?
2. Om ja vad bör då modifieras för bättre hållbarhet?
3. Vilken Miata modell är mest lämpad?
4. Bra chassi?

Jag har kört sprintrejs tidigare med annat märke så inte direkt oinvigd i att bygga och modifiera bil. Långlopp är dock något nytt samt även Miata :)
John Carlsson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Långlopp med Miata MX-5

Post by Niklas Falk »

Bilen håller utan problem.
Att hitta ett team med förare som alla passar ok är lite krångligare (justerbar stol gör det svårare att få plats med medellånga och rymliga stolar går inte ner i sittbrunnen).

Med originalmotorn så är det rättvänd kylning som är den första fixen. Vill man köra med standardeffekt till en början så har min originalmotor gått tävling i tio år med endast olja och filter som service.

Mimer Softradio körde några år i MSLS
ATK Racing körde (kör?) en med S2000 drivlina i ERCup (men den var ombyggd både här och där).

Största problemet kan vara att komma med eftersom många långloppsserier fokuserat på standardbilar, och när man kommit med gäller det att motstå frestelsen att göra om allt från början.
Det finns gott om erfarenhet hur man får dessa bilar att gå fort (några tusen stycken bara), det är i stort sett inget som måste ändras, tom bromsarna bör hålla sex timmar om man är lite snäll (vill inte lova nåt eftersom jag konsumerar frambelägg efter ca fem timmars körning).

Sen finns det många smådetaljer som man kan fila på under vintrarna...
Personligen skulle jag börjat med en 98-00 av diverse anledningar (lite bättre vinklar i främre subframe, mer rätt topplock för vidare trimmning etc). 01-05 är lite tyngre i plåten i bakdelen (stabiliteten får du ju med buren ändå).
JohnC
Posts: 4
Joined: Wed 23 Oct 2013, 15:08
Location: Huskvarna

Re: Långlopp med Miata MX-5

Post by JohnC »

Troligast är att det blir en Miata av den första generationen -90. Har inget behov av ABS och annan lyx.

Om man är rigorös i sitt lättande vad kan man nå för lägsta vikt då? Bortse från fet förare. :roll:

All plåt är tänkt att bli glasfiber då det är småpengar i sammanhanget. Lätta fälgar 16" är en självklarhet. Gissar att ljuddämpande material och mattor är ganska begränsat i den här biltypen men det åker självklart ut också. Lexanrutor runt om utom vindrutan.

Däremot vill vi ha helbur och hardtop. Funkar det ihop? Dvs får buren plats när man har hard top?

Lättviktsbatteri är planerat.

Vad kan man mer göra för att lätta?

Målet är under 1000 kg i vikt med halv tank och med förare. Vet inte om det är möjligt.
John Carlsson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Långlopp med Miata MX-5

Post by Niklas Falk »

JohnC wrote:Målet är under 1000 kg i vikt med halv tank och med förare. Vet inte om det är möjligt.
Det finns flera som utan större problem när 963 kg med förare med 1,8, kanske med lite mindre än halv tank.
Dennis Kullman har varit nära 915kg eller vad det var, innan han satte i buren, men han är inte tung som förare heller och det är en 1,6a.

Dörrarna är tunga, men kolla tänkta reglementen innan du byter till glasfiber (åtminstone förardörr).

De tidigare karosserna är lättast eftersom de har minst förstärkningar i trösklar etc.

Hardtop och bur är inga problem, men det är ju ett litet pussel med utrymme för förare osv. En skalhardtop som skruvas/limmas fast gör det mycket enklare, och du kan ju alltid justera hardtopen för att rymma rören som inte får plats.
Det är ju inte läge att offra 3-4cm bara för att hardtopen inte ger utrymme, prioriteringar :!:

Hur lång är längsta föraren och vilken CUPförare bor närmast (ett provsittningsbesök svarar på massor av frågor)?
JohnC
Posts: 4
Joined: Wed 23 Oct 2013, 15:08
Location: Huskvarna

Re: Långlopp med Miata MX-5

Post by JohnC »

Bra svar Niklas. Tydligt att du läser lite mellan raderna och gör lite detektivarbete också :wink:

Vi är seriösa i vår satsning och då blir det inga direkta fullösningar utan vi bygger för högsta driftsäkerhet.

Miata racing är galet billigt jämfört med allt annat jag har pysslat med! :D
John Carlsson
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: Långlopp med Miata MX-5

Post by Matte P »

ATK's miata gick på dispans i ERCup och kan inte längre tävla i ERCup.
Men jag tror bilen är till salu!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Sture B
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 19
Joined: Sun 24 Jul 2011, 10:26

Re: Långlopp med Miata MX-5

Post by Sture B »

Jag har åkt lite långlopp förut och har en synpunkt. Bromsarna på en Miata duger inte att köra långt med. De duger faktiskt knappt för våra bandagar. Att klossarna får jobba så hårt beror på att skivorna är för små, och för inkapslade.
Vår slit&släng NB har nu gått med Hawk HT10 i ur och skur, och bakklossarna är helt söndergrillade. Den får stå tills vi köpt Yellowstuff för att prova dem.
Jag tror inte att någon relativt vanlig bil har bromsar som klarar långlopp.
Liten anekdot: Mitt första långlopp var i en Volvo 140 som vi använde MetalMaster bromsbelägg på.
Vi gjorde av med 6 satser klossar fram på en och samma tävling. 24 timmar - men ändå. Hjullager, nav och ok var sopor efteråt.
Lösningen var stora ventilerade skivor utan bromssköldar och stora luftslangar från frontspoilern.
*edit*
Luftslangar och/eller borttagning av bromssköldar kanske räcker.
(tror inte riktigt på det där med att ta det lite lugnt när man kör race... ;) )
/Sture Bloom, Huddinge
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Långlopp med Miata MX-5

Post by Niklas Falk »

Wilwoods 298mm kit till BMW Mini passar snudd på bolt on (hålen i spindeln får brotschas upp lite). Belägg till Dynapro finns så det räcker och blir över. De 15" man vill köra med går över de bromsarna.
Räcker den utrustningen till 3h USAracing med 350 på bakhjulen så räcker det gott med lägre effekt.

EBC har inga belägg som fungerar i originalstorleken (grillkol och/eller glaserade).
Jag konsumerar nog XP12 lite för snabbt och snett för att räcka bra i 6 timmar, men det är ju fortfarande 255mm skivor fram.
Post Reply