Missljud från motor

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Missljud från motor

Post by SimonJ »

Tjenare! var och kollade på en miata idag och upptäckte ett missljud som uppstod mellan 1200 och 1400rpm. Lät som något halvrasat lager gissningsvis vattenpumpen eller liknande, någon som vet vad detta kan va? Kan även tillägga att den gått lite drygt 22000 mil.
Simon Jonson
Göteborg
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Missljud från motor

Post by Myran »

SimonJ wrote:Tjenare! var och kollade på en miata idag och upptäckte ett missljud som uppstod mellan 1200 och 1400rpm. Lät som något halvrasat lager gissningsvis vattenpumpen eller liknande, någon som vet vad detta kan va? Kan även tillägga att den gått lite drygt 22000 mil.

Inte ovanligt att lyftarna tickar och har sig på tidigare miator (90-98års både 1.6 och 1.8). Om det bara är lyftare så är det ingen fara.

Motorn i miatan är en stabil pjäs i övrigt och lagerras är sällsynt om inte något misskött maskin. 22000mil är ju endå endel och om någon slarvat med oljebyten kan ju lagerna vara dåliga.


Är du osäker på vad ljudet kommer ifrån. Kika på en annan. Om det bara är lyftarna så pruta lite. Dom går ganska lätt att få tyst på genom lite täta oljebyte eller sköljning av oljesystemet.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: Missljud från motor

Post by SimonJ »

Okej det känns ju tryggt. Bortsett från det var det ett konstigt ljud som uppstod vid inbromsning, lät ungefär som något som la sig på plats då det bara kom vid första inbromsningen efter acceleration. Tror ljudet kom från något vid avgasröret, eventuellt vänster bakhjul. någon som vet vad detta kan va?
Simon Jonson
Göteborg
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Missljud från motor

Post by Anders R »

SimonJ wrote:Okej det känns ju tryggt. Bortsett från det var det ett konstigt ljud som uppstod vid inbromsning, lät ungefär som något som la sig på plats då det bara kom vid första inbromsningen efter acceleration. Tror ljudet kom från något vid avgasröret, eventuellt vänster bakhjul. någon som vet vad detta kan va?
Det ljudet har jag på min bil kommer av att ´hempulat" avgas rör slår i i bakvagn vid inbromsning
tvingar man upp ljud dämparen bak enligt osbecks konstruktion slutar det
men är inte speciellt komplicerat att lösa ordentligt , OM du nu har samma fel men det låter så.

MvhAR
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: Missljud från motor

Post by SimonJ »

Okej tack. Börjar bli lite sugen på ett köp nu är bara en sak till som jag kom på, när vi gick igenom kylarvätskebehållaren hittade vi en sörja som vi gissade var rost. är detta något jag behöver vara rädd för eller är det bara köpa och sen så småningom rengöra eller byta kyl mm?
Simon Jonson
Göteborg
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Missljud från motor

Post by Myran »

SimonJ wrote:Okej tack. Börjar bli lite sugen på ett köp nu är bara en sak till som jag kom på, när vi gick igenom kylarvätskebehållaren hittade vi en sörja som vi gissade var rost. är detta något jag behöver vara rädd för eller är det bara köpa och sen så småningom rengöra eller byta kyl mm?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: Missljud från motor

Post by SimonJ »

Myran wrote:
SimonJ wrote:Tjenare! var och kollade på en miata idag och upptäckte ett missljud som uppstod mellan 1200 och 1400rpm. Lät som något halvrasat lager gissningsvis vattenpumpen eller liknande, någon som vet vad detta kan va? Kan även tillägga att den gått lite drygt 22000 mil.

Inte ovanligt att lyftarna tickar och har sig på tidigare miator (90-98års både 1.6 och 1.8). Om det bara är lyftare så är det ingen fara.

Motorn i miatan är en stabil pjäs i övrigt och lagerras är sällsynt om inte något misskött maskin. 22000mil är ju endå endel och om någon slarvat med oljebyten kan ju lagerna vara dåliga.


Är du osäker på vad ljudet kommer ifrån. Kika på en annan. Om det bara är lyftarna så pruta lite. Dom går ganska lätt att få tyst på genom lite täta oljebyte eller sköljning av oljesystemet.
Detta var ju mer ett skorrande, alltså inte lyftarna. Bör man lägga ner den och hoppas att det kommer upp andra så småningom? Har tyvärr ganska få i närheten annars hade jag gjort det.
Simon Jonson
Göteborg
Post Reply