Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Post by Andreas E »

Gav mig på att montera av de övre bärarmarna fram på min NB och har stött på patrull. Det är kulledsinfästningen mellan bärarmen och hjulnavet (sorry att jag inte vet vad sakerna har för korrekta namn men jag hoppas ni förstår ändå :oops: ). Jag har fått av muttern som sitter under bärarmen men lyckas inte pressa upp bulten genom hålet i hjulnavet (för visst ska den tyckas igenom där?).
Finns det något bra knep för hur man lyckas få loss denna kulled?
Alla tips mottaget tacksamt. Eftersom jag är utan bil tills dess att jag löst demontering + återmontering är snabba svar extra tacksamma.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Post by Niklas Falk »

Lossa muttern litegrand, men så den fortfarande skyddar gängorna.
Hitta sen en kulhammare och slå på spindeln på utsidan av örat där spindelledens tapp går igenom (beskriva i ord är ju sådär).
Tanken är att få en liten rörelsechock i gjutgodset så att konan släpper och hoppar loss.

Sätt inte en avdragare på muttern, det slutar oftast med kollapsade gängor (hålet för sprinten blir ovalt och gängorna har inte samma stigning efteråt).

Senast jag pillade loss den spindelleden så hoppade den loss med ett lätt knack, men det kan behövas några försök med vältajmade knackningar (en hammare från var sida, som ska träffa rätt samtidigt :))

Här finns det två bilder som beskriver det
http://www.flyinmiata.com/techline/olde ... Suspension
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Post by Myran »

Niklas Falk wrote:Lossa muttern litegrand, men så den fortfarande skyddar gängorna.
Hitta sen en kulhammare och slå på spindeln på utsidan av örat där spindelledens tapp går igenom (beskriva i ord är ju sådär).
Tanken är att få en liten rörelsechock i gjutgodset så att konan släpper och hoppar loss.

Sätt inte en avdragare på muttern, det slutar oftast med kollapsade gängor (hålet för sprinten blir ovalt och gängorna har inte samma stigning efteråt).

Senast jag pillade loss den spindelleden så hoppade den loss med ett lätt knack, men det kan behövas några försök med vältajmade knackningar (en hammare från var sida, som ska träffa rätt samtidigt :))

Här finns det två bilder som beskriver det
http://www.flyinmiata.com/techline/olde ... Suspension

Vill också varna för all sorts form av våld mot den gängade tappen.

Annars finns det sånna här att bryta med: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... el-191240/

Kombinerat med Våld på sättet beskrivet av Niklas.


Själv brukar jag sätta nått och försiktigt bryta spindeln uppåt med och sen klappa till utahelvete med en blyklubba på själva "ögglan" som tappen sitter i. dvs på gjutgodset. Brukar lossa efter 2-3 slag.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Post by Andreas E »

Myran wrote:
Niklas Falk wrote:Lossa muttern litegrand, men så den fortfarande skyddar gängorna.
Hitta sen en kulhammare och slå på spindeln på utsidan av örat där spindelledens tapp går igenom (beskriva i ord är ju sådär).
Tanken är att få en liten rörelsechock i gjutgodset så att konan släpper och hoppar loss.

Sätt inte en avdragare på muttern, det slutar oftast med kollapsade gängor (hålet för sprinten blir ovalt och gängorna har inte samma stigning efteråt).

Senast jag pillade loss den spindelleden så hoppade den loss med ett lätt knack, men det kan behövas några försök med vältajmade knackningar (en hammare från var sida, som ska träffa rätt samtidigt :))

Här finns det två bilder som beskriver det
http://www.flyinmiata.com/techline/olde ... Suspension

Vill också varna för all sorts form av våld mot den gängade tappen.

Annars finns det sånna här att bryta med: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... el-191240/

Kombinerat med Våld på sättet beskrivet av Niklas.


Själv brukar jag sätta nått och försiktigt bryta spindeln uppåt med och sen klappa till utahelvete med en blyklubba på själva "ögglan" som tappen sitter i. dvs på gjutgodset. Brukar lossa efter 2-3 slag.

Tack för tipsen. Ska försöka med detta (hoppas jag inte förstört något hittills med våldet jag utsatt den gängade tappen för) och hoppas den släpper.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Post by Andreas E »

En halvtimmes hamrande (med inte helt optimala verktyg) resulterade enbart i ont i öronen och dåligt humör :evil:
Får bli nya tag i morgon kväll och då ska fanskapen loss...

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Post by Lejban »

Du behöver connys specialverktyg. Jag hade samma problem så byggde Conny ett supervertyg åt mig som jag med flera har använt för detta syfte. Du kan få låna det, jag ska förmodligen till Gröndal och titta på drifting på lördag, om du inte löst det då kan jag ta med den dit.

Nån av dom kunniga kan säkert säga om det skiljer sig mellan NA och NB, ifall verktyget inte skulle passa.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Post by Myran »

Ser lika ut på na/nb
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:...
Senast jag pillade loss den spindelleden så hoppade den loss med ett lätt knack, men det kan behövas några försök med vältajmade knackningar (en hammare från var sida, som ska träffa rätt samtidigt :))
...
Ska man försöka slå på båda sidorna av gjutgodset eller med en hammare på gjutgodset och en hammare på bärarmen för att få maximal effekt?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Post by Torkel k »

Andreas E wrote:
Niklas Falk wrote:...
Senast jag pillade loss den spindelleden så hoppade den loss med ett lätt knack, men det kan behövas några försök med vältajmade knackningar (en hammare från var sida, som ska träffa rätt samtidigt :))
...
Ska man försöka slå på båda sidorna av gjutgodset eller med en hammare på gjutgodset och en hammare på bärarmen för att få maximal effekt?

/Andreas E
Du ska slå radiellt på gjutgodset som leden sticker ned i. Antingen bryskt och utan skruppler med en hammare, eller under exellent timing med två samtidigt, från var sitt håll. Du ska INTE slå på bärarmen.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Post by Andreas E »

Efter ytterligare en timme i går kväll med olika grad av axiell kraft samtidigt som jag slog radiellt (både försökt vara elegant och slå med två hammare samtidigt och tagit i allt vad jag kunde med en hammare) utan att det släppte på någon sida :evil: gav jag upp och fick tänka om. Så nu har jag börjat byta till offsetbussningar med bärarmarna hängande kvar på bilen vilket hittills har gått bra: de gamla bussningarna är urpressande, de nya bussningarna är inpressade och justerade i rätt läge. Nu återstår bara ett krångligt moment och det är att borra hålen för de kombinerade smörjnipplarna/låspinnarna då bärarmarna hänger och dinglar innan allt kan monteras tillbaka.

Tack för de snabba och tydliga tipsen även om jag inte lyckades följa dem med lyckat resultat - uppskattas verkligen :up:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Post by TPR »

En mindre slägga (slägghammare) är nog bättre än en hammare.
Samt att vrida spindeln så att man kommer åt att slå bra, lättast om styrstaget också är bortmonterat.

Hur bar du dig åt för att pressa ur och i bussningarna med länkarmen fortfarande fastsatt i spindeln? :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Hur bar du dig åt för att pressa ur och i bussningarna med länkarmen fortfarande fastsatt i spindeln? :think2:
Ingen konst (men pyssligt) med en rejäl tvingpress och rätt hylsor/mellanlägg.
Men du får ju plocka bort coilovern så du slipper sitta inne i hjulhuset :D
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Post by Anders R »

Innan stackarn slagit sönder hela bilen !

HUR gör mazda auktoriserade verkstäder vid dylika problem ?
måste ju finnas ett verktyg för detta ändamål,cluben köper ett o hyr ut mitt tips haha.
:banana:
MvhAR
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Tips på demontering av övre bärarm önskas (ASAP)

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:
TPR wrote:Hur bar du dig åt för att pressa ur och i bussningarna med länkarmen fortfarande fastsatt i spindeln? :think2:
Ingen konst (men pyssligt) med en rejäl tvingpress och rätt hylsor/mellanlägg.
Men du får ju plocka bort coilovern så du slipper sitta inne i hjulhuset :D
Var inget problem att komma åt med billig avdragare från Fultema när jag svängt runt bärarmen:
download/file.php?id=3921&mode=view

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply