Ta bort glasrutan i hardtop ?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
jensen
Posts: 25
Joined: Tue 10 Jul 2012, 22:14
Location: Malmö

Ta bort glasrutan i hardtop ?

Post by jensen »

Hej, tips mottages på hur man tar bort glasrutan (hel, annars klarar jag det själv) i hardtopen.

Mvh
Håkan J
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Ta bort glasrutan i hardtop ?

Post by glitch »

Ett litet sidospår, vad väger hardtopen utan glasrutan, respektive om man skulle byta till lexanruta eller så?
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Ta bort glasrutan i hardtop ?

Post by Torkel k »

Efter vad jag hört/läst så är original HT så tung (tror den är omkring 20kg?) att det knappt är någon ide att byta ut rutan. Det gör ganska få gram för ganska mycket jobb, så att säga. Dessutom är ju HTn ganska värdefull i ett bra originalskick. En original HT med utbytt ruta är inte "lätt nog" för racing (och då menar jag att man kommer vilja byta ut den i alla fall senare, då bilen utvecklas), men inte fin nog för att säljas som original till någons bruksbil/finbil.

Som vanligt :roll: tycker jag att "allt eller inget-metoden" är den bästa. Man kör med sin originalare med original ruta tills man lyckats flörta in sig nog mycket hos någon av klubbens medlemmar som har gjutformar för HTs och som kan göra Ap-lätta (vi snackar omkring 5-6kg) HTs billigt. Då säljer man sin originalare, köper den hemmabyggda superlätta och har ändå stålar över till hookers and blow (eller bensin, däck och annat bra).

Bara mina ödmjuka åsikter. :wave:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Ta bort glasrutan i hardtop ?

Post by Lejban »

Torkel k wrote:Då säljer man sin originalare, köper den hemmabyggda superlätta och har ändå stålar över till hookers and blow (eller bensin, däck och annat bra).
I slutändan har man då 15kg lättare bil (högst upp!) och dessutom nån tusenlapp kvar. Ta bort cabben också så spar man ytterligare 15-20kg :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
glitch
Posts: 115
Joined: Wed 07 Mar 2012, 10:32

Re: Ta bort glasrutan i hardtop ?

Post by glitch »

Då är det precis som jag trott. Höll på få ryggskott av att kånka upp original HT'n till vinden.
Så frågan är vem jag måste ligga med för att få till en lättvikts-HT :-)
Cabben kommer tillsvidare sitta kvar då bilen ska kunna njutas både med och utan tak men spontant känns det som att en lättvikts-HT kommer användas oftare än bojsänket på vinden.

/C
Christopher Zell
NB 1998 grön - såld
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Ta bort glasrutan i hardtop ?

Post by Miatamannen »

Min motfråga är väl egentligen varför du vill ta bort den?
Plockade bort rutor från en Bagge en gång i tiden och då var det att försöka få in en bit kabel genom listen vid rutan och sedan dra hela vägen runt.
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
jensen
Posts: 25
Joined: Tue 10 Jul 2012, 22:14
Location: Malmö

Re: Ta bort glasrutan i hardtop ?

Post by jensen »

Hej

Tanken var att få bort lite vikt högt placerad med mitt befintliga material. Snabbe Torkels ord får jag nog ta fasta på. Någon som söker en hardtop ? Röd, inte toppskick samt utan defroster säljes och pris därefter.

Mvh
Håkan J
Post Reply