Ersätta popuplysen med fasta

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ersätta popuplysen med fasta

Post by Cyberoid »

Lejban wrote:
Per-Arne Andersson wrote:Har för mig att Henrik Pihl säljer sådana lock?
Jupp, fast han hade inga kvar :/
Och företaget som gjorde locken åt mig har lagt ner. :?
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Ersätta popuplysen med fasta

Post by Lejban »

En väldigt vänlig skäl i Miataklubben har format ett par lock åt mig i makrolon :up: :D

Då ena kommertäcka för luftintaget till motorn, funderar på hur man ska ta in luft istället. Enklast borde vara att borra ett 4-5cm stort hål i frontbumper under höger blinkers, ser ni några problem med det?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Ersätta popuplysen med fasta

Post by ephas »

Lejban wrote:En väldigt vänlig skäl i Miataklubben har format ett par lock åt mig i makrolon :up: :D

Då ena kommertäcka för luftintaget till motorn, funderar på hur man ska ta in luft istället. Enklast borde vara att borra ett 4-5cm stort hål i frontbumper under höger blinkers, ser ni några problem med det?
Jag vet inte om du har krockbalken kvar, men annars kommer den vara lite ivägen.
Du har annars en hel del utrymme mellan kylaren och frontplåten så att du kan sticka in filtret framför kylar.
Då slipper du "uppvärmningen" av röret bakom kylaren och får frisk luft direkt in.

Vill du vara extra tuff så kan du ju bara sätta en tratt i kylarluftintaget :-)
IMG_0020.jpg
Jag gjorde det till Mantorp i år och bilen fick ett sjuhelvetes jävla gasrespons när farten gick upp men pga att bilen inte vart mappad med det där så valde jag att ta bort det. Du som kör med OEM AFM borde kunna använda det :-)

Det kom aldrig tillbaka på bilen eftersom tiden var knapp.

Lycka till.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Ersätta popuplysen med fasta

Post by Lejban »

Har böjart pilla lite i garaget igen, har några frågor dessa rör:

Image

Det ena är ifrån kåpån, blir det övertryck där trycks det ut i insugluften och blandas in och förbränns. Borde försämra effekten att blanda in olja? Kan man hitta nån sort ventil här ist?

Den tjockare vet jag inte vad den gör, så vad gör den? :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Ersätta popuplysen med fasta

Post by Conny Lundell »

Lejban wrote:Har böjart pilla lite i garaget igen, har några frågor dessa rör:



Det ena är ifrån kåpån, blir det övertryck där trycks det ut i insugluften och blandas in och förbränns. Borde försämra effekten att blanda in olja? Kan man hitta nån sort ventil här ist?

Den tjockare vet jag inte vad den gör, så vad gör den? :)
Den tjockare är till tomgångsventilen eller tomgångsmotorn som den också kallas.
Du kan leda vevhusventilationen via en olje catch-tank om du vill slippa ha in olja i insuget.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/olj ... index.html

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Ersätta popuplysen med fasta

Post by Lejban »

Tack Conny.

Även fått svar andra vägar att tomgångsmotorn går att plugga, men att man inte får (för SBF/SBP) bara sätta dit tex en sån här utan måste leda oljedimman tillbaka till insuget, med eller utan catchtank.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Ersätta popuplysen med fasta

Post by Conny Lundell »

Lejban wrote:Tack Conny.

Även fått svar andra vägar att tomgångsmotorn går att plugga, men att man inte får (för SBF/SBP) bara sätta dit tex en sån här utan måste leda oljedimman tillbaka till insuget, med eller utan catchtank.
Du skall nog inte plugga tomgångsmotorn för den har en viktig funktion vid kallstart och när man släpper gasen helt. Den kompenserar så att inte motorn dör vid gassläpp (idle drop) och höjer tomgången vid kallstart. Däremot vevhusventilationen kan du plugga i insugsröret och montera filter direkt vid ventilkåpan. SBP godkänner inte detta så du får kunna montera tillbaka röret till insuget vid besiktning. Men om SBF inte godkänner detta så är det catch-tank som gäller i såfall.

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Ersätta popuplysen med fasta

Post by Conny Lundell »

Conny Lundell wrote:
Lejban wrote:Tack Conny.

Även fått svar andra vägar att tomgångsmotorn går att plugga, men att man inte får (för SBF/SBP) bara sätta dit tex en sån här utan måste leda oljedimman tillbaka till insuget, med eller utan catchtank.
Du skall nog inte plugga tomgångsmotorn för den har en viktig funktion vid kallstart och när man släpper gasen helt. Den kompenserar så att inte motorn dör vid gassläpp (idle drop) och höjer tomgången vid kallstart. Däremot vevhusventilationen kan du plugga i insugsröret och montera filter direkt vid ventilkåpan. SBP godkänner inte detta så du får kunna montera tillbaka röret till insuget vid besiktning. Men om SBF inte godkänner filter till vevhuset så är det catch-tank som gäller i såfall.

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Post Reply