TIll våren ska jag byta bromsvätska, skivor och belägg. Då tänkte jag passa på att byta bromsslangarna också till stålomspunna (mest för att de är billigare än en uppsättning Mazda Original och för att de som sitter på antagligen är från när bilen var ny för 12 år sedan).
Frågan är då: Hur går man vettigast till väga?
# Att bara skruva loss och låta bromsvätskan rinna ut eftersom den ändå ska bytas känns inte så lämpligt eftersom det antagligen kommer bli jobbigare att lufta om man tömmer systemet helt.
# Att skruva loss den gamla slangen och på något sätt täppa igen utflödet (med locket på behållaren påskruvat för att ytterligare minska flödet) tills man får dit den nya slangen känns bättre men borde kunna resultera i ett ganska kladdigt arbete.
En annan sak: Finns det några fördelar med att göra slang/vätskearbetet före eller efter man byter skivor och belägg? De arbeterna borde inte påverka varandra speciellt mycket.
Lämpligaste metod för bromsslangsbyte?
Lämpligaste metod för bromsslangsbyte?

Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- waern
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 349
- Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
- Location: Frillesås/Kungsbacka
Re: Lämpligaste metod för bromsslangsbyte?
Öppna nippeln på oket på nån sida och tryck ner bromsen med ett kvastskaft eller liknande och kila mellan ryggstödet och bromspedalen i botten läget. På så sett så rinner det inte igenom någon bromsvätska. När du är klar med bytet så släpper du bara på din "spärr" så kommer flödet igen.
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C #77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90
2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050