Bensintank och oljetråg

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Bensintank och oljetråg

Post by Fredrik Henriksson »

När man nu skall satsa på Modsport så har några Miataspecifika frågor kommit upp.
Med mer pulver samt slicks kommer det att gå betydligt snabbare i kurvorna och G-krafterna kommer slunga vätskor i betydligt större omfattning än tidigare. Är torrsump alt bafflar nödvändigt tro, eller förses BP-motorn med olja hur mkt man än dansar med dom? Har egentligen samma fråga vad det gäller bensintanken, löper man risk för små soppatorskar i de snabbaste kurvorna? :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Bensintank och oljetråg

Post by Niklas Falk »

Hittade en sida med lite väl valda grejer för Miator på slicks:
http://www.epmiata.com
De verkar nöja sig med oljekylare och accusump (kylare på diffen också, hmm, tur att man inte vet hur varm den blir).
Oljetempmätare skadar inte heller, med du ska nog ha en mekanisk ;)

Friska hjullager är nog ett större problem än soppatorsk (men en 30L säkerhetscell gör att du kan köra med mindre soppa) .
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Bensintank och oljetråg

Post by Fredrik Henriksson »

Gott, torrsump hade varit mer än vad jag hinner med denna vår. Tre tävlingsbilar att få ihop till säsongsstart är ett styvt jobb. Kanske får jag hoppa premiären med min "Budgetroadsportare"...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Bensintank och oljetråg

Post by TPR »

Jobba på!!! :bow:

Tänkte faktiskt själv ta mig till garaget imorgon, första gången på ett halvår typ... :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Bensintank och oljetråg

Post by Fredrik Henriksson »

TPR wrote: Tänkte faktiskt själv ta mig till garaget imorgon, första gången på ett halvår typ... :D
Som nybliven Pappa har man dispens några månader för att slippa garaget, men nu är det bara på´t igen! Jag räknar kallt med att se en grön NB i klass.2 till sommaren! 8) :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply