Renovering av växellåda

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Renovering av växellåda

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:... det är knappast en nödvändig operation för att kunna konkurera.
Det är rätt få saker som är nödvändiga (original gummibussningar och icke ställbara stödämpare räcker rätt långt), men det går alltid att nörda ner sig i detaljer. :P

Du har väl uppgraderat lagren i genratorn så den går så lätt som möjligt? :D
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Renovering av växellåda

Post by CG Leijonhufvud »

CG Leijonhufvud
Joakim Winkler
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 53
Joined: Thu 28 Feb 2008, 10:32
Location: Karlskrona

Re: Renovering av växellåda

Post by Joakim Winkler »

Jag står själv i valet och kvalet om att renovera eller köpa begagnad låda. För mig är det dock inga problem med synkringar utan ett riktigt hemskt lagerljud som uppstod sista rundan i förra årets sista konbana.

Ska börja kolla runt lite när jag kommer ur vinterkoman. Med renoverat vet man ju att det är fräscha grejer, med begagnat kan ju samma sak hända igen ganska snart.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Renovering av växellåda

Post by Niklas Falk »

Lite inlägg i ämnet från andra racers (lite fler samlade ractimmar än oss (iaf som community), än så länge):
http://forum.specmiata.com/cgi-bin/ulti ... tml#000004
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Renovering av växellåda

Post by gokarting.nu »

Skulle du vara intresserad av en 5 Vxl från en NB -98 16 000 mil?

Den lådan har en del intressant racehistoria: Den kommer från en mattfara!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Renovering av växellåda

Post by Lars Stahre »

gokarting.nu wrote:Skulle du vara intresserad av en 5 Vxl från en NB -98 16 000 mil?

Den lådan har en del intressant racehistoria: Den kommer från en mattfara!
-Nja, kanske. Ska höra vad mina teamkamrater tycker. -Fördelen med en renoverad låda är ju just det att slitdelarna är utbytta till nya. -I en begagnad låda vet man med säkerhet att de är mer eller mindre slitna.

Just nu har lådan fått låg prioritet. Vi sliter all ledig tid med att få ihop den nya motorn och få in den i bilen. Har tid bokad för mappning på rullande landsväg om en och en halv vecka och det är fortfarande en hel del kvar att få ihop... :work:
Och den 4:e April är det testdags inför årets säsong...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Renovering av växellåda

Post by Niklas Falk »

Lars Stahre wrote:
gokarting.nu wrote:Den lådan har en del intressant racehistoria: Den kommer från en mattfara!
-Nja, kanske. Ska höra vad mina teamkamrater tycker. -Fördelen med en renoverad låda är ju just det att slitdelarna är utbytta till nya. -I en begagnad låda vet man med säkerhet att de är mer eller mindre slitna.
Detta kan ju vara bra att veta som referens.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1262
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Renovering av växellåda

Post by Lars Stahre »

Niklas Falk wrote:Detta kan ju vara bra att veta som referens.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1262
Absolut :shock:
-Tack Niklas :up:
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Renovering av växellåda

Post by Ronnie »

Hur har du gjort blev det en renovering eller en ny låda? Jag sitter nu själv i samma situation, jag har monterat ner lådan och det mesta ser bra ut förutom gafflar och växelförare så jag tänkte kolla med mazda imorgon så man får en uppfattning om det är värt att renovera?
Attachments
DSC01548.JPG
(372.01 KiB) Not downloaded yet
DSC01544.JPG
(418.07 KiB) Not downloaded yet
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Renovering av växellåda

Post by Fredrik Henriksson »

Jag har en rasad låda (vet ej hur illa). Om det skulle behövas nån reservdel kanske den delen är hel i min låda...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Renovering av växellåda

Post by Ronnie »

:up: Det tackar jag för, som det ser ut nu så är yttre gafflarna och långa växelföraren restade jag får veta mer exakt på fredag vad som kommer och inte.
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
User avatar
Lindha
Posts: 15
Joined: Tue 08 Jun 2010, 20:49
Location: Heby

Re: Renovering av växellåda

Post by Lindha »

I skrivande stund kan jag nu bekräfta det jag länge misstänkt...tada: Miatan innehåller delar med omanliga färger på de mest omöjliga ställen.....
växellåda...jpg
växellåda...jpg (183.27 KiB) Viewed 1735 times
:D 8) :D Me like a lot!!!
I`m born to run, you are born to race....
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Renovering av växellåda

Post by Fredrik Henriksson »

Skum färg på ett drev. :think2: Tur att den är väl dold, det räcker med en "Barberskylt" i cupen... :mrgreen:

Verkar som ni skruvat isär allt och satsar på renovering?
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Renovering av växellåda

Post by Torkel k »

Lindha wrote:I skrivande stund kan jag nu bekräfta det jag länge misstänkt...tada: Miatan innehåller delar med omanliga färger på de mest omöjliga ställen.....
Tack för dagens garv! :lol:

Kämpa på med lådan nu så vi kan tampas på Knutstorp! :up:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Lindha
Posts: 15
Joined: Tue 08 Jun 2010, 20:49
Location: Heby

Re: Renovering av växellåda

Post by Lindha »

Fredrik Henriksson wrote:Verkar som ni skruvat isär allt och satsar på renovering?
Japp, renovering it is. Ronnie har plockat ner den och fixat hem lite nya delar. Planen är att ihopskruvningen skall starta i morgon :D
Torkel k wrote:
Tack för dagens garv! :lol:
:lol: Japp, kunde inte låta bli att ta en bild när jag såg att den var LILA=) Helt fantastiskt :banana: :bananahead:
I`m born to run, you are born to race....
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Renovering av växellåda

Post by gokarting.nu »

...och ni fnyser åt mina åsikter ang manlighetsfaktorn...

Nu när jag var nere vid affären så började ett litet barn gråta när jag gick ur Mattafaran.

-Pappa, titta där en MAMMABILTJUV!!!!, kallade den lille mig.
Sen var det moralkakebarnet otröstligt!!!

Vafaan, kan ju inte köpa mjölk ens utan att det ska gliras :mrgreen:

Det tragiska är ju att den ungen kommer växa upp med en bild av att våra COOLA miator, är bara för mammorna!!!
Alltså, förutom Torkel så har vi ingen återväxt alls att se fram emot!!!!!!!!!!!! :shock:
Attachments
To.the.miata.mobil.lets.go.ssm.2010.ha.ha.jpg
To.the.miata.mobil.lets.go.ssm.2010.ha.ha.jpg (85.09 KiB) Viewed 1768 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Renovering av växellåda

Post by Magnus Pettson »

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Jo man får väl skylla sej när man åker runt i en röd..
De e mycke nu...
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Renovering av växellåda

Post by Lars Stahre »

Ronnie wrote:Hur har du gjort blev det en renovering eller en ny låda? Jag sitter nu själv i samma situation, jag har monterat ner lådan och det mesta ser bra ut förutom gafflar och växelförare så jag tänkte kolla med mazda imorgon så man får en uppfattning om det är värt att renovera?
Hej,
Vi har precis bestämt oss för att köpa ett par beg. växellådor från England. ca 1500 spänn styck för 5-vxl lådor som gått 5000-8000 mil.
Köper av samma kille som vi handlade vår motor av. http://www.60sclassics.co.uk/
Kan rekommendera honom. Hjälpsam och har bra priser. Har allt. Bara att fråga.
Håller på och kollar upp frakten. Blir väl ett par-tre tusen för båda tillsammans.
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Renovering av växellåda

Post by Ronnie »

Är det någon som har koll på hur mycket olja det går i den bakre där spaken sitter på en 6-växlad låda?
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Renovering av växellåda

Post by Niklas Falk »

Ronnie wrote:Är det någon som har koll på hur mycket olja det går i den bakre där spaken sitter på en 6-växlad låda?
På en 6växlad ska det vara förbindelse mellan spakstället och lådan (det ska gå att fylla lådan därifrån), så det borde aldrig bli fullt (förrän lådan är full då).
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Renovering av växellåda

Post by Ronnie »

På en 6växlad ska det vara förbindelse mellan spakstället och lådan (det ska gå att fylla lådan därifrån), så det borde aldrig bli fullt (förrän lådan är full då).
:think2:
Misstänkte det. :bang2: Gör om gör rätt, vilken olja är bäst redline, castrol, omega?
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Renovering av växellåda

Post by Lars Stahre »

Ronnie wrote:
:think2:
Misstänkte det. :bang2: Gör om gör rätt, vilken olja är bäst redline, castrol, omega?
Vi använder Redline MT90 och den hjälpte till att göra det lättare att få i 3:an på vår 6-växlade låda i den blå 99:an.
Just MT90 innehåller friktionshöjande tillsatser som hjälper synkroniseringen att funka bättre.
Men om Redline är bättre än andra fabrikat har jag ingen aning om.
Post Reply