Kopplingen tar precis i botten - kan detta justeras?

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Kopplingen tar precis i botten - kan detta justeras?

Post by MZM »

Kopplingen på min MX-5 1,6 -91:a tar precis i botten. Det känns som om det blir värre och värre för varje dag.
Går detta att justera eller är ny koppling som gäller?
//Martin Ek
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Kopplingen tar precis i botten - kan detta justeras?

Post by Måns Wilke »

Jag hade samma problem på en 944 och då var det huvudcylindern som läckte = byte av cylinder.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kopplingen tar precis i botten - kan detta justeras?

Post by Niklas Falk »

Byt vätska först (och lufta ordenligt) så får du se. När du ändå är och pillar på slavcylindern ser du om den läcker eller har trasig damask.
Med tanke på priset för en slavcylinder är det iofs lika bra att beställa en innan man pillar (miniläckage/sprickor kan snabbt bli värre när man "tittar" på dem).
Huvudcylinder är inte så dyr den heller men där får man nog ett par renoveringssatser för priset av ny cylinder.
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Kopplingen tar precis i botten - kan detta justeras?

Post by MZM »

Behållaren var visst helt tom nu när jag lokaliserade den. nu gäller det att hitta läckaget bara.
Får inhandla dot3-vätska och börja kika.
//Martin Ek
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kopplingen tar precis i botten - kan detta justeras?

Post by Niklas Falk »

MZM wrote:Behållaren var visst helt tom nu när jag lokaliserade den. nu gäller det att hitta läckaget bara.
Får inhandla dot3-vätska och börja kika.
Beställ en slavcylinder från MX5parts direkt, du kommer säkert se läckaget om du plockar bort höger framhjul (slavcylindern sitter rakt in på "kopplingshuset").
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Kopplingen tar precis i botten - kan detta justeras?

Post by MZM »

Det ska jag göra.
Luftningen görs på samma sätt som bromsar antar jag? Man bör kunna göra det själv om man har ex biltemas lilla kitt med en backventil (den använder jag till mina bromsar).
//Martin Ek
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Kopplingen tar precis i botten - kan detta justeras?

Post by Niklas Falk »

MZM wrote:Det ska jag göra.
Luftningen görs på samma sätt som bromsar antar jag? Man bör kunna göra det själv om man har ex biltemas lilla kitt med en backventil (den använder jag till mina bromsar).
Nja, kopplingen tror jag luftas bäst av gammalt hederligt tvåmannajobb. Luftningen sitter i inloppsdelen av slavcylindern och kopplingen har ju en rätt bra slaglängd (dvs slavcylindern fylls/tömms för varje rörelse).
Var inte rädd för att pumpa igenom några dl bromsvätska, det tar ett tag att spola bort det svarta klägget.
User avatar
MZM
Posts: 100
Joined: Sun 01 Feb 2009, 19:02
Location: Utanför Jönköping
Contact:

Re: Kopplingen tar precis i botten - kan detta justeras?

Post by MZM »

Slavcylindern läcker så en ny är nu beställd.

När jag luftade kopplingen så tappade den allt tyck efter några nedtrampningar. Var tvungen att trampa upp tryck ett par ggr. Kan detta vara bra, borde inte luftbubblorna åka runt i systemet när man bygger upp trycket titt som tätt?
//Martin Ek
Post Reply