Fuji Racing IRTB

Allt från bygga banbil till bilreparationer.
Vad behövar jag för att köra bana? Vad krävs för att få tävla??
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Fuji Racing IRTB

Post by Josen »

http://vimeo.com/2071866
IRTB verkar vara melodin - vad den går :shock:

En 1.8 NA lättad ner till ~ 900 kg med med portad topp, borrad till max, MS och IRTB borde kunna bli en vass B-bil :)

Får man byta topp i Roadsport - köper Pers gamla ;) och fräschar till ?

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Får man byta topp i Roadsport - köper Pers gamla ;) och fräschar till ?
Modifierad motor har inga begränsningar (förutom konvertering till överladdning), så det är bara att vränga bankkontot :)
Jo, ungefär samma block som i regbeviset, men det innebär i stort sett fri mix av miatadelar, dvs börja med ett 1,6badkar för maximal rostlättning :).

Med det kommande (sannolika) reglementet blir det:
1839cc, 7500rpm, 990kg i B (ev viktillägg tillkommer).
Varvar du bara 7200rpm kan du lätta till 958kg, ett ganska tunebart motorregelmente mao.

Observera att varvtalet ger utrymme för effekt med kammar som är optimerade för varvtalet, att tomvarva ovanför kammarnas arbetsområde ger ju inget.

12:1kolvar, NBtopp med 1mm större insugsventiler och justering för det, vettiga kammar (iofs svårt med Miatatrimmare lokalt), optimerat grenrör och tillsnyggat plenum samt en hel massa tuning. Förstafallet beräknas som 190hk på veven (det andra 184hk), det ska inte vara omöjligt utan att kosta mer än resten av bilen.
Man måste inte ha individuella spjäll för att det ska gå att trimma, men det är knepigt att balansera cylindrarna i ett plenum.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:http://vimeo.com/2071866
IRTB verkar vara melodin - vad den går :shock:

En 1.8 NA lättad ner till ~ 900 kg med med portad topp, borrad till max, MS och IRTB borde kunna bli en vass B-bil :)

Får man byta topp i Roadsport - köper Pers gamla ;) och fräschar till ?

/Joachim
Idén är bra då responsen är djävulsk och man får fart utan överladd till rimlig peng. :banana: Läste en del i vintras om detta och jag är lite tveksam till just Fuji Racings IRTB då ägaren fått mkt kritik för sin marknadsföring, upphausning av prestanda mm. :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
mickeh
Posts: 90
Joined: Thu 05 Jun 2008, 09:02

Re: Fuji Racing IRTB

Post by mickeh »

Detta låter intressant! Berätta gärna mer vad som byggs om hur och vilka kostnader man hamnar på ungefär.
Mikael Hallgren
Mazda MX5 1994 1,8 -Allting är alltid på G-
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Peter Sandström »

mickeh wrote:Detta låter intressant! Berätta gärna mer vad som byggs om hur och vilka kostnader man hamnar på ungefär.
http://www.fuji-racing.com/fujiracing_007.htm

Sen tillkommer MS Pnp om man inte vill ha Fujis grejer...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Martin Wahlberg »

IRTB?? Kort googling gav: I Run That Bitch.. Ser inget uppenbart sammanhang.. Upplys mig ni visa racers :D
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Cyberoid »

Martin Wahlberg wrote:IRTB?? Kort googling gav: I Run That Bitch.. Ser inget uppenbart sammanhang.. Upplys mig ni visa racers :D
"Individual Running Throttle Bodies"

Ett spjäll per insugningsport för att tala svenska.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Martin Wahlberg »

Aha! Tackar! :up:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Niklas Falk »

Det är ju bara att ta ett ord till i sökningen för att få lite mer kött på benen :)
http://www.google.com/search?q=irtb+miata
Men det blir nog lika mycket skruvande vid besiktning som för Turbo eller Kompressor.
MSPNP är på väg för 99-00 tydligen, en lämplig startpunkt oavsett.
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Lars Stahre »

Jag har just köpt spjällhus från Suzuki GSXR 1000 för att bygga IRTB till vår röda bil. Ropade in ett för bara strax över 100 dollar med frakt på ebay!!! Komplett med insprutare. :D :D :D

Sök på "GSXR throttle bodies" Finns tex just nu en på Engelska ebay som ingen har bjudit på än .
Både 750 och 1000cc har 42mm spjällhus. Alldeles lagom till våra motorer. 2000-2003 hade dom dessutom separata spjällhus där man kan lägga brickor emellan för att anpassa till avståndet mellan insugsportarna. Senare årgångar sitter dom ihop två och två.
Även 600cc motorns spjäll lär funka bra. Ett par millimeter mindre bara. men troligen fullt tillräckliga i alla fall.

Nu skulle jag bara vilja ha tag på en NB-topp så man kan börja fixa i lugn och ro medan vi tävlar men originalgrejerna... Nån som har en liggande :?:
User avatar
Peter Läth
Posts: 12
Joined: Thu 06 Mar 2008, 08:18

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Peter Läth »

Nu får ni ursäkta en motornovis för kanske lite dumma frågor, men såna där sätts alltså på insuget?
Vad händer med luftmassemätare och annat?
Filtrering av luften?
Vad är "poängen", mer än att det ser häftigt ut? :-)

Mvh Peter
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Josen »

Jag har just köpt spjällhus från Suzuki GSXR 1000 för att bygga IRTB till vår röda bil. Ropade in ett för bara strax över 100 dollar med frakt på ebay!!! Komplett med insprutare.
Härligt - använder du MS till detta också ?
Har någon länk på någon som har gjort det ?
Nu skulle jag bara vilja ha tag på en NB-topp så man kan börja fixa i lugn och ro medan vi tävlar men originalgrejerna... Nån som har en liggande
Per snart ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Josen »

Nu får ni ursäkta en motornovis för kanske lite dumma frågor, men såna där sätts alltså på insuget?
Vad händer med luftmassemätare och annat?
Filtrering av luften?
Vad är "poängen", mer än att det ser häftigt ut?
Finns inga dumma frågor :)

Ger ett kortare insug, inviduella trattar in till varje cylinder, bättre luftflöde till motorn --> mera prestanda.
Inte en bling grej och verklig effekt/respons ökning. Se filmen ovan :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Lars Stahre »

Givetvis fortsätter vi med Megasquirten. Det är när man kommer till sånt här som den ger ett verkligt mervärde.

Det var den här artikeln som fick in mig på spåret http://diymiata.com/irtb.htm efter att jag dreglat över bilder på Fuji:s snygga grejer.

Men det finns fler som gjort samma sak.
tex http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=322281 och http://www.mx5forum.co.nz/viewtopic.php ... e00f02f816
Har inte direkt hittat några färdiga Miator med Suzuki-insug.
Men här en Peugeot 205:a : http://projects.205gtidrivers.com/dream ... tbs?page=1


-Beträffande luftmassemätare så blir det svårt med IRTB. Men Megasquirt och andra motordatorer stöder andra sätt att bestämma luftmängden. Vi använder vakuumsensor i vår motor och det är uppenbarligen samma sätt som Suzuki använder för det sitter slangar till varje insug för detta ändamål.
Och man kan även använda trottelpositionssensorn (i båda fallen tillsammans med varvtalet). Denna metod rekommenderas ofta om man har vassa kamaxlar då vakuumet kan bli mycket ostabilt på låga varv.
User avatar
Peter Läth
Posts: 12
Joined: Thu 06 Mar 2008, 08:18

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Peter Läth »

Då hajjar jag lite mer.
Men går inte den skitiga luften in ofiltrerat med såna här?
User avatar
Lars Stahre
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 60
Joined: Wed 19 Nov 2008, 19:45
Location: Vällingby

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Lars Stahre »

Peter Läth wrote:Då hajjar jag lite mer.
Men går inte den skitiga luften in ofiltrerat med såna här?
-Om man inte monterar filter så gör den förstås det. Men kolla länken till 205:an ovan. Han har monterat ett seriöst luftfilter.
På motorcyklarna har dom oftast liknande typ av luftbox med platt filter som vi har original på våra bilar. Men boxen sitter rakt på insuget med bara fyra trattar emellan. (Inte med ett meterlångt smalt rör)
Nåt sånt är också en variant.
I våra klassregler står att det måste finnas åtminstone ett flamskydd. Så nånting kommer vi att ha.
User avatar
Peter Läth
Posts: 12
Joined: Thu 06 Mar 2008, 08:18

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Peter Läth »

Då är jag med.
Hade helt missat bilderna med filter :-)
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Pysen »

Lägger upp lite bilder på mina separata spjäll om nån funderar på nåt liknande.
Spjällhus från en 99 Suzuki GSXR750R SRAD som hade samma tvärsnitts area som portarna min lilla 1600cc.
Image
Image
Image

Adapter tillverkad efter lite ritningar och 3D modellerande. Ibland blir man avundsjuk på sig själv när man känner nån med CNC i garaget. Trattarna pressade av garagekompisen och är avstämda för ~6000rpm
Image
Image
Image

Raka rör borde bli bra
Image
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Magnus Pettson »

Otroligt fräckt :up: och snyggt. Hoppas effekten motsvarar utseendet . Har (4) Mikuni-förgasare på min Pinto-motor vilket ej kan rekommenderas för ban-körning (flottörerna vill inte vara med :( ) funkar bra på is dock :D
De e mycke nu...
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Pysen »

Tack! vi får se hur det fungerar hoppas på uppstart som sugmotor inom nån månad.
Vilken typ av mikuni har du, och vad händer med flottörerna när det inte funkar?
Borde väl fungera på asfalt om du kör på is, g-krafterna borde vara rätt lika med riktiga is-däck.
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Magnus Pettson »

Ja dom har suttit på en Yamaha 1000cc och är utan axpumpar och efter mycket bestyckande så funkar dom riktigt bra utom att de inte tål centrefugal-kraften (som sagt: drifting på is funkar utan problem) och det är nog mest högersvängar, skulle tro att flottörerna stänger, ändrade lutningen och det blev lite bättre men de flödar även över.. :think2: Nu ska motorn ur och i med v6 och (förhoppningsvis) kompressor :twisted:
De e mycke nu...
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Pysen »

Om dom är från nån FZR så brukar dom vara gjorda för "downdraft" så det kan nog vara relaterat till hur dom är vinklade. Du får gå på mc-affären och mäta på donatorn hur dom är vinklade, mc borde ju inte vara så känsliga då det skulle motverka syftet med två-hjulingar (typ bakhjuls åka)
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Magnus Pettson »

Förgasarna är från 80-talet (?) och bakhjulsåkning klarade de nog (med lite flödning) men inte långa framhjulsåkningar :)
De e mycke nu...
Pysen
Posts: 24
Joined: Tue 04 May 2010, 21:25
Location: Umeå

Re: Fuji Racing IRTB

Post by Pysen »

Nu har jag provat spjällen och den år går snyggt på tomgång trots kammarna. Bara grundmappat sprutet ännu men det är en helt annan karaktär på motorn. Nu vaknar den vid 4000 och kliver in i andra andningen vid 6000rpm. Nu är det dags att skippa finliret och lägga på lite laddtryck :twisted:

Image
Mattias Berglund
Umeå/Sweden
NA-1.6-1992 Turbo
Post Reply