Vad händer...lägsta varvtider.

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply

Lägsta varvtider kan det vara något.

Poll ended at Mon 13 Jul 2009, 10:18

Dummare har jag aldrig läst!
2
50%
Jag tar aldrig ställning i någonting...
0
No votes
Otroligt bra ide!
2
50%
 
Total votes: 4

User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Vad händer...lägsta varvtider.

Post by gokarting.nu »

Ytterliggare en tanke....

Om man håller sig till Roadsport reglementet vad gäller säkerheten.

Och sätter en gräns för nedre varvtid! Snacka om jämna race.

Ex på Kinnekulle får mx-5 cup inte köra tider under tex 1,5
Knutstorp 1,14
Falkenberg 0,55
Osv.
Eller så lägger vi oss lägre så folk kan trimma som galningar, men då sabbas ekonomin.
Fast en turbo är ju inte så farligt, om jag kan strunta i dämparna tex.

Då blir racen jämna som bara den. Gissa vilken klass som skulle vara roligast att titta på omkörningar hela tiden och fighter, någon går fort på rakan....förlåt..har snabba utgångar:) någon svänger bättre osv, klassen blir dessutom mer ekonomisk än nu, tror jag.


Är du inte duktigast bakom ratten fixar du det med motorn (tillåt trimmning, turbo/ kompressor osv), tycker du väghållning är roligast lägger du krutet på det!

Vad händer om någon kör fortare än "lägsta tiden" då?

Ett varv under lägsta tiden per race är tillåten. dock max 1 sekund, dom flesta kör ju med laptimer så det är ju bara att hålla koll. Då kan du kanske "hetsa" någon till två -under tider-! och man kan toppa ett varv, typ in med BOOST knappen.
Påföljden vet jag inte vad det skulle kunna bli, men detta gäller ju mx5 cup, så inga stop an go straff.
Dom som gillar detta kan ju hänga med mx-5 gruppen och ha riktigt grymma race o dom som bara vill bygga SPVM racers kan göra det.

O eftersom oreggade bilar nuförtiden verkar inte vara ett problem, kan man spara en slant i den änden också.
Handen på hjärtat, ute på banan tycker jag Svenskbilprovning känns mycket avlägset.
Jag skulle gärna sätta in en helbur i min HELBILSGODKÄNDA miata.
Alla vinner! Framför allt tror jag klassen kommer växa lavinartat.

Anfall!
Attachments
Attac.the.suggestion.jpg
Attac.the.suggestion.jpg (158.42 KiB) Viewed 1215 times
Last edited by gokarting.nu on Wed 24 Jun 2009, 10:50, edited 1 time in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad händer...lägsta varvtider.

Post by Cyberoid »

Det var det dummaste jag någonsin läst! :mrgreen: :wink:

Förrutom det där med kravet på SBP. Där tror jag du har helt rätt. :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Vad händer...lägsta varvtider.

Post by Josen »

Håller med det i stort, men tror vartids-begränsingen är för svår att hantera praktiskt.
Jag föreslår istället någon form at restriktor på bilar som går 'för fort' oavsett om det är 1.6:or eller 1.8:or
Sen kan man ha varvtider som trigger för när restriktor skall inte eller inte. Sen är det uppp till varje deltagare att själv sätt in den. Lite på samma sätt som du gör viktningar på go-karten. Klubben står för restriktor.

Bra ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Vad händer...lägsta varvtider.

Post by waern »

Jag som första säsongare känner rent spontant att 7kg/hk är svårt för många att nå utan att rejsa till bilen allt för mycket, många av oss ligger nog närmare 8,5kg/hk. Kanske om man skulle ha ett insteg på 8kg/hk som ett "roadsport D" skulle passa fler i just Mx5cupen och just få fler jämna ekipage. 8kg/hk skulle betyda ca.930kg på en 1,6 och ca.1050kg på en 1,8 plus minus ev. tillägg som abs, prog. sprut mm.

Min första och enda tävling hittills var på Kinnekulle och där tyckte jag att vi där bak var hyfsat jämna bara lite långsammare än toppen :roll:
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Vad händer...lägsta varvtider.

Post by Josen »

Roadsport D är ingen dum idé då skulle även lite äldre alfor/mg hitta en klass igen, kanske öka gränsen i B skulle vara något ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Vad händer...lägsta varvtider.

Post by gokarting.nu »

Josen wrote:Roadsport D är ingen dum idé då skulle även lite äldre alfor/mg hitta en klass igen, kanske öka gränsen i B skulle vara något ?
Öka i B?

Vad menar du? Mer bilar i B? Dom är ju redan 3 stycken. Blir väl trångt kanske... HA HA!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Vad händer...lägsta varvtider.

Post by Magnus Pettson »

Ja Roadsport D (Miatacup alltså) är inte så tokig ide... :think2:
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Vad händer...lägsta varvtider.

Post by Niklas Falk »

gokarting.nu wrote:
Josen wrote:Roadsport D är ingen dum idé då skulle även lite äldre alfor/mg hitta en klass igen, kanske öka gränsen i B skulle vara något ?
Öka i B?

Vad menar du? Mer bilar i B? Dom är ju redan 3 stycken. Blir väl trångt kanske... HA HA!
Justerade viktgränser över hela spannet, det är ju ett jättehopp mellan 5,2 och 3,2.
3,5 4,5 6 8 hade ju kunnat fungera om man börjat från noll och haft en full IKEAparkering med tävlande med stor spridning i bilmodeller. Fyra klasser i Roadsport idag känns lite som att ge alla pokal :)

Att använda restriktorer fungerar lite halvdant i Spec Miata (många regioner använder restriktorer och vikter för att försöka jämka mellan NA1,6 NA1,8 NB1,8 NB1,8VVT), 1,6orna är i princip gratis numera eftersom vridmomentskurvan i 1,8an inte går att kompensera med restriktor (som bara begränsar maxeffekten) på ett rättvist sätt.
För oss skulle motsvarande fenomen inte spela roll förrän vi har 15-20 jämna ekipage av varje sort. Dessutom är det svårt att veta hur bilen skall justeras när förarmaterialet har starkt stigade inlärningskurva. Acceleration rakt fram är ju enkelt iofs men det är inte hela sanningen för jämn prestandapotential på svenska banor.
Att en USAimporterad 99a utan ABS har bra förutsättningar på pappret (lägg i en 6vxl tillsammans med 4,3:1diffen så blir det tätt och fint) är ju en sak, men det betyder ju inte att allt annat är skit, långt ifrån.

Men låt idéerna verka lite, extrapolerar man lite (och tar med SBPavvikelser) så är det inte långt till Ma5da Racing... :)
http://www.youtube.com/watch?v=QrjcatDh_g8
http://www.vimeo.com/4730943
Post Reply