Policy för racing i MX-5 CUP

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Policy för racing i MX-5 CUP

Post by Josen »

- Vi kör för att ha kul och eftersträvar fair play på banan
- Vi strävar mot säkra omkörningar
- Vi undviker kontakt till varje pris och ger varandra plats
- Vi respekterar snabbare förare
- Vi inser att vi alla har bra och dåliga dagar i tävlandet
- Vi hjälper varandra i depån


Vi diskuterade i styrelsen om hur vi vill ha det på racen och detta är en policy som vi tycker vi skall följa.
Fritt fram att tycka till och enas som aktiva, vi har inget reglemente som tvingar någon att följa detta.
Tanke är att vi också inför varje rejs påminner oss själva om policyn.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Policy för racing i MX-5 CUP

Post by Fredrik Henriksson »

Poängavdrag i Cupen om man får svartvit flagg? Inte retroaktivt, men framöver, borde dämpa lusten till kontakt...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Policy för racing i MX-5 CUP

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Poängavdrag i Cupen om man får svartvit flagg? Inte retroaktivt, men framöver, borde dämpa lusten till kontakt...
Lite svårt att göra poängbestraffningar när domaren inte utdömt nåt straff. Tom Svartflagg kan ju vara ok (lite vårslöst brytande av linjer tex).

Det är svårt att döma straff i förväg, intentionen med och den den eftertanke som texterna ovan ger räcker långt.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Policy för racing i MX-5 CUP

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Det är svårt att döma straff i förväg,...
Fattar inte vad du menar, klart att du inte kan dömma någon innan de gjort något :think2: , inte heller det jag menade... Menade bara att varning eller svartflagg som ges ut för ojust körning när det varit kontakt skulle kunna leda till poängavdrag i vår egen cup i avskräckande syfte. Med framtid kontra retroaktivt menade jag bara att Andreas H skulle slippa avdrag då vi isf tillsett dessa straffregler efter den incidenten. Funkar7räcker det med policy framöver är det kanon! :up: Riskerar att falla i glömska dock, vill minnas att vi snackade ut om kontakt efter SSM i fjol...Då blev det lite grinigt när man tog upp det... :roll:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Policy för racing i MX-5 CUP

Post by Niklas Falk »

Det jag menade var att det är svårt att skriva en lista för vad som skall innebära vad (tex som böter för fortkörning/felparkering osv). Du la ju själv till både "ojust körning" och "kontakt" som förbehåll, hur många olika varianter ska vi ha och vad göra när det uppkommer nåt nytt fall som inte ryms inom "respekt" och "fair play".
Fundera lite på teamkörning etc om poängförlust för skrapad kofångare införs (inget problem idag men med 30 bilar vet man aldrig).

Det finns ju en tävlingsledning och en domarkommite som sköter ruljansen och de behöver inte dubbleras (de gjorde mer än jag någonsin sett förra helgen).

Att kontinuerligt diskutera runt det är den bästa medicinen och då är listan ovan en jättebra utgångspunkt. Saker kommer alltid att hända av misstag och då är det bra att kunna prata om det och inte kasta grus på varandra.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Policy för racing i MX-5 CUP

Post by Fredrik Henriksson »

Helt rätt! Att prata om det ger vanligtvis bästa utfallet. Gillar själv inte "fler regler", men det har hänt nåt i toppen de sista åren då det tidigare vad jag förstått varit extremt sällsynt med kontakt. Funkar en policy är det som sagt det bästa... :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Policy för racing i MX-5 CUP

Post by gokarting.nu »

Kanske skulle skriva lite här....

Att göra avdrag för varning/uppmärksamhetsflagg/svartflagg i mx-5 cup, helt bra idé.

För hade vi varningsflagg på Go kart banan jag jobbar på, vad händer.
Jo, ALLA som kör egoistiskt tar en varning för att kolla gränsen!
Skrattar sen bort det i depån, som att det inte var så farligt.
Detta mesande har naturligtvis upphört, nu händer minst 70% mindre grejer.

Personligen tycker jag man ska alltid sätta sig i den påkörda förarens situation, om han förlorar på vad som hänt, då är en varning bara löjligt.
Svartflagg är något jag fått två ggr för korsande av linjer, jag får skylla mig själv bara.
När jag fått svartflagg har jag varit den enda i depån som stått framför flaggan, alltså det är någonting dom andra INTE gjort och jag får inse mitt misstag.
Be a man about it.

Reglerna som SBF har är skrivna för folk som bara ska fram.
Personligen tycker jag skubbande är publikfriande, men knappast kul för den som drabbas.
Har sett hockey i Canada, dom matcherna där dom smäller på varandra mest, har flest i publiken.
Detta vet SBF.
Tror det var racet efter Flash och Colciagos stenkastande/puffande som hade högst besöksiffror i Stcc.
Pengarna talade igen.
Sbf´s regelverk är mesigt vad det gäller kontakt.

Mycket enklare och trevligare om vi alla är överens vad som gäller, Cupen mår bara bra (tror jag) om vi kan hålla den långt ifrån elit nivån där allt bara blir dyrt, buckligt och ojämt.

Stämningen i depån efter Kinnekulles sista race var inte så hög som den kunde varit.

Kasta sten i glashus är kul!!
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Post Reply