MX5 Cup, nyfiken på vad som gäller

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
torque
Posts: 4
Joined: Thu 28 May 2009, 21:56

MX5 Cup, nyfiken på vad som gäller

Post by torque »

Hej alla mazda räsers.

Har lite funderingar om MX5 cupen, är lite smått sugen på sprintrejs.
Håller på med långlopp i ercup för tillfället och körde i kinnekulle nyss.

Såg då era mazdor oh blev lite nyfiken på detta.

Vilken bil ska man satsa på? 1,6 el. 1,8l?
Noterade även att ambitionsnivån skiljer mellan förarna vilket jag tycker är ruskigt kul men om jag ska ge mig in på detta vill jag ha material som är konkurrenskraftigt.

1,8l motorn sitter den i nån annan mazdamodell? Tänker på tillgången på reservdelar.

Kommer reglerna ändras eller fortsätter ni med roadsport c reglerna även om ni får egna heat?

Såg att det diskuterades kostnader mm. i en annan tråd, har ni tänkt på SLC arrangemangen? Borde väl vara billigare och köra under SMA?

Hur ser tankarna ut inför framtiden med klassen? Kommer ni hålla det på denna nivån som nu? Dvs. gatreggad bil.
Billigt reglemente.

Läser det mesta om racing men MX5 Cup hade jag missat totalt. Lite synd att en klass med potential hamnar i skuggan.

Måste bilen vara påställd, försäkrad och skattad eller räcker det med bara besiktning och avställd bil?
I mitt fall så är det inte aktuellt att köra till racen eller till kiosken.

För övrigt så tycker jag ni ansvariga gör ett ruskigt bra jobb med snygg hemsida och hjälp när man väl hittat er haha.

Mvh Toni Ahlqvist
http://www.ahlqvist-racing.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX5 Cup, nyfiken på vad som gäller

Post by Niklas Falk »

Mest prestanda på pappret efter Roadsportreglementet som vi kör efter blir det med en 99-00 USAimport (ej helbilsgodkänd, går att gatregga med bur) utan ABS (1029Kg minvikt med förare).
USAvarianten från dessa år kombinerar även 4,3:1 diff med 1,8an (det var 4,1:1 i de Europeiska).
Vill man ha det lite mer tätstegat kan man iofs pilla dit en 6växlad låda (men ettan blir lite låg, men det förenklar stående start med greppiga däck).

Tidigare 1,8or har lite mindre effekt och kan då vara lättare enligt reglementet men det blir jobbigare att nå dit (lite beroende på vad du väger själv).

Att vi har tajt racing fast få har ens lyft på topplocket är skoj, men med fler satsande förare kanske det blir vanligare med friska motorer (fortarande enligt verkstadshandbok för bedömningen "omodifierad").

Gatreggat med aktuellt skattemärke är det som gäller, visst ger det lite knölig hantering med SBP men möjliggör även racing med endast båge och originalkat (istället för helbur och SBFkat), tröskeln in blir väldigt mycket lägre.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MX5 Cup, nyfiken på vad som gäller

Post by Fredrik Henriksson »

Skrev ett sju helv...s lång inlägg som försvann då jag blev tvungen att logga in igen. Förkortar och förenklar därför mitt resonemang då jag inte orkar skriva allt igen.... :evil: :mrgreen:

Jag skulle satsa på en 1.6 om jag visste det jag vet idag...

i grova drag finns det tre modeller (finns fler men petimetertraslainteinereraingenjörssnubbar!!! ;) :mrgreen: )...

1. NB 1.8 årsm 98-05 Dessa är motorstarkast och ligger på 140-146hk. Köper man en sådan blir man konkurenskraftig utan mkt jobb då man når gränsen 7kg/hk ganska enkelt bara genom att plocka ur mattor å lite annat smått och gott...

2. NA 1.8 årsm 94-97 Dessa har lite svagare motorer på 131-133hk och man måste jobba en del för att nå gränsen 7kg/hk. Allt "onödigt" som går att plocka med vanliga verktyg måste bort och lite "onödig" plåt måste kapas, alt man byter någon/några delar mot plast(Tak, baklucka tex). Man har samma kg/hk ratio som en NB men en lättare bil vilket ger en fördel.

3. NA 1-6 årsm 90-93 (egentligen kom de 89) Dessa har 116hk och saknar ABS så de slipper vikttillägg på 5% (vissa NA 1.8 saknar ABS och slipper även de vikttillägg). Då denna motorn är än svagare måste man ta till grova medel för att nå 7kg/hk. Ingen har gjort det än då det nog kräver att man rensar allt "onödigt" och byter ut det som går att byta mot lättare alternativ som kolfiberdetaljer osv. En 1.6a på viktgränsen skulle nog bli en killer då som sagt låg vikt ger fördel i förhållande tyngre bil med samma kg/hk-ratio.


De roliga är att vare sig du har ett enkelt eller avancerat chassi, svag eller stark motor, tung eller lätt bil, så är våra bilar så pass jämna att man har chans till en hygglig placering om man rattar rätt. :) En 1.6:a har visat sig kunna vinna Roadsport C-tävlingar med vanlig verktygslättning, långmilad motor och medelmåttigt chassi, så alla kombinationer av våra bilar kan vinna med duktigt rattande.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX5 Cup, nyfiken på vad som gäller

Post by Josen »

Måste bilen vara påställd, försäkrad och skattad eller räcker det med bara besiktning och avställd bil?
I mitt fall så är det inte aktuellt att köra till racen eller till kiosken.
Detta är något som vi försöker lösa inför 2010 så att det blir lättare att delta oavsett om du har en bil som användas gata/bana eller dedikera räser med hel-bur :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
torque
Posts: 4
Joined: Thu 28 May 2009, 21:56

Re: MX5 Cup, nyfiken på vad som gäller

Post by torque »

Tackar för svaren!

Dock tycker jag det verkar som man köper en miata och fixar max så dominerar man och har trevligt i depån.
Visst är det kul med folk som kör för nöjesskull o skiter i placering men racing för mig handlar om placeringar, 1:a så vinner man = man har gjort ett bra jobb med bil o förare.

Ambitionen skiljer sig mellan de tävlande vilket gynnar bredden men de som satsar på seger måste ändå ha dyra prylar för att hänga med, lite synd tycker jag för klassen i sig har potential till o slå ginettorna stort.

Vi kör för närvarande långlopp med honda civic från -93 med motor och mm. från -04 type-R med ca. 240hk vilket betyder att vi lagt ner ca. 120000 under 1års tid på bara bilbygge. Dumt kan man tycka men det är den enda möjligheten om man vill rejsa med bra grejer o ändå hänger vi inte med i toppen.

Startavgifterna kan jag ta men tycker det är synd att man måste bygga bil för dyra pengar för att ens ha nån chans.
Hade vi lagt dessa pengar på folkrace hade vi vunnit varenda mästerskap.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: MX5 Cup, nyfiken på vad som gäller

Post by Per Hammarsjö »

torque wrote:Ambitionen skiljer sig mellan de tävlande vilket gynnar bredden men de som satsar på seger måste ändå ha dyra prylar för att hänga med, lite synd tycker jag för klassen i sig har potential till o slå ginettorna stort.
Hej!

Visst är det så. Är det enhetsklass du har i åtanke?
Det har diskuterats men iom att vi just dragit igång och det fanns en hel del bilar som redan var byggda enligt olika specar så kör vi enligt roadsportreglementet för att göra det enkelt att komma igång.
Sen kan jag tycka det är synd att roadsportreglementet tillåter så mycket som det idag gör. Vissa bilar i klassen är så långt ifrån original så det blir nästan larvigt att delta om man tillhör de som vill använda sin bil till vardags, iallafall om man är ute efter topplacering. Så frågan är väl egentligen åt vilket håll man vill driva detta. Hård modding eller specat enhetligt och då billigt?

Jag tror att det efter årets säsong är läge att diskutera detta. Ska man göra eget reglemente eller köra vidare på roadsport?

Personligen har jag inget emot så som det fungerar idag. Bilarna är rätt jämna trots materialval. Skulle dock vilja ändra vissa saker i reglementet för att göra förutsättningarna mer lika. Bland annat titta på vikt/effekt för de olika motorerna, hur bilarna får lättas och kanske enhetsdäck? Men det förutsätter ju ett eget reglemente.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MX5 Cup, nyfiken på vad som gäller

Post by Fredrik Henriksson »

Låt säga att du hämtar en bil från tyskland, exempelvis så hämtade Magnus Claesson en NA 1.8 förra sommaren och den kostade när den var besiktigad i Sverige ca 35 000:-

Om du sen bestämmer dig för att bygga en “Värsting” så kommer det kosta ungefär så här:

Dämpare och fjädrar: 20 000:-
Krängare: 4 000:-
Lätta fälgar: 8000:-
Friskluft kit 3000:-
Bur: 15 000:-
Däck: 8000:-
Stol och bälte: 4000:-
Racekat:2500:-
Raceljuddämpare: 800:-
Extraktorgrenrör: 4000:-
Raceratt: 2000:-
Alu-svänghjul: 5000:-
Plastbussningar: 4000:-
Bettiga bromsbelägg: 3000:-
Plastbakruta , plastsidoruta: 1000:-
Endlinks: 2000:-
MC Batteri: 1000:-
lätt defr-fläkt. Brytare, mm: 1000:-

Summa: 83 300:-
+ Bil 35 000:- - à ca 120 000:-

Om du sen väljer att lätta sin bil genom att rensa hårt och kapa “onödig” plåt eller att bygga glasfiber är en smaksak. Du får bilen lätt på båda sätt och det kostar nästan ingenting mer än jobb (har nog inte lagt mer än 3-4000:- på mitt plastande och då har jag plastat nästan allt)
Fördelen med att lätta med verktyg och vinkelslip är att det går fortare. Fördelen med att lätta via glasfiber är att du har formar att gjuta nytt när det brinner till i huvudet på dina rejskollegor. ;)

Om du väljer att bygga en budgetracemiata för 60 000:- eller mer hardcore för 120 000:- så är det i båda fallen väldigt billigt. Att jämföra med folkrace som är en helt annan “sport” blir ju att jämföra äpplen och päron. Lådbilsrace blir nog ännu billigare. ;) Hitta billigare banracing med riktiga race där du får köra i ett jämnt fält med potenta banbilar tror jag blir svårt.
Själv gav jag mig in i detta för jag tycker det är skoj, hade jag letat billig hobby hade jag nog börjat pussla.

Tror inte på enhetsklasser för att få ner kostnader snarare tvärtom. Känner jag mig själv rätt så hade det nog slutat med att jag ägt 10miator där man plockat det bästa från varje. :think2: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
torque
Posts: 4
Joined: Thu 28 May 2009, 21:56

Re: MX5 Cup, nyfiken på vad som gäller

Post by torque »

Jättebra svar grabbar :up:

Är inte ute efter någon enhetsklass, ni verkar ju ha ett väl fungerande koncept redan.
Enhetsklass blir ju att alla jagar sista grammet osv. vilket fördyrar.

Det jag mest tänker på är att hålla reglerna så att det inte ska behöva bli för dyrt förräns man har en bra bil.

Ex. med importbil och moddar som kostade 120 000kr är ju inte jättedyrt, speciellt inte för de som redan håller på med racing och vet vad det kostar. Pussla är ju lite billigare :burnout:

Viktigast tror jag det är med bredden som ju verkar finnas, att man kan ge sig in i leken med 1,6a och köra som fan o hänga med. Den tycker jag måste behållas.

Det jag är ute efter är en sprintserie som är relativt billig och delta i. Med många bilar och trevligt folk.
Bonusen med MX5cup för mig är isåfall att bilen kan hållas gatreggad vilket ger fler möjligheter till bankörning.
Bor själv 5km från anderstorpsbanan och de skulle innebära att man kan köra bilen dit när man vill träna istället för att krångla med släp den korta biten.

Att man inte behöver helbur för att vara med betyder att många som annars inte tar steget kan komma o göra det.
Själv skulle jag försöka få bilen reggad med helbur så man kunde köra lite långlopp också. Hur funkar det?
Dock skulle jag önska att man kunde köra med avställd men besiktad bil, försäkringar gäller ju ändå inte på banan och skatten är dyr om man inte använder bilen som bruksbil.

Dock måste jag isåfall sälja nuvarande räsern först innan jag kan ge mig in på detta på riktigt.


Men kort o gott, har jag förstått allt rätt:

MX5 Cup kommer att se ungefär likadan ut de kommande säsongerna?
Reglerna kommer fortfarande innefatta gatreggad och halvbur?
Försöka få till egna heat?

Mvh Toni
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MX5 Cup, nyfiken på vad som gäller

Post by Fredrik Henriksson »

Svarar på dina framtidsfrågor ur ett medlemsperspektiv då jag inte är med i styrelsen,,,

Om vi kommer upp i ett stabilt startfält varje rejstillfälle, vilket jag tror kommer ske om man låter bli att klabba i regelverk, så kommer vi få egna heat i SPVM vad jag förstått.

Om det kommer se likadant ut framöver är svårt att säga. Det har höjts en del röster för ändringar kring andra viktgänser, enhetsdäck, hur man får lätta, jämna ut "orättvisorna" för 1.6:or osv osv. Jag hoppas att vi kör efter Roadsportsreglementet även framöver då det är stabila regler som funkar bra.

Jag har funderat en hel del på vilken bil som är optimalast och ser numera ganska snabbt hålen i de förslag som kastas fram med jämna mellanrum då nån hamnat efter eller någon har åkt ifrån vid något tillfälle.

Bara för att visa hur svårt det är att ändra så det blir "rättvist" så kan man föra ett förenklat resonemang...
Idag tycker de flesta synd om 1.6:an fast det egentligen är den bästa bilen att utgå ifrån om man fortsatt tillåts lätta. Om vi förbjuder lättning blir 1.6an den sämsta bilen och alla skulle köra en 1.8 NB för att vara konkurenskraftig. Likaså blir en "icke skruva eller plasta lättning" dvs "endast matta och stol-lättning" en jordskredsseger för NB. Att endast tillåta plåtkapning och inte plastning som lättning är meningslöst då det går att såga sig ner till samma vikt som plast i princip.Räknade på att jag vinner ca 10kg på min plast istället för att gå loss med vinkelslip på lucka och dörrar, men jag lär inte bli långsammare med plåtlättning då jag redan nu måste tanka upp 20liter för att inte bli underviktig. Nyttan med plast är att du kan fixa reservdelar billigt, INTE FÖRDYRA genom att köpa dyr plåt på skroten, och att det uppenbart har en psykologisk effekt. ;)


Vikt till roadsports kg/hk-gränser, förarskills och settings är billiga sätt att bättra varvtider. Alla kan gå loss med vinkelslip och verktyg på sina motorsvagare bilar om dom vill utan att det kostar något, alla har möjlighet att utveckla sin förarskills och alla har möjlighet att justera hjulinställningar.
Pengar som gör att vissa bilar går snabbare än andra ligger i: Fräsch motor, bra dämpare och fjädrar, bra krängare, Bur/rails(stabilt chassi), Tilluft/frånluft, utväxling, Alternativlösning för mer Camber, rätt däck.

I min mening så är däck det enda av de pengakrävande modsen som man kan ha enhetligt utan att befintliga medlemmar hoppar av Cupen. Skulle någon säga att jag måste ta bort min bur och skruva dit gula Koni skulle iaf min tid i Cupen avslutas på studs. :mrgreen:


Så som svar, utifrån vad jag hört och läst, verkar det som det skall tas en funderare till hösten på förändring av regler och ev frångång från Roadsportsreglementet. Jag hoppas dom inte ändrar ett smack (ev däck) och att det istället spikas att vi för x antal år skall ha oförändrade regler så att folk vågar satsa på sina bilar. Jag vågade då Roadsport finns i grunden och de insett vikten av långsiktigt stabilt reglemente (nästan för hardcore så de inte hänger med i tiden med motorstyr mm)

Uj vad sent det blev när man kluttar ner vad man tänker, dags att sussa...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
torque
Posts: 4
Joined: Thu 28 May 2009, 21:56

Re: MX5 Cup, nyfiken på vad som gäller

Post by torque »

Jättebra skrivet av Fredrik Henriksson, håller absolut med dig.
Har läst igenom roadsportreglerna och tycker bra om dessa.

Om inget oförutsett händer i höst kommer jag satsa på att bygga/köpa en bil till Mx5cup nästa säsong.

Dock har jag lite frågor om detta, vi kommer isåfall vara 2 förare på samma bil, räknas poängen för föraren eller bilen?

Kan man köra varsitt heat och vara med i matchen?

Kommer absolut inte bygga nån värsting då jag ser de som hotet mot en bra serie.
Blir nog en sönderkapad 1,6a till och börja med, ska läsa på lite mer innan.

Har sökt efter bra mx5 forum i sverige men det verkar som de bästa finns utomlands? Är van vid hondaklubbens kanonforum med svar på allt haha.

Vilka är det som har ansvaret för tävlingarna nästa säsong? Hur vet man vilka banor som kommer vara med och blir det 3 tävlingar i mx5cup även då?

Tänkte om vi kunde göra så att jag kör mx5cup och farsan roadsport c så delar vi på bilen ändå.

Löser sig alla pusselbitar som krävs i racing också så är vi inte främmande och satsa med 2 bilar men då ska det gå med billiga delar osv.

Trevlig sommar allihopa!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX5 Cup, nyfiken på vad som gäller

Post by Niklas Falk »

torque wrote:Dock har jag lite frågor om detta, vi kommer isåfall vara 2 förare på samma bil, räknas poängen för föraren eller bilen?

Kan man köra varsitt heat och vara med i matchen?
Riktigt hur MX5Cupen kommer att räkna poäng för delad bil tror jag vi inte tänkt på men i SPVM så är det bilen som får poängen. Det gör att två förare kan dela upp körningen fritt (kval, race1, race2, en helg var) mellan sig.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: MX5 Cup, nyfiken på vad som gäller

Post by Per Hammarsjö »

Det kanske inte är så dumt att ge poängen till bilen istället för förare.
Post Reply