Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Mats Lundin »

Jättekul att läsa om era upplevelser. För mig som fajtades i bakersta delen av fältet är det kul att få reda på vad som hände där framme.

Jag var sen att anmäla mig till tävlingen, minst sagt oinspirerad. Väl på plats var det absolut värt resan. Riktigt kul att köra racerbil efter vinteruppehållet. Dessutom mycket trevligt umgänge i depån, där vår favoritsupporter, :banana: HDZon, är guld värd som sammanhållande "pappa" till alla struliga racers. Tack för att du ställer upp.

Nu måste jag se över (under?) bilen som var i lägsta laget för vår tekniske kontrollant. På Falkenberg i höstas meddelade han att jag hade god marginal, för att på Kinnekulle ha mindre än 60 mm. :( Och bilen som bara har stått i garage hela vintern. :think2: Jag ska söka upp en slät yta och kontrollmäta, det första jag gör.

Nu ser jag fram mot SSM i juli. Ska bli kul att inte komma sist där heller ... :twisted:
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Josen »

Läste bästatider på SSKs hemsida. Kul och imponerande att debutanterna körde 1.05-1.06 tider!! :up: :burnout:
Såg att främsta i A körde på 56 tider - är det rimligt ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Såg att främsta i A körde på 56 tider - är det rimligt ?
Nä, det var nåt spök med tiderna, fantomtiderna sattes på varv 1 för många, knappast troligt.
Almqvists bästa varv under race1 var 59,494 (race2 59,357) enligt mylaps.com (varvtider tillgängligt om man reggat sin transponder).

Vad sägs om 1.08 inklusive besök i sandfållan efter TVkrönet (resulterande i ett halvkilo grus i fälgen) :P
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Nu finns det bilder från racefoto också!

http://www.spvm.se/index.php?mact=Album ... turnid=117

Snyggt skutt pettson gör! :)
Tre i bredd tillbaka under bron är inte illa det heller (bild 91+92 i Roadsports bildgalleri) :)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Andreas E »

Här kommer en (lång) race report från en total rookies upplevelser under årets första MX-5 Cup tävling:

Huvudmålen jag hade satt upp för min debuttävling var att jag och bilen skulle vara hela efter helgen slut, jag skulle förbättra min körning samt att jag skulle ha roligt ute på banan.

Eftersom jag kört på Malmby flygfält söndagen innan var bilen redan i race-mode (dvs race-stol, 6-punktbälte och r-däck monterade) var det inte mycket som behövde förberedas inför helgen. Det som återstod var bara att montera ut passagerarstolen och packa in det som behövdes för tävlingshelgen.

Rullade iväg från Västerås på lördag och var på plats vid 14-tiden i depån vid Kinnekulle ring. Flertalet miator var redan på plats och Hans Danielsson. hade satt upp klubbens tält och beachflagga så det var enkelt att hitta (tusen tack Hans för all hjälp under helgen).
I depån.jpg
I depån.jpg (164.67 KiB) Viewed 1615 times
Väl på plats i depån var det bara att hitta en plats, lasta ur bilen och sätta på dekalerna med startnummer (magnetskyltarna fungerade fint hela helgen).

Hade inte riktigt koll på allt det administrativa (anmälan, besiktning, förarsammanträde osv) inför racet men dels är det inte så krångligt som det låter och dels är det bara att ta rygg på någon av de som är erfarna så löser det sig.
Efter att ha anmält mig, hyrt transponder och betalt i sekretariatet var det bara att vänta på den fria träningen som var på lördag eftermiddagen. Ett tips för er som planerar att köra race och inte har investerar i en egen transponder: Man måste inte köpa en transponderhållare. Jag gjorde det men kom fram till att det går lika bra att tejpa fast den med silvertejp och då sparar man i alla fall en hundralapp.
Innan tidsträningen var det även tid att spöka ut bilen med ”SPVM” och ”Automobil Sport Car Cup” dekaler vilket faktiskt fick bilen att se lite rejsigare ut.

Så var det dags för fria träningen och nu började jag bli riktigt nervös. Visserligen har jag kört med klubben på bana några år men nu var det ju på ”riktigt”. Att vi dessutom skulle dela banan med modsport bilar på 800+ hästar och slicks gjorde mig inte lugnare. Hur som helst var det bara att dra på sig den personliga skyddsutrustningen (första gången jag har hela baletten med underställ och overall på mig när jag sitter i bilen) och rulla upp till banan.
Första varvet blev smått kaosartat för min del med modsport och Roadsport A bilar passerade stup i ett. Fick lägga större delen av min tid på att titta i backspegeln och hålla mig ur spår. Andra varvet fick jag en liten lucka så jag kunde fokusera på min körning, men då var det så klart en bil som fick motorfel och läckte ut olja på banan (bar jag hade tittat igenom materialet från licenskursen så att jag visste vad gul flagga med rött betydde…). Så det vara bara att sänka farten lite och försöka undvika oljan på banan. Dock fick inte varningen om att det var halt på banan alla att sänka farten och efter TV-krönet kom en Seven ifatt. Jag gick ut i ytterspår för att släppa förbi och ser i backspegeln att han dyker på innern. Nästa gång jag tittar åt höger ser jag honom komma upp jämsides med mig baklänges! Han hade tydligen kört mitt i strängen av oljan och snurrade jämsides med mig. Som tur var hade vi ordentlig marginal från början och klarade att undvika kontakt med någon meters marginal.
Var lite småskärrad när jag kom ut på start och mål-rakan och det kändes inte alltför surt när jag såg den röda flaggan som betydde att körningen avbröts. Totalt blev det nog bara 4 varv och det var inte ett enda där jag kunde fokusera på att köra bil.

Väl tillbaka i depån var det dags för besiktning av bilen. Var lite orolig eftersom min vagnsboksbesiktning mest handlade om att fylla i papper och knappt något om att titta på om bilen verkligen var OK. Men jag oroade mig i onödan och fick bara tillsägelse om att sätta i saxpinnar i bälteshakarna (något jag glömt trots att Niklas F påmint om det här i forumet) vilket var snabbt fixat.

Efter besiktningen var de praktiska bitarna under lördagen avklarade. Resten av kvällen spenderades i depån med pizza, lite öl och bilsnack. Mycket roligt att man som rookie och talanglös förare inte hade några problem att få vara med i gemenskapen i depån (har sysslat med några andra sporter när jag var yngre där de duktiga inte var det minsta intresserade att prata med nykomlingar).

Efter en hotellnatt på Postiljonen i Götene var det dags för förarsammanträde på morgonen. Här gäller det att vara fokuserad tänkte jag så att man kan ta till sig all information. Det visade sig att min förväntningar inte stämde helt utan det var bara en väldigt kort info om att man skulle respektera gulflagg och att en av de 9 posteringarna var obemannad. Hur som helst var förargenomgången avklarad och nu återstod bara körningen fördelad på en warm-up, 2 tidskval och 2 race. Att klämma in 5 körningar på en dag innebar ett tight schema om man han inte med mycket mer än att köra, dricka lite vatten i depån och sedan göra sig redo att köra igen.

Förra året körde jag på ca 1,09,5 på Kinnekulle och eftersom Josen kört på 1,02,5 tidigare i veckan började jag tänka på hur förnedrad jag skulle bli under dagen (om jag nu ens skulle få köra racen pga 110% regeln…). De få tider som registrerades under träningen på lördagens kaosartade träning var ju inte direkt upplyftande (jag körde på ca 1,10-1,12).

Under warm-up körningen fick jag emellanåt luckor och kunde fokusera på min egen körning och lyckades få in lite flyt i körningen. Det var svårt att känna om jag förbättrade min tid jämfört med förra året så det var glädjande att se att min bästa tid under warm-up var precis över 1,07. En förbättring med ca 2,5 sekunder var jag mycket nöjd med.

Tidskval 1 gick mindre bra, fick inte till körningen och hamnade klart sist av miatorna i resultatlistan på 1,07,7. I Parc Ferme efter kvalet fick jag chansen att väga bilen och hamnade på 1060 kg med mig i bilen och halv tank. Med min orörda 116 hk motor innebär det att jag kan lätta bort 200 kg och fortfarande köra i Roadsport C! Någon som har tips på vart man hittar 200 kg som kan avvaras på bilen utan att komforten blir lidande …

Tidskval 2 flöt på bättre och jag lyckade komma ner till 1,06,82. Jag trodde inte innan helgen att jag skulle kunna komma ner i 1,06 tider så jag borde vara nöjd. Men eftersom alla andra miataförare körde så förbaskat bra hade jag fortfarande sämsta kvaltiden vilket var lite tråkigt. Fördelen med att köra långsamt var dock att jag inte hamnade mitt i fältet i race 1 där risken för plåtskador ökar utan jag kunde i lugn och ro rulla ut på start och mål rakan längst bak i fältet.

Att starta längst bak visade sig dock inte bara ha fördelar. Det var väldigt svårt att se den röda lampan som visar när starten går och i race 1 missade vi 3 miator som låg längst bak starten helt. Jag fick något varv i början där jag hade tyckte jag hade chans att få kontakt med Mats Lundin som låg framför men sedan drog han ifrån till ett behörigt avstånd. Efter att de snabbast Roadsport A bilarna varvat oss hade jag några varv där jag plockade några meter på Mats men jag var aldrig när att komma ifatt och på sista varven gled han ifrån igen.
Positivt med race 1 var i alla fall att jag helskinnat klarat av min racepremiär och att jag dessutom satt mitt snabbaste varv hittills på Kinnekulle med 1,06,79 (+ några till varv under 1,07).

Till race 2 hade Fredrik Henriksson äntligen fått ordning på sin bil och eftersom han inte hunnit med tidskvalet fick han starta sist tillsammans med en Seven som brutit föregående race. Jag var lite mer observant vid starten denna gång och kom iväg hyfsat (även om Mats L fick en bättre start och smet före både mig och Pettson). Eftersom jag visste att både Seven-bilen och Fredrik H var mycket snabbare valde jag att ta ett vidare spår i Kvarnkurvan och släppa förbi dem på innern.
Jag fick dock chansen att känna på lite riktigt racing en kort stund. Jag hamnade en bit bakom Mats L och Pettson som slogs om positioner och på varv 4 fick Pettson lite sladd i kurvan upp mot TV-krönet och jag kunde då smita förbi. Trevligt att se att en av de få bilder från race-foto på min bil är då jag ligger före Pettson i loppet:
Före Pettson under bron.jpg
Före Pettson under bron.jpg (92.45 KiB) Viewed 1624 times
Dessvärre var det för stor skillnad i speed mellan oss och 1,5 varv senare så kunde kan susa förbi på rakan. Det finns tråkigt nog inte mycket att göra med en tung bil med 1,6 liters motorn om man inte får en riktigt bra utgång ut på rakan. Efter att Pettson kört om jagade han ifatt Mats L och för min del blev tyvärr resten av loppet en körning ensam. Att ha kört 4 pass redan under dagen satte också sina spår och det var svårt att hålla koncentrationen upp vilket även visade sig på varvtiderna.
Nackdelen med att köra själv var att jag helt missade de underhållande fighterna i täten på MX-5 Cup. Ska bli roligt att se filmerna när ni hunnit ladda upp dem.

Efter sista racet var det dags att packa ihop samt hylla de som kan köra bil under prisutdelningen. Kom tillbaka till Västerås vid 22-tiden, tämligen utmattad men nöjd med helgen.

Efter att i efterhand analyserat min körning tror jag att genom att vara mindre feg, bromsa senare och fokusera på att få en bra utgång på rakan borde jag med bilen som den är nu och med min brist på talang och erfarenhet kunna kapa ca ½ sekund på varvtiden. Med mer erfarenhet borde jag kunna att kapa ytterligare 1 sekund men vill jag krypa ner till 1,04-tider blir jag nog tvungen att ge mig på bilen (hårdare fjädrar, nya krängningshämmare och framförallt lätta bilen ordentligt).
Skulle dock helst vilja fortsätta på samma nivå som nu så jag hoppas att det är fler som funderar på att börja köra MX-5 Cup med ”lagom” preppade bilar (och gärna med liknade brist på talang som jag). För det enda jag saknade under min racepremiär var lite tight gentleman racing om placeringar. I övrigt var det en toppenhelg och jag kan varmt rekommendera alla som funderar på att prova att ta steget om ni har möjlighet, ni kommer inte att ångra er.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Dennis Kullman »

Tack alla ni som skriver dessa långa racerapporter. :up:
Andreas: du är lite väl hård mot dig själv; begränsad erfarenhet är en sak, men att talang saknas tror jag inte på. 8)

Visst vore det kul om fler gör som du och försöker begränsa modifieringarna; vi som redan skruvat bort en massa bekvämligheter och köpt en del rejsigare delar lär väl inte "backa" och kommer att ha fördelar av det, men det roligaste är ju att ha någon att fajtas med någonstans i fältet.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Per Hammarsjö »

:up: :up:

Nästa år ligger du 1.04! Träna träna träna.... Jag kör ju fortfarande på Gula Konis med samma fjäderspec som dig. Och jag tror nog att om jag skulle ställt in bilen ordentligt till Kinnekulle skulle jag tittat ner på 1.03 tider. Träning träning träning. Prylarna vi köper gör rätt "lite" i slutändan. Förutom Fredrik då som kör med lustgas i sin bil... :roll: :bow: ;)
User avatar
Leif Jönsson
Posts: 89
Joined: Thu 28 Feb 2008, 13:47

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Leif Jönsson »

Andreas K wrote:
Skulle dock helst vilja fortsätta på samma nivå som nu så jag hoppas att det är fler som funderar på att börja köra MX-5 Cup med ”lagom” preppade bilar (och gärna med liknade brist på talang som jag). För det enda jag saknade under min racepremiär var lite tight gentleman racing om placeringar. I övrigt var det en toppenhelg och jag kan varmt rekommendera alla som funderar på att prova att ta steget om ni har möjlighet, ni kommer inte att ångra er.

/Andreas K
Om allt kommer på plats så är jag med och tampas med dig nästa år, problemet är att då har du fått ett års erfarenhet mer 8)
Min ombyggnad av bilen och övriga saker som behövs blev uppsköten på grund av olika saker men jag har satt igång igen nu. Senast igår så beställde jag mina dämpare från England. Jag letar febrilt efter beganade förarkläder men alla som jag har hittat har varit för små. (188cm / 90Kg) Planerar lite bantning till 85 :wink:
Jag hittade en overall i storlek 56 (sparco) men jag tror att den är för liten. enligt deras mått tabell så bör jag ha en 58 eller 60. stämmer det?
//Leif J
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Fredrik Henriksson »

kul läsning Andreas(K)!! :up: :D
Knappast talanglöst att få till en 1.06 tid i debuten! Konsekventa varvtider mellan 1.06-1.07 har tidigare räckt till pallplats i Roadsport-C. :)
Körde 1.06 tider i min debut med 1080kg(70kg från gränsen) och körde då ikapp ett viktoptimerat erfaret ekipage i orange kulör, detta var långt innan lust/styrengas var på tapeten... ;) :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Mats Lundin »

Leif Jönsson wrote:
Andreas K wrote:

Jag hittade en overall i storlek 56 (sparco) men jag tror att den är för liten. enligt deras mått tabell så bör jag ha en 58 eller 60. stämmer det?
//Leif J
Stämmer sannolikt. Jag har en storlek 54 och är 179cm/74 kg, och den är perfekt på mig.


Tack för bra beskrivning av premiären, Andreas. Snart har du tränat ikapp mig och då kommer jag att få det svettig att undvika sistaplatsen. Men jag är beredd ... :twisted:
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by gokarting.nu »

Strålande text Andreas..SNYGGT NAMN!!..

Vill bara flika in en grej "nybörjaren.." jag vet om en kille( typ jag..) som inte körde under 1,0750 med sin 1,6 Miata -92a. Som var olättad.
Den bilen kördes vid TRE olika tillfällen på Kinnekulle.
Jag är ingen en förartalang.
200 kg är mycket. Där har du svaret.

Personligen tycker jag 1,6orna skulle få mer friheter och 1,8 bilarna orginal orginal. Eller upp med vikten för 1,8.
Detta är jag övertygad skulle öka intresset för cupen.
Det är synd och skam att ni måste skära sönder bilarna för att komma ner i vikt.

Täta fighter är det jag vill ha, (.till vissa gränser......oooppppssss. :oops: ) kul att du tänker lika där.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Magnus Pettson »

Skutt ja, trodde ja va borta men 20 år i Jeep/offroad sätter sina spår :wink:
Håller med dej Andreas: 200 kg bort :!: jag åker oxå 1,6 och kanske 20 kg lättare än dej, men håller med föregående talare: träning träning träning, så blir man snabbare även om man aldrig kommer i kapp de där andra. tycker i alla fall att vi hade rätt kul där bak. Och igen: tänk om vi slapp A-bilarna :!:
De e mycke nu...
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Andreas E »

Magnus Pettson wrote:Skutt ja, trodde ja va borta men 20 år i Jeep/offroad sätter sina spår :wink:
Håller med dej Andreas: 200 kg bort :!: jag åker oxå 1,6 och kanske 20 kg lättare än dej, men håller med föregående talare: träning träning träning, så blir man snabbare även om man aldrig kommer i kapp de där andra. tycker i alla fall att vi hade rätt kul där bak. Och igen: tänk om vi slapp A-bilarna :!:
Låter hoppfullt att du med en 1,6a och nästan samma vikt som mig kan köra på låga 1,05-tider. Ska börja klura på vad man kan göra för enklare form av lättning som inte påverkar komforten för mycket som jag kan roa mig med i höst. Dessutom tror jag ett vinterprojekt ska bli att göra något åt andningen för bilen (tror att min helt orörda motor på snart 11000 mil har tappat ganska många pållar med åren). Men känner jag mig själv blir det nog en lite billigare lösning för motorn (har alltid varit snål :roll: ).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Crazy Ivan »

Skitkul att läsa Andreas !
Bra med dessa rookieberättelser - dom känns så verkliga.

(Tänk att mina gamla fälgar gjort tjänst i en Cup ! :P Hoppas dom var runda och lätta att balansera....)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Andreas E »

Crazy Ivan wrote: ...
(Tänk att mina gamla fälgar gjort tjänst i en Cup ! :P Hoppas dom var runda och lätta att balansera....)
Fälgarna fungerade fint och de var fortfarande balanserade efter att totalt en knytnävsstor hög med gummi hade fastnat på fälgarna. Den enda lilla issuen är att det är lite för stor ET vilket får däcken att skrapa i skärmkanten i vissa extrema fall (högerkurvan efter Molins där det är ordentlig ojämn asfalt). Men det löser säg om jag bara får tummen ur och fixar till skärmkanterna.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Dennis Kullman »

Andreas K wrote:Dessutom tror jag ett vinterprojekt ska bli att göra något åt andningen för bilen (tror att min helt orörda motor på snart 11000 mil har tappat ganska många pållar med åren). Men känner jag mig själv blir det nog en lite billigare lösning för motorn (har alltid varit snål :roll: ).
Min 1,6a har snart gått 14000 mil (varav 7000 hårda mil med mig); hur många hästar den tappat vet jag inte, men jag tror inte att du behöver oroa dig för en motor som gått futtiga 11000 mil. :D
Lite lättare andning skadar förstås inte. :up:
Det som påverkat komforten mest i fel riktning (för mig) var när jag tog bort den lilla ljud/resonansdämparen efter katalysatorn...
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by kroegarn »

Dennis Kullman wrote:
Andreas K wrote:Dessutom tror jag ett vinterprojekt ska bli att göra något åt andningen för bilen (tror att min helt orörda motor på snart 11000 mil har tappat ganska många pållar med åren). Men känner jag mig själv blir det nog en lite billigare lösning för motorn (har alltid varit snål :roll: ).
Min 1,6a har snart gått 14000 mil (varav 7000 hårda mil med mig); hur många hästar den tappat vet jag inte, men jag tror inte att du behöver oroa dig för en motor som gått futtiga 11000 mil. :D
Lite lättare andning skadar förstås inte. :up:
Det som påverkat komforten mest i fel riktning (för mig) var när jag tog bort den lilla ljud/resonansdämparen efter katalysatorn...
Bara för att inflika på antalet mil så kan meddela att min har gått +148 000 miles = snart 24 000 mil!! Jag hänger iaf med tillräckligt bra för att inte behöva ge mig på någon motorrenovering än 8)
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by CG Leijonhufvud »

:up: kul läsning Andreas, som Dennis inflikade var inte för hård mot tid själv! Har sett dig köra många gånger och kan intyga att du INTE saknar talang. Men klart det är "lite pirrigt fösta gången" men det kommer säkert att ge sig.

vad gäller motor är det nog så att de flesta som tävlar har racers som gått >10 000 mil, är i sig inget problem så länge man är lite hygglig mot motorn och byter olja och stift filter etc. nå´n gång då och då..
CG Leijonhufvud
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Dennis Kullman »

CG Leijonhufvud wrote:vad gäller motor är det nog så att de flesta som tävlar har racers som gått >10 000 mil, är i sig inget problem så länge man är lite hygglig mot motorn och byter olja och stift filter etc. nå´n gång då och då..
Visst f-n... oljebytet glömde jag... :oops: :roll:
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Crazy Ivan »

Andreas K wrote:
Crazy Ivan wrote: ...
(Tänk att mina gamla fälgar gjort tjänst i en Cup ! :P Hoppas dom var runda och lätta att balansera....)
Fälgarna fungerade fint och de var fortfarande balanserade efter att totalt en knytnävsstor hög med gummi hade fastnat på fälgarna. Den enda lilla issuen är att det är lite för stor ET vilket får däcken att skrapa i skärmkanten i vissa extrema fall (högerkurvan efter Molins där det är ordentlig ojämn asfalt). Men det löser säg om jag bara får tummen ur och fixar till skärmkanterna.

/Andreas K
Jag klarade mig från skrap gonom att värma innerskärmen med värmepistol samtidigt som jag bockade upp plåtblecken som den sitter skruvad i.
Beror iofs på hur breda däcken är. Skiljer ju en hel del mellan olika fabrikat trots samma storlek.
Mina gat-Toyo är klart bredare än mina tidigare Yokohama A539 t.ex.
Gäller väl samma med R-däck gissar jag.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Magnus Pettson »

De brukar faktiskt skilja mellan gat- och R-däck. G-d verkar mätas där de är svullstigast medan R-d mäts slitbanan.
De e mycke nu...
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Niklas Falk »

Hur går det med redigeringen av de filmer som togs på Kinnekulle, blev det nåt och är det "nån" som har fått på sitt bord att plita ihop några minuter action?

Det är ju lätt att efterfråga när min egen kamera hade defekt batteri... :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Fredrik Henriksson »

Hur går det med filmerna Per? Du behöver inte klippa ihop nån snygg rejsfilm, vet att du har mkt nu, ladda upp bara och dela på hälften om d är för stora. :)
Är ju nyfiken på att se bilens beteende, särskilt closeupfilm under bron då vi låg jäkligt nära varandra! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by gokarting.nu »

Niklas Falk wrote:Hur går det med redigeringen av de filmer som togs på Kinnekulle, blev det nåt och är det "nån" som har fått på sitt bord att plita ihop några minuter action?

Det är ju lätt att efterfråga när min egen kamera hade defekt batteri... :)

....en del har frågat efter denna film...tack Henrik P, för lånet av kameran.

Kommentera gärna vad ni tyckte om produktionen...(..o körningen..)

http://www.youtube.com/watch?v=sSrfe9EeqnI
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Post Reply