Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Dennis Kullman »

waern wrote:Ja sicken helg :rolleyes3: jag är fortfarande helt slut. Det var en händelserik premiär tävling för min del, sprängd kylarslang, oljeläckage och vevaxelremskivan med remmar flög iväg :think2: Men allt gick att fixa så det var bara ett fåtal varv som man missade stort tack till Pettson som hade ett par M6or att låna ut så jag kom till start i Race 1 Jo som tack så råkade jag vara ivägen för honom i stort sett hela racet :oops: sorry jag får bjuda på en kall nästa gång eller en låda skruv :wink: Det var hur kul som helst att se att det var så jämt mellan alla så det blev race mellan oss även om man inte låg i toppen :up: Det var kul att träffa alla och ser redan fram emot Knutstorp :banana:
Visst var det kul att träffas! Skönt att du kom hem ordentligt efter en ovanligt mekintensiv dag för en miataförare. :D
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Fredrik Henriksson »

Efter att jag och Gäddhultar´n skruvat i flera dygn stod äntligen bilen på fyra hjul vid 9 tiden igår morse, vilket den inte gjort sedan november förra året. Det mesta av det jag planerat att genomföra under vintern blev gjort, även om det inte gjordes i vintras utan istället veckorna före denna årets första cuprejs på Kinnekulle, don´t ask me why... :wink: :think2: :roll: :mrgreen:
Jag kan tala om att man inte är speciellt effektiv i sitt mekande när man hoppar över sömn natten innan rejs, men va f.n,,, bilen skulle bara ihop för rejsa i cuppremiären var bara ett måste!!! Tyvärr hann vi inte få ihop bilen i tid till kvalen under förmiddagen men jag hade ändå gott hopp om att hinna till race 1 som startade nån gång efter klockan 2. Jag kom iväg från Gäddhultar´ns garage strax efter klockan elva men tyvärr så är verkligheten sådan att det är svårt att bygga om och skruva ihop en bil på några dygn utan att missa nåt och det som missades var att dra åt lambdapluggen till "titthålet" i den nymonterade rejskissemissen. När jag kommit ut på motorvägen strax efter Alingsås så hör jag "plinplongklangbong och bilen börjar väsnas nåt djävulsk! :shock: Jag trodde först att det nymonterade avgassystemet delat på sig men en snabb titt under bilen efter att ha rullat av vid första bästa avfart visade som sagt att pluggen var väck. :( Att olagligt leta nål i höstack på motorvägen hade jag ingen större lust med så det blev att ringa Gäddhultar´n och gubbarna i MX5-tältet i depån för bästa alternativlösning. Samtidigt som Henrik Pihl jagar Lamdaplugg på Kullen får jag ett sms från Gäddhultar´n att Biltema i Skövde har öppet. Efter en snabb pling till Henrik och ett svar att ingen Lambdaplugg finns för utlåning men att det ev går att få loss Lambdan från Henriks bil bestämmer jag mig för att chansa på att hinna till Biltema.

Uj, nu ringer Mange "Viking" på dörren, blir att ta paus i racerapportskrivandet och tjöta rejsbil en stund... :)

Inne på Biltema visar det sig omöjligt att hitta en alternativplugg, kollade på oljetrågspluggar till en massa bilar, fick tipset av Gäddhultarn att Renult skulle passa men hittade ingen sån plugg eftersom den bilen endast består av "fyra hjul och en bult" *höhöhö* :roll:
Jag försökte sedan köpa "bara pluggen" från Biltema racekat men det slutade med att jag fick köpa hela skiten plus en insexnyckel :bang2: och sedan lägga mig på biltemas parkering och skruva dit pluggen.

Nu är jag på väg till Kullen med en "tyst" bil och ringer samtidigt besiktningsmannen som lovar att hålla racet om jag kommer dit innan loppet startat. Väl framme kastar jag mig in och betalar full avgift för race, transponder och nummerlapp då jag hör att kallelsen till roadsportfältet ropas ut och jag därmed bör hinna. När jag besiktigar bilen i parc ferméområdet(stavning) ser jag roadsportfältet i lineupen och får samtidigt höra av besiktningsgubben att det är "för sent" att skjuta på starten då jag måste ha ett individuellt förarmöte med banchefen. Så mkt för muntliga löften när man väl betalt startavgiften! :evil: Börjar bli benägen att hålla med Josen om resonemanget kring vad som kommer först för vissa klubbar, pengarna eller fler aktiva! :( Jag funderar allvarligt på att skita i Karlskoga (osäker på om det är SSK som är arr där dock)...

Efter det MKT VIKTIGA förarmötet där jag fick information om att använda pressening under bilen i depån, men att det inte gäller mig nu när jag ändå bara ska köra sista racet, samt att man skall respektera gulflagg så rullade jag en smula ilsken tillbaka till MX5tältet i depån.

Snart kom Cupfältet tillbaka till depån och det tjötades lite skit och några var lite intresserade av att titta på bilen då man gjort om lite sedan förra året. :) Det var tätt mellan rejsen så efter lite handskak, titt under motorhuven och instruktioner till Magnus "Viking" att montera min Goprokamera var det dags att klä på sig overallen inför första rejset för säsongen! :shock: :banana:

På lineupen är jag nervös då jag inte kört på länge och för att jag inte vet vart bilen står efter vinterns förändringar. Kommer buren som styvar upp Chassit lira med fjädrar, dämpare och krängare? (Pratade med en Chassikille på Volvo som sa att det mkt väl kan gå långsammare då allt innan är gjort för en "mjukare" bil) Skulle mitt hembyggdaluftintag funka? Är dåcken sämre efter stått ute i vintras? Skulle hårdare koppling och lättat svänghjul vara hanterbart under race? Frågorna var många och snart skulle man få svar...:shock:

Ute på uppvärmingsvarvet fick jag baksläpp i första kurvan och tänkte SHIT! BILEN KOMMER ÖVERSTYRA NÅT DJÄVULSKT!! :shock: I vanlig ordning så missar jag starten, denna gång pga av att de fortfarande har flaggan viftandes, man skulle tydlingen ha fokuserat på lamporna istället... :? :oops: :o

Nu var rejset i full gång! Jag känner ganska omgående att bilen är tight och att det mesta verkar lira bra ihop. :) Min numera lägre(på golvet) sittställning med riktig race-ratt (som sitter närmare kroppen) gör att jag faktiskt "känner" bilen i kurvorna och kan för första gången styra med båda händerna på ratten! :banana:
Jag fick starta sist då jag inte fick köra race 1 så jag anade redan innan att jag nog skulle kunna köra förbi en och annan av debutförarna. Redan första varvet kör jag förbi en miata och när jag ska under bron efter första varvet håller det på att gå riktigt illa, jag håller spettet och kommer ifatt två miator i bred som båda får för sig att bromsa mitt under bron!!! :shock: :o Jag tvingas bromsa och får extrem obalans i bilen, när jag känner att "kastet" är på väg får det bära eller brista, jag tvingas trycka plattan i mattan och jag missar röven på den högra miatan precis och snuddar bankanten men lyckas hålla mig kvar! *pust* Jag hade visst glömt av att även jag bromsade där innan nån Niklas, Per mfl lite snällt talade om att det faktiskt går att hålla full sula där... :burnout:

Efter att klippt om mina bromsande kompisar hamnade jag bakom rejsräven Petsson. Denna mannen har inte den fula ovanan att släppa förbi kreti och pleti bara för dom ber snällt. :wink: :mrgreen: Så efter två frustrerande varv där Allfixaren stängt duktigt bestämmer jag mig för att gå den svåra vägen och ta honom på yttern i kvarnkurvan. Detta projekt lyckades och efter lite släpp och gummisprut i ytterspår bland alla däckrester var jag om! :banana: Tack Petsson för att du åtminstone inte täckte hela kvarnkurvan! :wink: :mrgreen:
Kullen är min favoritbana och jag lärde mig ganska vettiga spårval förra året, detta ihop med kombinationen tightare chassi gjorde att jag väldigt snabbt tog mig förbi i fältet, det blev en eller två per varv kändes det som, även någon B-bil Porsche strök med innan det var dags att ta skalpen jag siktat in mig på sedan senaste rejset på Kullen förra året. :wink: Nu låg den Norrlansguldfärgade tidningsreklampelaren så jag iaf såg honom på start och målrakan, NU ska jag ta honom!! :twisted:

Antalet varv kvar att köra började minska drastisikt, men då jag kom ifatt den Orangea Flamman i samband med A-bilarnas jobbiga varvningar insåg jag att jag faktiskt har farten att ta mig om bara luckan kommer. Det tog ett par varv där jag låg i rumpen och stressade innan misstaget kom som gjorde att jag kunde sula om!! :banana: :burnout: :twisted: 8) :D När jag väl kommit förbi Per var tävlingen i princip slut, även om jag nu såg Kullman och den på mer än ett sätt nötta Mattafaran ;) så insåg jag att jag inte skulle hinna komma ikapp och om innan målflagg då dessa ekipage är för kvicka för att plocka 100tals meter per var och är minst lika luriga som Per och Petsson att ta sig förbi så det blev att bevaka sin position och inte göra några klantmissar och därmed missa cupbronset... :)
Intressant att notera för egen del efter rejset var att jag gjort bra tider vart varv trots att jag pga av min startposition inte fått ett enda fritt varv! 8) Ska bli kul att se vad man kan göra för tid när man får "vara ifred" :think2: :) :twisted:

Kvällen avslutades med ett pizzeriabesök tillsammans med rejskollegor efter sedvanliga rejsanalyser i parc ferme och däckspark under packningsprocedur inför hemfärd. Niklas F lämnade som vanligt som sista man depån av miatisterna vilket fö är helt logiskt då han alltid även är först på plats... :wink: :mrgreen:


Tack till Gäddhultar´n (en av de allra bästa chassibyggarna som går att finna), en mkt god vän som är lika tokig som jag när det gäller att lägga tid som inte finns på nåt man brinner för, utan honom hade jag aldrig fått ihop bilen och chassit hade inte varit i närheten av det som jag hade glädjen att ratta runt kullen igår. 8)

Vill också tacka Henrik Pihl som jagade lambdaplugg och tveklöst skruvade isär sin egen bil för att få min bil på banan. 8) Jag glömmer inte sånt...

Per Hammarsjö wrote: Och riktigt imponerande att Fredrik kommer till sista raceheat och sätter supertider samt placerar sig trea från att starta längst bak! Nu kliar det i moddarfingrarna på mig.. :) Grattis till en superbil (fusk ;) ) Fredrik!
Tack! :)
Fusk? Är lustgas emot reglementet? :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Dennis Kullman »

Fredrik Henriksson wrote: Fusk? Är lustgas emot reglementet? :mrgreen:
Nädå, det är bara att andas allt vad du orkar. :wink:
Det var kanske det du gjorde natten mellan lördag och söndag? :think2: :wink:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Fredrik Henriksson »

CG Leijonhufvud wrote: Fredrik, hur f-n kunde du? Kan tänka att ditt race sätter fart på intressanta diskussioner :lol:
Hehehe, jo, jag har förstått hur lätt rykten och diskussioner kommer till inom racing! Det måste ju vara något regelvidrigt i den bilen som går snabbare än min?! ;) :lol: Men det är väldigt lätt att slippa det också, det är bara se till att inte vara snabb! :think2: :mrgreen:

Många kombinationer gör att saker lirar bra...

Jag har funderat mkt på min körning i vinter och haft förmånen att ha öppna samtal med Tony
johansson som kör STCC och vunnit mkt inom racing bakåt i tiden. Sen har jag pratat racing i timmar med gäddhultar´n som lagt hela sitt liv på att bygga rejsbilar och ställa in dem. Att han sedan byggt min bur och ställt in bilen på våg åt mig skadar ju inte precis. ;) :)
Sedan är Kullen min favisbana och den bana jag lagt mest tid på, var ju mitt tredje racetillfälle på kullen så den börjar sätta sig i ryggen.
Tror även att lite övrigt småpill gett resultat, mer luft till och från, bättre sittställning, rensat bilen på onödig vikt, bytt ut skitbussningar mot nytt, mm
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Fredrik Henriksson »

Dennis Kullman wrote:
Fredrik Henriksson wrote: Fusk? Är lustgas emot reglementet? :mrgreen:
Nädå, det är bara att andas allt vad du orkar. :wink:
Det var kanske det du gjorde natten mellan lördag och söndag? :think2: :wink:
:mrgreen: :mrgreen:
Bara hoppas att det inte klassas som doping att gasa sig natten innan rejs!? :think2: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Josen »

Tackar för rejs-rapporten :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Magnus Pettson »

Hade faktiskt inte tanken på att stänga :wink: utan höll bara mitt spår vilket iofs kanske kan uppfattas som detsamma, men tyckte nog inte att du låg så nära. Och jag som sa innan rejset att jag inte skulle va ivägen :oops: . Som tur va så gick det ju väldigt bra för dej till slut: Grattis :D
Tack Henrik för lån av spridare :!: , mina läckte plötsligt efter träningspasset på lördan. För övrigt så var allt väldigt trögt och inte alls på hugget i början för min del, men under söndan så blev det roligare och roligare och de bägge rejsen va riktigt kul, inte så långt upp i listan men riktigt roliga fighter :twisted: , synd bara att det drabbade andra.. och hur bra skulle de inte va om vi slapp åtminstånde A-bilarna.
Tack alla för en bra helg, nu kanske det blir Knutstorp..
De e mycke nu...
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Fredrik Henriksson »

Magnus Pettson wrote:Hade faktiskt inte tanken på att stänga :wink: utan höll bara mitt spår vilket iofs kanske kan uppfattas som detsamma, men tyckte nog inte att du låg så nära. Och jag som sa innan rejset att jag inte skulle va ivägen :oops: . Som tur va så gick det ju väldigt bra för dej till slut: Grattis :D
Inte vara i vägen? Ähh, va pratar du om Pettson? :think2: :wink: :mrgreen: Så kan du ju inte resonera! Tänk om alla bara hade flyttat på sig, hur kul hade det varit? Det är ju det som är själva grejen med racing, dvs hitta luckor och stänga luckor osv. Så länge man inte fulkör och tränger/täpper till trots att bakomvarande fått in fronten i kurvan osv. Men den sortens körning har jag aldrig sett från dig, så när jag skrev att du stängde så var det bara menat i positiva termer. :up: :D 8)



Fan, inget flyt denna helgen! Batterierna i Goprokameran tog slut precis när vi skulle rulla ut på banan!! :evil:
Nu får ni posta filmer!!!! Per, sitt inte och smyghåll på viktigt bevismaterial nu! ;) :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Peter Sandström »

Bra att veta!

Gänga Lambdaplugg: M18x1,5= Gänga tändstift till div gräsklippare-B&S, moppar, Saabtvåtakt mm, dvs M18x1,5.... :wink:
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Cyberoid »

Peter Sandström wrote:Bra att veta!

Gänga Lambdaplugg: M18x1,5= Gänga tändstift till div gräsklippare-B&S, moppar, Saabtvåtakt mm, dvs M18x1,5.... :wink:
Jodå, vi visste gängdimensionen och frågade i så gott som varje tält i depån. Men det var ont om både moppar, gräsklippare och tvåtaktare på plats. :wink: Men min lambda sensor hade nog kunnat funka i värsta fall.

BTW: Nu ligger det lite bilder från helgen i bildgalleriet! :up:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Josen »

Vilken godis bild :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :mrgreen:
Image
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Peter Sandström »

Cyberoid wrote:
Peter Sandström wrote:Bra att veta!

Gänga Lambdaplugg: M18x1,5= Gänga tändstift till div gräsklippare-B&S, moppar, Saabtvåtakt mm, dvs M18x1,5.... :wink:
Jodå, vi visste gängdimensionen och frågade i så gott som varje tält i depån. Men det var ont om både moppar, gräsklippare och tvåtaktare på plats. :wink: Men min lambda sensor hade nog kunnat funka i värsta fall.

BTW: Nu ligger det lite bilder från helgen i bildgalleriet! :up:
Tänkte mer på Fredrik som var på Biltema och tvingades köpa en komplett kat för att få pluggen, Biltema hade nog haft stift... :roll: .
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Vilken godis bild :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :mrgreen:
Image
En bild säger mer än... ;) :mrgreen:


Nä. skojar bara Andreas! Jag är grymt imponerad av din framfart med Mattafaran! 8) :bow: Grattis till de fina placeringarna! :D
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Fredrik Henriksson »

Peter Sandström wrote: Tänkte mer på Fredrik som var på Biltema och tvingades köpa en komplett kat för att få pluggen, Biltema hade nog haft stift... :roll: .
Ett kanontips :up: men ett par dygn för sent bara. :( Kommer det fler nötter att knäcka i panik så får man hoppas att Eniro inte hittar fler än en Peter S i Urshult... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:
Peter Sandström wrote: Tänkte mer på Fredrik som var på Biltema och tvingades köpa en komplett kat för att få pluggen, Biltema hade nog haft stift... :roll: .
Ett kanontips :up: men ett par dygn för sent bara. :( Kommer det fler nötter att knäcka i panik så får man hoppas att Eniro inte hittar fler än en Peter S i Urshult... ;)
Aha, du tänker så. 8) Jag fokuserade på vad som fanns på plats och fick bland annat skruva loss och mäta upp oljepluggen på reservdelslådan till BMW M1:an med Nascarmotor men den passade inte. Trevlig herre dock och väldigt trevlig motor! :mrgreen:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:
Josen wrote:Vilken godis bild :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :mrgreen:
Image
En bild säger mer än... ;) :mrgreen:


Nä. skojar bara Andreas! Jag är grymt imponerad av din framfart med Mattafaran! 8) :bow: Grattis till de fina placeringarna! :D

Svin är vad ni är!!!! Precis som jag!!!

HA HA!

Tack så mycket Fredrik.

Skriver en felstavad och kortfattad race report som förmodligen är i fel ordning i allt jag uppfattat.

Kinnekulle först på Fredagen med Svkg.

Jag kör trailer racing med Mr Josen från gbg. Häcklar honom och hans coola Opel... eftersom så fort vägen går det minsta uppför, rör sig hans manliga ekipage i samma hastighet som en Eu moppe! :ass:
Detta häcklande får jag naturligtvis äta upp som vanligt ute på banan IGEN!
Josens "orginal" miata går och körs som vanligt som nån j.vla F1 bil.
Dom enda gångerna jag lyckats kört förbi denna "hjälte" är när han kört av IGEN på något uppvärmningsvarv eller fått svartflagg igen.

Så iof jag har faktiskt lyckats kört om rätt många ggr.......!!!! HAAAAAAA HAAAAAAAAA!!!!!!!!!!
Skämt åsido Josen hittar som vanligt runt banan snabbt, jag lyckas få lite häng något varv o då spricker nästan min hjälm av ett nöjt flin: 1,0375, Yes baby!!.
Har aldrig kört Kinnekulle under 1,06. Tidigare har jag kört med min fd 1,6 -92a. Detta var Mattafarans debut här.
Josen kör som vanligt minst 1 sek snabbare, men jag är vansinnigt nöjd med tiden.
Pushar Josen att han ska köra Spvm, men utan framgång.
Sen flyter dagen för Josen med lägre och lägre tider.
Mattafarans tider blir bara högre och högre för varje heat jag kör.....börjar tro att jag måste ha en spårfinnare att följa för att köra ok??.

Varje heat som följer kör jag sämre o sämre tider...två st bekanta som är på banan för licenskurs frågar vad jag håller på med? Svarar: -skulle jag också vilja veta! Gör några ändringar, inget hjälper. Sista heatet som var kvalet till 60 minutes, kör jag 1,0650 och 1,0600.
Då funder jag på att strunta i 60 minutes, när det började regna gav jag upp och packade ihop.
Josen provkörde min bil och tyckte den var bra, men lite lynning mitt i svängarna. Då han är en hjälte(som alla vet..) ringde hans ord i mina öron hela vägen tillbaka till gbg.
Samma som Josen sagt upplevde även jag, kände mig inte "trygg" med min sexu...f.låt, bilen.
Hade tänkt stanna på Kinnekulle, men bestämde mig för att åka hem för att se om jag kan hitta något.
Väl hemma höjde jag mattafaran. Bilen bottnade på baksidan några ggr och jag tänkte att det kanske kan hjälpa.

Lördag var det dags att återvända till Kullen igen.
Er cup körde färdigt sitt race runt 16,00 och sedan var det Spvm träning.
Som vanligt när det gäller dessa j.vla engelska hemmabyggen tappar en 7a ut sin olja så det blev 3varv....En hotellnatt för 3 varv...580:-
Nåja, fick ett varv på 1,05 så varvtidsutvecklingen var bruten åt rätt håll.
Bilen bottnade inte men krängde mer. Dessutom fortfarande lynnig.

I depån fick jag tips över telefon av Josen:
http://www.mx5racingclub.se/forum1/view ... ?f=6&t=101
Och förutom ett gott mx5 gäng, började snacka om mina bekymmer med Henrik Pihl:
http://www.mx5racingclub.se/forum1/view ... ?f=6&t=402
Och Martin från Orionracing:
http://orionracing.ehandel.net/

Martin och Henrik erbjöd mycket vänligt att hjälpa mig med hjul inställningen. Och efter hjullinställning, pizza och ljugeri på hög nivå i depån, somnade man vid gott mod inför söndagen.

Sunday is race day!

Upp till banan för besiktning.
Fick en tillsägelse för sprintarna till bältena, Mr Waern o herr Falk löste det åt mig, Tack så mycket.
Och sen ut på warm up.
Nybörjaren glömde naturligtvis laptimern...inga tider nästan alls för min onbord timer funkade ibland.
Ser dock en 1,04... tid YES!!
Fixar lite med krängaren bak och första tidskvalet känns inte så snabbt, men tryggare och det räcker for now.
Väger bilen eftersom jag tagit av hardtoppen...VÄGER FÖR LITE!!!!
Lysande Sickan! ..Så onödigt!!!!

Kval 2:
I det kvalet lyckas jag dra på mig en svartflagg..kör in til domaren, och får frågan om jag även betalt för att köra Rallycross?
Har lyckats att vid flera tillfällen korsat linjen till höger innan bron...oki, sorry..
Körde 3:e start tid i c.
Mycket nöjd med detta.

Inför Race 1 är jag mycket förväntansfull, det är ju på riktigt nu ju!
Har aldrig kört annan än mgcc race tidigare, det här är lite mer.
Rulland start har jag heller aldrig genomfört tidigare, kollar på lamporna, men koncentrerar mig mer på den vilt svängande gulflaggan till höger...?? då slocknade lamporna????!!!
Tänkte: Gasar dom andra gör väll jag det med.
BILAR ÖVERALLT och dom är ju inte kloka! På min högersida ligger någon grön skapelse så nära, att rör jag min ratt så går vi ihop. Svänger undan lite bara för att nästan gå ihop med bilen till vänster om mig istället!!
Nu efteråt fattar jag att det tydligen finns mer plats än vad jag upplevde.
Jag, Niklas Falk, och raket Elisen fastnar bakom en Boxter B bil.
Jag o Niklas går sida vid sida under bron mot molins knäpp, Niklas ligger på min höger och över molins ligger jag låååångt till höger..(trodde jag)..vart Niklas fick fart och ASFALT (..gräs..?) ifrån skulle jag vilja veta, oavsett blir varse att detta är verkligen dataspel fast på riktigt!
Shit vad rädd jag blev. Svängen efter, om jag inte minns fel får jag ett fett ställ (kändes det som iallafall) med tillhörande retur.
Då fick saker och ting lugna ner sig.
Sen händer inte så mycket, snabb rakt fram Elisen bromsar på sig så jag kommer nästan om.
Niklas vinner och jag blir 3a i C, fattar knappt vad som har hänt!
Mitt första race 3:A!!!
Men kul och spännande, det var det.

Grattis Niklas Till segern.
http://www.mx5racingclub.se/forum1/view ... ?f=6&t=527

Race 2......My bad!

Innan race 2 tänker jag på något som jag hört i Go kart kretsar: En del sätter sig i respekt så att andra vet att man inte backar av.....just då(på kullen..) av någon anledning lät det som att det kanske är det som krävs för att jag ska komma fram.
Det tillsammans med bilden av en svart Fiero... som gjort det till sin främsta uppgift att stänga folk som kör fortare/bättre, etsade sig i min hjärna.
Kanske får jag byta inställning för att komma fram.....Big bad wolf!
Inte alls det att jag inte var nöjd med min 3e plats. Grymt nöjd!!!
Men, kanske.....2a....
Var så insnöad på race 2 att jag missade Fredriks bygge, han kom för att leka också!
Nu i efterhand har jag fattat: stcc light!
-We will eat his dust!!!
http://www.mx5racingclub.se/forum1/view ... p?f=6&t=45

Nåväl, ut på banan igen med :twisted: state of mind.
Starten går och innan hade jag sagt till Niklas -den här gången backar jag inte av. (naturligtvis i hopp om att han skulle göra det istället..)
Niklas backar inte av.
Vi ligger jämsides gång på gång, vräker in och bökar, Niklas är överallt och får jag minsta lucka till honom, räcker det med en minimal raka för att han ska vara ikapp igen.
Hans bil går mycket fort. Nästan lika fort som Elisen.
På alla rakor flyger dom ifrån/ikapp mig. Effekt mässigt har jag inte en chans.
Då börjar mitt Fiero/Go kart tänk......???
Istället för att släppa förbi Niklas lägger jag mig ivägen.
I kvarnsvängen kör Niklas upp på UTSIDAN!! om mig, kraft eller grepp vet jag inte, men där är han iallafall.

Mina framdäck kasar från mitten på svängen där, då släpper jag ut bilen mot ytter kanten vid utgången, dvs där Niklas ligger.
Ni vet han som inte backar av.
Pang nr 1.
Jag blir lika paff som taggad, oj vi körde ihop. Tänkte: -undrar hur dyrt det blev?
Sen blev det som förbytt, tror vi gick ihop 4-5 ggr till.

Att det blev som det blev har jag ingen bra förklaring till, men att det var "over the edge" är det inget snack om.
Två gånger på rakan fick jag öppna fönstret för att trycka ut min backspegel......
När vi låg tight tight (typ ihop..) fick jag en jättesladd(enligt mina mått) över tv krönet. Överkörde som f.n.
Efter att jag nätt och jämt hämtat mig från rattandet, står Niklas i gruset utanför banan.
Då kändes det sådär.
Niklas har biståt mig med mycket råd och tips under åren, och här repar jag hans bil och han kör av för att inte t-bona mig... :oops:
Att vi låg nära är ju en sak, kontakt är för mycket.
Att jag var den som dessutom fick en "uppmärksamhetsflagg" skriver ju dessutom på min del i det hela.

Efter racet kom någon mx-5 kollega fram i parcfarme..(stavning?(, och sa -sådär kommer jag aldrig köra med min bil.
Den inställningen respekterar jag 100% och det är ju den rätta.

Som jag sa till Niklas när jag ringde för att be om ursäkt för min framfart, då jag känner att jag kunnat backat av mer än jag gjorde. Jag vill inte vara den som varken drar iväg ekonomiskt(byggkostnad) eller aggresivt kör mässigt. Detta är Club racing som borde hållas på en vettig och trevlig nivå.
Som jag säger till mina övertaggadekunder i mitt jobb på hyrkartbanan. -Säkerhet först, sen trevnad, SIST personlig framgång.

Detta var mitt första "riktiga" race, det gick mycket bättre än jag väntat mig.
Lite besk eftersmak dock.
Men utan all hjälp hade jag aldrig fått denna"framgång"
Vill passa på att tacka:
Josen för alla tips.
Niklas Falk för att han står ut med alla jobbiga frågor i tid och otid, dessutom mig på banan...sorry.
"Miata" Peter Antonsson
http://www.almostracing.org/
Martin på Kumho
Martin och Henrik på Orionracing/Semcon.
Attachments
RoadsportHalbigFalk.jpg
(18.51 KiB) Downloaded 162 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Josen »

Härlig race rapport Andreas tackar :up:
Imponerande racing karrär på en helg :shock: Snabb bil/förare-utveckling, svart-flaggor, höga placeringar och plåt-fix med tillhörade stäming i depån ;) :D
Efter racet kom någon mx-5 kollega fram i parcfarme..(stavning?(, och sa -sådär kommer jag aldrig köra med min bil.Den inställningen respekterar jag 100% och det är ju den rätta.
Styrka är att kunna inse att man gör fel och stå för det :up: :up: Imponerar på mig :bow:

Fast jag lite besviken på dig att du inte hjälper mig mera på din go-kart bana ;) ;) ;) hoppas på rättning där :twisted:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by gokarting.nu »

Josen wrote:Härlig race rapport Andreas tackar :up:
Imponerande racing karrär på en helg :shock: Snabb bil/förare-utveckling, svart-flaggor, höga placeringar och plåt-fix med tillhörade stäming i depån ;) :D
Efter racet kom någon mx-5 kollega fram i parcfarme..(stavning?(, och sa -sådär kommer jag aldrig köra med min bil.Den inställningen respekterar jag 100% och det är ju den rätta.
Styrka är att kunna inse att man gör fel och stå för det :up: :up: Imponerar på mig :bow:

Fast jag lite besviken på dig att du inte hjälper mig mera på din go-kart bana ;) ;) ;) hoppas på rättning där :twisted:
Tack för dom orden Joachim.

Hjälpen på Go kartbanan, hur menar du nu?, får prata med Peter Ny om starten, o Per om HANS "snurrning".
Intressant att hör vad dom tycker att jag ska ge dig för tips o trix...

HA HA! :mrgreen:
Attachments
aggressiv.gif
(10.07 KiB) Downloaded 139 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Cyberoid »

Jag lyckdes fånga en av incidenterna mellan Niklas & Andreas på kort.
Attachments
222.JPG
(143.17 KiB) Downloaded 130 times
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Josen »

Hjälpen på Go kartbanan, hur menar du nu?, får prata med Peter Ny om starten, o Per om HANS "snurrning".
Intressant att hör vad dom tycker att jag ska ge dig för tips o trix...
Sorry för lite OT :D
Peter Ny start = bland det fulaste jag varit med om på din bana :shock: Missar man starten har man inte rätt att trycka folk i sidan var jämsides med honom, alla skall få plats. Vart skulle jag tagit vägen ?

Per förstår jag att han är sur men jag rörde inte honom, han snurrade själv även om jag förstår att det såg ut som jag rörde honom. Per är duktigt på att köra brett men hade inte kontrollen i detta rejs ;)

Men skit-samma är ju bara en öppen tävling i trevlig anda - som bonus fick jag ju köra om Henrik ordentligt :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Cyberoid »

Josen wrote:
Men skit-samma är ju bara en öppen tävling i trevlig anda - som bonus fick jag ju köra om Henrik ordentligt :)
:nono: JAG körde om DIG under rejset. Sen släppte jag förbi dig på rakan. Du kommer väl ihåg att jag vinkade förbi dig klart och tydligt? 8)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Fredrik Henriksson »

Riktigt rolig läsning Andreas!! :D 8) :up: :burnout:
Självinsikt är en stark egenskap!! 8) :bow:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
kroegarn
Posts: 85
Joined: Tue 04 Mar 2008, 20:00
Location: Linköping
Contact:

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by kroegarn »

Alla dessa racerapporter gör ju INTE direkt att suget blir mindre :bow: :mrgreen: ... men snart så, vilket år som helst ;)
__________________________________
Michael Gustafsson
Miatauppehåll till förmån för:
MSLS klass 6
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Fredrik Henriksson »

Läste bästatider på SSKs hemsida. Kul och imponerande att debutanterna körde 1.05-1.06 tider!! :up: :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Under och eftersnack Kinnekulle 2009-05-24

Post by Fredrik Henriksson »

kroegarn wrote:Alla dessa racerapporter gör ju INTE direkt att suget blir mindre :bow: :mrgreen: ... men snart så, vilket år som helst ;)
2009 kanske? Not too late... :wink: 8) :) :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply