Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?

Allt som rör MX-5 CUP
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?

Post by Andreas E »

Testade idag med en träkloss som jag sågade till (75-76 mm) på mitt inte helt jämna garagegolv och upptäckte att bilen är lite för låg. Dels tar det förstyvningsstag jag monterat under motor i med ca 10 mm (så det får monteras bort och säljas) men det tag även i med 1-2 mm vid en balk på vänster sida fram. Det får bli att prova igen när R-däcken är på plats och eventuellt justera dämparna några mm.
Så till min fråga:
Hur ofta kollar de att man har 75 mm fritt under bilen inför tävling och hur petnoga är det?
Vore ju inte så roligt att bli nekad att köra för det tar i med 1-2 mm någonstans (t.ex pga fjädrarna satt sig).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?

Post by Josen »

Jag vet att MGCC ( MSCC ) har en lite otäck balk man måste klara annars diskas man :shock: Men verkar som den bara används när KM körs ;) Så jag tror inte du behöver oroa dig. Niklas vet säkert hur noga det är på övriga arr.

Bara nyfiken fråga, varför kör du den så lågt ? Min erfarenhet är heller för hög än för låg, blir skum i handling annars och kan bli lite lynnig när det pressas ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?

Post by Niklas Falk »

Kjell Löf har en 75mm rulle som han går runt med. Den ska gå fritt överallt utom under däcken, så även stänkskydd (om man har det) räknas. Detta utan förare i bilen.
Avgasklammer, buntband och annat som kan sticka ner räknas också.

Min lägsta punkt är 81mm, avgasflänsen genrör/kat (det var 80mm, men den är lite skrapad nu).
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?

Post by Per Hammarsjö »

Har sett detta kollas på flera tävlingar så man ska nog vara noggrann här!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?

Post by Josen »

avgasflänsen genrör/kat (det var 80mm, men den är lite skrapad nu).
Eh va ? Hur gick det till ? :shock: :shock: Borde väl tråget fått sig en kyss också ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
avgasflänsen genrör/kat (det var 80mm, men den är lite skrapad nu).
Eh va ? Hur gick det till ? :shock: :shock: Borde väl tråget fått sig en kyss också ?
Jag justerar markfrigången aktivt, inte många bultskallar i bakre subframen som inte är slipade under min :)

Tråget saknar flänsarna numera och har en charmig svag inbuktning (som inte verkar påverka oljeförsörjningen som tur är).

När man inspekterat bukskrap efter curbkontakt första gången så är viljan att ligga absolut så lågt som möjligt inte så stor. Då jobbar man hellre med bra balans på lite högre höjd istället.
Men iår ska Abulanscurbsen på Knutstorp inte vara så hungriga ryktas det om.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?

Post by Josen »

Men iår ska Abulanscurbsen på Knutstorp inte vara så hungriga ryktas det om.
Nej men ny asfalt verkar ligga på över Micro och vänstern upp mot idioten :banana: Lite nya varvrekord i år då kanske :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Men iår ska Abulanscurbsen på Knutstorp inte vara så hungriga ryktas det om.
Nej men ny asfalt verkar ligga på över Micro och vänstern upp mot idioten :banana: Lite nya varvrekord i år då kanske :)
Vi får väl se i höst när det brukar gå som snabbast, men i oktober :think2:

Ny asfalt kan ju vara halkigare också, och på SSM är det garanterat nån gammelformelklass före...
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Hur strikt är kravet på 75 mm fritt under bilen?

Post by Andreas E »

Josen wrote:Jag vet att MGCC ( MSCC ) har en lite otäck balk man måste klara annars diskas man :shock: Men verkar som den bara används när KM körs ;) Så jag tror inte du behöver oroa dig. Niklas vet säkert hur noga det är på övriga arr.

Bara nyfiken fråga, varför kör du den så lågt ? Min erfarenhet är heller för hög än för låg, blir skum i handling annars och kan bli lite lynnig när det pressas ;)
Att bilen blev så låg beror på flera saker:
- jag försökte ställa in stötdämparna på en höjd av 11,5 cm från mark till nederkant på sidbalkarna (enligt råd från Pettsson). Dels blev inte inställningen helt hundra och dels har bilen satt sig nu efter att jag kört ett antal ggr.
- När jag ställde in dämparnas höjd första gången satt vinterdäcken på som har lite större radie än sommardäcken
- Dessutom har jag hela tiden tyckte att era riktiga race-bilar ser så låga ut medans min rullar runt som ett höghus (vill ju vara som er stora pojkar :wink: ).

Hur som helst var jag i garaget igår och monterade bort förstyvningsstaget under motorn (= lite lättning) samt höjde upp framvagnen 0,5-1 cm så nu går min 75 mm kloss fritt med ca 5 mm. Såg dessutom att radien på mina R-däck är något större än mina gatdäck så jag borde få lite extra marginal för att klara kravet på 75 mm frigång vid tävling.
Nu är det dags att äta frukost sedan ska bilen lämnas in för hjulinställning (sen ska allt vara klart för första rejset hoppas jag).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply