MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Allt som rör MX-5 CUP
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Per Hammarsjö »

Fortsättning från en massa andra trådar som växlat till det här ämnet.

Ordet är fritt! Shot!

Men hur vi än har vridit och vänt på den här frågan så blir det minimalt billigare. Att köra tillsammans med andra klubbar har visat sig bli lika dyrt. Iallafall de förslag vi fått från Alfa klubben förra året. Sen har jag inte sett något annat. Och köra egna tävlingar kräver att vi är minst 5 personer till som har behörighet. Det kommer inte heller bli billigare.

Vad jag förstår så är det flesta nöjda med upplägget idag. Det är extremt smidigt för oss till skillnad mot många alternativ då vi här bara hänger på ett fungerade mästerskap som dessutom hjälper oss med PR.

Två eller endagars. Kan ju diskuteras och jag vet att alla har olika åsikter. De flesta som körde SPVM på Mantorp förra året spyr nog på endagars. Det var knappt att man han sätta sig innan man skulle ut igen. Och jag uppskattar depåsnacket och gemenskapen lika mycket som racingen! För mig är det värt de där 2-3 dagarna.
Kostnaderna för mig blev nästan exakt lika mycket på Mantorp som på SSM. Trots att jag bara var där i 24 timmar.
Och någonstans är det ju så att passar det inte så finns det andra alternativ för den som inte vill köra flera dagar eller ha mer bantid.

Jag är absolut för att diskussionen är igång. Men jag vill se konkreta förslag och inbjudningar från andra klubbar eller mästerskap. För som det ser ut just nu är vi som står bakom detta väldigt nöjda med upplägget och lägger hellre vår tid på att köra banträffar med klubben än att jaga 500 kronor per tävling och en jäkla massa extra tid.

Vi måste också tänka på att vi inte har en egen serie idag. Vi kör under Roadsport C i SPVM. Vi är fortfarande i uppstartsprocess. När vi kommer så långt att vi har 15-20 bilar då kan vi snacka. Lyckas vi inte har vi i annat fall haft jävligt kul i Roadsport.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Post by Josen »

2800:- ( + 250 kr + 500 kr ) 3550:- :shock: :shock: :shock: :shock: nu får väl SSK ge sig snart....1 kval och 2 rejs ?
ER kör väl på söndag ? SPVM på lördag eller hur hänger det ihop ? Endagars race som kostar dessa summor ?
Nästan komiskt...

SSK enkeltävling är mera rimligt...
Klass / klasser:
SSK Klasser, dubbeltävling 2300 kr 2800 kr
SSK Klasser, enkeltävling 1800 kr 2050 kr
Renault Junior, dubbeltävling 1500 kr 2000 kr
Renault Junior, enkeltävling 1200 kr 1450 kr
SSK Standard, dubbeltävling 1800 kr 2300 kr
SSK Standard, enkeltävling 1500 kr 1750 kr
Inbjudningsklasser, dubbeltävl. - 2800 kr
Inbjudningsklasser, enkeltävl. - 2050 kr
SM/RM klasser, dubbeltävling - 3200 kr
ERCup (inkl. el) - 3500 kr

Så programmet ser ut så här då

Lördag efter 15.00 :
1 x träning ( ingår denna i avgiften förmodligen inte...)
kval ?
Söndag
2 x race under dagen ?

ERCup drar ju verkligen åt rätt håll, 3500:- inkl el och antal timmars körning...
Måste har bra förhandlare ? Får rätt tider också, hemma till familjen på söndagen.
Så ett kval och ett race för 2050kr låter rimligare än kval och två race för 2800kr?
Du menar 1000:- per 15 min ban-tid ? hubba hubba
Nej men 1 kval och 2 race för 1800:- hade känts rimligt eller vad tycker du ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Post by Niklas Falk »

ERCup kör lördag, SPVM tränar efteråt (dvs efter 15 skulle jag gissa, det är lite oklart, även ev. kostnad).
Kval och race på söndag.
Endagars är inte skoj, det vet vi alla, men det är inte alltid det går att undvika.
El och Transponder måste man ju som vanligt inte betala för om man inte vill/har löst det innan.
Så ett kval och ett race för 2050kr låter rimligare än kval och två race för 2800kr (Inbjudningsklasser)?
Josen wrote:Nej men 1 kval och 2 race för 1800:- hade känts rimligt eller vad tycker du ?
Jo, kör man SSK standard så är det det det kostar, äger man banan och funktionärerna så har man lite större friheter än om man kommer som gästklass.
Kval + 2 race på söndagen, exakt till den kostnad som står för inbjudingsklasser dubbeltävling.

Att ERCup har ett annat kostnadsläge beror på att de är en klass som fyller hela bantiden (och fyller banlicensen) och de behöver inte kontinuerlig passning i Lineup och Parc Fermé som sprintrace behöver.
Du kan ju räkna daginkomster på 45ekipage från SPVM mot 30 Team ERCup (45*2800 vs 30*3500) så märker du att det bara är 20% mer intäkter för att passa det ökande funktionärandet.
Full banlicens i alla klasser är ett bra knep för att få ekonomi i det.

Vill du ha många minuter bakom ratten per krona så är långlopp en effektiv lösning, men då kör du inte ensam i din bil och tröskeln för att öht vara med stiger.
User avatar
waern
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 349
Joined: Thu 07 Aug 2008, 15:18
Location: Frillesås/Kungsbacka

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Post by waern »

Vad menas med det där med anmälare och anmälarlicens?
Christoffer Waern
fd. BRG Mx-5 1,8 -94 roadsport C
#77
nu. Mx-5 1,8 sport -01 roadsport C #90

2009 Kinnekulle -09 1,05,387 Knutstorp -09 1,12,939 Falkenberg -09 54,739
2010 Kinnekulle -10 1,04,769 Knutstorp -10 1,14,078 Falkenberg -10 54,742
2011 Kinnekulle -11 1,04,321 Knutstorp -11 1,11,052 Falkenberg -11 53,817
2012 Kinnekulle -12 1,02,178 Knutstorp -12 1,11,412 Falkenberg -12 53,050
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Post by Niklas Falk »

waern wrote:Vad menas med det där med anmälare och anmälarlicens?
Teamkörning, dela på bil etc.
Dvs inget att bry sig om normalt

Det brukar gå utmärkt att lyfta luren och ringa kansliet hos arrangerande klubb för att höra sig för om detaljer, det skadar aldrig att verfiera en anmälning när man tycker att man borde fått bekräftelsen. Det blir fel ibland och det är alltid enklare att fixa det nån vecka innan än på plats (eller efteråt).
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Post by Josen »

Vill du ha många minuter bakom ratten per krona så är långlopp en effektiv lösning, men då kör du inte ensam i din bil och tröskeln för att öht vara med stiger.
Visst men trösklen för att att köra gräsrots-racing kan inte kostnadmässigt vara inte vara orimligt högre än att köra lång-lopp - hela världen är i downturn och alla slimmar sig men SSK kör på som vanligt och indexar upp priser. Dags att vakna frågar man sig ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Post by Fredrik Henriksson »

Undra vilket som är sämst för nyrekryteringen, startavgifterna eller dessa återkommande diskussioner om staravgifterna? :roll: :wink: Inget snack om att racing är dyrare än att lägga pussel men jag tycker att kostnaderna motiverats ganska bra i ett flertal trådar. :think2: Man kan väl alltid diskutera hundralappar men priser kommer alltid att skilja och det är upp till konsumenten att välja om man tycker det är ocker...

Enda kostnaden som jag tycker är omotiverat hög är transponderhyran men har insett att kostnaden lär ligga kvar och de nog inte vill hyra ut då de flesta som kör framöver kommer välja att köpa en egen och då kommer mjölken ur den kassakossan försvinna...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Post by Josen »

Undra vilket som är sämst för nyrekryteringen, startavgifterna eller dessa återkommande diskussioner om staravgifterna? :roll: :wink: Inget snack om att racing är dyrare än att lägga pussel men jag tycker att kostnaderna motiverats ganska bra i ett flertal trådar. :think2: Man kan väl alltid diskutera hundralappar men priser kommer alltid att skilja och det är upp till konsumenten att välja om man tycker det är ocker.
.

Håller inte med dig - att ha kunna ha levande diskussioner och kostnader och upplägg tror jag snarare är tvärtom i frågan om rekryteringen. Är väl bättre att vara tydlig med vad det kostar ? Jag står på mig och vill åka mera tävlingar och står ut med lite stress under själva tävlingsdagen ;)

Om du tycker att startavgifter är motiverade är du nog ganska ensam du får gärna klargöra vad du menar med "motiverats ganska bra i ett flertal trådar" fattar nada :shock: :?: Tror ev nya också vill får det motiverat ;)

Edit
Trösklen behöver inte vara så hög ;)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54995

/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:
Håller inte med dig - att ha kunna ha levande diskussioner och kostnader och upplägg tror jag snarare är tvärtom i frågan om rekryteringen. Är väl bättre att vara tydlig med vad det kostar ? Jag står på mig och vill åka mera tävlingar och står ut med lite stress under själva tävlingsdagen ;)
Är väl ingen som har dolt vad det kostar? :think2:
Josen wrote: Om du tycker att startavgifter är motiverade är du nog ganska ensam du får gärna klargöra vad du menar med "motiverats ganska bra i ett flertal trådar" fattar nada :shock: :?: Tror ev nya också vill får det motiverat ;)

Om jag är ensam om att inte tycka startavgifterna är "grovt saltade" (mitt uttryck, inte ditt, men jag får uppfattningen att du tycker så) vet jag inte, men jag tror inte du känner till allas åsikt i frågan heller då det är ganska få som ventilerat vad dom tycker här. :)

Frågan är ju inte om det är dyrt, ingen hade varit gladare än jag om det varit billigare. Frågan är ju om det är omotiverat dyrt? Jag trodde det först, men efter ha läst, bla Niklas och Pers, inlägg om kostnader för banhyra, sjukvårdare, funktionärer mm när vi diskuterade detta förra året så köpte iaf jag prisläget för körning under SPVM. Hitta nåt billigare där vi får köra på de riktiga tävlingsbanorna (inte flygfält) där vi inte måste rodda själva med allt (vi ska ju köra inte vara funkisar) och jag är den förste att säga ja. Samkörningsdiskussioner med andra klubbar och allt vad som nu var på tapeten förra året blev ju inget med, var ju bara några få som engagerade sig vill jag minnas och det brukar ju bli så. Några kronor extra för att bara få köra och slippa fixa tycker jag är helt ok. Du gillar väl också att "bara köra"? :)
Josen wrote: Edit
Trösklen behöver inte vara så hög ;)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54995
Kul! :) Men långlopp och sprint är som sagt äpple och päron i jämförelse.
Fast jag kommer nog bygga en långloppa framöver på vinst och förlust för att haka på denna typen av rejs, så får man väl hoppas på att folk vill hyra in sig till självkostnadspris...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Post by Josen »

OK men om du tittar på denna listan somär SSK egna så ser du att vi betlar 2800:- och SSK själva tar 1800:- för samman tävling. Vad skiljer i frågan om att arrangera ?
Tyvärr är det nog så att SSK vill subventionera sina 'egna' klasser med gästklasser, och min invänding mot SPVM upplägget är att de alltid är gästklasser i alla lägen och former.
Visst ~1000:- är inte hela världen men det finns en gräns och lägg ihop allt så ser du att det är orimliga summor för de flesta. Att sporten är dyrare än pussel vet man nog innan men ens kommer till start :)
Titta också på start-listorna på SSK egna race senaste åren och det är ingen uppmuntrande läsning ( start-fält på kankse 30 bilar) så det lär nog fortsätta att gästklasser betalar för hålla svaga SSK startfält uppe.

Ta inte detta så allvarligt nu - vi måste kunna lufta åsikter och tillåta andra former ( annars blir det till slut som SBF hetsjakt på Fredrik S ;) )
Klass / klasser:
SSK Klasser, dubbeltävling 2300 kr 2800 kr
SSK Klasser, enkeltävling 1800 kr 2050 kr
Renault Junior, dubbeltävling 1500 kr 2000 kr
Renault Junior, enkeltävling 1200 kr 1450 kr
SSK Standard, dubbeltävling 1800 kr 2300 kr
SSK Standard, enkeltävling 1500 kr 1750 kr
Inbjudningsklasser, dubbeltävl. - 2800 kr
Inbjudningsklasser, enkeltävl. - 2050 kr
SM/RM klasser, dubbeltävling - 3200 kr
ERCup (inkl. el) - 3500 kr
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Hur gör man för att köra MX-5 Cup? Anmälan, kostnader etc...

Post by Per Hammarsjö »

Josen wrote:OK men om du tittar på denna listan somär SSK egna så ser du att vi betlar 2800:- och SSK själva tar 1800:- för samman tävling. Vad skiljer i frågan om att arrangera ?
Tyvärr är det nog så att SSK vill subventionera sina 'egna' klasser med gästklasser, och min invänding mot SPVM upplägget är att de alltid är gästklasser i alla lägen och former.
Det är många som är sk "gästklasser". Men i SPVM's fall skulle förmodligen inte SSK på Kinnekulle och kanske till och med SSM köras om inte SPVM var med!?

SPVM försökte ju med att arrangera själva förra året på Mantorp. Det gick ju sådär som många vet. Blev otroligt dyrt för SPVM. Och då var det också på absolut lägsta nivå. Ska man höja det ett par snäpp som de flesta vill ha så kostar det ju ännu mer. Nu är ju Mantorp en av de dyraste banorna att hyra också men även på ex Kinnekulle så skulle det kosta rätt saftigt om SPVM ska köra själva. I bästa fall skulle det kunna bli lite billigare men då måste hela organisationen göras om och mååånga fler måste aktiveras. Precis som i vår klubb.
Transponderhyran är ju ett irritationsmoment. Men vad jag förstår är det ett företag man hyr in som har transponders. På SSM har ju MGCC valt att bjuda deltagarna på den avgiften. Dvs MGCC får ta kostnaden skulle jag gissa.
MGCC i sin tur subventionerar sin egen klubbracing med SSM där dom drar in en del stålar.
Samma gäller ju hos Alfa och BMW klubben. De är så stora så dom har råd att subventionera sin tävlingsverskamhet. Skulle vi komma in där skulle vi får betala mycket mer! Tror förslaget från Alfa klubben låg på 3000:- förra året per ekipage om vi kom upp till 10-15 bilar.

Jag ser, ärligt talat, ingen annan bra lösning. SPVM är för mig som handen i handsken. Men om du Josen är så mån om att få till ett endagars så får du gärna kratta gångarna. Får man ett bra erbjudande från någon klubb och om det dessutom är en bana som ligger bra till i landet så varför inte. Så länge majoriteten av deltagare är med på noterna.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Josen »

Ett inlägg i debatten

http://www.spvm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=155
Jag ser, ärligt talat, ingen annan bra lösning. SPVM är för mig som handen i handsken. Men om du Josen är så mån om att få till ett endagars så får du gärna kratta gångarna. Får man ett bra erbjudande från någon klubb och om det dessutom är en bana som ligger bra till i landet så varför inte. Så länge majoriteten av deltagare är med på noterna.
Vill klargör att endagars är inte heligt för mig men jag vill köra fler en 3 svindyra race på ett år.

Finns redan idag billigare race vi kan dela i ex Hyllings DM ( full fjädrad race dag ) för under 2000:- INKL transponders. Vi kan säkert prata med Fredrik S i SLC om att åka under lång-lopps racen för rimliga pengar på Mantrop.

Men jag rättar mig i leden och kör de racen jag anser mig ha råd med dvs MX-5 Cup är inte längre givet för mig. Lär ju har svårt att ensam driva en linje om billigare race och utveckling av cupen mot mera typ det som finns i Holland och England och som borgar för att Miata rejsing växer som jag tycker bilen förtjänar.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Niklas Falk »

Petter är eftertänksam och har en vass tunga.

Det har ju lite att göra med vilken arena man använder för påverkan också. Rösta med fötterna och starta nåt eget eller verka tillsammans med andra för förändring. Petters kommentar om priset för SSM låter ju lovande om det stämmer för året :up:
En stabil uppsättning klasser som fyller en heldag (helg tillsammans med liknande konstellation) på ett bra sätt ger ju ett bättre förhandlingsläge. Spretiga klasser med "beror på"-deltagande blir mindre kraftfullt och då får man nästan "ta det man får".

SPVM+RHK+Ginetta (som tex på Velodromloppet, SSM och Falkenberg) ger en ganska stabil grund att bygga arr på.
Alla "nödtävlingar" som blir effekt av pga mindre väl fungerande samarbeten mellan organisationer har upplevts som dyra upplevelser (oftast mer pengar och betydligt mindre upplevelse än de tre ovan).

Så vad svamlar jag om? Jo, att stabila startfält underlättar om man vill ha rimlig prisutveckling.
Samma sak med ödmjuka samarbeten mellan serier/klasser. Vi tjänar inget i längden på att skapa vi/dom eller tro att nån klass är förmer än nån annan. Nu vet jag inte om detta gäller längre men det gnisslade lite mellan SPVM och RHK på nån nivå i några år.

Tror jag det så skulle bli bättre med MX5Cup utanför SPVM? Nä, jag tror att vi skulle få samma problem och behandling, bara färre kollegor att gråta tillsammans med.
Om vi skapar en produkt som alla vill ha med för att vi är så gulliga och tillför nåt till nån arrangörs koncept (tex STCC bara för att spetsa till det) så är det ett lite annat läge, men sånt brukar vara kortlivat.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Josen »

Vad vill du säga Niklas ?

Att vi skall via SPVM som org. påverka att få ner start-avgifterna ? Ja det tycker jag också är en väg att gå men kom nu inte och säg att SSK startavgifter är OK bara för att vi inte orkar engagera oss; måste väl finnas någon gräns ?
Jag har i alla fall inte råd med Kullen :down:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Vad vill du säga Niklas ?

Att vi skall via SPVM som org. påverka att få ner start-avgifterna ? Ja det tycker jag också är en väg att gå men kom nu inte och säg att SSK startavgifter är OK bara för att vi inte orkar engagera oss; måste väl finnas någon gräns ?
Jag har i alla fall inte råd med Kullen :down:
Visst är de är höga men tyvärr så blir det lite så när man kommer sent till partyt och inte har nån alternativ arrangör att välja bland. Det var ju rätt sent som det blev ett datum och hade vi kört tillsammans med RHK kunde vi påverkat mera.
500 lägre (dvs fjolårsnivån) hade känts mycket bättre, men SSK verkar ju ha satt sin prislista oberoende. Hur få de är i sina klasser får vi se på deras premiär (det blir min första träning).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Fredrik Henriksson »

Jag tror inte frågan om cupens framtida tillväxt hänger på startavgifterna om de ligger på den nivån de gör nu. Visst det finns budgetalternativ som MSCC som ligger billigare men priset är ju lägre för att det är två olika "produkter". Tidsträning utan riktigt race, knutan och sturup enbart ( eller budget/kon/höbalebana), endagars med stress där depålivet int blir lika kul, mm...
Du hade liknande inlägg förra året om kostnaderna och jag får en känsla av att det framöver kommer se likadant ut. Att det inte är "SVINDYRT" har vi ju sett med de efterforskningar som gjordes förra året(läs Per´s inlägg), och dessutom så är SPVM-upplägget smidigt då vi får allt serverat, dvs bara njuta. Men ska mantrat upprepas var gång det närmar sig race så lär ju varenda ny som tittar in här skrämmas iväg. Jag höll ju själv på att skita i det förra året efter allt tjöt men bestämde mig för att satsa ändå vilket med facit i hand är något av det roligaste jag gjort (och jag var totalnovis blingsnubbe) ;) :D

Tror man behöver stabilitet där man drar åt samma håll med ett rimligt prisupplägg (vilket det är även om man kan/ska diskutera enskilda arrangörers prisbild för att det inte skall skena iväg) för att cupen skall bli stor. Att hoppa mellan olika ideer och upplägg och ändra regler fram och tillbaka blir bara pannkaka. Om det är så att vi skall eftersträva bygga billig enhetsklass (alla kör lika bilar) och kostnaden är det absolut viktigaste där alla hjälper till med organisering och markarbetet, så är det ok, men bestäm er/oss så vi har samma mål! Att sitta i samma båt där ingen vet var vi ska och man vill ro åt var sitt håll funkar inte så bra. Bättre att veta målet, om man sen inte vill åka med i båten så är det ok, det är ju bara att köpa en annan biljett dit man vill åka... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Josen »

Håller inte med dig Fredrik
Startavgiften har passerat en gräns och det kommer att döda även SPVM så då har ni 'inga dukade bord' att komma till. Folk kommer välja andra sporter/klasser. Dennan tråden var ju till för att diskutera detta och tycker du det är jobbigt är det bara till att sluta och läsa och fokusera på plasten ;)

Men du har intresset att bygga 'bling' och visa upp och jag vill köra - kanske skijer det för mycket ?

Finns tydliga exempel på hur start-avgifter och SBF avgifter har dödat klasser; SSK egna klasser är lysande exempel
Startfält på över 30 bilar när avgifter var rimliga, gå in och titta på hur många som startade förra året i SSK egna klasser. Stabil framtid ?

Petter som kör Clubman vet mycket väl vad amatör-racing innebär ( mer än vad vi gör tror jag ) så lyssna på erfarenheter.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Petter som kör Clubman vet mycket väl vad amatör-racing innebär ( mer än vad vi gör tror jag ) så lyssna på erfarenheter.
Petter har även god insyn i MSCC så erfarenheten finns hur man kan göra som klubb/arrangör.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Håller inte med dig Fredrik
Startavgiften har passerat en gräns och det kommer att döda även SPVM så då har ni 'inga dukade bord' att komma till. Folk kommer välja andra sporter/klasser. Dennan tråden var ju till för att diskutera detta och tycker du det är jobbigt är det bara till att sluta och läsa och fokusera på plasten ;).
Om det är så att priset är omotiverat högt, (jag förstår om folk inte vill jobba grattis å andra sidan) så borde vi ju själva kunna ordna billigare rejs, ev tillsammans med andra. Men återigen, så konstaterade vi ju förra året att det blir svårt att lösa det billigare och bättre själva.

Undrar vem som tycker det är jobbigt? :wink: Och vad mitt bygge har med denna konversationen att göra vet nog bara du!? ;) :think2:
Josen wrote: Men du har intresset att bygga 'bling' och visa upp och jag vill köra - kanske skijer det för mycket ?
Jo, jag tycker det är roligare att se bilen och mig som en enhet och se hur bra jag kan få till bygget och min körning. Intresset att enskilt visa upp mig som bästa föraren i nån enhetsklass är obefintligt då jag gillar bilutvecklingen för mkt. Så visst, i en perfekt värld skulle vi nog inte tävla mot varandra... :|
Josen wrote: Finns tydliga exempel på hur start-avgifter och SBF avgifter har dödat klasser; SSK egna klasser är lysande exempel
Startfält på över 30 bilar när avgifter var rimliga, gå in och titta på hur många som startade förra året i SSK egna klasser. Stabil framtid ?
Kanske stämmer, jag vet för lite kring historiken. Men är det så så ställer man sig frågan "varför"? Varför skulle priserna stiga utan anledning, när det isf uppenbart dödar intresset. Dom vill väl inte frivilligt prisa ihjäl sig?
Josen wrote: Petter som kör Clubman vet mycket väl vad amatör-racing innebär ( mer än vad vi gör tror jag ) så lyssna på erfarenheter.
Har nog missat vad han sagt, finns det nån länk? Som nybörjare får man ju göra just det,"lyssna på erfarenheter"... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Per Hammarsjö »

Det här är intressant ur många aspekter:
• Har det blivit dyrare på grund av att banägarna blivit giriga?
• Eller har det blivit dyrare för att det är färre som vill och har tid att tävla idag än för 10-15 år sedan?
• Eller vill arrangören göra en hacka på det?
• Eller är det så att det finns mindre bantid nu än tidigare på grund av alla idioter som väljer att bosätta sig nära en racebana och sen gör till sitt kall att banjäveln ska stängas?

Jag vet ju bara vad vi får betala när vi arrangerar banträffar och vad SPVM fick betala för Mantorp.
Banhyrorna har ju gått upp något för jävligt sista åren. Samtidigt vet jag att många banor tvingats ha mindre event på banorna på grund av bullergnäll och andra farliga partiklar som våra skönheter släpper ut.

Kanske det bästa vi kan göra för att priset ska gå ner är att jobba aktivt för att fler ska börja tävla eller komma tillbaka till tävling.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Josen »

Undrar vem som tycker det är jobbigt? :wink: Och vad mitt bygge har med denna konversationen att göra vet nog bara du!? ;) :think2:
Undra vilket som är sämst för nyrekryteringen, startavgifterna eller dessa återkommande diskussioner om staravgifterna
OK fattade att du tyckte dessa diskussioner var dåliga för ny-rekryteringen(jobbiga); har inget emot ditt bygge kul att olika intressen kan finnas :up: gör vad du vill ;)
Har nog missat vad han sagt, finns det nån länk? Som nybörjare får man ju göra just det,"lyssna på erfarenheter"... :)
Några inlägg upp
http://www.spvm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=155
• Har det blivit dyrare på grund av att banägarna blivit giriga?
• Eller har det blivit dyrare för att det är färre som vill och har tid att tävla idag än för 10-15 år sedan?
• Eller vill arrangören göra en hacka på det?
• Eller är det så att det finns mindre bantid nu än tidigare på grund av alla idioter som väljer att bosätta sig nära en racebana och sen gör till sitt kall att banjäveln ska stängas?
Jag tror inte att SSK går back på SPVM och ER direkt ( Niklas kanske vet vad Kullen kostar att hyra men inte är det som Mantorp som jag tror är den dyraste banan i Sverige att hyra ?). Min tro är att SSK dras med en för stor organisation och mycket funktionärer som är halvproffs + att SSK vill se till att egna klasser kan köra för de lägre start-avgifterna som annars skulle dö ut helt.

Vill också förtydliga att det inte stoppar med avgifter på SSK; förmodligen kommer extra träningar kosta á 500: +100:- st också :roll: så räkna med runt 4000:- för helgen. Vet inte vad jag skall säga om dessa summor egentligen :shock:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Fredrik Henriksson »

Missade visst petters inlägg... :oops:

Min ståndpunkt gäller mer generellt kostnaderna för flerdagarsevenemang under SPVM med tanke på tidigare efterforskning kring att arrangera själva. Om flera erfarna förare är av åsikten att en enskild arrangör dragit iväg kostnadsmässigt så ligger det säkert en hel del i det. Isf är det nog läge att vi alla klagar, men jag skulle vilja höra SSKs motivering, ibland kan det finnas skäl... :| :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Per Hammarsjö »

Va fan. Ska vi börja påverka något så är det väl bara att köra igång. Jag gör som Petter och drar iväg ett mail till SSK för att få en motivering på det höjda priset.
Jag föreslår att fler gör det så dom fattar att vi surnar till.

// Per
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Josen »

Jag gör som Petter och drar iväg ett mail till SSK för att få en motivering på det höjda priset.
Frågar också via mail :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP i framtiden. SPVM eller klubbtävlingar?

Post by Josen »

Blir grymt avis på BMW cup om jag fattar detta rätt

http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/8/1/index.php?

6 tävlingar ger startavgift på 750:- (1200:- om två deltävlingar per helg ) inkl transponder per tävling :shock: :shock: :shock: :shock:

Någonstans här måste vi börja tänka om med SPVM-upplägget - eller ?

Deras program går ju inte av för hackor heller

Code: Select all

16 Maj Mantorp (premiär, springbreak)
30 Maj Kinnekulle
4 Juli Anderstorp
1-2 Aug Knutstorp (sommarträff med BMW CS)
19 Sept Gelleråsen
10 Okt Mantorp (final med avslutningsfest Sjögestad) 
Vet att ni inte gillar detta men Mantorp tävlingen 16 maj ser ut så här
Tidschema:
07.30 - 09.00 Besiktning
09.00 - 09.20 Förarsammanträde
09.40 - 10.40 Tidsträning ( 1 h !!!)
11.50 Lineup
12.00 - 12.40 Race, deltävling 1
13.50 Lineup
14.00 - 14.40 Race, deltävling 2
15.00 Prisutdelning
Transponder finns att låna. Varvtider och resultat kommer att
visas på en display vid speakertornet och vi kommer också på
försök göra tiderna åtkomliga för alla med egen PC (via WLAN)
i depån.
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Post Reply